Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/4512-1-139/16-9/MR
z 24 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2016 r. (data wpływu 16 maja 2016 r.) uzupełnionym pismami z dnia 13 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.), z dnia 21 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.), z dnia 20 lipca 2016 r. (data wpływu 25 lipca 2016 r.), z dnia 10 sierpnia 2016 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 10 sierpnia 2016 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 16 sierpnia 2016 r.) oraz z dnia 5 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z planowaną realizacją projektu pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z planowaną realizacją projektu pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego (…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 20 czerwca 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i wskazanie podmiotu zainteresowanego wydaniem interpretacji indywidulanej, w dniu 27 czerwca 2016 r. o wskazanie adresu elektronicznego w systemie ePUAP Wnioskodawcy oraz w dniach 25 lipca 2016 r. i 16 sierpnia 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo (dalej: „Wnioskodawca”, „Województwo”) realizujące działania o zakresie wojewódzkim na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 486), zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu inwestycyjnego finansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 10.4 Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego (…)”. Rzeczowa realizacja projektu będzie miała miejsce w latach 2016-2018, obejmie modernizację i doposażenie pracowni kształcenia zawodowego w jednostkach organizacyjnych Województwa: Zespole Szkół A (doposażenie pracowni kształcenia zawodowego w zawodach: technik masażysta, technik ortopeda, opiekun, terapeuta zajęciowy; adaptacja pomieszczeń szkolnych w celu utworzenia pracowni hydromasażu dla kształcenia w zawodzie technik masażysta oraz pracowni ortopedycznej dla kształcenia w zawodzie technik ortopeda), Zespole Szkół B (doposażenie pracowni kształcenia zawodowego w zawodach opiekuna medycznego, kosmetyczki, higienistki stomatologicznej, terapeuty zajęciowego, masażysty) oraz Regionalnym Centrum Rozwoju Edukacji (stworzenie pracowni kształcenia zawodowego – laboratorium kształcenia zawodowego). Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu RPOW 2014-2020 i nie będzie generował przychodów. Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat za korzystanie z pracowni w okresie wymagalnej trwałości projektu. Właścicielem przedmiotu projektu pozostanie Województwo. Zakres projektu obejmuje zakupy towarów (dostaw) i usług oraz robót budowlanych związanych wyłącznie z projektem fakturowanych na Wnioskodawcę oraz objęte wsparciem jednostki organizacyjnej Województwa, tj.: wydatki na przygotowanie projektu, wydatki na roboty budowlano-remontowe, wydatki na zakup urządzeń, sprzętu i wyposażenia pracowni dydaktycznych, wydatki na usługi związane z promocją projektu. W przypadku wydatków wystąpi podatek od towarów i usług. Wydatki nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Województwo oraz jednostki organizacyjne Województwa objęte wsparciem w ramach projektu.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że Województwo jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działania opisane we wniosku są działaniami realizowanymi zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie wojewódzkim (Dz. U. z 2016 r., poz. 486).

Ponadto, Wnioskodawca poinformował, że:

  1. Stroną umowy przy realizacji ww. projektu jest Województwo. Natomiast nabywcą towarów i usług, służących do realizacji projektu będzie Województwo oraz jego jednostki organizacyjne: Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji, Zespół Szkół Medycznych A oraz Zespół Szkół Medycznych B.
  2. Ww. jednostki organizacyjne Województwa są odrębnymi od niego podatnikami podatku od towarów i usług. Jednocześnie w myśl zmian podatkowych, związanych z centralizacją rozliczeń podatku VAT, od dnia 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne będą rozliczać się z podatku VAT poprzez Województwo.
  3. Odpowiedzialność za realizację projektu ponosi Województwo. Jednocześnie ww. jednostki realizują w imieniu Województwa powierzone im zadania, w ramach posiadanego przez nie budżetu, za który są odpowiedzialne.
  4. Faktury VAT, dokumentujące wydatki poniesione w ramach projektu, wystawiane będą na podmiot, który będzie zaciągał zobowiązanie w ramach budżetu, którym dany podmiot dysponuje. Stąd w przypadku zakupów towarów, czy usług przez Województwo – faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę. Natomiast w przypadku zakupów dokonywanych przez jednostki organizacyjne (Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji, Zespół Szkół A lub Zespół Szkół B), dysponujące swoim budżetem na realizację zadań w ramach projektu, faktura VAT zostanie wystawiona na konkretną jednostkę organizacyjną.

Wnioskodawca wyjaśnił również, że wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez jego jednostki organizacyjne do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Województwo ponosząc wydatki w projekcie planowanym do realizacji w latach 2016-2018, współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi, może odzyskać zapłacony w ramach projektu podatek od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać zapłaconego podatku VAT, gdyż w przypadku zakupu towarów i usług dokonanych w ramach realizowanego przedsięwzięcia, niewykorzystywanych w żadnym zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowanym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wnioskodawca, realizując projekt, wykonuje na podstawie ustawy o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998 r. zadania publiczne m.in. w zakresie edukacji publicznej.

W związku z powyższym nie podlega w tym zakresie podatkowi od towarów i usług VAT, a zatem nie może go odliczać.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r., poz. 486) organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy).

Jak wynika z art. 14 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, m.in. w zakresie edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Województwo realizujące działania o zakresie wojewódzkim na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu inwestycyjnego finansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 10.4 Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego (…)”. Realizacja projektu będzie miała miejsce w latach 2016-2018 i obejmie modernizację i doposażenie pracowni kształcenia zawodowego w jednostkach organizacyjnych Województwa. Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu RPOW 2014-2020 i nie będzie generował przychodów. Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat za korzystanie z pracowni w okresie wymagalnej trwałości projektu. Właścicielem przedmiotu projektu pozostanie Województwo. Zakres projektu obejmuje zakupy towarów (dostaw) i usług oraz robót budowlanych związanych wyłącznie z projektem fakturowanych na Wnioskodawcę oraz objęte wsparciem jednostki organizacyjnej Województwa, tj.: wydatki na przygotowanie projektu, wydatki na roboty budowlano-remontowe, wydatki na zakup urządzeń, sprzętu i wyposażenia pracowni dydaktycznych, wydatki na usługi związane z promocją projektu. Wydatki nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Stroną umowy przy realizacji ww. projektu jest Województwo, a nabywcą towarów i usług, służących do realizacji projektu będzie Województwo oraz jego jednostki organizacyjne, które są odrębnymi od Województwa podatnikami podatku od towarów i usług. Jednocześnie w myśl zmian podatkowych, związanych z centralizacją rozliczeń podatku VAT, od dnia 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne będą rozliczać się z podatku VAT poprzez Województwo. Faktury VAT, dokumentujące wydatki poniesione w ramach projektu, wystawiane będą na podmiot, który będzie zaciągał zobowiązanie w ramach budżetu, którym dany podmiot dysponuje. Stąd w przypadku zakupów towarów, czy usług przez Województwo – faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę, a w przypadku zakupów dokonywanych przez jednostki organizacyjne, faktura VAT zostanie wystawiona na konkretną jednostkę organizacyjną. Wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez jednostki organizacyjne Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z planowaną realizacją projektu pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego (…)”.

W tym miejscu zauważyć należy, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Powyższy wyrok co prawda odnosi się do gminnych jednostek budżetowych, jednakże jego rozstrzygnięcie ma również zastosowanie do wojewódzkich jednostek budżetowych, z uwagi na praktycznie takie same uwarunkowania faktyczne i prawne.

Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

W związku z ww. wyrokiem nr C-276/14, w dniach 29 września 2015 r. oraz 16 grudnia 2015 r. Ministerstwo Finansów wydało Komunikaty, w których stwierdzono, że mając na uwadze rozstrzygnięcie TSUE zakłada się obowiązkowe „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Jednocześnie wskazano, że stosowany obecny model rozliczeń do momentu obowiązkowego scentralizowania nie będzie kwestionowany.

Z okoliczności sprawy wynika, że od dnia 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne Wnioskodawcy będą rozliczać się z podatku VAT poprzez Województwo. Wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Województwo oraz jego jednostki organizacyjne do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu trzeba wyjaśnić, że z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy) w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).

W przedmiotowej sprawie, realizowane w ramach projektu działania należeć będą do zadań wynikających z ustawy o samorządzie wojewódzkim. W takim ujęciu Województwo bez wątpienia nie może być uznane za podatnika, gdyż realizuje ono w tym zakresie zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupionymi towarami i usługami wynika, że Województwo nie będzie nabywało ich w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT.

Reasumując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją projektu pn. „Wsparcie kształcenia zawodowego (…)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Województwo nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyć Wnioskodawcy oraz jego jednostkom organizacyjnym do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, realizując opisany we wniosku projekt, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu jego realizacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, uwzględniając fakt, że Wnioskodawca jest organem władzy publicznej korzystającym z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj