Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-474/16-4/JŻ
z 22 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2016 r. (data wpływu 29 czerwca 2016 r.), uzupełnionym w dniu 27 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 19 lipca 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie zastosowania stawki 0% dla sprzedaży drukarek 3D dla placówek oświatowych,
  • nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki 0% dla sprzedaży drivera (oprogramowania) przy sprzedaży drukarek 3D dla placówek oświatowych.


UZASADNIENIE


W dniu 27 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% przy sprzedaży drukarek 3D dla placówek oświatowych oraz zastosowania stawki 0% przy sprzedaży drukarek 3D wraz z driverem (oprogramowaniem) dla placówek oświatowych.


Wniosek został uzupełniony w dniu 27 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 19 lipca 2016 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca, który w swojej ofercie handlowej ma m.in. drukarki 3D, zamierza skierować swoją ofertę wyżej wskazanych produktów bezpośrednio dla placówek oświatowych. Odbiorcą końcowym oferowanych przez Wnioskodawcę drukarek 3D będą szkoły i uczelnie. Drukarki 3D będące w ofercie Spółki są urządzeniami różnych producentów. Pozwalają one na drukowanie przestrzenne (ang. 3D printing), tj. wytwarzanie trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie komputerowego modelu. Urządzenia te są urządzeniami stacjonarnymi posiadającymi własny zasilacz, własny procesor i są sterowane programem sterującym, tj. driverem dedykowanym do każdego z tych urządzeń osobno. Potrafią drukować w formie przestrzennej zarówno tekst jak i rysunki przygotowane uprzednio na komputerze.

Projekt do druku przygotowywany jest w programie graficznym do tworzenia modeli konstrukcyjnych klasy CAD. Pliki muszą być wyeksportowane do pliku STL, który stanowi standard w druku 3D, tak jak plik PDF jest standardem w dokumentach czy pliki JPG / PNG / TIFF są standardami wśród plików graficznych. Zatem tworzony jest model np. w AutoCAD, który jest eksportowany do formatu STL, a następnie dostarczany do drukarki 3D. Drukarki 3D drukują ten projekt, używając takich materiałów jak plastik, ceramika czy metal. Drukowanie obiektu polega na tworzeniu i nakładaniu warstwy materiału o określonej grubości, a gdy warstwa zostanie ukończona (wydrukowana), nakładaniu kolejnej.

Wnioskodawca - będzie dokonywał sprzedaży drukarek 3D bezpośrednio na rzecz szkół i uczelni wyższych wystawiając dla tych placówek faktury (bez udziału innych podmiotów). Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku sprzedaży sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 26 do Ustawy o VAT.


Zgodnie z jego zapisem preferencyjną stawką 0% objęte są następujące towary:

  • jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  • drukarki
  • skanery
  • urządzenia komputerowe do pisma Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  • urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory switche sieciowe, routery i modemy).


Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób dosyć szeroki i jednoznacznie nie precyzuje, czy wyżej wymieniony sprzęt, tj. drukarka 3D, może być objęty stawką 0% VAT.

Obecnie, placówki oświatowe wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców, uczniów, studentów i nauczycieli dążą do poszerzenia oferty edukacyjnej o nowoczesne środki dydaktyczne, rozbudowując i modernizując infrastrukturę informatyczną. Nowoczesne urządzenia, takie jak wspomniane drukarki 3D, stanowią doskonałe narzędzie w pracy nauczyciela, poprawiając jakość nauczania oraz poszerzając umiejętności uczniów i kadry pedagogicznej. Umożliwiają one bowiem wydruk wszelkiego rodzaju materiałów dydaktycznych oraz pomocy naukowych w formie przestrzennej.

Przy dostawie drukarek 3D do placówek oświatowych Wnioskodawca zamierza stosować stawkę VAT 0%. Wnioskodawca pragnie upewnić się, iż taka sytuacja jest zgodna z ustawą, by móc zastosować obniżoną stawkę podatku VAT. W związku z dostawą na rzecz placówek oświatowych opisanych we wniosku drukarek 3D, Spółka będzie posiadała stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową zgodnie z odrębnymi przepisami oraz przekaże kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 14-15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług).


Zaistniały stan faktyczny:


Wnioskodawca w maju br. dokonał jednej dostawy, bezpośrednio na zamówienie złożone przez Politechnikę Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki. Zamówienie z dnia 5 maja 2016 r. dotyczyło Drukarki 3D wraz z oprogramowaniem (driverem właściwym dla tej drukarki). Ustalona przez strony cena była ceną netto i obejmowała drukarkę oraz dedykowany dla niej driver. Dostawa została udokumentowana przez Wnioskodawcę fakturą VAT ze stawką VAT 23%. Politechnika wystąpiła o korektę ww. faktury i zastosowanie stawki VAT 0% zgodnie z art. 83 ust. pkt 26a oraz ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, dostarczając Wnioskodawcy oryginał zaświadczenia z dnia 30 maja 2016 roku wydanego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o niżej wskazanej treści „na podstawie art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54 poz. 535, z późn. zm.) potwierdzam, iż wymieniony w zamówieniu Politechniki z dnia 5 maja 2016 r. skierowanym do dostawcy M. Sp. z o.o. sprzęt komputerowy jest przeznaczony dla placówki oświatowej.”


Kopia zamówienia oraz zaświadczenia zostały złożone w dniu 24 czerwca 2016 r. do właściwego Urzędu Skarbowego.


Wnioskodawca wystawił fakturę korygującą i niezwłocznie wystąpił z wnioskiem o potwierdzenie w drodze indywidualnej interpretacji możliwości zastosowania stawki VAT 0% dla przedmiotowej dostawy.


W związku z przedstawionym opisem zadano następujące pytanie:


Czy drukarkę 3D można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji Załącznika nr 8, a co za tym idzie - czy przy jej dostawie bezpośrednio do placówek oświatowych i przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14-15 Ustawy, będzie przysługiwać prawo do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, przy dostawie drukarki 3D bezpośrednio do placówek oświatowych i przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14-15 Ustawy, będzie przysługiwać prawo do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 105, ze zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stawowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Podstawowa stawka podatku, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku.


I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.


Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy - opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. Drukarki,
  3. Skanery,
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy - dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  • posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  • posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.


Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego - art. 83 ust. 15 ustawy.


W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).


Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających. Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Drukarką, zgodnie z definicją umieszczoną w Słowniku Języka Polskiego jest «urządzenie podłączone do komputera, służące do drukowania tekstów i rysunków zapisanych na dysku». Opisane we wniosku drukarki 3D, zawierają elementy składowe i funkcjonalność tożsamą do drukarek „płaskich”, drukujących - w zależności od technologii druku - na papierze, folii, kartonie z wykorzystaniem atramentu lub tonerów. Jedyna różnica to ta, że drukarki 3D drukują przestrzenne modele 3D, a nie płaskie odwzorowanie pliku zawierającego tekst lub rysunek. Wydrukowana forma przestrzenna odzwierciedla tekst lub rysunek zapisany na dysku w formie pliku. Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie, zdaniem Wnioskodawcy drukarki 3D stanowić będą towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy (pkt 2).

Wnioskodawca stoi również na stanowisku, że dostawa drukarki bez drivera pozbawiłaby transakcję sensu ekonomicznego. Driver jest oprogramowaniem umożliwiającym pracę drukarki. Brak drivera sprawia, że drukarka nie jest kompletna i zdatna do użytku. Wszyscy producenci drukarek dołączają do drukarki stanowiącej przedmiot dostawy, płytę z driverem właściwym dla tej konkretnej drukarki albo udostępniają driver na stronie internetowej producenta. Nie sposób, w opinii Wnioskodawcy, odmówić dostawie drukarki z driverem, przymiotu jednolitej rodzajowo transakcji dla celów VAT.

Ponadto, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy). Dostawca zobowiązany jest także przekazać kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).


Jak poinformował Wnioskodawca, w przypadku dostawy na rzecz szkół i uczelni ww. drukarek 3D, spełni on wskazane powyżej warunki, a w stosunku do dostawy dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz Politechniki warunki te zostały spełnione.


Podsumowując, drukarkę 3D wraz z driverem dedykowanym dla tej drukarki można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8. Tym samym, w przedmiotowej sprawie wszystkie warunki niezbędne do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% zostaną spełnione, zatem przy jego dostawie bezpośrednio do placówek oświatowych Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do stosowania stawki 0% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w zakresie zastosowania stawki 0% dla sprzedaży drukarek 3D dla placówek oświatowych,
  • nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki 0% dla sprzedaży drivera (oprogramowania) przy sprzedaży drukarek 3D dla placówek oświatowych.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Podstawowa stawka podatku, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku.


I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.


Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  • Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  • Drukarki,
  • Skanery,
  • Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  • Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).


W myśl art. 83 ust. 14 ustawy dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego – art. 83 ust. 15 ustawy.


W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).


Z przestawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza skierować swoją ofertę bezpośrednio dla placówek oświatowych. Odbiorcą końcowym oferowanych przez Wnioskodawcę drukarek 3D będą szkoły i uczelnie. Drukarki 3D będące w ofercie Spółki są urządzeniami różnych producentów. Pozwalają one na drukowanie przestrzenne, tj. wytwarzanie trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie komputerowego modelu. Urządzenia te są urządzeniami stacjonarnymi posiadającymi własny zasilacz, własny procesor i są sterowane programem sterującym, tj. driverem dedykowanym do każdego z tych urządzeń osobno. Potrafią drukować w formie przestrzennej zarówno tekst jak i rysunki przygotowane uprzednio na komputerze.

Przy dostawie drukarek 3D do placówek oświatowych Wnioskodawca zamierza stosować stawkę VAT 0%. W związku z dostawą na rzecz placówek oświatowych opisanych we wniosku drukarek 3D, Spółka będzie posiadała stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową zgodnie z odrębnymi przepisami oraz przekaże kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego.

Ponadto, Wnioskodawca w maju br. dokonał jednej dostawy, bezpośrednio na zamówienie złożone przez Politechnikę Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki. Zamówienie z dnia 5 maja 2016 r. dotyczyło Drukarki 3D wraz z oprogramowaniem (driverem właściwym dla tej drukarki). Ustalona przez strony cena była ceną netto i obejmowała drukarkę oraz dedykowany dla niej driver. Dostawa została udokumentowana przez Wnioskodawcę fakturą VAT ze stawką VAT 23%. Politechnika wystąpiła o korektę ww. faktury i zastosowanie stawki VAT 0% zgodnie z art. 83 ust. pkt 26a oraz ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, dostarczając Wnioskodawcy oryginał zaświadczenia z dnia 30 maja 2016 roku wydanego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o niżej wskazanej treści „na podstawie art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54 poz. 535, z późn. zm.) potwierdzam, iż wymieniony w zamówieniu Politechniki z dnia 5 maja 2016 r. skierowanym do dostawcy M. Sp. z o.o. sprzęt komputerowy jest przeznaczony dla placówki oświatowej.” Kopia zamówienia oraz zaświadczenia zostały złożone w dniu 24 czerwca 2016 r. do właściwego Urzędu Skarbowego.

W związku z przedstawionym powyżej opisem zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy drukarkę 3D można uznać za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 do ustawy i w konsekwencji czy przy jej dostawie bezpośrednio do placówek oświatowych i przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających. W przywołanym załączniku nr 8 ustawodawca wprost wymienia drukarki jako towar którego dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, a zatem drukarki 3D również mieszczą się w grupie towarów, do których ma zastosowanie ten przepis.

Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz stanu faktycznego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie należy stwierdzić, że Wnioskodawca może uznać drukarkę 3D za towar mieszczący się w klasyfikacji załącznika nr 8 i w konsekwencji przy jej dostawie bezpośrednio do placówek oświatowych przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy, stosować stawkę podatku VAT w wysokości 0%.

Przy czym, wśród towarów znajdujących się w załączniku nr 8 do ustawy nie został wymieniony driver dedykowany dla drukarki, tj. oprogramowanie umożliwiające pracę drukarki, które producenci dołączają do drukarki na płycie lub udostępniają na stronie internetowej. Jednocześnie jak wynika z przedmiotowego wniosku driver nie jest integralną częścią drukarki 3D. Tym samym, mimo spełnienia warunków wynikających z art. 83 ust. 14–15 ustawy, ze stawki 0% korzysta/ korzystać będzie jedynie dostawa drukarki 3D. Natomiast dostawa oprogramowania, w związku z tym, iż nie zostało ono wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, nie korzysta / nie będzie korzystać z preferencyjnej stawki podatku. Tym samym, należy stwierdzić, iż dostawa oprogramowania opodatkowana będzie 23% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki 0% dla sprzedaży drukarek 3D dla placówek oświatowych jest prawidłowe, natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki 0% dla sprzedaży drivera (oprogramowania) przy sprzedaży drukarek 3D dla placówek oświatowych należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj