Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB4/4511-507/16/MK
z 9 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2016 r. (data wpływu 13 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego nabycia akcji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego nabycia akcji.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce.

Wnioskodawca jest pracownikiem spółki akcyjnej z siedzibą w Polsce (dalej: „Spółka A”). Spółka A dla docenienia dotychczasowych zasług i kwalifikacji wyróżniających się pracowników, w celu motywowania tychże pracowników do dalszych starań dla rozwoju działalności Spółki A i wzrostu jej wartości, a nadto w celu wzmocnienia więzi łączących ww. pracowników ze Spółką A wprowadzi program motywacyjny (dalej: Program Motywacyjny). Program Motywacyjny zostanie wprowadzony uchwałą podjętą przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie w Spółce A. Po spełnieniu warunków określonych w wyżej wskazanej uchwale kluczowi pracownicy, w tym również Wnioskodawca, na podstawie treści wyżej wskazanej uchwały nabędą prawo do nieodpłatnego nabycia akcji Spółki A. Prawo do nieodpłatnego nabycia akcji Spółki A będzie realizowane przez pracowników na drodze nieodpłatnego nabycia od Spółki A akcji własnych Spółki A po ich uprzednim nabyciu przez Spółkę A w trybie art. 362 § 1 pkt 7 Kodeks spółek handlowych od dotychczasowych akcjonariuszy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca nabywając nieodpłatnie akcje Spółki A od tej spółki w okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego na podstawie zapisów uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki A osiągnie przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


W ocenie Wnioskodawcy nabywając nieodpłatnie akcje Spółki A od tej spółki w okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego na podstawie zapisów uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki A osiągnie on przychód, ale niepodlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na moment nabycia akcji. Opodatkowanie tego przychodu zostało bowiem zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odroczone do momentu odpłatnego zbycia akcji Spółki A przez Wnioskodawcę.


Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Jednocześnie na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:


  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


Zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nabędzie nieodpłatnie od Spółki A jej akcje własne. Stąd w momencie realizacji uprawnienia do nieodpłatnego nabycia akcji Spółki A niewątpliwie po stronie Wnioskodawcy powstanie przysporzenie majątkowe. Należy bowiem podkreślić, iż większość podatników, aby czerpać korzyści z akcji sama musi nabyć akcje za określoną cenę. Innymi słowy inne osoby chcąc nabyć akcje muszą zdecydować się na uszczuplenie swojego majątku, czyli muszą ponieść określony koszt, którego Wnioskodawca nie będzie musiał ponosić z uwagi na nieodpłatne nabycia akcji Spółki A.

Wobec powyższego, po stronie Wnioskodawcy w związku z nieodpłatnym nabyciem akcji Spółki A powstanie przychód.

Należy jednak zauważyć, iż ustawodawca odroczył moment powstania obowiązku podatkowego dotyczącego dochodu uzyskanego z tytułu nabycia akcji przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia.

Zgodnie z treścią art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. W myśl art. 24 ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. Jednocześnie na podstawie treści art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy ust. 11 i 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Zgodnie z wykładnią językową cytowanych powyżej przepisów, przepisy te odraczają moment opodatkowania dochodu wynikającego z różnicy między wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) do momentu odpłatnego zbycia takich akcji przez osoby uprawnione, w sytuacji, gdy spełnione są łącznie niżej wskazane warunki:


  1. musi nastąpić objęcie (nabycie) akcji - przepis dotyczy zatem zarówno objęcia akcji emitowanych po raz pierwszy jak i akcji będących już w obrocie,
  2. osoby obejmujące (nabywające) te akcje muszą być uprawnione do takiego nabycia na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej ich emitentem,
  3. spółka, której akcje są nabywane ma siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że Wnioskodawca nabędzie nieodpłatnie od Spółki A jej akcje własne, po tym jak spółka ta uprzednio nabędzie te akcje w trybie art. 362 § 1 pkt 7 Kodeks spółek handlowych od dotychczasowych akcjonariuszy. Uprawnienie Wnioskodawcy do nieodpłatnego nabycia akcji wynikać będzie z uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenie w Spółce A wprowadzającej Program Motywacyjny. Jednocześnie Spółka A, której akcje nieodpłatnie nabędzie Wnioskodawca ma swoją siedzibę w Polsce.

Mając na uwadze powyższe należy zatem stwierdzić, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku zostaną spełnione wszystkie warunki wymienione powyżej w literach od a) do c). Tym samym należy stwierdzić, iż pomimo, że na moment objęcia nieodpłatnego akcji przez Wnioskodawcę po jego stronie powstanie przychód podatkowy to jednak przychód ten na mocy treści przepisów art. 24 ust. 11, ust. 12 oraz ust. 12a nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na moment nabycia tych akcji. Przychód ten podlegać będzie opodatkowaniu u Wnioskodawcy dopiero w momencie ewentualnego przyszłego odpłatnego zbycia akcji Spółki A.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016, poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj