Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1-3/4512-1-38/16-2/PR
z 12 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2016 r. (data wpływu 4 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla świadczonych usług cateringowych, sprzątania, wynajmu sprzętu oraz dostawy towarów spożywczych i przemysłowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla świadczonych usług cateringowych, sprzątania, wynajmu sprzętu oraz dostawy towarów spożywczych i przemysłowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę podstawowej działalności gospodarczej obejmuje m.in. świadczenie usług hotelarskich, zakwaterowania, usług gastronomicznych, cateringowych oraz sprzedaży różnego rodzaju towarów.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł umowę na świadczenie usług cateringowych oraz dostawę artykułów spożywczych i przemysłowych dla wojsk NATO stacjonujących w A. w związku z ćwiczeniami wojsk NATO – (...). Ze strony Zamawiającego umowa została podpisana przez upoważnionego przez (…) Komendanta (...).

Zamawiający przekazał Wnioskodawcy przed dokonaniem dostawy:

  1. wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku dokumenty – świadectwa zwolnienia z podatku VAT i/lub akcyzowego, o którym mowa w art. 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – podpisane przez dowódcę wojsk hiszpańskich oraz potwierdzone przez upoważnionego przez (…) Komendanta (...);
  2. zamówienia dotyczące usług cateringowych, sprzątania, wynajmu sprzętu oraz dostawy towarów spożywczych i przemysłowych (wraz z ich specyfikacją), których dotyczą dokumenty określone w pkt 1; powyższe zamówienie zostało doprecyzowane w zawartej przez powołane wyżej strony umowie, która określa nazwę – rodzaj, ilość i wartość zamawianych usług i towarów (specyfikacja towarów) i potwierdza, iż Zamawiający zleca ich dostawę Wnioskodawcy.

W związku z dokonaną transakcją Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, wystawił na rzecz Zamawiającego faktury z zastosowaniem 0% stawki podatku VAT.

W celu weryfikacji poprawności oceny przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, w przypadku dostawy przez Wnioskodawcę na rzecz Zamawiającego usług cateringowych, sprzątania, wynajmu sprzętu oraz dostawy towarów spożywczych i przemysłowych zastosowanie znajduje obniżona do wysokości 0% stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U., poz. 1719, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych, o których mowa w art. I ust. 1 lit. a Umowy między Państwami – Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 257 oraz z 2008 r. Nr 170, poz. 1052), posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju – do celów służbowych takich sił lub personelu cywilnego im towarzyszącego lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

Wedle zaś § 8 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, w celu obniżenia do wysokości 0% stawki podatku VAT podmiot świadczący usługi lub dostarczający towary musi posiadać przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy:

  1. wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w punkcie 1.

Mając powyższe na uwadze w ocenie Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym zaistniała podstawa do obniżenia do wysokości 0% stawki podatku od towarów i usług.

Zasadności powyższego poglądu dowodzi fakt wyświadczenia usług na rzecz wojsk NATO z siedzibą w Hiszpanii, czyli podmiotu spełniającego dyspozycję § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Ponadto opisane w stanie faktycznym nabycie towarów i usług zostało dokonane dla celów służbowych Zamawiającego w związku z ćwiczeniami wojsk NATO.

Wreszcie przed dokonaniem transakcji (dostawą towaru) spełniona została ostatnia z przesłanek warunkujących obniżenie do wysokości 0% stawki podatku, a mianowicie legitymowanie się przez Wnioskodawcę świadectwami zwolnienia z podatku VAT i/lub akcyzowego, o którym mowa w art. 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – podpisanymi przez dowódcę wojsk hiszpańskich oraz potwierdzonymi przez upoważnionego przez (…) Komendanta (...) oraz zamówieniami dotyczącymi usług cateringowych, sprzątania, wynajmu sprzętu oraz dostawy towarów spożywczych i przemysłowych (wraz z ich specyfikacją), których dotyczą powołane wyżej świadectwa.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że powinien w odniesieniu do wykonanych transakcji wystawiać faktury z zastosowaniem obniżonej stawki VAT w wysokości 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.)  zwanej dalej ustawą  opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

W tym miejscu wskazać należy, że przywileje podatkowe dla sił zbrojnych NATO określa:

  1. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719, z późn. zm.);
  2. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu (Dz. U. z 2016 r., poz. 578).

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. – obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a Umowy między Państwami – Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 257 oraz z 2008 r. Nr 170, poz. 1052), posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju – do celów służbowych takich sił lub personelu cywilnego im towarzyszącego lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.

W myśl art. 1 ust. 1 lit. a umowy między Państwami – Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 21, poz. 257 z późn. zm.) – wyrażenie „siły zbrojne” oznacza personel należący do lądowych, morskich lub powietrznych sił zbrojnych jednej z Umawiających się Stron, przebywający na terytorium innej Umawiającej się Strony, na obszarze Traktatu Północnoatlantyckiego w związku z wypełnianiem obowiązków służbowych, chyba że obie Umawiające się Strony uzgodnią, że pewne osoby, oddziały lub formacje nie będą uważane za tworzące lub wchodzące w skład sił zbrojnych w rozumieniu niniejszej umowy.

Stosownie do § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. – przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

  1. w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 – wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 1a.

Zatem przepis § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. stosuje się przy spełnieniu określonych warunków. Jednym z nich jest przedłożenie sprzedawcy przez nabywcę towarów i usług w określonym terminie wypełnionego odpowiednio na potrzeby podatku VAT świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego dla tych towarów i usług, potwierdzonego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium nabywca posiada siedzibę lub przedstawicielstwo.

Ww. świadectwo wypełniane jest przez uprawniony podmiot (organizację) i potwierdzane przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot ten posiada siedzibę lub przedstawicielstwo.

Przepisy te implementują art. 151 ust. 1 lit. d dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej dyrektywą 2006/112/WE, zgodnie z którym zwolnione są od podatku VAT dostawy towarów i usług dokonywane z przeznaczeniem do innego państwa członkowskiego na rzecz sił zbrojnych każdego z państw będących stroną NATO, innego niż państwo przeznaczenia, do użytku tych sił zbrojnych, gdy biorą one udział we wspólnych działaniach obronnych.

Należy zauważyć, że świadectwo zwolnienia służy potwierdzeniu, że transakcja może być objęta zwolnieniem na mocy art. 151 dyrektywy 2006/112/WE, w przypadku gdy nabywca towarów lub usługobiorca posiada siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale poza terytorium państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług (vide: art. 51 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.).

Zatem z przepisu tego jednoznacznie wynika, że świadectwo to stosuje się jedynie, gdy uprawniony podmiot posiada siedzibę lub przedstawicielstwo w innym państwie członkowskim niż państwo, w którym jest dokonywana dostawa. Świadectwo potwierdzane jest przez właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę na świadczenie usług cateringowych oraz dostawę artykułów spożywczych i przemysłowych dla wojsk NATO stacjonujących w A. w związku z ćwiczeniami wojsk NATO – (...). Ze strony Zamawiającego umowa została podpisana przez upoważnionego przez (…) Komendanta (...).

Zamawiający przekazał Wnioskodawcy przed dokonaniem dostawy:

  1. wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku dokumenty – świadectwa zwolnienia z podatku VAT i/lub akcyzowego, o którym mowa w art. 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – podpisane przez dowódcę wojsk hiszpańskich oraz potwierdzone przez upoważnionego przez (…) Komendanta (...);
  2. zamówienia dotyczące usług cateringowych, sprzątania, wynajmu sprzętu oraz dostawy towarów spożywczych i przemysłowych (wraz z ich specyfikacją), których dotyczą dokumenty określone w pkt 1; powyższe zamówienie zostało doprecyzowane w zawartej przez powołane wyżej strony umowie, która określa nazwę – rodzaj, ilość, i wartość zamawianych usług i towarów (specyfikacja towarów) i potwierdza, iż Zamawiający zleca ich dostawę Wnioskodawcy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towarów i usług dla hiszpańskich wojsk sił zbrojnych NATO, które biorą udział w ćwiczeniach wojsk NATO – (...) na terytorium Polski.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów nie ulega wątpliwości, że do zakupów dokonywanych w Polsce przez te siły zbrojne nie mają w ogóle zastosowania przepisy § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r.

Wskazać należy, że w przypadku ćwiczeń wojskowych, polegających na przyjeździe do Polski a następnie wyjeździe takich sił Państw – Stron Traktatu Północnoatlantyckiego, nie ma możliwości zastosowania zwrotu bezpośredniego poprzez użycie świadectwa zwolnienia z podatku VAT, a jedynie możliwy jest zwrot podatku, który przysługuje organowi wojskowemu, który nabył na terytorium kraju towary i usługi na rzecz tych sił zbrojnych NATO lub też zwrot podatku przysługuje dowództwom sojuszniczym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w przypadku pobytu sił zbrojnych NATO w Polsce siły te mogą korzystać z przywilejów podatkowych w formie zwrotu podatku zawartego w cenie nabytych towarów i usług. Przypadki oraz zasady dokonywania zwrotu podatku od towarów i usług Siłom Zbrojnym Państw – Stron Traktatu Północnoatlantyckiego, określa ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu. Szczegółowa procedura dotycząca zwrotu podatku VAT za zakupione towary lub usługi została unormowana w § 3-7 tego rozporządzenia.

Podsumowując, w przypadku dostawy przez Wnioskodawcę na rzecz Zamawiającego usług cateringowych, sprzątania, wynajmu sprzętu oraz dostawy towarów spożywczych i przemysłowych nie znajduje zastosowania obniżona do wysokości 0% stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj