Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1-1/4512-1-31/16-3/MJ
z 29 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2016 r. (data wpływu 29 lipca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2016 (data wpływu 22 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 22 września 2016 r. o brakujące elementy opisu sprawy oraz adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu „A” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa: (…).

Założeniem remontu zamku jest uratowanie jednego z najważniejszych zabytków historii (…), którego wnętrza oraz dziedziniec będą służyły Muzeum, gdzie prezentowane będzie dziedzictwo kultury regionalnej i międzynarodowej. Ekspozycje wnętrz zamkowych poświęcone będą m.in. rodzinie (…) oraz wybitnemu polskiemu malarzowi (…). Ponadto, od 2009 roku trwają przygotowania mające na celu w wyremontowanym zamku utworzyć Akademię B (we współpracy z (…)). Projekt całorocznych kursów muzycznych ma bowiem nawiązywać do historycznego pobytu w 1806 roku, kiedy to na zamku mieszkał i tworzył B. Pobyt B owocował pracami nad (…), którą miał wtedy w szkicach. Rok później kompozytor dedykował D, umieszczając nazwisko hrabiego na partyturze.

Od strony technicznej przedmiotem projektowanej inwestycji jest remont elewacji i stolarki okiennej skrzydła wschodniego i południowego zamku dolnego zlokalizowanego przy ul. (…), polegający na wykonaniu nowych tynków zewnętrznych elewacji, wraz z wymianą lub renowacją stolarki okiennej. W czasie wizji lokalnej w dniu 28 stycznia 2016 r. przy udziale przedstawicieli OWKZ wytypowano do renowacji konserwatorskiej cześć stolarki okiennej, która zachowała się w stanie technicznym kwalifikującym ją do renowacji. Na etapie uzgodnień z OWKZ ustalono, iż elewacja do wysokości parapetów najniżej posadowionych okien będzie wykonana z tynków renowacyjnych, a powyżej z tynków wapiennych trasowych.

Niniejsza inwestycja stanowi pierwszy etap prac zmierzających do ratowania zabytku wysokiej klasy, jakim jest Zamek – Zamku (…). Analiza stanu technicznego zabytkowego budynku wykazała, iż jest on w dramatycznym stanie technicznym. Szczególnie zły wpływ na jego kondycję ma bardzo wysoki poziom zawilgocenia murów budynku. Budynek ze względu na ten stan jest aktualnie wyłączony z użytkowania, co prowadzi do dalszej znacznej degradacji tego miejsca i wiąże się z olbrzymim ryzykiem, iż bez podjęcia pilnych działań, uratowanie zabytku przestanie być realne. Rewitalizacja zamku, powinna zostać wykonana w trybie pilnym, stąd potrzeba realizacji niniejszej inwestycji.

Celem szczegółowym osi priorytetowej V. jest zwiększona dostępność zasobów kulturowych regionu. Projekt zakłada działania inwestycyjne służące ratowaniu dziedzictwa historycznego, zabytku wysokiej klasy, jakim jest Zamek. Niniejsza inwestycja stanowi I etap planowanych prac na Zamku zmierzających jego pełnemu, otwartemu udostępnieniu mieszkańcom regionu, turystom i wszystkim zainteresowanym osobom.

Planowane jest, w ramach postępów prac renowacyjnych, stopniowe zagospodarowanie pomieszczeń przez Muzeum Regionalne (muzeum stanowi jednostkę budżetową Gminy). Projekt nie będzie generował przychodów. Zakłada się, iż infrastruktura powstała w wyniku projektu będzie udostępniana nieodpłatnie.

Przy zakupie towarów i usług dotyczących Projektu Gmina nie planuje odliczać podatku VAT, gdyż zakłada się, iż infrastruktura powstała w wyniku projektu będzie udostępniana nieodpłatnie. Gmina posiada status podatnika VAT czynnego i odprowadza podatek VAT w związku z prowadzona działalnością dodatkową inną niż określoną w art. 43 ust. 1 pkt 18. Projekt, o którego dofinansowanie ubiega się Gmina, nie ma związku z działalnością opodatkowaną. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności niezbędnych do osiągnięcia celów projektu.

Wszelkie faktury związane z realizacją projektu oraz równoważne im dokumenty księgowe wystawione będą na Gminę.

W piśmie z dnia 19 września 2016 r. będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca poinformował, że inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jednolity z dnia 17 marca 2016 r. Dz. U. z 2016 r., poz. 446). W szczególności zadania własne obejmują sprawy określone w art. 7 ust. 1 pkt 9: „ Art. 7.1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje prawna możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu opisanego w pkt 80 złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na prowadzoną działalność z zakresu usług publicznych i brak możliwości i planów związanych z udostępnianiem infrastruktury powstałej (wyremontowanej) w ramach projektu wydatki poniesione w ramach ww. projektu związane są z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług w związku z czym, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących opisanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy – w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu „A” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa: (…).

Założeniem remontu zamku jest uratowanie jednego z najważniejszych zabytków historii (…), którego wnętrza oraz dziedziniec będą służyły Muzeum, gdzie prezentowane będzie dziedzictwo kultury regionalnej i międzynarodowej. Ponadto od 2009 roku trwają przygotowania mające na celu w wyremontowanym zamku utworzyć Akademię B (we współpracy z (…)). Projekt całorocznych kursów muzycznych ma bowiem nawiązywać do historycznego pobytu w 1806 roku, kiedy to na zamku mieszkał i tworzył B.

Od strony technicznej przedmiotem projektowanej inwestycji jest remont elewacji i stolarki okiennej skrzydła wschodniego i południowego zamku dolnego zlokalizowanego przy ul. (…), polegający na wykonaniu nowych tynków zewnętrznych elewacji, wraz z wymianą lub renowacją stolarki okiennej.

Planowane jest, w ramach postępów prac renowacyjnych, stopniowe zagospodarowanie pomieszczeń przez Muzeum Regionalne (muzeum stanowi jednostkę budżetową Gminy). Projekt nie będzie generował przychodów. Zakłada się, iż infrastruktura powstała w wyniku projektu będzie udostępniana nieodpłatnie.

Gmina posiada status podatnika VAT czynnego i odprowadza podatek VAT w związku z prowadzona działalnością dodatkową inną niż określoną w art. 43 ust. 1 pkt 18. Projekt, o którego dofinansowanie ubiega się Gmina, nie ma związku z działalnością opodatkowaną. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności niezbędnych do osiągnięcia celów projektu. Wszelkie faktury związane z realizacją projektu oraz równoważne im dokumenty księgowe wystawione będą na Gminę. Wskazana inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, ponieważ inwestycja polegająca na renowacji zamku będzie dokonywana przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany – czyli ustawą o samorządzie gminnym, i nie będzie miała związku z działalnością opodatkowaną. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.

Reasumując w okolicznościach analizowanej sprawy Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj