Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB4.4511.118.2016.1.KS
z 12 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 23 czerwca 2016 r., uzupełnionym pismem złożonym w dniu 28 lipca 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika (pytanie nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2016 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku Białej wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Pismem z dnia 11 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.), nr IBPB 1 1/4511 399/16/BK, na postawie art. 170 § 1 i 171 § 1 zdanie pierwsze w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), stosowanie do § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), powyższy wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych został przekazany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach do załatwienia zgodnie z właściwością przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim.

Zgodnie bowiem z § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego od 1 lipca 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi jest właściwy do wydawania interpretacji indywidualnych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: lubelskim, łódzkim, opolskim, śląskim lub świętokrzyskim.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jako piłkarski klub sportowy, zatrudnia na kontraktach cywilnoprawnych piłkarzy. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zobowiązany jako płatnik, pobrać i odprowadzić do właściwego urzędu skarbowego zaliczkę na PIT-4.

W najbliższej przyszłości Wnioskodawca będzie chciał zawierać umowy z piłkarzami prowadzącymi działalność gospodarczą, w rozumieniu ustawy o działalności gospodarczej i art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca dodał, że jako piłkarski klub sportowy, zatrudnia na kontraktach cywilnoprawnych piłkarzy. Zawierane umowy zlecenia na profesjonalne uprawianie piłki nożnej (świadczenie usług) będą już zawierane w ramach prowadzonej przez piłkarzy działalności gospodarczej. Po założeniu działalności gospodarczej przez piłkarzy i złożeniu oświadczenia, że wykonywane przez nich usługi są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, obowiązki podatkowe z tytułu obliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego również będą wykonywać piłkarze w ramach swojej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w przypadku zawarcia umowy z zawodnikiem prowadzącym działalność gospodarczą Wnioskodawca będzie:

  1. Zobowiązany jako płatnik do pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego do urzędu skarbowego?
  2. Czy wystawione faktury przez zawodnika prowadzącego działalność gospodarczą będą kosztem uzyskania przychodu Klubu?
  3. Czy VAT naliczony z wystawianych faktur będzie podlegał odliczeniu w 100%?

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lipca 2016 r. Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy przychód uzyskiwany przez zawodników (piłkarzy) na podstawie zawartych z Wnioskodawcą umów zlecenia na profesjonalne uprawiane piłki nożnej może zostać zaliczony do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy założeniu, że piłkarze prowadzą samodzielną działalność gospodarczą, polegającą na profesjonalnym uprawianiu sportu?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych oznaczonego we wniosku numerem 1. Natomiast wniosek w zakresie pytań nr 2 i 3 oraz pytania postawionego w uzupełnieniu wniosku zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zawodnik ma do wyboru czy świadczy usługi gry w piłkę nożną na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umowy cywilnoprawnej, czy w formie prowadzonej działalności, a wynika to z art. 20 i art. 65 ust. 1 Konstytucji RP. Według Wnioskodawcy nie ma w związku z tym przeszkód, aby poszczególni zawodnicy prowadzili działalność gospodarczą, której przedmiotem będzie świadczenie usług w postaci ich udziału w określonych zawodach sportowych w barwach danego klubu. Działanie takie mieści się w zakresie swobody działalności gospodarczej wynikającej z art. 6 ust. l ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Prawidłowe wykonanie umowy wymagać będzie, jak w przypadku uprawiania sportu, treningów, prowadzenia określonego stylu życia. Jednocześnie jednak celem takiej działalności, prowadzonej w sposób zorganizowany i ciągły, będzie zapewnienie źródła zarobkowania.

Nie stanowi przy tym przeszkody dla uznania takiej działalności za gospodarczą fakt, że dla zleceniodawcy istotne jest, aby usługę świadczył konkretny zawodnik oraz usługi te wymienione są w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż już Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 22 maja 2014 r., sygn. DD2/033/30/KBF/14/RD-47426 zauważył, że „sądy administracyjne nie zawsze są konsekwentne, jeżeli chodzi o wykładnię definicji działalności gospodarczej dla celów podatku dochodowego. O ile bowiem w przypadku działalności sportowej wyinterpretowały z przepisów art. 5a pkt 6 i art. 13 pkt 2 ustawy PIT bezwzględną normę prawną wykluczającą możliwość zaliczenia przychodów z uprawiania sportu do działalności gospodarczej, to w przypadku innych grup zawodowych, osiągających przychody wymienione również w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, nie stosują stricte językowej wykładni tych przepisów.”

Stanowisko Ministra w tej sprawie było więc takie, jak w ostatniej uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie 7 sędziów z dnia 22 czerwca 2015 r., sygn. akt II FPS l/15, że „Przychody sportowców mogą być zaliczone do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. l pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.)), jeżeli działalność sportowca spełnia kryteria określone w art. 5a pkt 6 tej ustawy i nie spełnia kryteriów z art. 5b tej ustawy.”

Reasumując, w związku z tym, że sportowcy (zawodnicy) mogą zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzić działalność gospodarczą, w przypadku zawarcia umowy o współpracę z takimi zawodnikami, Wnioskodawca nie jest płatnikiem i nie musi pobierać i odprowadzać podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłaconych należności.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lipca 2016 r. Wnioskodawca dodał, że zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy nie są zobowiązani do poboru zaliczek od przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, pod warunkiem, że podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychody są: działalność wykonywana osobiście i pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zatem, co do zasady, nie są przychodami z działalności gospodarczej takie przychody, które zostały zaliczone do pozostałych źródeł przychodów znajdujących się w katalogu źródeł przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy), tj. m.in. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako piłkarski klub sportowy, zatrudnia na kontraktach cywilnoprawnych piłkarzy. W najbliższej przyszłości Wnioskodawca będzie chciał zawierać umowy z piłkarzami prowadzącymi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o działalności gospodarczej i art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca, jako piłkarski klub sportowy, zatrudnia na kontraktach cywilnoprawnych piłkarzy. Zawierane umowy zlecenia na profesjonalne uprawianie piłki nożnej (świadczenie usług) będą już zawierane w ramach prowadzonej przez piłkarzy działalności gospodarczej. Po założeniu działalności gospodarczej przez piłkarzy i złożeniu oświadczenia, że wykonywane przez nich usługi są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, obowiązki podatkowe z tytułu obliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego również będą wykonywać piłkarze w ramach swojej działalności gospodarczej.

Okoliczność, że przychody uzyskiwane z uprawiania sportu są przychodami z działalności wykonywanej osobiście nie wyklucza uznania takich przychodów jako uzyskanych z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, jeśli wykonywane są one w warunkach spełniających przesłanki działalności gospodarczej. Przychody zawodników sportowych mogą być zatem kwalifikowane zarówno do działalności gospodarczej, jak i działalności wykonywanej osobiście. Zależy to od warunków w jakich zawodnik świadczy usługi polegające na uprawianiu sportu. Kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy mają okoliczności czy zawarta z zawodnikami umowa zlecenia jest związana z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą i co jest przedmiotem tej działalności.

Jak wskazano we wniosku piłkarze będą zawierać z Wnioskodawcą umowy zlecenia na profesjonalne uprawianie piłki nożnej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która będzie obejmować przede wszystkim świadczenie usług polegających na profesjonalnym uprawianiu sportu – grze w piłkę nożną na rzecz drużyny piłkarskiej.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w przypadku, gdy zawodnicy (piłkarze) świadczący profesjonalne usługi sportowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej złożą oświadczenie, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych że wykonywane przez nich usługi wchodzą w zakres działalności gospodarczej, to Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pełnienia obowiązków płatnika, tj. obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy w określonym terminie organowi podatkowemu.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj