Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2-2/4512-1-57/16-4/EW
z 12 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2016 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 16 sierpnia 2016 r., do Biura KIP w Lesznie 19 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2016 r. (data wpływu 29 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT dla sprzedaży kompozycji kwiatowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT dla sprzedaży kompozycji kwiatowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 września 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o dopłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadząc działalność handlową (kwiaciarnia) dokonuje sprzedaży:

  • kwiatów ciętych, do których należą różne rodzaje np. chryzantema, lilia, anturium, goździk, róża, gerbera oraz wiele innych, a także dodatki żywe np. gipsówka. Większość z nich występuje w różnych gatunkach, rozmiarach i długościach. Każdy z rodzajów kwiatów ma inną cenę;
  • kwiatów doniczkowych (chryzantema, storczyk, fiołek i wiele innych) z zachowaniem różnic w cenach poszczególnych rodzajów;
  • produktów powstałych z ich użyciem tj. wieńców, wiązanek, bukietów, stroików, kompozycji okolicznościowych w różnego rodzaju pojemnikach.

Przy sprzedaży kwiatów sztucznych i produktów z nich wykonanych (sztucznych wieńców, wiązanek, stroików, kompozycji) tworzonych z wielu elementów, z których każdy objęty jest stawką 23% VAT, także gotowy produkt jest sprzedawany z ww. stawką podatku.

Sprzedając produkt wykonany z wykorzystaniem kwiatów ciętych (PKWIU 01.19.2, objętych stawką VAT 8% – zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług) np. wieniec pogrzebowy, w skład którego wchodzą kwiaty cięte (VAT 8%), żywe dodatki VAT 8%), zieleń cięta (VAT 23%), podkład wieńcowy (VAT 23%), Wnioskodawca dokonuje podziału na dwie pozycje, objęte dwoma stawkami VAT – 8% i 23%. Analogicznie Zainteresowany postępuje w przypadku kompozycji, stroików itp. produktów tworzonych z żywych kwiatów, na które składają się doniczki, wazony, kosze, inne elementy opodatkowane 23% podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku, w odpowiedzi na pytanie tut. Organu „Należy uzupełnić przedstawiony we wniosku opis sprawy o klasyfikację statystyczną finalnego produktu (tj. wieńców, wiązanek, stroików, kompozycji kwiatowych), składającego się z towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” Zainteresowany wskazał, że zalicza takie produkty do grupowania PKWiU 01.19.21.0, które obejmuje:

  • bukiety, wieńce, kosze kwiatowe itp. wyroby zawierające kwiaty lub pąki kwiatowe (np. bukieciki, kwiaty do butonierki),
  • cięte gałęzie drzew, krzewów i krzaków, jeśli mają kwiaty lub pąki kwiatowe (np. gałęzie wierzby z pąkami lub kwiatami, magnolia i niektóre rodzaje róż.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • gałęzi wierzby bez pąków lub kwiatów oraz liści i łodyg słonecznika i rezedy bez kwiatów, sklasyfikowanych w 01.29.30.0,
  • liści, gałęzi i pozostałych części roślin, bez kwiatów lub pąków kwiatowych, odpowiednich do celów zdobniczych, sklasyfikowanych w 02.30.30.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawką VAT powinna być opodatkowana sprzedaż wiązanek, stroików, kompozycji czy też wieńców z kwiatów ciętych, składających się z towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując sprzedaży produktów wykonywanych z kwiatów żywych (ciętych i doniczkowych) przetwarza się poszczególne towary w celu dostawy gotowego produktu, a nie jego elementów składowych. Mimo, że niektóre z nich opodatkowane są wyższą stawką VAT, finalny produkt powinien mieć stawkę VAT 8%, właściwą dla PKWiU 01.19.2, ponieważ głównym elementem sprzedaży jest sprzedaż kwiatów opodatkowanych ww. stawką.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu o art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, od dnia 1 stycznia 2011 r. wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), która dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676) obowiązuje do dnia 31 grudnia 2017 r.

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast jak stanowi art. 146a ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W pozycji 1 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono PKWiU ex 01.1 – rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1). Pozycja ta zatem obejmuje grupę wyrobów sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 01.19.21.0.

Należy wskazać, że w myśl art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadząc działalność handlową (kwiaciarnia) dokonuje sprzedaży:

  • kwiatów ciętych, do których należą różne rodzaje np. chryzantema, lilia, anturium, goździk, róża, gerbera oraz wiele innych, a także dodatki żywe np. gipsówka. Większość z nich występuje w różnych gatunkach, rozmiarach i długościach. Każdy z rodzajów kwiatów ma inną cenę;
  • kwiatów doniczkowych (chryzantema, storczyk, fiołek i wiele innych) z zachowaniem różnic w cenach poszczególnych rodzajów;
  • produktów powstałych z ich użyciem tj. wieńców, wiązanek, bukietów, stroików, kompozycji okolicznościowych w różnego rodzaju pojemnikach.

Przy sprzedaży kwiatów sztucznych i produktów z nich wykonanych (sztucznych wieńców, wiązanek, stroików, kompozycji) tworzonych z wielu elementów, z których każdy objęty jest stawką 23% VAT, także gotowy produkt jest sprzedawany z ww. stawką podatku.

Sprzedając produkt wykonany z wykorzystaniem kwiatów ciętych (PKWIU 01.19.2, objętych stawką VAT 8% – zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług) np. wieniec pogrzebowy, w skład którego wchodzą kwiaty cięte (VAT 8%), żywe dodatki VAT 8%), zieleń cięta (VAT 23%), podkład wieńcowy (VAT 23%), Wnioskodawca dokonuje podziału na dwie pozycje, objęte dwoma stawkami VAT – 8% i 23%. Analogicznie Zainteresowany postępuje w przypadku kompozycji, stroików itp. czyli produktów tworzonych z żywych kwiatów, na które składają się doniczki, wazony, kosze, inne elementy opodatkowane 23% podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, że zalicza takie finalne produkty do grupowania PKWiU 01.19.21.0, które obejmuje:

  • bukiety, wieńce, kosze kwiatowe itp. wyroby zawierające kwiaty lub pąki kwiatowe (np. bukieciki, kwiaty do butonierki),
  • cięte gałęzie drzew, krzewów i krzaków, jeśli mają kwiaty lub pąki kwiatowe (np. gałęzie wierzby z pąkami lub kwiatami, magnolia i niektóre rodzaje róż.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • gałęzi wierzby bez pąków lub kwiatów oraz liści i łodyg słonecznika i rezedy bez kwiatów, sklasyfikowanych w 01.29.30.0,
  • liści, gałęzi i pozostałych części roślin, bez kwiatów lub pąków kwiatowych, odpowiednich do celów zdobniczych, sklasyfikowanych w 02.30.30.0.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, jaką stawką VAT powinna być opodatkowana sprzedaż wiązanek, stroików, kompozycji czy też wieńców z kwiatów ciętych, składających się z towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT.

W opisanej sprawie mamy zatem do czynienia z dostawą produktu finalnego (wieńców, wiązanek, stroików, kompozycji kwiatowych), na który składa się kilka elementów. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonuje/będzie dokonywał dostawy ww. produktów z wykorzystaniem kwiatów ciętych, żywych dodatków, zieleni ciętej, doniczek, wazonów, koszy oraz innych dodatków.

W tym miejscu należy przywołać wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sprawa C-349/96) gdzie Trybunał uznał, że w celu ustalenia, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy zważyć dwie podstawowe zasady rządzące VAT. Po pierwsze, treść art. 2 (1) VI Dyrektywy, zgodnie z którym każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Po drugie, fakt, że świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby doprowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu VAT. Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości UE pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Odnosząc się zatem do przytoczonych wyżej przepisów prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że dostawa ww. produktu finalnego, który – jak wskazał Wnioskodawca – mieści się w grupowaniu PKWiU 01.19.21.0, z uwagi na to, że zasadniczy przedmiot dostawy stanowią kwiaty cięte, jest opodatkowana/będzie opodatkowana jedną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 oraz w związku z poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy.

Niniejszą interpretację wydano w zakresie ustalenia stawki VAT dla sprzedaży kompozycji kwiatowych, natomiast w zakresie nazewnictwa towarów na paragonie fiskalnym 12 października 2016 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2-2/4512-1-57/16-3/EW.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego. Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie prawidłowość stawki podatku VAT na finalny produkt opisany we wniosku. Nie rozstrzyga natomiast poprawności klasyfikacji wydanej przez Ośrodek Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi dla wyżej wymienionego produktu. Informację dotyczącą produktu sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU 01.19.21.0 potraktowano jako element stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj