Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.567.2016.2.KLK
z 22 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2016 r. (data wpływu 5 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem nauczycielom ryczałtowego dofinansowania na podróż, pobyt oraz szkolenie w ramach programu PO WER jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 26 lipca 2016 r., Nr 1061 IPTPB1.4511.567.2016.1.KLK, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 26 lipca 2016 r. (data doręczenia 29 lipca 2016 r.).

Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 4 sierpnia 2016 r. (data wpływu 5 sierpnia 2016 r.), nadanym za pośrednictwem ….. w dniu 4 sierpnia 2016 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Zespołem Szkół Zawodowych Nr 4 im. …. w …., którego organem prowadzącym jest Urząd Miasta …... Wnioskodawca działa w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r., poz. 2156, ze zm.) oraz statut. Wnioskodawca bierze udział w projekcie pt.: „…”. Podpisana została umowa finansowa dla: Projektu …, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, Nr umowy …., Nr projektu ….., data rozpoczęcia projektu 31 grudnia 2015 r., data zakończenia projektu 30 grudnia 2017 r. Ww. umowa została zawarta pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) z siedzibą … przy ul. ….., z jednej strony oraz przez Miasto …., reprezentowane przez Pana …. - Prezydenta Miasta …., będące organem prowadzącym dla Beneficjenta umowy - Zespołu Szkół Zawodowych Nr 4. Projekt jest finansowany w 100% ze środków europejskich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Maksymalna kwota przyznanego dofinansowania w ramach ww. umowy będzie wynosić 201 413,74 zł i przybierze formę udziału ryczałtowego w dofinansowaniu, zwanego udziałem ryczałtowym, z zastosowaniem ryczałtowych stawek jednostkowych, przyjętych dla określonych kategorii kosztów szacunkowego budżetu umowy.

Uczestnikami projektu są nauczyciele zatrudnieni u Wnioskodawcy na umowę o pracę. Pracownicy podnosić będą swoje kwalifikacje językowe za zgodą pracodawcy i korzystać z płatnego urlopu szkoleniowego.

Szkolenia odbywają się w: Zjednoczonym Królestwie, Irlandii, Malcie, Niemczech, Austrii i Włoszech.

Pierwsze szkolenia odbyły się od czerwca do lipca 2016 r. Następne będą w 2017 r. Projekt zapewnia pokrycie kosztów szkoleń za granicą, kosztów pobytu i kosztów podróży do miejsca docelowego.

Pokrycie ww. kosztów następuje na postawie umowy zawartej pomiędzy uczestnikiem mobilności zagranicznej projektu (nauczycielem) a organizacją wysyłającą (szkołą) w ramach projektu „…..” finansowanego z PO WER.

Umowa przewiduje, że uczestnik otrzymuje dofinansowanie ryczałtowe w wysokości 275 euro na podróż, od 1 176 euro do 1 568 euro (w zależności od kraju) na utrzymanie się podczas 14 dniowego pobytu w kraju docelowym, oraz 700 euro na opłatę za szkolenie/kurs.

Uczestnik ryczał na podróż, pobyt i szkolenie otrzymuje w stałej wysokości (dla danego kraju). Projekt zakłada stawki ryczałtowe bez konieczności dokumentowania poniesionych wydatków i rozliczenia się z otrzymanych środków - projekt tego nie wymaga.

Nauczyciele na podstawie zawartej umowy z Wnioskodawcą o mobilności otrzymają pieniądze w walucie polskiej, płatne z konta Wnioskodawcy i sami załatwiają sprawy związane z przejazdem, pobytem i szkoleniem; nie ma dokumentów wystawianych na Wnioskodawcę, np.: faktur za szkolenie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 4 sierpnia 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) został zatwierdzony przez Komisję Europejską 17 grudnia 2014 r. PO WER jest programem, który z jednej strony odpowiada na potrzeby reform w obszarach zatrudnienia, włączenia społecznego, edukacji, szkolnictwa wyższego, zdrowia i dobrego rządzenia, z drugiej zaś oferuje wsparcie bezpośrednie w obszarach, których wsparcie z poziomu krajowego jest uzasadnione obiektywnymi przesłankami (szczegółowy opis osi priorytetowych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, wersja 5, Warszawa, 15 lipca 2016 r. http://www.power.gov.pl/strony/o-programie/dokumenty/szczegolowy-opoi-osi-priorytetowych-programu-operacyjnego-wiedza-edukacja-rozwoj-2014-2020/).

Głównym celem tego programu jest podniesienie poziomu zatrudnienia oraz spójności społecznej, a także poprawa funkcjonowania administracji publicznej. Prace te są oparte na rozwiązaniach systemowych, projektach pilotażowych oraz działaniach o zasięgu ogólnokrajowym.

Założenia POWER realizowane są w oparciu o cztery główne cele tematyczne:

  • Cel tematyczny 8, czyli wsparcie zatrudnienia i mobilności pracowników,
  • Cel tematyczny 9, czyli wsparcie dla włączenia społecznego i walka z ubóstwem,
  • Cel tematyczny 10, czyli inwestycja w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie,
  • Cel tematyczny 11, czyli wzmocnienie potencjału instytucjonalnego i skuteczności administracji publicznej.

Cele projektu „…..”:

  • podniesienie poziomu umiejętności uczenia się,
  • podniesienie poziomu kompetencji społecznych, językowych, kulturowych,
  • rozwinięcie poczucia inicjatywy i przedsiębiorczości - podniesienie poziomu kompetencji w zakresie ICT i wykorzystania narzędzi informatycznych,
  • podniesienie poziomu praktycznych umiejętności odpowiednich dla obecnej pracy i rozwoju zawodowego,
  • podniesienie kompetencji uczestników projektu w zakresie języka obcego,
  • nabycie wiedzy o nowych metodach, podejściach, technikach nauczania oraz pracy z uczniem,
  • podniesienie poziomu znajomości nauczanego przedmiotu i obszaru zawodowego.

Projekt „…..” realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Oś IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie: 4.2 Programy mobilności ponadnarodowej.

Projekt jest finansowany w 100% ze środków europejskich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (https://power.frse.org.pl/edukacja-szkolna-2015).

Otrzymane dofinansowanie będzie pochodziło ze środków bezzwrotnej pomocy. Zdaniem Wnioskodawcy, wyjazd na szkolenie nie będzie miał charakteru podróży służbowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1502, z późn. zm). Wnioskodawca dodał, że w 2016 r. zostało zawartych 8 umów pomiędzy uczestnikiem mobilności zagranicznej a organizacją wysyłającą w ramach projektu „…..”, finansowanego z PO WER. Czterech z nich otrzymało urlop szkoleniowy. Pozostałe cztery osoby wyjechały w czasie swojego urlopu wypoczynkowego. Dla wszystkich nauczycieli zostały wystawione „Polecenia wyjazdu służbowego poza granice kraju” - w celu potwierdzenia pobytu. Cel podróży to: realizacja projektu pt.: „…” POWER. Program bezpośrednio realizują nauczyciele. Wnioskodawca zgodnie z umową wypłacił wszystkim uczestnikom (ośmiu uczestników w 2016 r.) 70% kwoty (tj. ryczałtu na koszty utrzymania + ryczałtu na koszty podroży + ryczałtu w kategorii opłata za udział w szkoleniu). Wnioskodawca nie obliczył, nie pobrał, nie wpłacił podatku i nie sporządził informacji PIT.

Zapis z umowy: „Jeżeli płatność określona w artykule 4.1 wyniesie mniej niż 100% maksymalnej kwoty dofinansowania, złożenie przez uczestnika indywidualnego raportu z wyjazdu w systemie Mobility Tool+ będzie traktowane jako wniosek uczestnika o płatność pozostałej kwoty dofinansowania. Organizacja wysyłająca ma 45 dni kalendarzowych na wypłatę pozostałej kwoty lub na wystawienie polecenia zwrotu, jeżeli taki zwrot będzie należny”.

Organizacja wysyłająca zastrzega sobie, że zgodnie z otrzymaną interpretacją podatkową wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej ….. oraz zgodnie z interpretacją ZUS wydaną przez upoważniony Oddział, zostaną pobrane, rozliczone i opłacone w odpowiedniej wysokości podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od wypłaconej kwoty, na co uczestnik wyraża zgodę.

Środki z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FPSE) na realizację projektu pt.: „…” wpływają na rachunek organu prowadzącego: Miasto …...

Na dzień złożenia uzupełnienia wniosku nauczyciele wrócili ze szkoleń. W sierpniu 2016 r., zgodnie z umową, zostanie rozliczone dofinansowanie.

Wnioskodawca dodał, że wniosek dotyczy również zdarzenia przyszłego. W roku 2017 odbędą się dalsze szkolenia na tej samej zasadzie, co w 2016 r. Uczestnikami projektu będą nauczyciele zatrudnieni u Wnioskodawcy na umowę o pracę. Pracownicy podnosić będą swoje kwalifikacje językowe za zgodą pracodawcy. Szkolenia odbywać się będą w: Irlandii, Malcie, Niemczech i Austrii. Projekt zapewnia pokrycie kosztów szkoleń za granicą, kosztów pobytu i kosztów podróży do miejsca docelowego. Pokrycie ww. kosztów następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy (nauczycielem) uczestnikiem mobilności zagranicznej projektu a organizacją wysyłającą (Wnioskodawcą) w ramach projektu „…” finansowanego z PO WER. Umowa przewiduje, że uczestnik otrzymuje dofinansowanie ryczałtowe w wysokości 275 euro na podróż, od 1 176 euro do 1 563 euro (w zależności od kraju) na utrzymanie się podczas 14 dniowego pobytu w kraju docelowym, oraz 700 euro na opłatę za szkolenie/kurs. Uczestnik ryczałt na podróż, pobyt i szkolenie otrzymuje w stałej wysokości (dla danego kraju). Projekt zakłada stawki ryczałtowe bez konieczności dokumentowania poniesionych wydatków i rozliczenia się z otrzymanych środków - projekt tego nie wymaga.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane dochody przez uczestników (nauczycieli) projektu z programu PO WER na podstawie zawartej umowy o mobilności podlegają w całości zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatku od osób fizycznych, a zatem Wnioskodawca nie ma obowiązku pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych środków na podstawie umowy o mobilność?
  2. Czy otrzymane dochody uczestników projektu z programu PO WER w postaci dofinansowania na podróż i pobyt podczas szkoleń stanowią zwrot kosztów podróży służbowej w rozumieniu art. 775 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1502, z późn. zm.) i należy zastosować zwolnienie do wysokości kwoty określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167), w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a od nadwyżki wypłaconych ww. środków pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego Nr 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uczestników projektu z programu PO WER są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), bo Wnioskodawca jest podmiotem bezpośrednio realizującym przedmiotowy program i realizuje program korzystając z dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, przekazanego na wyodrębniony rachunek Urzędu Miasta ….., a organ prowadzący przekazuje je zgodnie z planem na rachunek Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za realizację programu PO WER, a nauczyciele (pracownicy Wnioskodawcy) bezpośrednio realizują cele programu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, źródłem przychodu są tzw. „inne źródła”.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku gdy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca − bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną, i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, że z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie zaś z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest Zespołem Szkół Zawodowych. Wnioskodawca na mocy umowy bierze udział w projekcie pt.: „…..”. Umowa finansowa dla: Projektu … w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt rozpoczął się 31 grudnia 2015 r., a zakończy 30 grudnia 2017 r. Głównym celem tego programu jest podniesienie poziomu zatrudnienia oraz spójności społecznej, a także poprawa funkcjonowania administracji publicznej. Prace te są oparte na rozwiązaniach systemowych, projektach pilotażowych oraz działaniach o zasięgu ogólnokrajowym. Umowa została zawarta pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) a Miastem …. reprezentowanym przez Prezydenta Miasta …., będącym organem prowadzącym dla Beneficjenta umowy - Zespołu Szkół Zawodowych Nr 4. Projekt jest finansowany w 100% ze środków europejskich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Otrzymane środki będą pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy. Uczestnikami projektu są nauczyciele zatrudnieni w szkole na umowę o pracę. Pracownicy podnosić będą swoje kwalifikacje językowe za zgodą pracodawcy i korzystać z płatnego urlopu szkoleniowego. Pierwsze szkolenia odbywają się od czerwca do lipca 2016 r., następne odbędą się w 2017 r. Projekt zapewnia pokrycie kosztów szkoleń za granicą, kosztów pobytu i kosztów podróży do miejsca docelowego. Pokrycie ww. kosztów następuje na postawie umowy zawartej pomiędzy uczestnikiem mobilności zagranicznej projektu (nauczycielem) a organizacją wysyłającą (szkołą) w ramach projektu „…..”, finansowanego z PO WER.

Należy podkreślić, że opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób realizujących program uzależnione jest m.in. od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

Założenia programu PO WER, budżet oraz zasady funkcjonowania i zarządzania programem zostały przewidziane i zatwierdzone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013, z dnia 11 grudnia 2013 r., ustanawiającym PO WER (unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu) oraz uchylającym Decyzje nr 1719/2006/WE, 1720/2006/WE i 1298/2008/WE (Dz. Urz. UE. L 2013, Nr 347, str. 50).

Z pkt 8 wstępu do ww. Rozporządzenia wynika, że dla celów programu należy udostępnić środki z Instrumentu Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI), Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI), Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) oraz Instrumentu Partnerstwa na rzecz Współpracy z Państwami Trzecimi (PI). Możliwe jest również udostępnienie środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR), zgodnie z regulującymi go procedurami. Natomiast art. 18 ust. 1 cyt. Rozporządzenia stanowi, że pulę środków finansowych na realizację niniejszego Programu, począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r., ustala się na 14.774.524.000 EUR według cen aktualnych. Z kolei w myśl ust. 4 art. 18 ww. Rozporządzenia – oprócz puli środków finansowych wskazanej w ust. 1 oraz w celu promowania międzynarodowego wymiaru szkolnictwa wyższego, dodatkowe finansowanie, przewidziane w różnych strukturach zewnętrznych [instrument finansowania (współpracy na rzecz rozwoju (DCI), Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI), Instrument Partnerstwa na rzecz Współpracy z Państwami Trzecimi (PI) oraz Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA)] przydziela się na działania związane z mobilnością edukacyjną do i z państw partnerskich, oraz na współpracę i dialog polityczny z organami, instytucjami i organizacjami z tych państw.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że wsparcie finansowe, jakie zostało udzielone nauczycielom na realizację projektu pt.: „…” w ramach programu PO WER, zostało przekazane Wnioskodawcy ze środków europejskich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Tym samym w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym zostało spełnione kryterium pochodzenia środków (źródło finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem wsparcie finansowe, udzielone nauczycielom na realizację projektu z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków europejskich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Niezależnie od powyższego zauważyć należy, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio. Przy czym koniecznym jest zwrócenie uwagi na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia.

Skoro w ww. przepisie, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez podatnika bezpośrednio realizowanego celu programu, a więc zlecenia przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, czy to o pracę, czy też o dzieło, zlecenia itp.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane, otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

Jak wskazano we wniosku, dofinansowanie z programu PO WER otrzymał sam Wnioskodawca, który występuje jako strona umowy, który jest jednocześnie bezpośrednim beneficjentem pomocy w programie, a uczestnikami mobilności są nauczyciele zatrudnieni przez Wnioskodawcę.

Zatem nauczyciele czerpią korzyści z uczestniczenia w programie PO WER, sfinansowanym ze środków programu, którego cel realizuje Wnioskodawca. Wobec powyższego, w niniejszej sprawie nie została spełniona przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b), co skutkuje niemożnością skorzystania z przedmiotowego zwolnienia podatkowego.

Jednocześnie zauważyć należy, że skoro ww. przychód nie będzie pochodził ze środków pracodawcy (tj. Zespołu Szkół Zawodowych Nr 4 im. …..), a jedynie za jego pośrednictwem w ramach odrębnej – zawartej poza umową o pracę – umowy będzie przekazywany nauczycielom, podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy ciąży obowiązek płatnika, tj. podmiotu obowiązanego do obliczenia, pobrania, wpłacenia podatku, sporządzenia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł, oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj