Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-80/11-4/JM
z 27 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-80/11-4/JM
Data
2012.02.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
budowa
drogi gminne
gmina
inwestycje infrastrukturalne
jednostka samorządu terytorialnego
kanalizacja
podatnik czynny
podatnik podatku od towarów i usług
projekt
wodociągi
zadania publiczne


Istota interpretacji
Gmina, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „”, ponieważ w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, który nie istnieje w przedmiotowej sprawie.



Wniosek ORD-IN 453 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub jego części w związku z realizacją projektu pn. „” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub jego części w związku z realizacją projektu pn. „”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących stworzenia odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwania informacji w sprawie kwalifikowalności VAT oraz w związku z zaleceniem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego zobowiązującego beneficjentów do dostarczenia zaświadczenia z właściwego urzędu skarbowego określającego czy beneficjent w odniesieniu do zrealizowanego projektu współfinansowanego z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Projekt pn. ,,”.

Zakres projektu:

  1. budowa dróg wewnętrznych z oświetleniem i połączenie ich z istniejącym układem komunikacji ostatecznej długości 2205 m,
  2. budowa sieci wodociągowej w ilości 2934 mb orazkanalizacji sanitarnej w ilości 4966 wraz z dwoma przepompowniami ścieków dla obszaru przeznaczonego pod zabudowę przemysłową w miejscowości,
  3. budowa oświetlenia ulicznego i nasadzenia zieleni,
  4. wprowadzenie monitoringu dla sieci wodociągowej i pompowni ścieków sanitarnych. Wdrożenie systemu monitoringu będzie uwzględniał zadania takie jak: umożliwienie kontroli pracy urządzeń, monitorowanie pomiarów, dokumentowanie i raportowanie pracy sieci wodociągowej oraz wspomaganie eliminacji strat wody oraz pracy pompowni,
  5. zakup urządzeń do inspekcji TV kanałów i rurociągów o średnicach od 100 mm do 1000 mm,
  6. zakup zestawu do diagnostyki sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
  7. zakup i wdrożenie systemu ewidencji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej (program komputerowy),
  8. zakup i montaż ekranu LED (telebimu),
  9. budowa kanalizacji teletechnicznej dwuotworowej z rur PCV 110 w ilości: 3,41 km/kanalizacji oraz 6,76 km/otworu wraz ze studniami kablowymi SK-2 w ilości 43 szt.


W ramach rezultatów przedmiotowego projektu będzie możliwość udostępnienia terenów inwestycyjnych potencjalnym inwestorom.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Rozlicza jedynie podatek VAT tylko z tytułu wykonywania umów cywilno – prawnych, wynajmując nieruchomości, udostępniając powierzchnie reklamową.

Wydatki poniesione na realizacje przedmiotowego projektu były udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Wydatkami poniesionymi w ramach projektu były:

  • budowa sieci wodociągowej,
  • budowa sieci kanalizacji sanitarnej,
  • budowy dróg lokalnych,
  • budowa oświetlenia drogowego,
  • monitoring sieci wodociągowej i pompowni ścieków,
  • urządzenia do inspekcji TV kanałów i rurociągów o średnicach od 100 mm do 1000 mm,
  • zestaw do diagnostyki sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
  • system ewidencji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

W wyniku realizacji projektu Gmina będzie wykorzystywała powstałe mienie jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina nieodpłatnie przekazała w eksploatację wykonane sieci wodno – kanalizacyjne spółce gminnej co jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie bowiem z powołanym art. 5 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W związku z tym, że przedmiotowe wydanie towaru miało charakter nieodpłatny, co spowodowało, iż ta czynność nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Biorąc powyższe pod uwagę, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych od wykonawców budowy sieci wodno – kanalizacyjnej, na podstawie art. 68 ust. 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych gminy. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Rozdział 2, Art. 7.1., pkt 2 i 3.

Po realizacji Projektu właścicielem wytworzonego majątku (przez okres co najmniej 5 lat) jest Gmina.

Zarządzaniem mieniem powstałym w Projekcie po jego realizacji w ramach Urzędu Miejskiego zajmować się będzie w zakresie:

Sieć wodno – kanalizacyjna z elementami:

  • monitoring sieci wodociągowej i pompowni ścieków,
  • urządzenia do inspekcji TV kanałów i rurociągów o średnicach od l00 mm do 1000 mm,
  • zestaw do diagnostyki sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
  • system ewidencji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Przedsiębiorstwo. Przedsiębiorstwo Spółka z o.o., której właścicielem jest Gmina (posiada 100% udziałów). Spółka prowadzi działalność gospodarczą należącą do zadań własnych Gminy o charakterze użyteczności publicznej, obejmującą sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji i wysypiska odpadów komunalnych. Czas trwania spółki jest nieograniczony.

Infrastruktura drogowa i oświetleniowa: Referat Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego. Zgodnie z ustawą Gmina zobowiązana jest utrzymywać drogi publiczne.

Gmina nie zamierza sprzedać ani odpłatnie wynająć, ani odpłatnie wydzierżawić terenów objętych przedmiotowym projektem innym podmiotom. Gmina zamierza sprzedać działki przylegające do uzbrojonych pasów drogowych potencjalnym inwestorom, które zlokalizowane są przy uzbrojonych pasach drogowych Wnioskodawcy. Gmina nie uzbrajała działek tylko umożliwiła przyszłym właścicielom działek podłączenia się do nowo wybudowanej infrastruktury wodno – kanalizacyjnej oraz do nieodpłatnego korzystania z nowo wybudowanej infrastruktury drogowej i oświetleniowej. Przedmiotem projektu było wybudowanie infrastruktury: wodociągowej, kanalizacyjnej, drogowej i oświetleniowej tylko w obrębie pasów drogowych.

W zakresie sieci wodno - kanalizacyjnej:

Gmina nieodpłatnie przekazała w eksploatację powstałe sieci wodno – kanalizacyjne spółce gminnej tj. Przedsiębiorstwu Spółka z o.o., której właścicielem jest Gmina (posiada 100% udziałów). Spółka będzie zawierać umowy cywilnoprawne z właścicielami działek na dostarczanie wody i odbiór ścieków.

Została sporządzona umowa eksploatacyjna w dniu 01.02.2011 r. Przedmiotem ww. umowy jest:

Wyciąg; z umowy: § 1 brzmi

  1. „Właściciel przekazuje Eksploatatorowi do eksploatacji środki trwale w postaci:
    • sieć kanalizacji sanitarnej z pompowniami ścieków,
    • sieć wodociągową w miejscowości do nieodpłatnego użytkowania,
  2. Przekazywane obiekty składają się z:
    • sieci kanalizacji sanitarnej z rur kamionkowych DN200, DN250, DN300, DN400 o łącznej długości 4966 mb wraz z dwoma pompowniami ścieków,
    • sieci wodociągowej z rur PVC o fi 160 mm o łącznej długości 2934 mb wraz hydrantami pożarowymi 19 kpl.,
    • monitoring sieci wodociągowej i pompowni ścieków,
    • urządzenia do inspekcji TV kanałów i rurociągów o średnicach od 100 mm do 1000 mm,
    • zestaw do diagnostyki sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
    • system ewidencji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
  3. Szczegółowy wykaz obiektów oraz wyposażenie będące przedmiotem eksploatacji jest zgodne z protokołami odbioru robót z dnia 20.12.2010 r. i 21.12.2010 r. stanowiącym integralna część umowy (kserokopia)”.

W zakresie infrastruktury drogowej i oświetleniowej:

Powstałe drogi są publicznymi drogami gminnymi, udostępnianymi nieodpłatnie wszystkim użytkownikom, a obowiązek ich budowy jest zadaniem własnym Gminy określanym przez ustawy.

W sąsiedztwie terenów inwestycyjnych znajdują się działki prywatne jak również zlokalizowana jest miejscowość wiejska. Dojazd do działek prywatnych i przedmiotowej miejscowości odbywa się nowo wybudowaną drogą gminną. Reasumując powyższe drogi są ogólnodostępne dla wszystkich użytkowników terenu. Powstałe drogi nie zostaną ani sprzedane, ani wydzierżawione przez Gminę. Wchodzą w skład ogólnodostępnej infrastruktury drogowej, łączącej tereny inwestycyjne z innymi drogami i miejscowościami wiejskimi i nie będą przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina nie zamierza wykorzystać odpłatnie elementów mienia powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina jako beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub jego części od przedmiotowej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Gmina realizując przedmiotowy projekt nie będzie mogła odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, ponieważ dany projekt nie będzie wykorzystywany przez Gminę na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca zwraca uwagę, iż przepisy o VAT nie określają, jakiego charakteru związek powinien zachodzić pomiędzy wydatkami ponoszonymi na nabycie towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi. Na gruncie ustawy o VAT, nie jest sprecyzowane, czy nabyte towary i usługi muszą być w każdym przypadku bezpośrednio wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czy też wystarczające jest, aby pomiędzy ich nabyciem a działalnością opodatkowaną istniał racjonalny związek o charakterze pośrednim.

Zdaniem Zainteresowanego takie działania jak budowa dróg, oświetlenia drogowego, sieci wodno – kanalizacyjnych ukierunkowane są, na zapewnienie dóbr publicznych nieodpłatnie mieszkańcom i nie przyczyniają się w żaden sposób do przysporzenia majątkowego Gminie.

Zwolnienie od podatku VAT Gminy jat zasadne, gdyż Wnioskodawca wykonuje czynności w ramach przypisanych Zainteresowanemu specyficznych zadań (np. zadanie własne: zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. w zakresie gminnych dróg, ulic, wodociągów, zaopatrzenia w wodę czy też kanalizacji) i funkcji samorządowych.

Zgodnie z art, 86 ust 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez Gminę z tytułu nabycia towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej wymieniona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Związek ze sprzedażą opodatkowaną w chwili dokonywania zakupu towarów i usług związanych z budową przedmiotowej infrastruktury technicznej nie był ani uchwytny ani oczywisty, przede wszystkim dlatego, iż powstałe drogi są publicznymi drogami gminnymi, udostępnianymi nieodpłatnie wszystkim użytkownikom, natomiast sieci wod. – kan. zostały nieodpłatnie przekazane do eksploatacji spółce gminnej a obowiązek ich budowy jest zadaniem własnym gminy określanym przez ustawy. Biorąc powyższe pod uwagę, iż budowa infrastruktury technicznej w ramach zadania polegającego na uzbrojeniu terenów inwestycyjnych stanowi realizację celu publicznego na poziomie samorządowym, a nie realizację czynności wykonywanych na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych.

Wybudowana przedmiotowa infrastruktura, nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Gminę.

Fakt wzrostu wartości gruntów przeznaczonych do sprzedaży, po wybudowaniu infrastruktury technicznej nie powoduje powstania związku podatku naliczonego przy ich realizacji z czynnościami opodatkowanymi w postaci sprzedaży działek.

W aktualnym stanie prawnym jedyna, legalna droga uzyskania środków do budżetu gminy związanej z uczestnictwem właścicieli nieruchomości w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej, m in. budowy dróg i sieci wod. – kan. z udziałem jednostki samorządu terytorialnego, zwiększających wartość nieruchomości, są przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. (tj. Dz. U. z 2010 roku Nr 102, poz. 651 ze zm.) o gospodarce nieruchomościami, w szczególności regulujące kwestie opłat adiacenckich. Ustawodawca przewidział więc uczestnictwo finansowe właścicieli nieruchomości w budowie przez Gminę urządzeń infrastruktury technicznej, poprzez wnoszenie opłat adiacenckich. Jest to jedyna prawna możliwość obciążenia właściciela nieruchomości z tytułu wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej, jeżeli wskutek budowy wzrosła wartość nieruchomości.

Zatem z przepisów wynika, iż Gmina nie wykonywała budowy infrastruktury technicznej na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z nabywcami działek, lecz dokonywała budowy infrastruktury w ramach wykonywania zadań własnych z zakresu działania jednostek samorządu terytorialnego.

Przez zadania publiczne należy rozumieć te, z których korzyść odnosi ogół mieszkańców. W art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym korzyść ogółu określona jest jako zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy gminy. A zatem korzyść ogółu dotyczy interesu powszechnego i nie służy osobom fizycznym i prawnym ze względu na ich cele prywatne.

Udostępnianie przedmiotowej infrastruktury wszystkim użytkownikom nieodpłatnie w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb ludności nie pozwala na stwierdzenie, iż budowa infrastruktury technicznej będącej przedmiotem wniosku związana jest z prowadzoną przez Gminę działalnością opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Według art. 7 ust. 1 pkt 1-3 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje projekt pn. ,,”. Wydatkami poniesionymi w ramach projektu były: budowa sieci wodociągowej, budowa sieci kanalizacji sanitarnej, budowa dróg lokalnych, budowa oświetlenia drogowego, monitoring sieci wodociągowej i pompowni ścieków, urządzenia do inspekcji TV kanałów i rurociągów, zestaw do diagnostyki sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, system ewidencji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Wnioskodawca nieodpłatnie przekazał w eksploatację powstałe sieci wodno – kanalizacyjne. spółce gminnej, której właścicielem jest Wnioskodawca (posiada 100% udziałów). Spółka będzie zawierać umowy cywilnoprawne z właścicielami działek na dostarczanie wody i odbiór ścieków. Wnioskodawca nie zamierza sprzedać ani odpłatnie wynająć, ani odpłatnie wydzierżawić terenów objętych przedmiotowym projektem innym podmiotom. Zainteresowany zamierza sprzedać działki przylegające do uzbrojonych pasów drogowych potencjalnym inwestorom, które zlokalizowane są przy uzbrojonych pasach drogowych Wnioskodawcy. Gmina nie uzbrajała działek tylko umożliwiła przyszłym właścicielom działek podłączenia się do nowo wybudowanej infrastruktury wodno – kanalizacyjnej oraz do nieodpłatnego korzystania z nowo wybudowanej infrastruktury drogowej i oświetleniowej. Przedmiotem projektu Wnioskodawcy było wybudowanie infrastruktury: wodociągowej, kanalizacyjnej, drogowej i oświetleniowej tylko w obrębie pasów drogowych. Powstałe drogi są publicznymi drogami gminnymi, udostępnianymi nieodpłatnie wszystkim użytkownikom. W sąsiedztwie terenów inwestycyjnych znajdują się działki prywatne jak również zlokalizowana jest miejscowość wiejska. Dojazd do działek prywatnych i przedmiotowej miejscowości odbywa się nowo wybudowaną drogą gminną. Powyższe drogi są ogólnodostępne dla wszystkich użytkowników terenu. Powstałe drogi nie zostaną ani sprzedane, ani wydzierżawione przez Gminę Wchodzą w skład ogólnodostępnej infrastruktury drogowej, łączącej tereny inwestycyjne z innymi drogami i miejscowościami wiejskimi i nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zainteresowany nie zamierza wykorzystać odpłatnie elementów mienia powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wydatki poniesione na realizacje przedmiotowego projektu były udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał powstałe mienie jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Mocą art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przekazanie składników majątku w formie umowy nieodpłatnego użytkowania na rzecz Spółki z o.o. z wyłącznym udziałem Wnioskodawcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie składników majątku ww. spółki odbędzie się w związku z wykonywaniem przez Gminę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisami § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia objęta jest także kwestia budowy przez Gminę dróg i infrastruktury technicznej. Czynności te stanowią realizację celu publicznego na poziomie samorządowym, a nie realizację czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Projekt ten nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Gminę. Budowa dróg i infrastruktury technicznej jest realizacją zadania własnego, a więc Gmina działa w sferze publicznoprawnej.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa w związku z realizacją projektu do odliczenia podatku VAT w całości bądź w części. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując Gmina, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „”, ponieważ w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, który nie istnieje w przedmiotowej sprawie.

Ponadto w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty zaistniały stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał się z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zatem należy wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie mienie powstałe w związku z realizacją projektu nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Końcowo, należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj