Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-460/16-4/JK
z 24 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2016 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2016 r. (data wpływu 13 kwietnia 2015 r.) uzupełniony pismem z dnia 3 czerwca 2016 r. (data nadania 6 czerwca 2016 r., data wpływu 7 czerwca 2016 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 23 maja 2016 r. Nr IPPB4/4511-460/16-2/JK (data nadania 24 maja 2016 r., data doręczenia 30 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia darowizny – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia darowizny na cele kultu religijnego.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 23 maja 2016 r. Nr IPPB4/4511-460/16-2/JK (data nadania 24 maja 2016 r., data doręczenia 30 maja 2016 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.


Pismem z dnia 3 czerwca 2016 r. (data nadania 6 czerwca 2016 r., data wpływu 7 czerwca 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jako osoba fizyczna Wnioskodawca przekazuje co miesiąc darowiznę wpłacaną na konto F. K. M., która prowadzi projekt „B. S. R. W.”. Projekt ten polega na przekazywaniu darowizn od osób fizycznych zebranych w danym miesiącu, na konto R. W., które jest podmiotem kościelnym. Przekazane darowizny Wnioskodawca opatruje tytułem „darowizna na cele kultu religijnego – R. W.”. Jednocześnie Wnioskodawca ręczy, że wszystkie darowizny są przekazywane przez F. K. M. do R. W., gdyż jest członkiem Zarządu Fundacji i osobiście obsługuje projekt „B. S. R. W.”. Projekt ten skupia wpłaty od ok. 700 osób, słuchaczy, którzy w ten sposób wspierają katolickie radio. F. K. M. prowadzi działalność statutową zawierającą się w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Projekt „B. S. R. W.” jest realizowany w ramach działalności gospodarczej Fundacji.


Pismem z dnia 23 maja 2016 r. Nr IPPB4/4511-460/16-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, o następujące informacje:

  • Czy F. K. M. i R. W. są organizacjami, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego?
  • Czy w statucie bądź innymi dokumencie, na podstawie którego działa R. W. i Fundacja K. M. jako cel działalności wskazany jest „kult religijny”?
  • Czy R. W. jest podmiotem wchodzącym w skład struktury organizacyjnej Kościoła bądź jest własnością podmiotu wymienionego w art. 6-10 ustawy ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 maja 1989 r. (Dz. U. Nr 29, poz. 154) oraz z dnia 21 czerwca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1169)?


W uzupełnieniu z dnia 3 czerwca 2016 r. (data wpływu 7 czerwca 2016 r.) Wnioskodawca poinformował, że F. K. M. jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, gdyż nie działa w celu osiągnięcia zysku, a wszystkie zyski z działalności gospodarczej przeznacza na realizację celów statutowych opisanych w § 3 ust. l Statutu: „wspieranie młodzieży w wychowaniu i wszechstronnym rozwoju na rzecz budowy narodu polskiego, rozwijania polskiej kultury, zaangażowania społecznego, nauki, sportu i obywatelskiej odpowiedzialności oraz promocji współpracy międzynarodowej między młodzieżą, a także wyrównywania szans młodzieży niepełnosprawnej”. Powyższa zależność wynika z § 3 ust. 5 Statutu: „Dochody z prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej przeznaczone mogą być jedynie na realizację jej celów statutowych oraz na pokrycie kosztów działalności samej Fundacji, przy czym do 40% dochodów z działalności gospodarczej, może zostać przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Fundacji, zaś pozostała część uzyskanych dochodów będzie przekazana na realizację celów statutowych Fundacji”. R. W. natomiast, zgodnie z ekspertyzą prawną przygotowaną dla Radia przez Instytut na Rzecz Kultury Prawnej, Radio jest „kościelną jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, działającą w ramach kościelnej osoby prawnej Diecezji W. – P., i zgodnie z postanowieniami jej Statutu (§ 11 i 12) prowadzi działalność pożytku publicznego.


Odnosząc się do drugiej kwestii, zgodnie z koncesją wydaną przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dnia 8 lipca 2011 r.:

  • „Koncesjonariusz realizuje program o charakterze społeczno – religijnym, którego głównym celem jest wspieranie Kościoła lokalnego w jego misji ewangelizacyjnej. To założenie Koncesjonariusza spełnia przedstawiając odbiorcom ofertę programową, która ma pomagać w integralnym rozwoju człowieka pojmowanego jako istota religijna żyjąca w wolnym demokratycznym społeczeństwie.
  • „Zgodnie z konstytucyjną zasadą autonomii państwa i Kościoła odpowiedzialność za ostateczny kształt programu społeczno – religijnego spoczywa na Biskupie Diecezjalnym.”
  • „społeczno – religijny charakter programu będzie realizowany poprzez różne rodzaje audycji i formy radiowe, w tym przez audycje słowne i inne przekazy słowne, które zajmą nie mniej niż 12% tygodniowego czasu nadawania programu.”


Następnie, zgodnie ze Statutem R. W. – rozgłośni Diecezji W. – P.:


§ 10 „Podstawowym celem działalności RW jest upowszechnianie wartości chrześcijańskich, wśród słuchaczy oraz kształcenie ich postaw i zachowań w życiu prywatnym i społecznym, opartym na nauczaniu Kościoła.”


§ 11 „Do celów działania RW zaliczyć należy:

  1. Czynny udział w ewangelizacyjnej misji Kościoła.
  2. Służenie wiernym Diecezji W. – P. rzetelną informacją z życia Kościoła lokalnego, kraju i na świecie.
  3. Zaspakajanie religijnych, duchowych, intelektualnych i kulturalnych potrzeb słuchaczy.
  4. Proponowanie godziwych form rozrywki, publicystyki, reklam, informacji komercyjnej.
  5. Kształtowanie opinii publicznej w oparciu o wartości chrześcijańskie, a zwłaszcza o społeczne nauczanie Kościoła.
  6. Do celów działania Radia Warszawa zaliczyć należy prezentowanie spektrum życia społecznego i religijnego w następujących wymiarach:
    • Działalności charytatywnej,
    • Pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywaniu szans tych osób i rodzin
    • Podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
    • Ochrony i promocji zdrowia
    • Profilaktyki uzależnień,
    • Działań na rzecz osób niepełnosprawnych, starszych, wykluczonych społecznie
    • Nauki, edukacji, oświaty i wychowania,
    • Kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,
    • Upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i turystyki,
    • Promocji i organizacji wolontariatu.”


§ 12 pkt c „Radio realizuje swoje cele przez tworzenie i nadawanie audycji społecznych i religijnych w eterze i w internecie oraz przeprowadzanie kampanii promocyjnych na antenie, w portalach społecznościowych, jak również przy okazji cyklicznych spotkań ze słuchaczami.”


Od strony F. K. M., odwołując się do Statutu, wśród sposobów realizacji celów Fundacji znajdują się m.in.:


§ 3 ust. 2 pkt 10: „wspieranie i finansowanie instytucji i organizacji prowadzących działalność edukacyjną, kulturalną, wychowawczą, religijną, dofinansowanie programów szkoleniowych i badawczych”,


§ 3 ust. 2 pkt 15: „opiekę nad miejscami kultu religijnego, wspieranie i współfinansowanie organizacji religijnych”.


Poruszając trzecią kwestię, R. W. jest własnością podmiotu, o którym jest mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP z dnia 17 maja 1989 r. (tzn. R. W. jest własnością diecezji). Zgodnie z § 7 Statutu R. W. – rozgłośni Diecezji W. – P.: „RW nie posiada osobowości prawnej, jest podporządkowane Ordynariuszowi Diecezji i działa w ramach kościelnej osoby prawnej, którą jest Diecezja W. – P.”. REGON R. W., z czego początek - to numer REGONU Diecezji W. – P., a jest liczbą porządkową jednostki lokalnej utworzonej przez powyższy podmiot.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy jako osoba fizyczna Wnioskodawca może dokonać odliczenia przekazanych darowizn od podstawy opodatkowania ze względu bądź na przekazanie (docelowe) darowizny na cele kultu religijnego, bądź na przekazanie darowizny Fundacji, której działalność zawiera się w sferze zadań publicznych (tylko wtedy to być chyba powinna darowizna na cele statutowe)?


Zdaniem Wnioskodawcy, odliczenia można dokonać ze względu na końcowego „beneficjenta” darowizn – podmiot kościelny. Potwierdzeniem jest tytuł przelewu „darowizna na cele kultu religijnego – R. W.”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e i art. 30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e i 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele kultu religijnego, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.


Stosownie do art. 26 ust. 5 ww. ustawy, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

  1. osób fizycznych;
  2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 11 (art. 26 ust. 6f ustawy).


Należy w tym miejscu odwołać się do treści przepisu art. 26 ust. 7 ww. ustawy, który odnosi się do sposobu dokumentowania wydatków na cele wymienione w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Z zacytowanych przepisów wynika, że odliczeniu od dochodu podlegają m.in darowizny na cele kultu religijnego. Dla skorzystania z prawa do takiego odliczenia konieczne jest:

  • przekazanie darowizny na cele będące celami kultu religijnego;
  • posiadanie stosownego udokumentowania wysokości wydatków poniesionych na te cele.


Jak wynika z treści zdarzenia przyszłego, jako osoba fizyczna Wnioskodawca przekazuje co miesiąc darowiznę wpłacaną na konto F. K. M., która prowadzi projekt „B. S. R. W.”. Projekt ten polega na przekazywaniu darowizn od osób fizycznych zebranych w danym miesiącu, na konto R. W., które jest podmiotem kościelnym. Przekazane darowizny Wnioskodawca opatruje tytułem „darowizna na cele kultu religijnego – R. W.”. F. K. M. jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, gdyż nie działa w celu osiągnięcia zysku, a wszystkie zyski z działalności gospodarczej przeznacza na realizację celów statutowych opisanych w § 3 ust. l Statutu. R. W. natomiast, zgodnie z ekspertyzą prawną przygotowaną dla R. W. przez Instytut na rzecz Kultury Prawnej, Radio jest „kościelną jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, działającą w ramach kościelnej osoby prawnej Diecezji W. – P. i zgodnie z postanowieniami jej Statutu (§ 11 i 12) prowadzi działalność pożytku publicznego. Następnie, zgodnie ze Statutem R. W. – rozgłośni Diecezji W. – P.:

§ 10 „Podstawowym celem działalności RW jest upowszechnianie wartości chrześcijańskich, wśród słuchaczy oraz kształcenie ich postaw i zachowań w życiu prywatnym i społecznym, opartym na nauczaniu Kościoła.” Stosownie do § 12 pkt c „R. W. realizuje swoje cele przez tworzenie i nadawanie audycji społecznych i religijnych w eterze i w internecie oraz przeprowadzanie kampanii promocyjnych na antenie, w portalach społecznościowych, jak również przy okazji cyklicznych spotkań ze słuchaczami.” Od strony F. K. M., odwołując się do Statutu, wśród sposobów realizacji celów Fundacji znajdują się m.in.: „wspieranie i finansowanie instytucji i organizacji prowadzących działalność edukacyjną, kulturalną, wychowawczą, religijną, dofinansowanie programów szkoleniowych i badawczych” (§ 3 ust. 2 pkt 10) oraz „opiekę nad miejscami kultu religijnego, wspieranie i współfinansowanie organizacji religijnych” (§ 3 ust. 2 pkt 15). R. W. jest własnością podmiotu, o którym jest mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP z dnia 17 maja 1989 r. (tzn. Radio Warszawa jest własnością diecezji). Zgodnie z § 7 Statutu R. W. – rozgłośni Diecezji W. – P: „RW nie posiada osobowości prawnej, jest podporządkowane Ordynariuszowi Diecezji i działa w ramach kościelnej osoby prawnej, którą jest Diecezja W. – P.”.

W związku z powyższym, dla ustalenia, czy w opisanej sytuacji przysługuje prawo do odliczenia kwoty przekazanej na rachunek bankowy F. K. M. z przeznaczeniem dla podmiotu kościelnego R. W. konieczne staje się wyjaśnienie pojęcia „cele kultu religijnego”, którym ustawodawca posłużył się formułując przesłanki do dokonania odliczenia.

Za darowiznę na cele kultu może natomiast zostać uznana taka darowizna, której adresatem są w szczególności: kościoły, związki religijne i kościelne osoby prawne (zakony, parafie, diecezje itp.) i która służyć będzie sfinansowaniu działań, odnoszących się do praktyk, obrzędów i uroczystości religijnych, jak też dotyczących obiektów sakralnych i związanej z nimi infrastruktury. Kult w znaczeniu religioznawczym definiuje się bowiem jako całokształt praktyk obrzędowych, za których pośrednictwem wyznawcy manifestują cześć dla sacrum w aktach uwielbienia, błagania i dziękczynienia (…). W kulcie można wyodrębnić przedmiot kultu, osoby sprawujące kult, obiekty i sprzęty kultowe oraz czynności kultowe (...)”. Natomiast według Słownika języka polskiego (PWN Warszawa 1978 r.), kult religijny oznacza „zewnętrzny aspekt religii w odróżnieniu od teoretycznej doktryny; ogół obrzędów religijnych jakiejś religii, całokształt czynności religijnych”.

W omawianym zdarzeniu przyszłym darowizna jest co prawda przekazywana na rzecz R. W. na cele kultu religijnego, jednakże za pośrednictwem F. K. M. Tym samym, środki będące przedmiotem darowizny nie są bezpośrednio przeznaczone na realizację kultu religijnego.

W tym kontekście, czynność przekazania darowizny przez Wnioskodawcę na konto Fundacji ma istotnie związek z kultem religijnym, ale jest to związek pośredni. Nie jest to więc związek wystarczający do zaistnienia przesłanki bezpośrednio warunkującej zastosowania odliczenia określonego w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jednakże zaznaczyć należy, że odliczeniu podlegają darowizny przekazane na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu (art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy).


Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 1 i 2 ww. ustawy, wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c ustala się na podstawie:

  1. dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy – w przypadku darowizny pieniężnej,
  2. dowodu, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu – w przypadku darowizny innej niż pieniężna lub innej niż określona w ust. 1 pkt 9 lit. c).

Z ww. przepisu wynika, że warunkiem koniecznym do skorzystania z odliczenia darowizny pieniężnej na cele pożytku publicznego jest to, aby jej wysokość udokumentowana była dowodem wpłaty na rachunek płatniczy lub rachunek bankowy obdarowanego, z zaznaczeniem wskazanego wyżej celu darowizny.

Z treści wniosku wynika, że F. K. M. jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego oraz prowadzi działalność statutową zawierającą się w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Przekazane darowizny Wnioskodawca opatruje tytułem „darowizna na cele kultu religijnego – R. W.”.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku zdarzenie przyszłe i przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro darowizna pieniężna jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek obdarowanego na cele kultu religijnego, a nie dowodem wpłaty na cele pożytku publicznego, Wnioskodawca nie może skorzystać z możliwości jej odliczenia, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca nie może dokonać odliczenia darowizn przekazanych na cele kultu religijnego za pośrednictwem F. K. M., bądź przekazanych na cele pożytku publicznego na Fundację, z uwagi na niespełnienie przesłanek do odliczenia.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Ponadto zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze powyższe interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych w stosunku do innych darczyńców.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj