Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.528.2016.2.RK
z 20 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2016 r. (data wpływu 9 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej wydatków ponoszonych w ramach tzw. wkładu własnego w związku z realizacją projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 1 sierpnia 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.528.2016.1.RK, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 2 sierpnia 2016 r. (data doręczenia 5 sierpnia 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 11 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.), nadanym w dniu 12 sierpnia 2016 r.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Centrum Szkoleń i Innowacji …, jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji i doradztwa, opodatkowaną podatkiem liniowym. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie pełnej księgowości. Księgi rachunkowe prowadzi w oparciu o ustawę o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalnością główną Wnioskodawcy jest edukacja, tj. organizowanie i przeprowadzanie szkoleń oraz doradztwo. W prowadzonej działalności między innymi będą realizowane projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 (RPO) oraz Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój na lata 2014-2020 (POWER).

Na warunkach określonych w umowach na realizację projektów w ramach RPO instytucje pośredniczące/wdrażające przyznają dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 95% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Finansowanie powyższych projektów odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85% kosztów kwalifikowalnych) i ewentualnie z budżetu państwa lub innych źródeł, przyznawane beneficjentowi przez właściwą instytucję. Minimalny wkład własny Wnioskodawcy, jako % wydatków kwalifikowalnych, wynosi 5%. Wkład własny stanowi część kosztów pośrednich budżetu projektu lub kosztów bezpośrednich (np. koszt sal szkoleniowych, sprzętu itp.), z których finansowane są konkretne działania, zadania w ramach projektu. Realizacja projektów nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej, zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu, jak również w ramach całej prowadzonej działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przyznane dofinansowanie w formie dotacji na realizację projektu w wartości stanowiącej nie więcej niż 95% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85% kosztów kwalifikowalnych) i z budżetu państwa. Minimalny wkład własny Wnioskodawcy, jako % wydatków kwalifikowalnych, wynosi 5%. Wkład własny stanowi część kosztów pośrednich budżetu projektu lub kosztów bezpośrednich (np. koszt sal szkoleniowych, sprzętu itp.), z których finansowane są konkretne działania, zadania w ramach projektu.

Wnioskodawca do dnia 9 sierpnia 2016 r. podpisał następujące umowy na realizację projektów:

  1. Projekt „…”, umowa podpisana w dniu 29 kwietnia 2016 r., Oś priorytetowa: I. Osoby młode na rynku pracy, Działanie: 1.2 Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy, Poddziałanie: 1.2.2 Wsparcie udzielane z Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,
  2. Projekt „…”, umowa podpisana w dniu 20 maja 2016 r., Oś priorytetowa: 1. Osoby młode na rynku pracy, Działanie: 1.2 Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy, Poddziałanie: 1.2.2 Wsparcie udzielane z Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,
  3. Projekt „…”, umowa podpisana w dniu 5 maja 2016 r., Oś priorytetowa: VIII. Integracja społeczna, Działanie: Włączenie społeczne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020,
  4. Projekt „…”, umowa podpisana w dniu 28 czerwca 2016 r., Oś priorytetowa: X. Adaptacyjność przedsiębiorstw i pracowników do zmian, Działanie: 10.2 Programy typu outplacement Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020,
  5. Projekt „…”, umowa podpisana w dniu 2 czerwca 2016 r., Oś priorytetowa: X. Otwarty rynek pracy, Działanie: 10.2 Działania na rzecz podniesienia aktywności zawodowej osób powyżej 29 roku życia, Poddziałanie: 10.02.01 Wsparcie aktywności zawodowej osób powyżej 29 roku życia pozostających bez zatrudnienia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020,
  6. Projekt „…”, umowa podpisana w dniu 30 czerwca 2016 r., Oś priorytetowa: XII. Edukacja, kwalifikacje i kompetencje, Działanie: 12.3 Kształcenie ustawiczne w zakresie ICT i języków obcych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020,
  7. Projekt „…”, umowa podpisana w dniu 21 lipca 2016 r., Oś priorytetowa 9: RYNEK PRACY, Działanie: 9.1 Aktywizacja zawodowa, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020,
  8. Projekt „…”, umowa podpisana w dniu 1 lipca 2016 r., Oś priorytetowa 11: Włączenie społeczne, Działanie: 11.1 Aktywne włączenie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020,
  9. Projekt „…” umowa podpisana w dniu 27 maja 2016 r., Oś priorytetowa 1. Osoby młode na rynku pracy, Działanie: 1.2: Wsparcie osób młodych pozostających bez pracy na regionalnym rynku pracy, Poddziałanie: 1.2.1 Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020,
  10. Projekt „…”, umowa podpisana 28 czerwca 2016 r., Oś priorytetowa 10. Adaptacyjność przedsiębiorstw i pracowników do zmian, Działanie: 10.2 programy typu outplacement Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014 2020,
  11. Projekt „…”, umowa podpisana 21 lipca 2016 r., Oś priorytetowa 11. Włączenie społeczne, Działanie: 11.1 Aktywne włączenie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020,
  12. Projekt „…”, umowa podpisana 29 czerwca 2016 r., Oś priorytetowa 11. Włączenie społeczne, Działanie: 11.1 Aktywne włączenie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … 2014-2020.

W ramach realizowanych projektów będą organizowane szkolenia zawodowe, szkolenia językowe, doradztwo zawodowe indywidualne i grupowe. Wnioskodawca w okresie całej perspektywy finansowej z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014-2020 będzie starał się o środki na realizację kolejnych projektów na takich samych zasadach.

Data otrzymania środków na realizację do dnia 9 sierpnia 2016 r. w ramach I transzy na realizację ww. projektów:

  1. Projekt „…” - w dniu 25 maja 2016 r.,
  2. Projekt „…” - w dniu 18 lipca 2016 r.,
  3. Projekt „…” - w dniu 20 czerwca 2016 r.,
  4. Projekt „…” - w dniu 9 sierpnia 2016 r.,
  5. Projekt „…” - w dniu 6 czerwca 2016 r.

Na realizację pozostałych projektów Wnioskodawca jeszcze nie otrzymał żadnej transzy dofinansowania.

Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie projektów z Unii Europejskiej, Wnioskodawca będzie otrzymywał środki w transzach, zgodnie z harmonogramem płatności stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie.

Wnioskodawca dodaje, że już realizuje następujące projekty:

  1. Projekt „…”, czas realizacji 1 kwietnia 2016 r. 30 czerwca 2016 r.;
  2. Projekt „…”, czas realizacji 1 czerwca 2016 r.-31 sierpnia 2017 r.;
  3. Projekt „…”, czas realizacji 1 maja 2016 r. - 30 kwietnia 2017 r.;
  4. Projekt „…”, czas realizacji 1 maja 2016 r. - 30 kwietnia 2017 r.;
  5. Projekt „…”, czas realizacji 1 czerwca 2016 r. - 30 kwietnia 2017 r.;
  6. Projekt „…”, czas realizacji 1 czerwca 2016 r. - 31 maja 2018 r.;
  7. Projekt „…”, czas realizacji 1 sierpnia 2016 r. 31 października 2017 r.;
  8. Projekt „…”, czas realizacji 1 sierpnia 2016 r. 31 października 2017 r.;
  9. Projekt „…”, czas realizacji 1 września 2016 r. - 28 luty 2018 r.;
  10. Projekt „…”, czas realizacji 1 grudnia 2016 r. 31 października 2017 r.;
  11. Projekt „…” czas realizacji 1 września 2016 r. - 28 luty 2018 r.;
  12. Projekt „…”, czas realizacji 1 września 2016 r. - 30 listopada 2017 r.

Wnioskodawca nadmienia, że w dalszym ciągu będzie starał się o dofinasowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020. W przypadku otrzymania powyższych środków będzie realizował projekty w całym okresie ww. perspektywy finansowej.

Wnioskodawca wskazuje, że wkład własny jeszcze nie został przez Wnioskodawcę wniesiony. Pieniężny wkład własny zostanie sfinansowany ze środków własnych Wnioskodawcy, które Wnioskodawca posiada w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, komercyjnej. Wkład własny rzeczowy zostanie wniesiony przez podmiot trzeci np. gminy, których mieszkańcy są adresatami wsparcia w projekcie, ale także mogą to być spółki, przedsiębiorcy. Stawki za godzinę wynajmu poszczególnych sal są stawkami rynkowymi, a ich wysokość wynika ze stosownych dokumentów (np. uchwał ustalających wysokość opłat za wynajem pomieszczeń, podjętych przez organy uchwałodawcze poszczególnych gmin, porozumień, oświadczeń, umów, faktur). Tym samym wartość przypisana wkładowi niepieniężnemu nie będzie przekraczała stawek rynkowych. Wkład własny wniesiony w postaci wkładu rzeczowego (niepieniężnego) w ramach kosztów bezpośrednich, tj. w postaci sal udostępnionych przez gminy na potrzeby przeprowadzenia: spotkań rekrutacyjnych, warsztatów psychologicznych/psychospołecznych, spotkań z doradcą zawodowym, mających na celu opracowanie dla Uczestnika/czki projektu Indywidualnego Planu Działania, doradztwa zawodowego grupowego, doradztwa zawodowego indywidualnego, pośrednictwa pracy. Wkład własny rzeczowy nie zostanie ujęty u Wnioskodawcy jako koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy dotacja stanowi przychód wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 i pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy wydatki związane bezpośrednio z realizacją projektów, poniesione w ramach tzw. wkładu własnego, będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego Nr 1 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, wydatki poniesione przez Niego w ramach tzw. wkładu własnego pieniężnego, zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego, Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione wydatki, z wyłączeniem przywołanego wyżej art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródeł przychodów oraz poniesione zostały w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat. Będą to także wydatki, które pozwolą na uniknięcie znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów. Warunkiem uzyskania dotacji jest dopełnienie do 100% wydatków w ramach projektu w postaci wkładu własnego Wnioskodawcy. Wkład własny pieniężny nie zostanie pokryty ze środków dotacji, lecz ze środków własnych Wnioskodawcy, będzie stanowił część kosztów pośrednich realizowanych projektów lub kosztów bezpośrednich (np. koszt sal szkoleniowych, sprzętu itp.), z których finansowane są konkretne działania, zadania w ramach projektów. Koszty poniesione w ramach wkładu własnego zostaną właściwie udokumentowane, wartość wydatku nie zostanie Wnioskodawcy w jakikolwiek sposób zwrócona i nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Koszty te mają pośredni wpływ na uzyskiwanie przychodów z prowadzonej działalności. Realizując projekty Wnioskodawca nabędzie doświadczenie, nawiąże kontakty z kontrahentami, stanie się bardziej rozpoznawalny wśród potencjalnych odbiorców usług. Przystępując do ogłaszanych konkursów, przetargów będzie mógł wykazać się większym doświadczeniem, które nabędzie w trakcie realizacji projektów przez co zwiększy swoją konkurencyjność.

Wnioskodawca jest w trakcie uzgodnień dotyczących podpisania kolejnych umów o dofinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację podobnych projektów jak powyższe, tj. projektów szkoleniowo-doradczych, obejmujących szkolenia zawodowe, szkolenia językowe, doradztwo zawodowe, staże dla uczestników projektów. W całym okresie programowania, tj. w latach 2014-2020 Wnioskodawca będzie czynił starania o otrzymanie dofinansowania na realizację nowych projektów unijnych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z generalną zasadą zawartą w cytowanym przepisie, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, to pomiędzy tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie, zwiększenie bądź zachowanie czy zabezpieczenie źródła przychodów.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania wyróżnia się koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie). W przypadku kosztów pośrednich brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.

Zatem, podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem:

  • faktycznego poniesienia wydatku,
  • istnienia związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem a przychodami,
  • braku dokonanego wydatku na liście negatywnej, zawartej w art. 23 ustawy,
  • odpowiedniego udokumentowania poniesionego wydatku.

Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, każdy wydatek – poza wyraźnie wskazanym w ustawie – wymaga indywidualnej oceny pod kątem związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy czym, należy mieć na uwadze, że obowiązek wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności gospodarczej, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów, spoczywa na podatniku.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W związku z powyższym, wydatki sfinansowane otrzymanym dofinansowaniem na mocy ww. przepisu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Natomiast wydatki, które nie zostały sfinansowane środkami z otrzymanego dofinansowania, mogą co do zasady stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile spełniać będą przesłanki wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji, tj. organizowania i przeprowadzenia szkoleń oraz doradztwa, opodatkowaną podatkiem liniowym. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie pełnej księgowości, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca w ramach działalności realizuje między innymi projekty finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 (RPO) oraz Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój na lata 2014-2020 (POWER), wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85% kosztów kwalifikowalnych) i z budżetu państwa. Minimalny wkład własny Wnioskodawcy, jako % wydatków kwalifikowalnych, wynosi 5%. Wkład własny stanowi część kosztów pośrednich budżetu projektu lub kosztów bezpośrednich (np. koszt sal szkoleniowych, sprzętu itp.), z których finansowane są konkretne działania, zadania w ramach projektu. Pieniężny wkład własny zostanie sfinansowany ze środków własnych Wnioskodawcy, które Wnioskodawca posiada w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, jego uzupełnienie oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że dodatkowe wydatki, które Wnioskodawca ponosi w ramach tzw. wkładu własnego, związane z realizacją projektów, które nie są finansowane ze środków dotacji otrzymanych z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa, o ile spełniać będą przesłanki, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj