Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP2-3.4512.60.2016.2.IP
z 7 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia – brak daty (data wpływu 12 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 października 2016 r. (data wpływu 18 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi montażu żaluzji fasadowych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym wykonywanej w ramach modernizacji, termomodernizacji lub remontu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi montażu żaluzji fasadowych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym wykonywanej w ramach modernizacji, termomodernizacji lub remontu. Wniosek uzupełniono w dniu 18 października 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą wykonującym usługi montażu między innymi rolet zewnętrznych, żaluzji fasadowych, markiz rolet i żaluzji wewnętrznych. Montaż żaluzji fasadowych związany jest z wykonaniem takich prac budowlanych jak: skucie elewacji, podkucie tynku, wycięcie warstwy styropianowej wraz z tynkiem, gipsowanie, tynkowanie, malowanie, silikonowanie, przewierty, stałe przytwierdzanie kotew mocujących żaluzję itp. Żaluzje fasadowe Wnioskodawca montuje u klientów z materiałów pochodzących od dostawców zewnętrznych. Prace polegające na montażu żaluzji fasadowych wykonywane są w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanym w PKOB dział 11 budynki mieszkalne, symbol PKOB 111 i 112. Opisana działalność sklasyfikowana jest pod nr PKD 43.33.Z.

Ponadto w piśmie z dnia 13 października 2016 r. – stanowiącym uzupełnienie do wniosku – Zainteresowany wskazał, że:

  1. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest usługa montażu żaluzji fasadowych zewnętrznych.
  2. Żaluzje fasadowe zewnętrzne wykonane są z aluminium.
  3. Żaluzje fasadowe zewnętrzne są montowane w sposób trwały w dwóch wersjach:
    1. żaluzje podtynkowe, które montowane są w przygotowany już w trakcie budowy specjalny otwór, gdzie nie jest możliwy ich demontaż bez znacznego naruszenia konstrukcji budynku,
    2. żaluzje na istniejące elewacje, gdzie nie ma możliwości ich bezinwazyjnego demontażu.
    W obu przypadkach po demontażu pozostają otwory w ścianach, fragmentarycznie zdjęte ocieplenie budynku, naruszona zostaje elewacja, pozostają bruzdy po przewodach elektrycznych.
  4. Żaluzje fasadowe zewnętrzne pełnią funkcję termoizolacyjną, ochronną przed promieniami UV, powodują zachowanie prywatności w pomieszczeniach oraz podnoszą estetykę domu.
  5. Dominującym elementem w ramach wykonywanej czynności montażu żaluzji fasadowych zewnętrznych jest usługa montażu.
  6. Rozumiejąc całość zlecenia jako usługę montażu, koszty materiałowe mieszczą się w granicach 70%, sam montaż w przedziale 15%-20%, a koszty pomocnicze to około 10%.
  7. W ramach umowy zawieranej ze zleceniodawcą oprócz prac budowlanych wykonywanych przez Wnioskodawcę, wcześniej zostają wykonane takie czynności pomocnicze jak: zapoznanie się z dokumentacją techniczną budynku, analiza możliwości wykonania montażu w istniejących warunkach, obmiary dokonywane w celu prawidłowego zamówienia żaluzji fasadowych zewnętrznych, zlecenie wykonania żaluzji i w konsekwencji jej zakup zaznaczając, że produkt każdorazowo wykonywany jest pod zamówienie.
  8. Kalkulując wynagrodzenie montażu żaluzji fasadowych Wnioskodawca przyjmuje, że 70% ceny to koszty zakupu żaluzji fasadowej zewnętrznej, kolejne 20% to cena samego montażu, pozostałe 10% to koszty pomocnicze, takie jak transport, koszty zakupu kołków rozporowych z wkrętami, przewodów elektrycznych, pianki, a także koszt zużycia sprzętu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku świadczenia usługi montażu żaluzji fasadowych w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku od towarów i usług i wykonywanych w ramach: a/ modernizacji tych obiektów, czyli w sytuacji, gdy roboty te będą miały na celu unowocześnienie lub też podniesienie wartości oraz możliwości użytkowych modernizowanych środków lub b/ termomodernizacji tych obiektów, czyli w sytuacji, gdy roboty te będą miały na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię końcową dostarczaną przez systemy techniczne, lub c/ remontu tych obiektów, czyli w sytuacji, kiedy roboty te będą miały na celu odtworzenie stanu pierwotnego, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym, Wnioskodawca może zastosować 8% stawkę podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia usługi polegającej na montażu żaluzji fasadowych w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12-12c i wykonywanych w ramach: a/ modernizacji tych obiektów, czyli w sytuacji, gdzie założenie żaluzji fasadowych unowocześnia budynek oraz podnosi jego standard i wartość lub b/ termomodernizacji tych obiektów, czyli w sytuacji, gdzie założenie żaluzji fasadowych powoduje zmniejszenie strat cieplnych użytkowanego obiektu, lub c/ remontu tych obiektów, czyli w sytuacji, gdy roboty te będą miały na celu odtworzenie stanu pierwotnego przy zastosowaniu również innych wyrobów budowlanych niż użytych przy stanie pierwotnym, Wnioskodawca uważa, że ma prawo do zastosowania 8% stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy – towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy np. symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się – według art. 41 ust. 12a ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z kolei w myśl ust. 12b ww. artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na treść art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższych uregulowań wynika, że czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywane w budynku mieszkalnym objętym społecznym programem mieszkaniowym, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).

Ustawa o podatku od towarów i usług, w art. 2 pkt 12 ustawy, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja”, „przebudowa”, „termomodernizacja”, należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Ponadto należy wskazać, że również w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że „czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Natomiast „przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Termomodernizacja w budownictwie polega na dokonaniu ulepszenia budynku, które wpłynie na zmniejszenie zapotrzebowania na energię końcową dostarczoną przez systemy techniczne na potrzeby ogrzewania i wentylacji, podgrzania ciepłej wody użytkowej, chłodzenia, oświetlenia.

Najczęściej przeprowadzane działania to:

  • docieplanie ścian zewnętrznych i stropów,
  • wymiana okien,
  • wymiana lub modernizacja systemów grzewczych.

Termomodernizacja prowadzi do wykonania takich czynności które prowadzą do zmniejszenia rocznej straty energii pierwotnej w lokalnym źródle ciepła.

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2014 r., poz. 712, z późn. zm.) – przez przedsięwzięcia termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Zdaniem Organu, modernizacja, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinna dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi obejmować dostawę, budowę, remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę budynków lub ich części. Przy czym – wziąwszy pod uwagę przywołane wyżej definicje – czynności budowy, remontu, przebudowy, modernizacji, termomodernizacji powinny dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Natomiast w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych przekraczających powierzchnię użytkową 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2, preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorcą wykonującym usługi montażu między innymi rolet zewnętrznych, żaluzji fasadowych, markiz, rolet i żaluzji wewnętrznych. Montaż żaluzji fasadowych związany jest z wykonaniem takich prac budowlanych jak: skucie elewacji, podkucie tynku, wycięcie warstwy styropianowej wraz z tynkiem, gipsowanie, tynkowanie, malowanie, silikonowanie, przewierty, stałe przytwierdzanie kotew mocujących żaluzję itp. Żaluzje fasadowe Wnioskodawca montuje u klientów z materiałów pochodzących od dostawców zewnętrznych. Prace polegające na montażu żaluzji fasadowych wykonywane są w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanym w PKOB dział 11 budynki mieszkalne, symbol PKOB 111 i 112. Opisana działalność sklasyfikowana jest pod nr PKD 43.33.Z. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest usługa montażu żaluzji fasadowych zewnętrznych. Żaluzje fasadowe zewnętrzne wykonane są z aluminium. Żaluzje fasadowe zewnętrzne są montowane w sposób trwały w dwóch wersjach:

  1. żaluzje podtynkowe, które montowane są w przygotowany już w trakcie budowy specjalny otwór, gdzie nie jest możliwy ich demontaż bez znacznego naruszenia konstrukcji budynku,
  2. żaluzje na istniejące elewacje, gdzie nie ma możliwości ich bezinwazyjnego demontażu.

W obu przypadkach po demontażu pozostają otwory w ścianach, fragmentarycznie zdjęte ocieplenie budynku, naruszona zostaje elewacja, pozostają bruzdy po przewodach elektrycznych. Żaluzje fasadowe zewnętrzne pełnią funkcję termoizolacyjną, ochronną przed promieniami UV, powodują zachowanie prywatności w pomieszczeniach oraz podnoszą estetykę domu. Dominującym elementem w ramach wykonywanej czynności montażu żaluzji fasadowych zewnętrznych jest usługa montażu. Rozumiejąc całość zlecenia jako usługę montażu, koszty materiałowe mieszczą się w granicach 70%, sam montaż w przedziale 15%-20%, a koszty pomocnicze to około 10%. W ramach umowy zawieranej ze zleceniodawcą oprócz prac budowlanych wykonywanych przez Wnioskodawcę, wcześniej zostają wykonane takie czynności pomocnicze jak: zapoznanie się z dokumentacją techniczną budynku, analiza możliwości wykonania montażu w istniejących warunkach, obmiary dokonywane w celu prawidłowego zamówienia żaluzji fasadowych zewnętrznych, zlecenie wykonania żaluzji i w konsekwencji jej zakup zaznaczając, że produkt każdorazowo wykonywany jest pod zamówienie. Kalkulując wynagrodzenie montażu żaluzji fasadowych Wnioskodawca przyjmuje, że 70% ceny to koszty zakupu żaluzji fasadowej zewnętrznej, kolejne 20% to cena samego montażu, pozostałe 10% to koszty pomocnicze, takie jak transport, koszty zakupu kołków rozporowych z wkrętami, przewodów elektrycznych, pianki, a także koszt zużycia sprzętu.

W niniejszej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do stosowania stawki VAT w wysokości 8% w przypadku świadczenia usługi montażu zewnętrznych żaluzji fasadowych w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, o których mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy, i wykonywanych w ramach modernizacji tych obiektów, termomodernizacji lub remontu.

Zauważa się, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg – Gelting Linien; z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, natomiast pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Istotą wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności jest montaż towarów zakupionych od dostawców zewnętrznych. Opisane we wniosku czynności, na które składają się zarówno dostawa i montaż, jak również inne czynności pomocnicze, takie jak zapoznanie się z dokumentacją techniczną budynku, analiza możliwości wykonania montażu w istniejących warunkach, dokonanie obmiarów w celu prawidłowego zamówienia żaluzji fasadowych zewnętrznych, zlecanie wykonania żaluzji i zawieranie umów z klientami, w których skalkulowane zostają: wykonanie robót (w tym montaż) oraz pełny koszt świadczonych usług, obejmujący materiały jak i robociznę, uznać należy za kompleksowe świadczenie usług montażu żaluzji fasadowych zewnętrznych. Z charakteru tych czynności wynika – co również potwierdza sam Zainteresowany – że dominującym elementem w ramach wykonywanej czynności montażu żaluzji fasadowych zewnętrznych jest usługa montażu. Powyższego nie zmienia fakt, że wartość materiałów jest wyższa od usługi. Wskazać jednakże należy, że cena może być jednym z elementów przesądzającym o charakterze wykonanych czynności, lecz nie jedynym. Zatem podany przez Wnioskodawcę udział procentowy wartości materiałów w wartości całej usługi ok. 70% nie jest ostatecznym wyznacznikiem.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz opis sprawy należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę czynności polegające na dostawie i montażu żaluzji fasadowych zewnętrznych wraz z ich uruchomieniem, należy uznać za kompleksową usługę, przedmiotem której jest montaż i uruchomienie żaluzji, a nie dostawa poszczególnych materiałów, czy też zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

Kierując się dodatkowo stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w przywołanej uchwale wskazać należy, że co do zasady nie ma przeszkód ażeby czynności polegające na montażu i uruchomieniu żaluzji fasadowych zewnętrznych zaliczyć do modernizacji/termomodernizacji/remontu budynku lub jego części, ze skutkiem w postaci zastosowania do tych czynności obniżonej stawki podatkowej na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.

Zauważyć jednak należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Co istotne, sama usługa montażu, czy też instalacja poszczególnych towarów, nie może być traktowana jako budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się, bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako ww. usługi, o których mowa w ustawie.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy należy wskazać, że obniżona stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie wtedy, gdy montaż określonych towarów następuje z wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu). Należy więc badać stopień konstrukcyjnego połączenia montowanych towarów i elementów obiektu budowlanego/lokalu. Nie chodzi tutaj o badanie powiązania elementów montowanych z konstrukcyjnymi w rozumieniu techniki budowlanej elementami obiektu budowlanego/lokalu, lecz o tak silne połączenie konstrukcyjne elementów montowanych i elementów obiektu budowlanego/lokalu, że powstaje trwała całość spełniająca określoną funkcję użytkową.

W rozpatrywanej sprawie Zainteresowany wskazał, że żaluzje fasadowe zewnętrzne pełnią funkcję termoizolacyjną, ochronną przed promieniami UV, powodują zachowanie prywatności w pomieszczeniach oraz podnoszą estetykę domu. Sposób zamontowania żaluzji fasadowych jest na tyle trwały, że nie jest możliwy ich demontaż bez znacznego naruszenia konstrukcji budynku, czy też bezinwazyjny demontaż. Po demontażu pozostają otwory w ścianach, fragmentarycznie zdjęte ocieplenie budynku, naruszona zostaje elewacja, pozostają bruzdy po przewodach elektrycznych.

W takiej sytuacji możliwe jest zastosowanie do dostawy wraz z montażem (instalacją) i uruchomieniem żaluzji fasadowych zewnętrznych stawki preferencyjnej, bowiem ich montaż nastąpi z wykorzystaniem w sposób istotny elementów konstrukcyjnych obiektu budowlanego (lokalu), w wyniku którego powstanie trwała zabudowa spełniająca jako całość określoną funkcję użytkową.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej definicje: „modernizacji”, „termomodernizacji” i „remontu”, a także przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że do kompleksowej usługi, na którą składa się dostawa, montaż i uruchomienie żaluzji fasadowych zewnętrznych, powiązanych w sposób trwały z elementami konstrukcyjnymi budynku/lokalu, tworzącymi jako całość określoną funkcję użytkową bądź tworzących stałe elementy substancji budynku/lokalu, wykonywanych w ramach modernizacji, termomodernizacji lub remontu obiektów zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o których mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy, sklasyfikowanych w PKOB dział 11 budynki mieszkalne (symbol PKOB 111 i 112) zastosowanie znajdzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy stwierdzić należy, że w przypadku świadczenia usługi montażu żaluzji fasadowych zewnętrznych w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, o których mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy, wykonywanych w ramach modernizacji tych obiektów, termomodernizacji lub remontu, Wnioskodawca może zastosować 8% stawkę podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj