Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/4510-1-152/16-7/ŁM
z 4 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2016 r. (data wpływu 19 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych otrzymanego dofinansowania (pytanie nr 4) − jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z 8 lipca 2016 r. (data wpływu 13 lipca 2016 r.) oraz pismem z dnia 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 sierpnia 2016 r.)− o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • zaliczenia do wartości początkowej środków trwałych wydatków ponoszonych przez jednostkę realizującą projekt w ramach procesu inwestycyjnego (pytanie nr 1 i 3),
  • amortyzacji środków trwałych w części sfinansowanej ze środków unijnych (pytanie nr 2),
  • zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych otrzymanego dofinansowania (pytanie nr 4).

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Z dniem 01 marca 2016 r. X (zwany dalej Spółką) powołał Jednostkę Realizującą Projekt (zwana dalej JRP) z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014−2020 pn. „System zrównoważonego transportu miejskiego (…)”. Zadaniem JRP jest przygotowanie projektu, wdrożenie projektu, realizacja i rozliczenie projektu zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, wymogami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014−2020 oraz decyzjami Instytucji Pośredniczącej. Biuro JRP mieści się w siedzibie Spółki. W skład JRP wchodzą:

  • Kierownik JRP,
  • Zastępca Kierownika JRP − Koordynator,
  • Zespół Organizacyjno-Prawny,
  • Zespół Finansowy,
  • Zespół Techniczny.

Spółka w ramach realizacji projektu, dofinansowanego w 75% ze środków unijnych (Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 podejmie proces inwestycyjny − modernizacja hali tramwajowej i stacji obsługi, system monitoringu torów odstawczych oraz dokona zakupu 14 szt. tramwajów.

Koszty realizacji projektu obejmują również koszty (dofinansowane w 75% ze środków unijnych):

  1. wykonania studium wykonalności i model,
  2. nadzór inżyniera,
  3. koszty zarządzania projektem (koszty JRP) na które składają się:
    • wynagrodzenia z narzutami składki ZUS kierownika JRP, Z-cy kierownika JRP,
    • dodatki dla pracowników Zespołów JRP (Organizacyjno-Prawny, Finansowy, Techniczny),
    • usługi telekomunikacyjne pracowników JRP,
    • materiały biurowe (papier, zakup pieczątek itp.),
    • delegacje służbowe,
    • zakup wyposażenia i wartości niematerialnych i prawnych: notebook − 2.670 zł netto, drukarka sieciowa − 1.420 zł netto, dysk zewnętrzny − 330 zł netto, program − 772 zł netto, oprogramowanie narzędziowe do skanowania dokumentów − 450 zł netto,
    • obsługa prawna,
  4. promocja,
  5. umowa zlecenia na doradztwo w zakresie sporządzonej przez Spółkę Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) na zakup niskopodłogowych tramwajów wraz z załącznikami wraz z doradztwem i formułowaniem ewentualnych odpowiedzi na zadane pytania przez przyszłych oferentów po ogłoszeniu postępowania na zakup nowych tramwajów.

Koszty realizacji projektu wymienione w pkt 1-5 zostaną zaliczone wprost lub rozliczone proporcjonalnie na zwiększenie wartości początkowej poszczególnych środków trwałych: modernizacji hali tramwajowej i stacji obsługi, system monitoringu torów odstawczych oraz na 14 szt. tramwajów.

Spółka zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości otrzymane dofinansowanie zaliczy do rozliczeń międzyokresowych przychodów, które zwiększy stopniowo pozostałe przychody operacyjne równolegle do odpisów amortyzacyjnych środków trwałych. Spółka dokonując odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dofinansowanych ze środków unijnych będzie jednoczesnym zapisem równoległym zwiększać pozostałe przychody operacyjne.

Pismem z 8 lipca 2016 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku Spółka wskazała, że pozostała część projektu, tj. 25% jego wartości, będzie finansowana ze środków pozyskanych przez Spółkę w procesie wyboru partnera finansującego projekt. W tym celu zwrócono się do instytucji finansowych (banków) do składania stosownych ofert, celem przygotowania i przedstawienia przez nie, optymalnych dla Spółki struktur finansowania (obejmujących kredyt lub obligacje).

Natomiast w zakresie pytania 4 uzupełniła wniosek o następujące informacje:

  1. umowa o dofinansowanie projektu pn. „System zrównoważonego taboru miejskiego (…)” nie została jeszcze zawarta; w związku z powyższym zaznaczono jako właściwe „zdarzenie przyszłe” w pozycji 71 wniosku,
  2. Beneficjentowi udzielone zostanie dofinansowanie w formie zaliczki i/lub refundacji, jako płatność ze środków europejskich. Na obecnym etapie nie przewiduje się współfinansowania z budżetu krajowego,
  3. jak zaznaczono powyżej, na obecnym etapie nie przewiduje się współfinansowania z budżetu krajowego i kwota ta nie została Spółce przekazana,
  4. Płatnikiem dofinansowania jest Instytucja Wdrażająca, w przypadku naszego projektu jest to Centrum (…).

Dodatkowo w dniu 2 sierpnia 2016 r. Spółka wskazała uzupełniając przedmiot wniosku o zaistniały stan faktyczny / zdarzenie przyszłe.

Pytanie numer 1 dotyczy zaistniałego stanu faktycznego

(wykonanie studium wykonalności i model – w trakcie realizacji; nadzór inżyniera – będzie realizowane w 2017 r.; koszty zarządzania projektem – w trakcie realizacji; promocja – będzie realizowana w latach 2017-2018; umowa zlecenia na doradztwo w zakresie sporządzanej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na zakup nowych niskopodłogowych tramwajów – w trakcie realizacji).

Pytanie numer 2 dotyczy zdarzenia przyszłego

Pytanie numer 3 dotyczy zaistniałego stanu faktycznego

Pytanie numer 4 dotyczy zdarzenia przyszłego

Uzupełnienie do pytania 2a) wezwania nr ILPB4/4510-l-152/16-2/ŁM z dnia 04 lipca 2016 r., Umowa o dofinansowanie projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego (…)” podpisana zostanie po pozytywnej weryfikacji wniosku o dofinansowanie i innych dokumentów aplikacyjnych przez Instytucję Wdrażającą.

Umowa zostanie zawarta na podstawie:

  1. ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2014 r. poz. 1146 z późn. zm.);
  2. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.);
  3. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U.UE.L.2013.347.320 z dnia 20 grudnia 2013 r., z późn. zm.);
  4. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1300/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r, w sprawie Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1084/2006 (Dz.U.UE.L.2013.347.281 z dnia 20 grudnia 2013 r z późn. zm.);
  5. rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) Nr 480/2014 z dnia 3 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz.U.UE.L.2014.138.5 z dnia 13 maja 2014 r., z późn. zm.);
  6. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) Nr 821/2014 z dnia 28 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w zakresie szczegółowych uregulowań dotyczących transferu wkładów z programów i zarządzania nimi, przekazywania sprawozdań z wdrażania instrumentów finansowych, charakterystyki technicznej działań informacyjnych i komunikacyjnych w odniesieniu do operacji oraz systemu rejestracji i przechowywania danych (Dz.U.UE.L.2014.223.7 z dnia 29 lipca 2014 r.);
  7. Umowy Partnerstwa na lata 2014-2020 przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 8 stycznia 2014 r., zatwierdzonej przez Komisję Europejską w dniu 23 maja 2014 r.;
  8. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zwartego dalej „PO IiŚ”, przyjętego uchwalą Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2014 r., zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej z dnia 16 grudnia 2014 r. (znak C 2014/10025) oraz Szczegółowego opisu osi priorytetowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zwanego dalej „SzOOP POIiŚ 2014-2020”;

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy następujące koszty dotyczące realizacji projektu unijnego dofinansowane ze środków unijnych jak również pokryte ze środków własnych:
    • wykonania studium wykonalności i model,
    • nadzór inżyniera,
    • koszty zarządzania projektem (koszty JRP) na które składają się wynagrodzenia z narzutami składki ZUS kierownika JRP, Z-cy kierownika JRP oraz dodatki dla pracowników Zespołów JRP (Organizacyjno-Prawny, Finansowy, Techniczny); usługi telekomunikacyjne pracowników JRP; materiały biurowe (papier, zakup pieczątek itp.); delegacje służbowe; zakup wyposażenia i wartości niematerialnych i prawnych (notebook − 2 670 zł netto, drukarka sieciowa − 1.420 zł; dysk zewnętrzny − 330 zł netto, oprogramowanie − 772 zł netto, oprogramowanie narzędziowe do skanowania dokumentów − 450 zł netto); obsługa prawna,
    • promocja,
    • umowa zlecenia na doradztwo w zakresie sporządzanej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) na zakup nowych niskopodłogowych tramwajów,
    powiększają wartość początkową środków trwałych: modernizacja hali tramwajowej i stacji obsługi, system monitoringu torów odstawczych, 14 szt. tramwajów?
  2. Czy amortyzacja środków trwałych w części sfinansowanej ze środków unijnych (75% wartości) będzie stanowić koszt uzyskania przychodów od momentu przekazania środków trwałych do używania?
  3. Czy zakup wyposażenia i wartości niematerialnych i prawnych (notebook − 2.670 zł netto, drukarka sieciowa − 1.420 zł netto, dysk zewnętrzny − 330 zł netto, oprogramowanie − 772 zł netto, oprogramowanie narzędziowe do skanowania dokumentów − 450 zł netto) o wartości poniżej 3.500 zł stanowią odrębne środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, czy też powiększają wartość początkową środków trwałych, tj.: modernizację hali tramwajowej i stacji obsługi, system monitoringu torów odstawczych, 14 szt. tramwajów?
  4. Czy otrzymane dofinansowanie stanowi przychód podatkowy, który jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 4. Wniosek Spółki w zakresie pytań nr 1 i 3 oraz 2 został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi z 4 sierpnia 2016 r. nr ILPB4/4510-1-152/16-5/ŁM oraz nr ILPB4/4510-1-152/ 16-6/ŁM.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane dofinansowanie stanowi przychód podatkowy, który będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka będzie realizować projekt inwestycyjny pn.”System zrównoważonego transportu miejskiego (…)” dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Płatnikiem dofinansowania jest Instytucja Wdrażająca, którą jest Centrum (…).

Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka pozyskała na realizację projektu należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych: ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich − rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy: środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Stosownie do art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych: do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;

5b) środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;

5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.);

  1. inne środki.

W tym miejscu wskazać należy, że funduszami strukturalnymi są fundusze tworzone w budżecie Wspólnoty Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury). Są one wskazane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347, poz. 320 z20.12.2013 r., z późn. zm.).

Wnioskodawca wskazał, że umowa zostanie zawarta m.in. na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1300/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r, w sprawie Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1084/2006 (Dz.U.UE.L.2013.347.281 z dnia 20 grudnia 2013 r z późn. zm.)

Należy przy tym zauważyć, że ustawodawca w ustawie o finansach publicznych wprowadził z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 omawianej ustawy: budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji (art. 117 ust. 2 ww. ustawy).

Dochody i wydatki budżetu środków europejskich ujmuje się w ustawie budżetowej (art. 119 ustawy o finansach publicznych).

Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej (art. 121 ust. 1 tej ustawy).

W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych: wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje (pkt 1) oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6).

Stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy: dotacjami celowymi są środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych: wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Na mocy art. 188 ust. 1 wskazanej ustawy: podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Ponadto podkreślić należy, że w świetle przywołanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Odnosząc się do konsekwencji podatkowych otrzymanego dofinansowania wskazać należy, że ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu. Przepis art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, regulujący kwestię przychodów, nie wymienia źródeł przychodu, lecz określa zdarzenia, których wystąpienie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ustawodawca precyzuje jedynie rodzaje przychodów. Ponadto wylicza jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów (art. 12 ust. 4 ww. ustawy).

Innymi słowy, ustawodawca nie zastrzega, że przychodem są tylko wymienione w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pożytki, które są wprost wynikiem realizacji celu działalności osoby prawnej. Wszelkie wpłaty pieniężne, o ile spełniają inne wymagania podane w rozdziale 2 ustawy, mogą być uznane za przychód osoby prawnej zwłaszcza, że listę pożytków – stanowiącą katalog zamknięty, którego zakres nie podlega rozszerzeniu czy też zawężeniu – które nie mogą być zaliczone do przychodów zawarto w ust. 4 cytowanego przepisu.

Przychodami są więc w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, a w zakresie przychodów związanych z działalnością gospodarczą także przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 ww. ustawy).

W świetle powyższego, otrzymane przez Spółkę dofinansowanie przeznaczone na modernizację i zakup środków trwałych będzie stanowiło jej przychód podatkowy.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania powyższego dofinansowania, należy wskazać na brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym: wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a−16m.

Zakres powołanego przepisu dotyczy zatem dochodów podatników, otrzymanych na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków dotyczących środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z dotacji uzyskanych z innych źródeł niż budżet państwa lub budżety jednostek samorządowych, czy też z budżetu środków europejskich takich jak środki publiczne będące w dyspozycji niektórych funduszy celowych czy agencji rządowych, które zgodnie z kreującymi je ustawami mają także prawo udzielania dotacji. Zwolnienie przedmiotowe obejmuje także subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, pochodzące zarówno z budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządowych, jeśli nie będą mogły zostać zaliczone do dotacji, jak i otrzymane od innych podmiotów zajmujących się rozdysponowaniem środków publicznych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że środki europejskie będące elementem budżetu państwa nie mogą zostać objęte dyspozycją przepisu art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z tej to przyczyny, należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W tym miejscu należy jednak wskazać, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ww. ustawy: wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Reasumując − otrzymane dofinansowanie stanowi przychód podatkowy, który jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jednak nie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj