Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-498/16/BJ
z 31 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. 2015, poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 lipca 2016 r. (data wpływu 26 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 22 września 2016 r. (data wpływu 26 września 2016 r.) oraz pismem z 7 października 2016 r. (data wpływu 10 października 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 września 2016 r. (data wpływu 26 września 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 15 września 2016 r. znak: IBPP3/4512-498/16-1/BJ oraz pismem z 7 października 2016 r. (data wpływu 10 października 2016 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 22 września 2016 r., oraz pismem z 7 października 2016 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina i Miasto K. jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT zamierza realizować projekt pn. „…”, w ramach Regionalnego Program Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, poddziałanie 12.1.2. Infrastruktura wychowania przedszkolnego – RIT.

Umowa o dofinansowanie przedmiotowego projektu zostanie zawarta pomiędzy Gminą i Miastem K. a Samorządem Województwa z siedzibą w K. Projekt będzie polegał na adaptacji części istniejących obiektów – budynku przedszkola w K. i budynku oddziału zamiejscowego niniejszego przedszkola w S. H. na potrzeby utworzenia nowych grup przedszkolnych dla dzieci w wieku 3 i 4 lat dotychczas nieobjętych edukacją przedszkolną.

W ramach projektu planuje się również zakup niezbędnego wyposażenia do funkcjonowania placówek oraz utworzenie placu zabaw.

W K. część budynku, w której planowane są prace adaptacyjne pełni funkcję przedszkola publicznego, zagospodarowanie powierzchni istniejącego poddasza pozwoli na utworzenie nowych miejsc przedszkolnych.

W S. H. planowane prace adaptacyjne polepszą warunki funkcjonowania obiektu, zwiększą liczbę miejsc, a przystosowanie pomieszczeń na parterze pozwoli na stworzenie pełnej kuchni obsługującej przedszkole. Dodatkowo nastąpi poprawa udogodnień dla osób niepełnosprawnych.

W obu miejscowościach nastąpi zagospodarowanie terenu przyległego poprzez utworzenie placu zabaw i zakup niezbędnego wyposażenia.

Zakres projektu obejmuje koszty związane z wykonaniem: dokumentacji przygotowawczej (dokumentacja projektowo–kosztorysowa, aplikacyjna), robót budowlanych (budowlane, instalacje elektryczne, instalacje sanitarne i c.o., plac zabaw), koszty związane z zakupem wyposażenia kuchni i pomieszczeń.

W ramach projektu zapewniony zostanie nadzór inwestorski oraz promocja projektu. Po zrealizowaniu przedsięwzięcia wzrośnie dostęp do wychowania przedszkolnego na terenie Gminy, możliwość organizowania różnorodnych zajęć, polepszy się stan techniczny obiektów, nastąpią proekologiczne rozwiązania w zakresie inwestycji termomodernizacyjnej.

Ukończenie inwestycji skutkować będzie zwiększeniem liczby miejsc przedszkolnych dla dzieci – 45 dzieci w wieku 3–4 lat, w tym max. 5 osób niepełnosprawnych. Nastąpi wzrost aktywności zawodowej kobiet na rynku pracy, co za tym idzie zmniejszenie bezrobocia w Gminie i regionie, zmniejszenie dysproporcji w starcie dzieci na późniejszym etapie edukacji.

Gmina będzie odpowiadać miedzy innymi za prowadzenie sprawozdawczości i monitoringu projektu, wyłonienie w ramach przetargu nieograniczonego wykonawcy robót budowlanych i instalacyjnych oraz dostawcy wyposażenia, zawieranie umów z wykonawcami, sprawowanie nadzoru inwestycyjnego nad przebiegiem prac, odbiór końcowy robót, obsługa finansowo–księgowa.

Właścicielem i zarządcą infrastruktury powstałej w ramach projektu będzie Gmina. Obiekty będące przedmiotem projektu stanowią mienie Gminy.

Budynek przedszkola w K. jest własnością Gminy (nie został przekazany w trwały zarząd).

Budynek przedszkola w S. H., decyzją Burmistrza Gminy i Miasta Nr GR.XXXX.5.2013 z dn. 2 grudnia 2013 r. został przekazany w trwały zarząd do Jednostki Budżetowej Gminy – Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi w K., na prowadzenie działalności statutowej. W okresie trwałości – 5 lat wszystkie elementy inwestycji nie będą podlegały znaczącym modyfikacjom, które mogłyby wpłynąć na zmianę ich charakteru i zmianę ich własności. W imieniu Gminy za utrzymanie celów i trwałości projektu odpowiedzialny będzie Dyrektor Przedszkola.

Koszty związane z funkcjonowaniem infrastruktury zostaną pokryte przez Gminę oraz ewentualne opłaty od użytkowników za godziny przekraczające czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, ustalone zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Projekt będzie finansowany przez Gminę ze środków własnych i ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – dofinansowanie będzie wynosić do 85% kosztów kwalifikowanych.

Zakupy, które Gmina dokonuje w związku z realizacją projektu pn. „…” będą udokumentowane fakturami VAT, w których Gmina figuruje jako nabywca towarów i usług.

Okres realizacji projektu: 1 października 2015 do 30 listopada 2017.

Do dnia 21 września 2016 roku poniesiono nakłady:

  • dokumentacji aplikacyjnej Faktura nr X/2015 z dnia 2 listopada 2015 r. (zapłacona 2 stycznia 2015) w wysokości 12 300,00 zł brutto
  • wyposażenia sali w tym: notebook, monitor, telewizor itp. FV/X/XX/07 z dnia 28 lipca 2016 r. (zapłacona 18 sierpnia 2016) w wysokości 20 547,00 zł brutto.
  • tablicy interaktywnej FV/XX/XX/07 z dnia 29 lipca 2016 r. (zapłacona 18 sierpnia 2016 r.) w wysokości 5 498,10 zł brutto

W dalszym okresie będą ponoszone kolejne koszty związane z ww. projektem.

Gmina przewiduje zakończenie inwestycji w K. – oddanie budynku (zagospodarowanie powierzchni istniejącego poddasza) do użytkowania na 30 listopada 2017.

Gmina przewiduje zakończenie inwestycji w S. H. – oddanie budynku (przystosowanie pomieszczeń na parterze) do użytkowania na 30 listopada 2017.

Przedszkole w K. z Oddziałami Integracyjnymi jest jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej. Przedszkole w S. H. jest oddziałem zamiejscowym Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi w K. i nie funkcjonuje jako odrębna jednostka budżetowa.

Gmina uwzględnia odrębność rozliczeń w zakresie podatku VAT do dnia 31 grudnia 2016 r.

Gmina dokona centralizacji od dnia 1 stycznia 2017 r.

Przedszkole w K. z Oddziałami Integracyjnymi (z oddziałem zamiejscowym w S. H.) do dnia 31 grudnia 2016 jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przystępując do realizacji opisanego we wniosku projektu Gmina nie zamierzała i nie zamierza wykorzystywać przebudowanego obiektu – budynek przedszkola w K. oraz budynek przedszkola w S. H. do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710).

W przebudowanych obiektach nie będą prowadzone czynności inne niż statutowe. Będą wykonywane czynności niżej wymienione:

  1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – nie przewiduje się
  2. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług
    • opłaty za obiady w przedszkolu pobierane od dzieci i pracowników pedagogicznych
    • zwrot kosztów wychowania przedszkolnego na dzieci uczęszczające do placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę a niebędącym mieszkańcem tej gminy (na podstawie art. 79a ustawy o systemie oświaty) Gmina wystawia notę obciążającą inną Gminę za pobyt dziecka niebędącego mieszkańcem Gminy w placówkach na terenie Gminy
    • odpłatny pobyt w przedszkolu ponad 5–godzin dziennie
  3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – nieodpłatny pobyt dzieci w przedszkolu publicznym do 5 godzin dziennie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina i Miasto ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji Projektu, nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Należy zauważyć, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu „jednostka budżetowa”, wobec czego należy posiłkować się definicją legalną zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2007 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885, ze zm.).

Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 ust. 1 tej ustawy).

Stosownie do brzmienia ust. 3 powyższego artykułu, podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156), zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

Zgodnie z art. 79 ust. 1 ww. ustawy, przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn. „…”. Projekt będzie polegał na adaptacji części istniejących obiektów – budynku przedszkola w K. i budynku oddziału zamiejscowego niniejszego przedszkola w S. H. na potrzeby utworzenia nowych grup przedszkolnych dla dzieci w wieku 3 i 4 lat dotychczas nieobjętych edukacją przedszkolną. W obu miejscowościach nastąpi zagospodarowanie terenu przyległego poprzez utworzenie placu zabaw i zakup niezbędnego wyposażenia. Okres realizacji projektu: 1 października 2015 r. do 30 listopada 2017 r. Gmina przewiduje zakończenie inwestycji w K. – oddanie budynku (zagospodarowanie powierzchni istniejącego poddasza) do użytkowania na 30 listopada 2017 r. Gmina przewiduje zakończenie inwestycji w S. H. – oddanie budynku (przystosowanie pomieszczeń na parterze) do użytkowania na 30 listopada 2017. Przedszkole w K. z Oddziałami Integracyjnymi jest jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej. Przedszkole w S. H. jest oddziałem zamiejscowym Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi w K. i nie funkcjonuje jako odrębna jednostka budżetowa.

Gmina wskazała, że w przebudowanych obiektach nie będą prowadzone czynności inne niż statutowe. Będą wykonywane czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tj. opłaty za obiady w przedszkolu pobierane od dzieci i pracowników pedagogicznych, zwrot kosztów wychowania przedszkolnego na dzieci uczęszczające do placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę a niebędącym mieszkańcem tej gminy (na podstawie art. 79a ustawy o systemie oświaty), odpłatny pobyt w przedszkolu ponad 5–godzin dziennie oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. nieodpłatny pobyt dzieci w przedszkolu publicznym do 5 godzin dziennie.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym podkreślić jeszcze raz należy, że prawo to przysługuje w zakresie w jakim zakupy te bezspornie związane są z realizowaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy wskazać, że w odniesieniu do inwestycji opisanej we wniosku warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jakim jest związek zakupów towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony. Z treści wniosku wynika, że zamiarem Wnioskodawcy nie jest wykorzystywanie infrastruktury powstałej w wyniku inwestycji do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że przystępując do realizacji opisanego we wniosku projektu Gmina nie zamierzała i nie zamierza wykorzystywać przebudowanego obiektu – budynek przedszkola w K. oraz budynek przedszkola w S. H. do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj