Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-176/16/DK
z 14 czerwca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2016 r. (data wpływu 12 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


X Sp. z o.o. [Spółka] jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych [pdop].


Spółka obecnie prowadzi działalność w specjalnej strefie ekonomicznej [SSE] na podstawie dwóch zezwoleń:


  1. Zezwolenie nr XXX z dnia 23 grudnia 2013 r., na warunkach: poniesienie wydatków inwestycyjnych min. X mln zł do dnia 31 grudnia 2016 r. oraz zwiększenie zatrudnienia o X nowych pracowników,
  2. Zezwolenie nr XXX z dnia 18 czerwca 2014 r., na warunkach: poniesienie wydatków inwestycyjnych min. XX mln zł do dnia 31 grudnia 2019 r. oraz zwiększenie zatrudnienia o X nowych pracowników.


Oba zezwolenia obejmują prowadzenie działalności na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy, w tym m.in. PKWiU 17.12, 17.2 (papier i tektura, wyroby z papieru i tektury).

Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej.

Spółka planuje nabyć używaną maszynę do prowadzenia działalności określonej w zezwoleniach, na podstawie umowy, o której mowa w art. 17b updop, tj. umowy leasingu operacyjnego Umowa zostanie zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji maszyny.

Suma ustalonych opłat w umowie leasingu, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, będzie odpowiadać co najmniej wartości początkowej maszyny, a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu tej maszyny, co najmniej jej wartości rynkowej z dnia zawarcia umowy.

Umowa będzie przenosić na Spółkę własność maszyny po zakończeniu podstawowego okresu leasingu. Na tej podstawie dla celów rachunkowych umowa leasingu będzie umową leasingu finansowego, o której mowa w art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości („ustawa o rachunkowości”), tj. będzie obejmowała zobowiązanie Spółki do nabycia maszyny z dniem upływu okresu leasingu.

W związku z nabyciem maszyny, Spółka będzie płacić raty kapitałowe oraz raty odsetkowe, czyli poniesie wydatki, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia, na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2008 r., nr 232, poz. 1548 ze zm. dalej: „Rozporządzenie”) – tj. wydatki stanowiące cenę nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.

Wskazane koszty leasingu ponoszone będą w terminie określonym postanowieniami zezwoleń.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy raty kapitałowe wynikające z umowy leasingu dotyczącej maszyny oraz raty odsetkowe poniesione do momentu przyjęcia maszyny do używania, według przepisów o rachunkowości, będą mogły być zaliczone do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia, stanowiących podstawę do kalkulacji limitu zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.?


Zdaniem Wnioskodawcy, raty kapitałowe wynikające z umowy leasingu dotyczącej maszyny oraz raty odsetkowe poniesione do momentu przyjęcia maszyny do używania zgodnie z ustawą o rachunkowości, będą mogły być zaliczone do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia, stanowiących podstawę do kalkulacji limitu zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.


Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia, pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych od podatku dochodowego, stanowi regionalną pomoc inwestycyjną z tytułu:


  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.


Zgodnie z § 3 ust. 4 Rozporządzenia przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa.


Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:


  1. ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
  2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;
  3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
  4. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3;
  5. kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji;
  6. ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.


Jednocześnie § 6 ust. 7 Rozporządzenia wskazuje jednoznacznie, że środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 2 § 6 Rozporządzenia, zakupione przez przedsiębiorcę innego niż mały i średni, mają być nowe. Oznacza to, że w odniesieniu do innych środków trwałych, niż te o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, tj. takich o których mowa np. w § 6 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia, wymóg by były nowe, nie ma zastosowania.


Zgodnie z § 6 ust. 3 Rozporządzenia wartości niematerialne i prawne powinny spełniać łącznie następujące warunki:


  1. będą wykorzystane przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc regionalną wyłącznie w przedsiębiorstwie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie, oraz będą ujęte w aktywach tego przedsiębiorstwa i pozostaną w nim przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku przedsiębiorcy małego lub średniego - przez okres co najmniej 3 lat;
  2. będą nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych;
  3. będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.


§ 6 ust. 4 Rozporządzenia wskazuje, że cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie ustawą o rachunkowości. Zgodnie z tą ustawą, cena nabycia, to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, a w przypadku importu powiększona o obciążenia o charakterze publicznoprawnym oraz powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania lub wprowadzenia do obrotu, łącznie z kosztami transportu, jak też załadunku, wyładunku, składowania lub wprowadzenia do obrotu, a obniżona o rabaty, opusty, inne podobne zmniejszenia i odzyski. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie ceny nabycia składnika aktywów, a w szczególności przyjętego nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny - jego wyceny dokonuje się według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu.


Ponadto w myśl art. 28 ust. 8 ww. ustawy, cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również:


  1. niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy;
  2. koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.


W rezultacie odsetki od rat leasingowych do momentu przyjęcia maszyny do używania, jako element ceny nabycia, będą również stanowić wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą, w rozumieniu § 6 Rozporządzenia.

Po przyjęciu przez Spółkę maszyny do używania, odsetki od rat leasingu finansowego przestaną być elementem ceny nabycia środka trwałego w rozumieniu ustawy o rachunkowości i będą rozpoznawane jako pozycja kosztów finansowych.

Biorąc powyższe pod uwagę Spółka uważa, że wydatki ponoszone z tytułu rat kapitałowych wynikających z umowy leasingu dotyczącej maszyny oraz raty odsetkowe poniesione do momentu przyjęcia przez Spółkę maszyny do używania, będą mogły być zaliczone do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia, stanowiących podstawę do kalkulacji limitu zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.

Jednocześnie fakt, że maszyna jest używana, nie ma wpływu na możliwość rozpoznania przedmiotowych wydatków jako wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, ponieważ wymóg nowości dotyczy wprost wyłącznie środków trwałych o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, a nie tych, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia, zakupione przez przedsiębiorcę innego niż mały i średni, mają być nowe. Oznacza to, że w odniesieniu do innych środków trwałych, niż te o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, tj. takich o których mowa np. w § 6 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia, wymóg by były nowe, nie ma zastosowania.


Powyższe stanowisko potwierdza aktualne orzecznictwo organów podatkowych, np.:


  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 października 2015 r., nr IBPB-1-3/4510-254/15/IZ,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 kwietnia 2015 r., nr IBPBI/2/4510-101/15/MO,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 lipca 2013 r., nr IBPBI/2/423-474/13/CzP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do przedstawionego pytania jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna została wydana na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego, zauważyć bowiem należy, że w odróżnieniu od postępowania kontrolnego czy podatkowego, postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej opiera się tylko i wyłącznie na przedstawionym przez wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym/stanie faktycznym, nie zaś na dowodach zbieranych w toku postępowania przez organ podatkowy, w konsekwencji treść przedstawionego zdarzenia przyszłego nie może być przez tutejszy organ zweryfikowana pod kątem jej zgodności z realnie występującymi okolicznościami danej sprawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj