Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB3.4511.552.2016.1.KJ
z 31 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika (pytanie oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Województwo … realizuje projekt Pomocy Technicznej w ramach Programu Interreg V-A Republika Czeska – Polska na lata 2014-2020. Program ten jest programem współpracy transgranicznej realizowanym w województwie … w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej. Ramy prawne dla okresu programowania 2014-2020 definiują 11 celów tematycznych, z których ze względu na zasadę koncentracji tematycznej i ze względu na główne problemy zidentyfikowane na obszarze objętym wsparciem, zostały wybrane 4 odzwierciedlone poprzez 4 osie priorytetowe programu:

  • oś priorytetowa 1 wspólne zarządzanie ryzykiem – cel szczegółowy: podniesienie transgranicznej gotowości do podejmowania działań podczas rozwiązywania sytuacji nadzwyczajnych i kryzysowych;
  • oś priorytetowa 2 rozwój potencjału przyrodniczego i kulturowego na rzecz wspierania zatrudnienia – cel szczegółowy: zwiększenie odwiedzalności regionu poprzez większe wykorzystanie potencjału zasobów przyrodniczych i kulturowych;
  • oś priorytetowa 3 edukacja i kwalifikacje – cel szczegółowy: zwiększenie poziomu zatrudniania absolwentów;
  • oś priorytetowa 4 współpraca instytucji i społeczności – cel szczegółowy: zwiększenie intensywności współpracy instytucji i społeczności w regionie przygranicznym;
  • oś priorytetowa 5 pomoc techniczna – cel szczegółowy: koncentracja na pomocy w efektywnej realizacji programu w czasie całego okresu programowania 2014-2020.

Budżet programu: 85% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, 15% wkład krajowy (polski i czeski).

Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla projektów realizowanych w ramach interreg V-A RCz-PL możliwe jest do maksymalnej wysokości 85% wydatków kwalifikowanych. Projekt musi być współfinansowany minimum w 15% ze źródeł krajowych (polskich i czeskich). Wypłat wynagrodzenia dokonuje Urząd Marszałkowski w podziale na ww. finansowanie. W ramach Programu Interreg V-A Republika Czeska – Polska na lata 2014-2020 w Republice Czeskiej w … funkcjonuje Wspólny Sekretariat, do zadań którego należy między innymi: udzielanie informacji o programie, udzielanie wsparcia wnioskodawcom i partnerom projektów, działanie związane z przygotowaniem propozycji projektowych i wniosków projektowych, ponoszenie odpowiedzialności za kontrolę i ocenę wniosków projektowych, wsparcie Komitetu Monitorującego, w tym przygotowanie jego posiedzeń, współpracy przy opracowywaniu raportów z wdrażania programu, prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych dot. programu, przygotowanie umów/decyzji o przyznaniu dotacji dla projektu, udzielanie wsparcia instytucjom programowym w celu prawidłowej realizacji programu.

We Wspólnym Sekretariacie są zatrudnieni pracownicy z obu krajów biorących udział w programie Interreg V-A Republika Czeska – Polska, w tym polscy pracownicy delegowani z urzędów marszałkowskich województw objętych obszarem wsparcia programu, tj. m.in. Urzędu Marszałkowskiego Województwa ….

Pracodawca – Urząd Marszałkowski Województwa … zawarł porozumienie zmieniające umowę o pracę z pracownikiem Urzędu Marszałkowskiego Województwa … wprowadzające od dnia 1 stycznia 2016 r. miejsce umówionej pracy: Wspólny Sekretariat w … (Republika Czeska). Pracownik ten jest zatrudniony przez Urząd Marszałkowski na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, tak więc po okresie oddelegowania pracownik będzie miał możliwość powrotu do pracy w urzędzie w Polsce. W zależności czy finansowanie projektu zostanie przedłużone i konieczność oddelegowania pracownika z Urzędu Marszałkowskiego będzie dalej potrzebne może zostać przedłużone delegowanie, obecnie jest oddelegowany od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r. Podstawą zawarcia porozumienia jest umowa w sprawie oddelegowania polskiego pracownika do pracy we Wspólnym Sekretariacie w ramach realizacji Programu Interreg V-A Republika Czeska – Polska zawarta pomiędzy Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej a województwem …. Zgodnie z zawartym porozumieniem pracownik będzie oddelegowany do pracy w Republice Czeskiej, tak więc nie będzie znajdował się w podróży służbowej.

Z uwagi na zawarte porozumienie (umowa zmieniająca umowę o pracę) oddelegowujące pracownika Urzędu Marszałkowskiego do pracy w Republice Czeskiej, pracownik wynajął mieszkanie w Republice Czeskiej na okres trwania porozumienia, tj. od stycznia 2016 r. do grudnia 2017 r. na podstawie umowy zawartej między pracownikiem a wynajmującym. Na powyższy cel pracownikowi będzie wypłacany ryczałt na mieszkanie (ok. 3 000 zł miesięcznie) na podstawie odrębnej umowy zawartej między pracownikiem a Urzędem Marszałkowskim Województwa …. Siedziba Wspólnego Sekretariatu (tj. miejsca faktycznego wykonywania pracy) i miejsce zamieszkania pracownika na czas oddelegowania znajduje się w … (na chwilę obecną pracownik ma jeszcze mieszkanie w …). W oparciu o powyższe, w opinii Wnioskodawcy, ośrodek interesów życiowych ww. pracownika będzie w Czechach.

Zarówno wynagrodzenie, ryczałt na mieszkanie jak i inne świadczenia ze stosunku pracy (zgodnie z art. 12 ust. 1, 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) są wypłacane przez Urząd Marszałkowski Województwa …. Pracownik oddelegowany do pracy w Republice Czeskiej posiada obywatelstwo polskie i jest w trakcie starania się o wydanie certyfikatu rezydencji podatkowej w Republice Czeskiej. Pracownik nie złożył do pracodawcy wniosku, o którym mowa w art. 32 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyszczególnienie:

Pracownik świadczący pracę w Czechach będzie nadal pracownikiem Urzędu Marszałkowskiego. Po ustaniu zasadności oddelegowania do pracy w Czechach pracownik wróci do pracy w Urzędzie Marszałkowskim w …. Pracownik pracujący w Czechach nie będzie traktowany jako pracownik w podróży służbowej. W trakcie oddelegowania pracownik zmieni centrum interesów osobistych. Program Interreg V-A Republika Czeska – Polska (Interreg V-A RCz-PL) – program współpracy transgranicznej realizowany w województwie … w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej.

Ramy prawne dla okresu programowania 2014-2020 definiują 11 celów tematycznych, z których ze względu na zasadę koncentracji tematycznej i ze względu na główne problemy zidentyfikowane na obszarze objętym wsparciem, zostały wybrane 4 odzwierciedlone poprzez 4 osie priorytetowe Programu:

  • Oś priorytetowa 1 Wspólne zarządzanie ryzykiem – Cel szczegółowy: Podniesienie transgranicznej gotowości do podejmowania działań podczas rozwiązywania sytuacji nadzwyczajnych i kryzysowych;
  • Oś priorytetowa 2 Rozwój potencjału przyrodniczego i kulturowego na rzecz wspierania zatrudnienia – Cel szczegółowy: Zwiększenie odwiedzalności regionu poprzez większe wykorzystanie potencjału zasobów przyrodniczych i kulturowych;
  • Oś priorytetowa 3 Edukacja i kwalifikacje – Cel szczegółowy: Zwiększenie poziomu zatrudniania absolwentów;
  • Oś priorytetowa 4 Współpraca instytucji i społeczności – Cel szczegółowy: Zwiększenie intensywności współpracy instytucji i społeczności w regionie przygranicznym;
  • Oś priorytetowa 5 Pomoc techniczna – Cel szczegółowy: Koncentracja na pomocy w efektywnej realizacji Programu w czasie całego okresu programowania 2014-2020.

Budżet Programu: 85% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, 15% wkład krajowy (polski i czeski). Projekty realizowane w ramach Interreg V-A RCz-PL mogą być dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego do maksymalnej wysokości 85% wydatków kwalifikowalnych. Projekt musi być współfinansowany minimum w 15% ze źródeł krajowych (polskich i czeskich).

Przez „inne świadczenia” rozumie się wszelkie wypłaty zgodnie z art. 12 ust. 1, 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz regulacje art. 14 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 13 września 2011 r.

Pracownik nie złożył Wnioskodawcy wniosku, o którym mowa w art. 32 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wypłacony przez Urząd Marszałkowski Województwa … przychód (w tym wynagrodzenia, ryczałt na mieszkanie oraz inne świadczenia ze stosunku pracy) pracownikowi oddelegowanemu do pracy w Republice Czeskiej powinien być opodatkowany w Polsce czy Czechach?
  2. Czy wypłatę ryczałtu na mieszkanie pracownikowi oddelegowanemu należy wliczyć do podstawy przychodu opodatkowanego w całości, czy uwzględniając zwolnienie w wysokości 500 zł?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 i nr 2 w zakresie stanu faktycznego, natomiast wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Podstawową kwestią związaną z oddelegowaniem pracownika do pracy za granicą jest ustalenie, w którym kraju wynagrodzenie pracownika będzie podlegało opodatkowaniu. Jak wskazują przepisy, decydujące znaczenie dla określenia miejsca opodatkowania dochodu osoby wykonującej pracę za granicą jest jej miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późń. zm.), osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która: posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Z kolei art. 4 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 13 września 2011 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 991) wyjaśnia kwestię osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania w obu umawiających się Państwach.

Regulacje art. 14 ww. Umowy wskazują, że wynagrodzenia, pensje oraz inne podobne świadczenia uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie w związku z wykonywaniem pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana to otrzymane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Niezależnie od wcześniejszego zapisu art. 14 ust. 2 wyłącza dochody spod opodatkowania w państwie, w którym praca jest wykonywana, o ile łącznie spełnione są trzy warunki:

  1. odbiorca wynagrodzenia przebywa w drugim Państwie (w państwie wykonywania pracy) przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni w każdym dwunastomiesięcznym okresie rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, i
  2. wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania ani siedziby w drugim Państwie, i
  3. wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada w drugim państwie.

Biorąc powyższe zapisy pod uwagę nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych oparto przede wszystkim na tzw. zasadzie rezydencji, czyli uzależniono go od miejsca zamieszkania osoby fizycznej. Obowiązek ten polega na tym, że osoba posiadająca miejsce zamieszkania na terytorium RP, lub której pobyt czasowy na terytorium RP trwa łącznie w roku podatkowym dłużej niż 183 dni jest opodatkowana w Polsce od całości swych dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Obowiązkiem podatkowym są objęte zarówno dochody z krajowych źródeł przychodów, jak i zagranicznych źródeł przychodów.

W związku z zawartym porozumieniem oddelegowującym pracownika Urzędu Marszałkowskiego Województwa … do pracy w … (po tym okresie jeśli nie będzie zasadne dalsze oddelegowanie pracownik wróci do pracy w Urzędzie Marszałkowskim w …), pracownik ten wynajął mieszkanie w … na okres trwania porozumienia, tj. od stycznia 2016 r. do grudnia 2017 r., tym samym pobyt ten będzie dłuższy niż 183 dni w roku kalendarzowym. Delegowany pracownik przez cały czas delegowania do Wspólnego Sekretariatu pozostaje pracownikiem Urzędu Marszałkowskiego. Wnioskodawca wyjaśnia, że oddelegowanie pracownika do pracy za granicę należy odróżnić od podróży służbowej. Podróż służbowa to wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy – natomiast w sytuacji oddelegowania to inny kraj staje się miejscem świadczenia pracy, objętej umową o pracę, a więc dochodzi do czasowego przeniesienia pracownika w inne miejsce pracy. Podróż służbową pracownik odbywa na polecenie pracodawcy, a przy oddelegowaniu dochodzi do zmiany warunków zatrudnienia w umowie o pracę, w zakresie miejsca wykonywania pracy. Wynagrodzenie, ryczałt na mieszkanie i inne świadczenia pracownika (na podstawie art. 12 ust. 1, 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 14 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu) będą wypłacane przez Urząd Marszałkowski Województwa ….

Na dzień sporządzenia wniosku pracownik nie dostarczył pracodawcy certyfikatu rezydencji (niemniej jednak jest w trakcie ubiegania się o ten certyfikat na terenie Republiki Czeskiej), w którym czeska administracja podatkowa potwierdziłaby rezydencję podatkową pracownika, tj. miejsce zamieszkania pracownika dla celów podatkowych na terenie Republiki Czeskiej, co świadczyłoby o nieograniczonym obowiązku podatkowym w tamtym państwie. Miejsce zamieszkania pracownika, tj. miejsce jego faktycznego przebywania znajduje się na terenie Republiki Czeskiej. Ośrodek interesów życiowych też będzie miał w Czechach, na chwilę obecną ma jeszcze mieszkanie w Polsce, gdzie nie będzie mieszkać.

Zgodnie z zapisem w art. 32 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakład pracy nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych przez pracownika z pracy wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pod warunkiem, że dochody te podlegają lub będą podlegać opodatkowaniu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na wniosek podatnika zakład pracy pobiera zaliczki na podatek dochodowy, stosownie do przepisów ust. 1-5, z uwzględnieniem art. 27 ust. 9 i 9a. Pracownik nie złożył wniosku o opodatkowanie w Polsce.

W omawianym przypadku może mieć również zastosowanie art. 18 Umowy między Rzecząpospolitą Polską z Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, zgodnie z którym pensje, płace oraz inne podobne wynagrodzenia, wypłacone przez umawiające się Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ władzy lokalnej osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu władzy lokalnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Jednakże takie pensje, płace oraz inne podobne wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu tylko w drugim umawiającym się Państwie, jeżeli usługi te są świadczone w tym Państwie przez osobę, która ma miejsce zamieszkania w tym Państwie, i która:

  1. jest obywatelem tego Państwa; lub
  2. nie stała się osobą mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie wyłącznie w celu świadczenia tych usług.

Jeśli pracownik nie dostarczy certyfikatu rezydencji od przychodów (wynagrodzeń, ryczałtu i innych świadczeń) pracownika podatek powinien być odprowadzany w Polsce do 183 dni, tj. do 1 lipca 2016 r. włącznie, następnie od 2 lipca 2016 r. powinna być wypłacona pracownikowi kwota brutto po odjęciu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, natomiast pracownik/podatnik powinien odprowadzić podatek na terenie Republiki Czeskiej. Pracownik nie złożył wniosku na podstawie art. 32 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku dostarczenia certyfikatu rezydencji w Czechach Płatnik powinien obliczyć i pobrać podatek do dnia przed datą wydania certyfikatu (bądź ewentualną wskazaną datą w certyfikacie potwierdzającą rezydencję podatkową) oraz odprowadzić pobraną zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce, a od dnia wydania/wskazania rezydencji podatkowej pracownik/podatnik powinien odprowadzić podatek na terenie Republiki Czeskiej. Po dostarczeniu certyfikatu rezydencji płatnik zastosowałby korzystniejsze regulacje wynikające z dwustronnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (czyli nie odprowadzałby podatku w Polsce, tylko pracownik odprowadzałby podatek w Czechach).

Wnioskodawca informuje, że dotychczas Płatnik oblicza, pobiera oraz odprowadza pobraną zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych do Urzędu Skarbowego w … do dnia 1 lipca 2016 r, (włącznie) bądź do dnia poprzedzającego datę wydania certyfikatu, bądź ewentualną wskazaną datę w certyfikacie potwierdzającym rezydencję.

Ad 2.

Pracownik oprócz wynagrodzenia za pracę będzie otrzymywał również ryczał na mieszkanie, na podstawie odrębnej umowy zawartej z pracownikiem. Pracownik będzie decydował gdzie będzie wynajmował mieszkanie, natomiast pracodawca będzie mu tylko miesięcznie wypłacał świadczenie pieniężne w wysokości około 3 000 zł.

Poza niniejszym ryczałtem pracodawca nie będzie wypłacał dodatku za rozłąkę, a koszty uzyskania przychodu będą w wysokości podstawowej (tj. 111 zł 25 gr).

Zdaniem Wnioskodawcy, ryczałt na mieszkanie mieści się w pojęciu przychodu zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), który mówi, że przychodami (...) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń oraz zgodnie z art. 12 ust. 1 – za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W związku z tym, że miejsce wykonywania pracy oraz miejsce zamieszkania pracownika jest w tej samej miejscowości wydaje się, że nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników, z zastrzeżeniem ust. 14 – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 500 zł.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę, według Wnioskodawcy, nie ma podstaw do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy i tym samym ryczałt za mieszkanie powinien być opodatkowany w całości na takich samych zasadach jak omówione w pkt 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj