Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1584/12-2/AM
z 6 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27.12.2012 r. (data wpływu 28.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki podatku– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28.12.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki podatku.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej od dnia: 18.10.2012 roku i rozlicza się w formie księgi przychodów i rozchodów na zasadach ogólnych. Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników. Wykonuje usługi tylko dla jednego kontrahenta niemieckiego. Zgodnie z podpisaną umową Wnioskodawca, zobowiązał się do wykonywania na rzecz swojego Zleceniodawcy robót montażowo-instalacyjnych w zakresie produkcji, naprawy i konserwacji lokomotyw kolejowych i tramwajowych oraz taboru kolejowego i tramwajowego. Umowa między Wnioskodawcą a Zleceniodawcą traktowana jest, jako umowa o dzieło. Składy pociągów liczące od trzech do pięciu elementów przychodzą do Zleceniodawcy z zainstalizowanymi przewodami wysokiego i niskiego napięcia. Do obowiązków Wnioskodawcy należy rozłączenie tych przewodów, przeprowadzenie serii testów mających wykazać czy wszystkie przewody są prawidłowo położone zgodnie z dokumentacją produkcyjną oraz ich ponowne połączenie. Następnie do tych przewodów są podłączane, przesyłane osobno odbiorniki elektroniczne: monitory, wyświetlacze oraz panele sterujące. Jeśli w czasie testów ujawnią się usterki, należy ją usunąć przed podłączeniem odbiorników elektronicznych.

Z punktu widzenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wykonywane przez Wnioskodawcę usługi można zaliczyć do grupowania 33.20.42.0 – usługi instalowania profesjonalnych urządzeń elektronicznych. Ponadto rzadko, ale jednak występują usługi testowania, napraw i konserwacji lokomotyw używanych. Dlatego niektóre czynności można by zaliczyć do grupowania 33.17.11.0 – usługi naprawy i konserwacji lokomotyw kolejowych oraz taboru szynowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy możliwe jest zgłoszenie zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, że od 01.01.2013 roku wybieram formę opodatkowania według ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i opodatkowanie ich zgodnie z art. 12 ust. 3 w/w ustawy według 8,5% stawki.


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 9 ustawy istnieje możliwości zawiadomienia właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie do 20 stycznia o zmianie wyboru formy opodatkowania. Art. 12 ust. 3b przewiduje zaś możliwość opodatkowania przychodów z działalności usługowej według 8,5% stawki. Załącznik 2 do ustawy nie zawiera już wyłączenia usług świadczonych przez jednoosobowe podmioty gospodarcze na rzecz jednego podmiot, stąd uważam, że istnieje możliwość opodatkowania moich usług w formie zryczałtowanego podatku dochodowego według stawki 8,5%


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.


Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową ,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 cytowanej ustawy.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
    - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,
  6. rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, przychody z działalności usługowej, w tym przychody z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy podlegają opodatkowaniu wg stawki 8,5%.

Za działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, uważa się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów stanowiący „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług”, nie zawiera wyłączeń w zakresie usług związanych robotami montażowo-instalacyjnymi w zakresie produkcji, naprawy i konserwacji lokomotyw kolejowych i tramwajowych oraz taboru kolejowego i tramwajowego (PKWiU 33.20.42.0 oraz PKWiU 33.17.11.0).

Wskazać przy tym należy, iż kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu, PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Reasumując, przenosząc opisane wcześniej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy oraz mając na względzie ujęty we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług związanych robotami montażowo-instalacyjnymi w zakresie produkcji, naprawy i konserwacji lokomotyw kolejowych i tramwajowych oraz taboru kolejowego i tramwajowego podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w stawce 8,5 %.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj