Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1-1/4512-1-2/16-2/OA
z 12 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2016 r. (data wpływu 4 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Rozbudowa kanalizacji sanitarnej i stacji uzdatniania wody na terenie Gminy” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Rozbudowa kanalizacji sanitarnej i stacji uzdatniania wody na terenie Gminy”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (...) należy do zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – tj. Dz. U. z 2016 r., poz 446). Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT w latach 2016 – 2018 zamierza realizować inwestycję pn. „Rozbudowa kanalizacji sanitarnej i stacji uzdatniania wody na terenie Gminy” w ramach osi 05 Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działania 05.04 Gospodarka wodno-ściekowa, objętego Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest zwiększanie odsetka ludności korzystającej z systemu oczyszczania ścieków zgodnego z dyrektywą dotyczącą ścieków komunalnych poprzez budowę sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach A., B., C., D., E. o łącznej długości 17,287 km oraz rozbudowę stacji uzdatniania wody w Starych Siołkowicach. Do zakresu rzeczowego należy:

  1. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości A. o długości 4,120 km;
  2. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości B. o długości 5,828 km;
  3. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości C. o długości 3,509 km;
  4. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości E. - etap II o długości 1,737 km;
  5. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości D. - etap III o długości 1,827 km;
  6. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości D., ul. „a” o długości 0,266 km;
  7. Rozbudowa stacji uzdatniania wody w F.

Projekt będzie realizowany w aglomeracji D-G, liczącej 7547 mieszkańców. Ponad 50% obszaru objętego realizacją niniejszego projektu położonych jest na obszarze chronionym, tj. Parku Krajobrazowym.

Cel główny przedsięwzięcia: Zwiększenie odsetku ludności korzystającej z systemu oczyszczania ścieków zgodnego z dyrektywą dotyczącą ścieków komunalnych oraz poprawa jakości wody pitnej. Cele szczegółowe:

  1. Zwiększenie liczby osób podłączonych do sieci kanalizacji sanitarnej (o 1678 osoby) poprzez budowę sieci kanalizacji sanitarnej w D., E., C., B., A.;
  2. Poprawa jakości wody pitnej i zmniejszenie negatywnego wpływu wody pitnej na zdrowie ludzi poprzez rozbudowę SUWw F.;
  3. Poprawa jakości życia na obszarze Gminy;
  4. Poprawa ochrony środowiska na obszarze gminy poprzez ograniczenie odprowadzania ścieków do wód powierzchniowych i gleby.

Realizacja przedmiotowego projektu spowoduje również wymierne korzyści społeczno -gospodarcze w zakresie:

  1. ekonomicznym:
    • wzrost konkurencyjności gospodarczej gmin poprzez zwiększenie jej atrakcyjności, stworzenie zachęty dla inwestorów krajowych i zagranicznych, a także zaistnienie warunków dla powstawania nowych podmiotów gospodarczych. Przy dogodnej koniunkturze projekt pozwoli na powstanie nowych miejsc pracy;
    • podniesienie wartości terenów poprzez poprawę infrastruktury komunalnej;
    • zwiększenie dochodów budżetowych gminy dzięki sprzedaży terenów z uregulowaną gospodarką wodno-ściekową oraz późniejsze dochody podatkowe od nieruchomości i mieszkańców;
    • wzrost wartości majątku zarządzanego przez gminę.
  2. społecznym:
    • ograniczenie bezrobocia poprzez zachowanie istniejących oraz stworzenie nowych miejsc pracy na etapie realizacji inwestycji i eksploatacji kanalizacji. Zakłada się, że na etapie realizacji inwestycji zatrudnienie znajdzie od kilkunastu do kilkudziesięciu osób. Na obszarze inwestycyjnym zrealizowanie projektu wyzwoli zainteresowanie nowych inwestorów chęcią ulokowania kapitału krajowego oraz zagranicznego w rejonie projektu;
    • zaspokojenie potrzeb społeczności lokalnej zamieszkałej w obszarze objętym projektem - podniesienie standardu życia mieszkańców, likwidacja zagrożenia epidemiologicznego, wynikającego z przedostawania się ścieków do wód powierzchniowych i podziemnych;
    • zapewnienie wody do picia o odpowiedniej jakości, spełniającej wymagania unijne, ochrona zbiornika wody pitnej w F.;
    • wzrost jakości życia mieszkańców - zabezpieczenie przed zanieczyszczeniem środowiska.
  3. ekologicznym;
    • ochrona zasobów wody pitnej dla mieszkańców obszaru objętego projektem;
    • ochrona wód powierzchniowych i podziemnych na terenie gminy objętej projektem;
    • redukcja ładunków zanieczyszczeń;
    • zwiększenie ochrony obszarów chronionych, tj. Parku Krajobrazowego i obszarów Natura 2000.

Przedmiotowy projekt jest powiązany z celami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w szczególności wpisuje w: - Oś priorytetową V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, której celem szczegółowym jest zwiększony odsetek ludności korzystającej z systemu oczyszczania ścieków zgodnego z dyrektywą dotyczącą ścieków komunalnych - Działanie 5.4 Gospodarka wodno -ściekowa i cel szczegółowy działania - Zwiększony odsetek ludności korzystającej z systemu oczyszczania ścieków zgodnego z dyrektywą dotyczącą ścieków komunalnych. Przedmiotowy projekt wpisuje się w powyższą Oś i działanie 5.4 i ich cele, ponieważ przewiduje budowę 17,287 km sieci kanalizacji sanitarnej oraz podłączenie do niej 1678 osób, przez co zwiększy się odsetek ludności korzystającej z systemu oczyszczania ścieków zgodnego z dyrektywą dotyczącą ścieków komunalnych. Działaniem wspomagającym będzie rozbudowa SUW w F., przez co mieszkańcy uzyskają poprawę jakości wody pitnej.

Beneficjentem końcowym projektu będzie Gmina. Wydatki ponoszone w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Eksploatacja sieci zostanie nieodpłatnie powierzona Spółce „P” Spółka z o.o. w, w której Gmina posiada 10 udziałów, co stanowi 13,51% w kapitale zakładowym spółki. Właścicielem powstałego w wyniku realizacji projektu majątku będzie nadal Gmina. Finansowanie kosztów związanych z eksploatacją infrastruktury wytworzonej w ramach Projektu będzie pochodzić z opłat od mieszkańców za zrzut ścieków i dostawę wody (w ramach nieodpłatnych umów zawartych między Spółką „P” Sp. z o.o. a mieszkańcami) oraz z dopłat przekazywanych z budżetu Gminy w wysokości przyjętej przez Organ Stanowiący. Do zadań Spółki po realizacji projektu należeć będzie sezonowa konserwacja urządzeń, drobne naprawy, utrzymanie obiektów w dobrym stanie technicznym i zapewnienie profesjonalnej obsługi.

Spółka „P” Sp. z o.o. prowadzi m.in. działalność eksploatacyjną na terenie trzech gmin:

(…) w oparciu o ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. 2015.139 z dnia 27 stycznia 2015 r.) oraz o rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r., w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. 2006.127.886 z dnia 17 lipca 2006 r.). W ramach zawartej pomiędzy Gminą a Spółką „P” Sp. z o.o. umowy na nieodpłatne administrowanie urządzeń, w zakresie zaopatrzenia w wodę, spółka aktualnie (stan na 31 grudnia 2015 r.) eksploatuje: 2 stacje uzdatniania wody, 121,7 km sieci wodociągowej, 2 257 szt. przyłączy wodociągowych o łącznej długości 59,1 km, 4 szt. studni wierconych (ujęć wody) oraz 496 szt. hydrantów. W zakresie odbioru i oczyszczania ścieków spółka eksploatuje: 1 oczyszczalnię ścieków, 6 przesyłowych przepompowni ścieków, 1364 przydomowych przepompowni ścieków, 57,6 km sieci kanalizacyjnej oraz 1611 szt. przyłączy kanalizacji sanitarnej o łącznej długości 42,4 km.

Planowana inwestycja będzie realizowana w celu zaspokojenia potrzeb ludności. Efekty realizacji inwestycji zostaną utrzymane przez Gminę minimum 5 lat. Wybudowana infrastruktura służyć będzie mieszkańcom Gminy długoterminowo spełniając normy obowiązujące w Unii Europejskiej. Eksploatatorem wybudowanej sieci wodno-kanalizacyjnej P” Spółka z o.o., która eksploatuje istniejącą już należącą do Gminy infrastrukturę wodno-ściekową.

Zadanie zachowuje współfinansowanie ze środków Funduszy Strukturalnych gdyż urządzenia, jakie powstaną w wyniku tej inwestycji przekazane zostaną nieodpłatnie w użytkowanie Spółce „P”, w której udział jak również prawo głosu mają tylko należące do spółki gminy, a ponadto przekazanie tych urządzeń nie będzie miało na celu komercjalizacji przedsięwzięcia a jedynie pomoc ogółu społecznego w zaspokojeniu podstawowych potrzeb. Ponadto statut spółki jak również 100% udziały wszystkich gmin jako udziałowców spółki są gwarantem, iż inwestycja ta po jej zrealizowaniu nie zmieni lokalizacji ani działalności produkcyjnej.

Reasumując, Gmina jako podatnik podatku VAT nie osiąga żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych) związanych ze świadczeniem usług w zakresie dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków, którym ma służyć ww. inwestycja.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, który stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…), poddając szczegółowej analizie przytoczone fakty Gmina stoi na stanowisku, iż wydatki jakie poniesie w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tak więc podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy – zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z okoliczności dotyczących sprawy wynika, że Gmina - jednostka samorządu terytorialnego, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, w latach 2016 – 2018 zamierza realizować inwestycję pn. „Rozbudowa kanalizacji sanitarnej i stacji uzdatniania wody na terenie Gminy” w ramach osi 05 Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działania 05.04 Gospodarka wodno-ściekowa objętego Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020. Beneficjentem końcowym projektu będzie Gmina. Wydatki ponoszone w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Eksploatacja sieci zostanie nieodpłatnie powierzona Spółce „P” Spółka z o.o., w której Gmina posiada 10 udziałów, co stanowi 13,51% w kapitale zakładowym spółki. Właścicielem powstałego w wyniku realizacji projektu majątku będzie nadal Gmina, która nie osiąga żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych) związanych ze świadczeniem usług w zakresie dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków, którym ma służyć ww. inwestycja.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją ww. inwestycji związanej z rozbudową kanalizacji sanitarnej i stacji uzdatniania wody.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT – w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem z uwagi na fakt, że efekty uzyskane w wyniku realizacji inwestycji, o której mowa we wniosku, nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w tej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w okolicznościach analizowanej sprawy Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywały się będą ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj