Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-180/16/BP
z 14 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 26 kwietnia 2016 r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przechowywania oleju napędowego w jednym zbiorniku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przechowywania oleju napędowego w jednym zbiorniku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

„X” sp. z o.o. (dalej: Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje czasowego, w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, przywozu oleju napędowego na terytorium kraju do prowadzonego składu podatkowego. Olej służy Spółce do wytworzenia preparatu smarowego L10 o kodzie CN 3403 19 90 lub oleju smarowego do form L5 o kodzie CN 2710 19 91 - w obu przypadkach wyrobów niebędących paliwem. Przywieziony olej napędowy w całości zostanie przemieszczony poza terytorium kraju w dwóch powyższych produktach. Przywóz ma zatem na celu jedynie przetworzenie oleju napędowego i jego powrotny wywóz poza terytorium kraju. Spółka nie wykorzystuje sprowadzonego oleju napędowego do innych celów, a zwłaszcza do wprowadzania do obrotu na terytorium RP. Spółka dysponuje jednoznaczną dokumentacją wskazującą na ilość wykorzystanego oleju napędowego oraz ilości wywozu w gotowych produktach.

Dodatkowo Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozważa świadczenie na rzecz kontrahentów z siedzibą w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej usługi przerobu powierzonego oleju napędowego. Schemat postępowania będzie polegać na tym, że kontrahent zagraniczny przemieści w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy własny surowiec w postaci oleju napędowego. Na powierzonym surowcu Spółka dokona usługi przerobu w ten sposób, że do powierzonego surowca w ilości około 80% doda składniki własne w postaci oleju bazowego o oleju rzepakowego. Gotowy wyrób zostanie powrotnie wywieziony z terytorium kraju w procedurze zawieszonej akcyzy. W wyniku wykonania przez Spółkę usługi powstanie preparat smarowy L10 o kodzie CN 3403 19 90 lub olej smarowy do form L5 o kodzie CN 2710 19 91 w obu przypadkach niebędący paliwem.

Ze względu na ograniczone zasoby magazynowe Spółka powzięła wątpliwości czy możliwe jest przechowywanie w jednym zbiorniku zlokalizowanym w składzie podatkowym oleju napędowego oznaczonego tym samym kodem CN przy czym olej ten częściowo będzie własnością Spółki a częściowo kontrahenta zagranicznego jednak na podstawie posiadanej dokumentacji możliwe będzie jednoznaczne wskazanie ilości oleju napędowego stanowiącego własność Spółki i jej kontrahenta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy możliwe jest przechowywanie w jednym zbiorniku zlokalizowanym w składzie podatkowym oleju napędowego o tym samym kodzie CN, który znajduje się w procedurze zamieszenia poboru akcyzy przy czym część tego wyrobu jest własnością Spółki a część własnością jej kontrahenta?

Zdaniem Wnioskodawcy, że możliwe jest przechowywanie w jednym zbiorniku zlokalizowanym w składzie podatkowym oleju napędowego (o tym samym kodzie CN w obu przypadkach znajdującego się procedurze zawieszenia poboru akcyzy) będącego własnością Spółki jak i stanowiącego własność kontrahenta Spółki.

Zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Zgodnie z ust. 3 w tym artykule w składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy.

Dodatkowo na podstawie art. 47 ust. 3a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. w składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, pod warunkiem że:

  1. spełnione są warunki określone w ust. 3;
  2. sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi.

Kluczowe znaczenie w sprawie ma treść art. 47a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r.) zgodnie, z którym w składzie podatkowym w jednym zbiorniku mogą być magazynowane wyroby energetyczne klasyfikowane do tego samego kodu CN, posiadające różne parametry fizykochemiczne, pod warunkiem że parametry fizykochemiczne nie mają wpływu na stawkę akcyzy.

Dodatkowo zgodnie z art. 47a ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. w składzie podatkowym w jednym zbiorniku mogą być magazynowane wyroby energetyczne: objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz z zapłaconą akcyzą, pod warunkiem że:

  1. ubytki i inne straty tych wyrobów są rozliczane proporcjonalnie do ilości oraz okresu ich magazynowania;
  2. ewidencja wyrobów akcyzowych prowadzona przez podmiot prowadzący skład podatkowy umożliwia identyfikację tych wyrobów.

Jak wynika z broszury Ministerstwa Finansów (http://www.mf.gov.pl/documents/764034/4940078/zmiany+w+akcyzie.pdf) wprowadzenie możliwości przechowywania w jednym zbiorniku wyrobów akcyzowych o różnych statusach podatkowych bądź wyrobów o różnych właściwościach fizykochemicznych ale z tym samym kodem CN miało na celu ułatwienie działalności gospodarczej poprzez efektywniejsze wykorzystanie pojemności magazynowych.

Powyższe regulacje powinny zatem mieć zastosowanie również do możliwości przechowywania w zbiornikach Wnioskodawcy oleju napędowego na warunkach wskazanych w art. 47a, który:

  1. Jest własnością Wnioskodawcy i służy do produkcji wyrobów smarowych,
  2. Nie jest własnością Wnioskodawcy i jest wykorzystywany do wykonania usługi.

Oba bowiem wyroby posiadają ten sam kod CN, parametry fizykochemiczne nie mają wpływu na stawkę podatku, oba wyroby znajdują się bowiem w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz Spółka będzie posiadać dokumentację, która jednoznacznie precyzuje ilości oleju napędowego znajdującego się zbiorniku z podziałem na obu właścicieli (Spółkę i jej kontrahenta).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 752 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy)

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 12 procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Na mocy art. 8 ust. 2 ustawy – przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Podatnikami akcyzy, co do zasady – w świetle art. 13 ust. 1. ustawy – są bowiem osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec których zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, (…).

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W myśl art. 47a ust. 1 ustawy w składzie podatkowym w jednym zbiorniku mogą być magazynowane wyroby energetyczne klasyfikowane do tego samego kodu CN, posiadające różne parametry fizykochemiczne, pod warunkiem że parametry fizykochemiczne nie mają wpływu na stawkę akcyzy.

Zgodnie z art. 47a ust. 2 ustawy przepisu ust. 1 nie stosuje się do gazów propan-butan (LPG) objętych pozycją CN 2711, które mogą być magazynowane w jednym zbiorniku niezależnie od kodów CN, do których są klasyfikowane, i ich parametrów fizykochemicznych.

Stosownie do art. 47a ust. 3 ustawy w składzie podatkowym w jednym zbiorniku mogą być magazynowane wyroby energetyczne: objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz z zapłaconą akcyzą, pod warunkiem że:

  1. ubytki i inne straty tych wyrobów są rozliczane proporcjonalnie do ilości oraz okresu ich magazynowania;
  2. ewidencja wyrobów akcyzowych prowadzona przez podmiot prowadzący skład podatkowy umożliwia identyfikację tych wyrobów.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje czasowego, w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, przywozu oleju napędowego na terytorium kraju do prowadzonego składu podatkowego. Olej służy Spółce co wytworzenia preparatu smarowego L10 o kodzie CN 3403 19 90 lub oleju smarowego do form L5 o kodzie CN 2710 19 91 - w obu przypadkach wyrobów niebędących paliwem. Przywieziony olej napędowy w całości zostanie przemieszczony poza terytorium kraju w dwóch powyższych produktach. Przywóz ma zatem na celu jedynie przetworzenie oleju napędowego i jego powrotny wywóz poza terytorium kraju. Spółka nie wykorzystuje sprowadzonego oleju napędowego do innych celów, a zwłaszcza do wprowadzania do obrotu na terytorium RP. Spółka dysponuje jednoznaczną dokumentacją wskazującą na ilość wykorzystanego oleju napędowego oraz ilości wywozu w gotowych produktach.

Dodatkowo Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozważa świadczenie na rzecz kontrahentów z siedzibą w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej usługi przerobu powierzonego oleju napędowego. Schemat postępowania będzie polegać na tym, że kontrahent zagraniczny przemieści w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy własny surowiec w postaci oleju napędowego. Na powierzonym surowcu Spółka dokona usługi przerobu w ten sposób, że do powierzonego surowca w ilości około 80% doda składniki własne w postaci oleju bazowego o oleju rzepakowego. Gotowy wyrób zostanie powrotnie wywieziony z terytorium kraju w procedurze zawieszonej akcyzy. W wyniku wykonania przez Spółkę usługi powstanie preparat smarowy L10 o kodzie CN 3403 19 90 lub olej smarowy do form L5 o kodzie CN 2710 19 91 w obu przypadkach niebędący paliwem.

Ze względu na ograniczone zasoby magazynowe Spółka powzięła wątpliwości czy możliwe jest przechowywanie w jednym zbiorniku zlokalizowanym w składzie podatkowym oleju napędowego oznaczonego tym samym kodem CN przy czym olej ten częściowo będzie własnością Spółki a częściowo kontrahenta zagranicznego jednak na podstawie posiadanej dokumentacji możliwe będzie jednoznaczne wskazanie ilości oleju napędowego stanowiącego własność Spółki i jej kontrahenta.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie możliwe jest przechowywanie w jednym zbiorniku zlokalizowanym w składzie podatkowym oleju napędowego (o tym samym kodzie CN w obu przypadkach znajdującego się procedurze zawieszenia poboru akcyzy) będącego własnością Spółki jak i stanowiącego własność kontrahenta Spółki. Na podstawie art. 47a ust. 1 ustawy dopuszczalne jest bowiem magazynowanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych klasyfikowanych do tego samego kodu CN, posiadających różne parametry fizykochemiczne, pod warunkiem że parametry fizykochemiczne nie mają wpływu na stawkę akcyzy. Zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie uprawniony do magazynowania w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oleju napędowego będącego własnością Spółki jak i stanowiącego własność kontrahenta Spółki.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj