Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP1.4512.465.2016.1.MG
z 3 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2016 r. (data wpływu 19 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „….” z tytułu wydatków ponoszonych przed centralizacją rozliczeń Powiatu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „….” z tytułu wydatków ponoszonych przed centralizacją rozliczeń Powiatu,
  • braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „….”, z tytułu wydatków ponoszonych po centralizacji rozliczeń Powiatu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie … (dalej w skrócie PCPR) jest jednostką organizacyjną Powiatu …. nieposiadającą osobowości prawnej. Realizuje przede wszystkim zadania w zakresie ustawy o pomocy społecznej, ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

PCPR wynajmuje pomieszczenia biurowe, z czego osiąga dochód roczny w wysokości około 30 tys. zł. Są to dochody z najmu i z tytułu zwrotów za media od najemców.

PCPR jest odrębną od Powiatu … jednostką podatkową i nie jest podatnikiem podatku VAT. Jednostka korzysta z podmiotowego zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W roku 2016 złożono wniosek o dofinansowanie projektu konkursowego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020: Oś priorytetowa IX Włączenie społeczne, Działanie IX.2 Usługi na rzecz osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, Poddziałanie IX.2.1 Usługi społeczne i zdrowotne. Projekt: „….”.

Celem projektu będzie rozwój i doskonalenie usług w ramach systemu pieczy zastępczej na terenie Powiatu ….. Dzieci umieszczone w rodzinnej pieczy zastępczej oraz ich otoczenie zostanie objęte wszechstronnym wsparciem obejmującym przede wszystkim świadczenie i rozwój usług społecznych: usługi terapeutyczne, grupy wsparcia, wyjazdy terapeutyczne dla dzieci i otoczenia, szkolenia dla kandydatów i istniejących już rodzin zastępczych, co przyczyni się do realizacji celu szczegółowego – poprawy dostępu do usług społecznych ograniczających ubóstwo i wykluczenie społeczne. Okres realizacji projektu obejmuje lata 2016-2017.

W ramach realizacji projektu wydatki będą dotyczyły:

  • zatrudnienia koordynatorów pieczy zastępczej, oraz
  • lidera grup wsparcia (umowa zlecenie),
  • psychoterapeuty (umowa zlecenie),
  • specjalisty przeprowadzającego warsztaty,
  • osób do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i pracach gospodarskich (umowa zlecenie),
  • zakup telefonów komórkowych z doładowaniami dla koordynatorów,
  • wypłat dodatków do wynagrodzenia pracownika socjalnego, psychologa,
  • wypłat świadczeń pieniężnych na pokrycie kosztów utrzymania dzieci w rodzinach zastępczych.

Ponadto, poniesione zostaną wydatki na organizację przerw kawowych, wynajem sali, organizację wyjazdów socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin zastępczych oraz dla rodzin zastępczych i dzieci biologicznych.

Część wydatków będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Jednakże nabyte towary i usługi (np. opłaty za wynajem sali na spotkania i szkolenia) nie będą służyły do dokonywania czynności opodatkowanych, a jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu, tj. rodzin zastępczych.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług będą wystawiane na Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie …...

Wydatki objęte projektem będą ponoszone zarówno przed centralizacją rozliczeń podatku VAT, jak i po centralizacji. Termin centralizacji rozliczeń dla Powiatu …. i jego jednostek organizacyjnych to 1 stycznia 2017 r.

Nieodpłatne usługi na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu nie będą świadczone do celów działalności gospodarczej PCPR.

Aktualnie Powiat …. w swoich rozliczeniach w zakresie podatku VAT uwzględnia fakt odrębności rozliczeń podatkowych dokonywanych przez jednostkę. Natomiast PCPR korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Faktury za nabyte towary i usługi po dniu 1 stycznia 2017 r. będą wystawiane na nabywcę: Powiat …., odbiorcą będzie PCPR.

Podatek naliczony w fakturach dokumentujących operacje gospodarcze związane z realizacją projektu „….” nie będzie podlegał odliczeniu, bowiem zakupy nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(oznaczone we wniosku nr 1) Czy Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie … ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…” wg aktualnego stanu prawnego, tj. przed 1 stycznia 2017r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie można dokonać obniżenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu: „….” z uwagi na fakt, że nabyte towary i usługi będą wykorzystywane jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług/świadczeń na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu, nie zaś do celów działalności gospodarczej PCPR.

Stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia/obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zarówno do końca 2016 r., jak i po dniu 1 stycznia 2017 r. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie …. towary i usługi nabyte podczas realizacji projektu będzie wykorzystywało do celów nieodpłatnych świadczeń i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok TSUE C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Z ww. wyroku TSUE w sprawie C-276/14 wynika zatem, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, co oznacza, że wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

Mając powyższe na uwadze oraz wystosowany przez Ministerstwo Finansów komunikat z dnia 29 września 2015 r. w sprawie objętej ww. wyrokiem TSUE, w którym wskazano, że zostaną podjęte odpowiednie prace legislacyjne w celu uregulowania przedmiotowych zagadnień oraz z uwagi na fakt, że stosowany obecny model rozliczeń nie będzie kwestionowany, Organ udziela odpowiedzi na złożony wniosek.

W tym miejscu należy podkreślić, że powyższy wyrok co prawda odnosi się do gminnych jednostek budżetowych, jednakże jego rozstrzygnięcie ma również zastosowanie do powiatowych jednostek budżetowych, z uwagi na praktycznie takie same uwarunkowania faktyczne i prawne.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016 r. poz. 930) pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

W myśl art. 6 pkt 5 ww. ustawy jednostką organizacyjną pomocy społecznej jest regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, dom pomocy społecznej, placówka specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej.

Z opisu sprawy wynika, że Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie …. jest jednostką organizacyjną Powiatu …. nieposiadającą osobowości prawnej. Realizuje przede wszystkim zadania w zakresie ustawy o pomocy społecznej, ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. PCPR jest odrębną od Powiatu …. jednostką podatkową i nie jest podatnikiem podatku VAT. Jednostka korzysta z podmiotowego zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W roku 2016 złożono wniosek o dofinansowanie projektu konkursowego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Projekt: „….”. Celem projektu będzie rozwój i doskonalenie usług w ramach systemu pieczy zastępczej na terenie Powiatu ….. Dzieci umieszczone w rodzinnej pieczy zastępczej oraz ich otoczenie zostanie objęte wszechstronnym wsparciem obejmującym przede wszystkim świadczenie i rozwój usług społecznych: usługi terapeutyczne, grupy wsparcia, wyjazdy terapeutyczne dla dzieci i otoczenia, szkolenia dla kandydatów i istniejących już rodzin zastępczych, co przyczyni się do realizacji celu szczegółowego – poprawy dostępu do usług społecznych ograniczających ubóstwo i wykluczenie społeczne. Okres realizacji projektu obejmuje lata 2016-2017. Nabyte towary i usługi będą służyły do dokonywania czynności opodatkowanych, a jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu, tj. rodzin zastępczych. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług będą wystawiane na Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie ….. Wydatki objęte projektem będą ponoszone zarówno przed centralizacją rozliczeń podatku VAT, jak i po centralizacji. Termin centralizacji rozliczeń dla Powiatu …. i jego jednostek organizacyjnych to 1 stycznia 2017 r. Nieodpłatne usługi na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu nie będą świadczone do celów działalności gospodarczej PCPR. Aktualnie Powiat … w swoich rozliczeniach w zakresie podatku VAT uwzględnia fakt odrębności rozliczeń podatkowych dokonywanych przez jednostkę. Faktury za nabyte towary i usługi po dniu 1 stycznia 2017 r. będą wystawiane na nabywcę: Powiat …., odbiorcą będzie PCPR. Zakupy nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „….”, podkreślić należy, że – jak wskazano powyżej – warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni” przez złożenie deklaracji VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – nabyte towary i usługi nie będą służyły do dokonywania czynności opodatkowanych, a jedynie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu, tj. rodzin zastępczych. Nieodpłatne usługi na rzecz beneficjentów ostatecznych projektu nie będą świadczone do celów działalności gospodarczej PCPR. Nadto, Zainteresowany wskazał, iż nie jest podatnikiem podatku VAT, lecz korzysta z podmiotowego zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca - do czasu centralizacji rozliczeń podatku VAT przez Powiat - nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „….”, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – nabyte towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga w okolicznościach przedstawionych we wniosku i nie wywiera skutków dla okresów, co do których Powiat dokona scentralizowania rozliczeń ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „…” z tytułu wydatków ponoszonych przed centralizacją rozliczeń Powiatu. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj