Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB3.4511.350.2016.3.JZ
z 2 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.) oraz pismem z dnia 5 lipca 2016 r. (data wpływu 7 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku uwzględnienia zaliczek przejętych pracowników w informacji PIT-4R – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2016 r. do Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku uwzględnienia zaliczek przejętych pracowników w informacji PIT-4R.

Zawiadomieniem z dnia 18 kwietnia 2016 r., nr IBPB-2-1/4511-249/16/ASz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach poinformował Wnioskodawcę, że stosownie do art. 170 § 1 i art. 171 § 1 zdanie pierwsze w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) powyższy wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych został przekazany, celem załatwienia zgodnie z właściwością, do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim.

Zawiadomienie wraz z wnioskiem wpłynęło do tutejszego Organu w dniu 18 kwietnia 2016 r.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), pismem z dnia 11 maja 2016 r., nr 1061-IPTPB3.4511.350.2016.1.JZ (doręczonym w dniu 16 maja 2015 r.) oraz pismem z dnia 27 czerwca 2016 r., nr 1061-IPTPB3.4511.350.2016.2.JZ (doręczonym w dniu 30 czerwca 2016 r.) wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwania w dniu 30 maja 2016 r. i w dniu 7 lipca 2016 r. wpłynęły uzupełnienia wniosku (nadane w dniu 23 maja 2016 r. oraz w dniu 6 lipca 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

….. S.A…… (dalej: Wnioskodawca) począwszy od dnia 1 listopada 2015 r. przejęła na mocy art. 231 § 1 Kodeksu pracy (dalej k.p.) pracowników Zakładu …. Sp. z o.o. w upadłości likwidacyjnej …… (dalej: ……) wskutek zawarcia z syndykiem masy upadłości, umowy dzierżawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W dniu 27 stycznia 2016 r. Wnioskodawca złożył roczną deklarację o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych (na formularzu według wzoru PIT-4R) wykazując pobrane w charakterze płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłaconych w okresie od stycznia do października 2015 r. oraz od listopada do grudnia 2015 r., jednakże wyłącznie dla tego drugiego okresu ujmując zaliczki pracowników przejętych wskutek zawarcia umowy dzierżawy. W deklaracji rocznej nie zostały natomiast ujęte zaliczki pracowników przejętych wskutek zawarcia umowy dzierżawy od wynagrodzeń należnych za okres od stycznia do października 2015 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  • jako osoba prawna nie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce jako osoba prawna w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • pracowników …… przejętych na mocy art. 231 § 1 k.p. wskutek zawarcia z syndykiem masy upadłości umowy dzierżawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa łączyły z uprzednim pracodawcą umowy o pracę oraz umowy zlecenia; kontynuacja współpracy odbywała się bez rozwiązywania dotychczasowych umów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w deklaracji rocznej PIT-4R Wnioskodawca jest zobowiązany uwzględnić zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych pracowników przejętych na mocy art. 231 § 1 Kodeksu pracy również za tę część 2015 r., w którym ich zakładem pracy był Zakład …… Sp. z o.o. w upadłości likwidacyjnej ….?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: p.d.o.f.) osoby prawne – zakłady pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych osób określone przychody.

Pojęcie płatnika zdefiniowane jest w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z tym przepisem, płatnikiem jest osoba prawna obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku oraz wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Na płatniku spoczywa obowiązek przekazywania pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaliczki te potrącił z wypłaconych należności. Do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, płatnicy zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych mają natomiast obowiązek przekazać do urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika roczną deklarację o pobranych zaliczkach sporządzoną według ustalonego wzoru (na formularzu według wzoru PIT-4R).

W przypadku, gdy w wyniku procesów przekształceniowych lub restrukturyzacyjnych jeden z płatników przejmie pracowników innego podmiotu, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 231 § 1 k.p. stanie się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Oznacza to, że obowiązki dotychczasowego płatnika nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Oznacza to w opinii podatnika (wnioskodawcy) tylko tyle, że w dniu takiego zdarzenia gospodarczego nie istnieje obowiązek wystawienia deklaracji rocznej przez poprzedniego płatnika, nie zwalnia go to natomiast z obowiązku wystawienia deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R.

Zważyć bowiem należy, według Wnioskodawcy, że sukcesja praw i obowiązków na podstawie art. 231 § 1 k.p. ma miejsce wyłącznie w sferze prawa pracy, nie zaś na gruncie prawa podatkowego, zwłaszcza wobec powszechnie akceptowanej zasady tzw. autonomii tego. Każda deklaracja podatkowa w tym i PIT-4R jest dokumentem składanym przez podatnika lub płatnika, w którym ujmuje on i przedstawia informacje i dane dotyczące własnych zobowiązań podatkowych i wykonania wyłącznie własnych obowiązków z zakresu prawa podatkowego.

W uzupełnieniu własnego stanowiska Wnioskodawca dodał, że do dnia 31 października 2015 r. płatnikiem w zakresie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dla pracowników przejętych od dnia 1 listopada 2015 r. przez Wnioskodawcę był tylko i wyłącznie …...

Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że w deklaracji rocznej PIT-4R w rozumieniu art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest On zobowiązany uwzględniać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych pracowników przejętych na mocy art. 231 § 1 k.p. również za tę część 2015 r., w której ich zakładem pracy był ……, tj. za okres od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 października 2015 r., wykazując wyłącznie ten okres, w którym Wnioskodawca posiadał statut płatnika wobec wyżej wymienionych pracowników, tj. od dnia 1 listopada 2015 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Analizując obowiązki Wnioskodawcy w zakresie sporządzenia informacji podatkowych przez Wnioskodawcę należy się odnieść do regulacji zawartych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

Jak wynika z treści art. 31 ww. ustawy – osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Z kolei ust. 1a tego artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 listopada 2015 r. przejął na mocy art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1502, z późn. zm.) pracowników Zakładu …. Sp. z o.o. w upadłości likwidacyjnej wskutek zawarcia z syndykiem masy upadłości, umowy dzierżawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wnioskodawca złożył roczną deklarację o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych (na formularzu według wzoru PIT-4R) wykazując pobrane w charakterze płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłaconych w okresie od stycznia do października 2015 r. oraz od listopada do grudnia 2015 r., jednakże wyłącznie dla tego drugiego okresu ujmując zaliczki przejętych pracowników. W deklaracji rocznej nie zostały natomiast ujęte zaliczki przejętych pracowników od wynagrodzeń należnych za okres od stycznia do października 2015 r.

W myśl art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1502, z późn. zm., dalej: Kodeks pracy) w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Powołany przepis przyjmuje zatem konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Z powyższego wynika, że obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji, deklaracji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Powyższe okoliczności powodują, że przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone m.in. przepisami art. 38 ust. 1 i ust. 1a oraz art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w myśl art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R), powinna obejmować zaliczki pobrane przejętym pracownikom zarówno za okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy, jak i zaliczki pobrane przez Wnioskodawcę jako pracodawcę przejmującego.

W świetle powyższego zajęte przez Wnioskodawcę stanowisko, że biorąc pod uwagę art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób nie jest On zobowiązany uwzględnić zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pracowników przejętych na mocy art. 231 § 1 Kodeksu pracy za tę część 2015 r., w której ich zakładem pracy był poprzedni pracodawca, tj. za okres od dnia 1 stycznia 2015 r., do dnia 31 października 2015 r., wykazując wyłącznie zaliczki pobrane tym pracownikom przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 1 listopada 2015 r. do dnia 31 grudnia 2015 r., uznać należy za nieprawidłowe.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Przedstawione stanowisko oparte zostało na założeniu, że przejęcie pracowników nastąpiło w trybie art. 23¹ § 1 Kodeksu pracy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj