Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-658/16-2/MPe
z 7 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług świadczonych na rzecz funduszu inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług świadczonych na rzecz funduszu inwestycyjnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest przedsiębiorcą zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca specjalizuje się w zakresie wycen podmiotów gospodarczych, poszczególnych składników majątku oraz szeroko rozumianego doradztwa organizacyjno-gospodarczego.

Począwszy od czerwca 2016 roku Wnioskodawca świadczy w trybie art. 36a ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (tj. Dz. U. z 2014 r. poz. 157 ze zm., dalej: „ustawa o funduszach inwestycyjnych”) usługi wyceny poszczególnych aktywów na rzecz funduszy inwestycyjnych. Wnioskodawca jest zewnętrznym, niezależnym podmiotem zapewniającym prawidłowe i rzetelne wykonanie czynności wyceny, o którym mowa w art. 36a ust. 1 pkt 2 oraz art. 36a ust. 3 pkt 4 ustawy o funduszach inwestycyjnych.


Zgodnie z art. 36a ust. 8 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny zlecający wykonanie usług Wnioskodawcy powiadamia Komisję Nadzoru Finansowego o wyznaczeniu Wnioskodawcy jako zewnętrznego podmiotu wyceniającego.


Na podstawie art. 45a ust. 6 ustawy o funduszach inwestycyjnych za szkody spowodowane nienależytym wykonaniem wyceny, Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność względem uczestników funduszy.


Przedmiotem wycen przeprowadzanych przez Wnioskodawcę są przede wszystkim te aktywa funduszy, które nie są przedmiotem obrotu na rynkach regulowanych oraz aktywa nienotowanych na aktywnym rynku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy opisane usługi świadczone przez Spółkę na rzecz funduszy inwestycyjnych zamkniętych są zwolnione z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi świadczone przez Spółkę na rzecz funduszy inwestycyjnych zamkniętych są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

  1. funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi,
  2. portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych i alternatywnych funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią,
  3. ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,
  4. otwartymi funduszami emerytalnymi oraz dobrowolnymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów,
  5. pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,
  6. obowiązkowym systemem rekompensat ,oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.

W wyroku z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie C-169/04 (Abbey National) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że pojęcie „zarządzanie funduszami powierniczymi” jest autonomicznym pojęciem prawa wspólnotowego, którego treść nie może być zmieniona przez państwa członkowskie. Wobec powyższego analizę przepisów art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT należy więc dokonać obecnie w oparciu o pojęcie „zarządzania funduszami inwestycyjnymi” funkcjonujące w prawie wspólnotowym. Zgodnie z art. 135 (I) (g) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (dalej: „Dyrektywa VAT”), państwa członkowskie zwalniają z VAT transakcje zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi. Dyrektywa VAT nie definiuje jednak pojęcia „zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi”. W powyższym zakresie zasadne jest więc odniesienie się do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (dalej: „Dyrektywa UCITS”; Dz. U. UE. L 2009.302.32).

Zgodnie z art. 6 ust. 2 Dyrektywy UCITS, działalność związana z zarządzaniem przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS - czyli w polskim systemie prawnym: funduszami inwestycyjnymi) obejmuje obowiązki, o których mowa w załączniku II. Zgodnie z treścią załącznika II, funkcje wchodzące w skład zbiorowego zarządzania portfelem to funkcje obejmujące:

  1. zarządzanie inwestycjami,
  2. administrację:
    1. obsługę prawną i obsługę rachunkowo-księgową w zakresie zarządzania funduszem;
    2. zapytania klientów;
    3. wycenę i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe);
    4. monitorowanie przestrzegania uregulowań;
    5. prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa;
    6. wypłatę zysków;
    7. emisję i umarzanie jednostek uczestnictwa;
    8. rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń);
    9. prowadzenie ksiąg;
  3. wprowadzanie do obrotu.

Jak wskazano wyżej, jedną z funkcji zbiorowego zarządzania portfelem jest administracja, która obejmuje w szczególności czynności wyceny. Wycena aktywów funduszy inwestycyjnych jest więc elementem wspólnotowego pojęcia usług „zarządzania funduszami inwestycyjnymi”. Potwierdza to także orzecznictwo TSUE. Zgodnie z cytowanym już wyrokiem TSUE w sprawie C-169/04 (Abbey National), zwolnieniu z VAT powinny podlegać wszystkie usługi dotyczące specyficznych i istotnych elementów związanych z zarządzaniem funduszami powierniczymi.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że wycena aktywów funduszy, jako element administracji funduszem inwestycyjnym podlega zwolnieniu z VAT, o ile jest usługą specyficzną dla funduszy i dotyczy istotnego elementu związanego z zarządzaniem funduszami inwestycyjnymi.

Zgodnie z powyższym usługi w zakresie wyceny funduszy, świadczone na rzecz funduszy inwestycyjnych przez Spółkę powinny korzystać ze zwolnienia od podatku VAT ,na mocy art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy o VAT, o ile możliwe jest przypisanie tym usługom cech specyficznych i istotnych z perspektywy zarządzania funduszami.


Jak wynika z art. 36a ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych (stan prawny obowiązujący od 4 czerwca 2016 r.) czynności wyceny aktywów specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego oraz funduszu inwestycyjnego zamkniętego przeprowadza:

  1. towarzystwo będące organem funduszu, pod warunkiem że zapewniona jest niezależność przeprowadzania wyceny od zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu oraz rzetelność jej przeprowadzania, a dodatkowo polityka wynagrodzeń ogranicza występowanie konfliktów interesów, w tym wywieranie wpływu na decyzje pracownika;
  2. zewnętrzny podmiot wyceniający wyznaczony przez fundusz, niezależny od funduszu, towarzystwa, zarządzającego tym funduszem zarządzającego z UE i podmiotów pozostających z tymi podmiotami w bliskich powiązaniach oraz zapewniający prawidłowe i rzetelne wykonanie czynności wyceny.

Jak wynika z art. 36a ust. 8 ustawy o funduszach inwestycyjnych Fundusz inwestycyjny niezwłocznie powiadamia Komisję i depozytariusza o wyznaczeniu zewnętrznego podmiotu wyceniającego. Wyceny są realizowane przez Wnioskodawcę zgodnie z metodami i zasadami wyceny aktywów funduszu przewidzianymi w przepisach oraz statucie danego funduszu. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za prawidłowość wyceny nie tylko względem zlecającego wycenę funduszu, ale także wobec uczestników tego funduszu (art. 45a ust. 6 ustawy o funduszach inwestycyjnych).

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawione wyżej regulacje w zakresie charakteru wyceny aktywów funduszu, zakres odpowiedzialności za należyte wykonanie wyceny oraz znaczenie wycen dla działalności funduszu powodują, że usługi wyceny świadczone przez Wnioskodawcę w obecnym stanie prawnym są niewątpliwie usługami dotyczącymi specyficznych i istotnych elementów związanych z zarządzaniem funduszami.

Uwzględniając powyższe, należy uznać, że usługi wyceny aktywów funduszy świadczone na rzecz funduszy mieszczą się w definicji zarządzania funduszami inwestycyjnymi, w konsekwencji są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art.57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art.57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj