Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4512-544/16/RH
z 20 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu 4 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 6 października 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług doradztwa oraz prawa do odliczenia podatku – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 sierpnia 2016 r. został złożony, uzupełniony w dniu 6 października 2016 r., ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług doradztwa oraz prawa do odliczenia podatku.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest czynnym podatnikiem VAT z siedzibą w O., jest podmiotem wysoce innowacyjnym, cechującym się dynamicznym tempem rozwoju. Spółka jest młodą firmą (powstanie Spółki …..), która z uwagi na trwające projekty potrzebuje stałego zastrzyku finansowego na realizację wszelkich planów (prace nad nowymi projektami drukarek 3D). W związku z powyższym jedną z kluczowych kwestii jest współpraca z podmiotem zewnętrznym (czynny podatnik VAT), który świadczy dla Spółki usługę doradztwa w procesie pozyskiwania środków na realizację projektów np. poprzez doprowadzenie do emisji akcji umożliwiających dalszy rozwój spółki. W umowie zawartej pomiędzy spółką a firmą zewnętrzną, w części dotyczącej zakresu i przedmiotu Umowy znajduje się następująca treść:


„Doradca zobowiązany będzie do przeprowadzenia analizy wyboru sposobu finansowania, wsparcia Spółki w procesie negocjacji z wybranym przez Spółkę podmiotem udzielającym finansowania i udzielania bieżącego doradztwa w procesie pozyskania finansowania. Dla uniknięcia wątpliwości Strony ustalają, iż usługi świadczone przez Doradcę nie będą obejmowały i nie będą miały charakteru doradztwa inwestycyjnego lub oferowania instrumentów finansowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94, 586, z 2015 r. poz. 73). Doradca nie będzie pełnił funkcji oferującego jakiekolwiek papiery wartościowe Spółki, ani nie będzie świadczył żadnych usług będących lub mogących być uznanymi za oferowanie papierów wartościowych Spółki”. W tym paragrafie jest również odniesienie do szczegółowego załącznika określającego pełny zakres świadczonych przez spółkę zewnętrzna usług na rzecz Spółki :


  1. Przeprowadzenie analizy wyboru sposobu finansowania obejmującej:


    1. analizę bieżącej sytuacji prawno-ekonomicznej,
    2. analizę perspektyw rozwoju firmy,
    3. analizę rynku druku 3D w Polsce i na świecie,
    4. analizę dostępnych źródeł finansowania dla Spółki,
    5. analizę sytuacji rynkowej w kontekście pozyskania kapitału dłużnego bądź udziałowego,
    6. rekomendację wyboru sposobu finansowania.


  2. Wycena spółki.
  3. Wsparcie w przygotowaniu materiałów ofertowych - teaser ofertowy, prezentacja inwestorska, memorandum informacyjne.
  4. Wsparcie w przygotowaniu formalno-prawnym procesu pozyskania finansowania:


    1. przygotowanie statutu pod względem standardów rynkowych, wsparcie w opracowaniu i funkcjonowaniu wewnętrznych struktur spółki,
    2. przygotowanie projektów uchwał emisyjnych.


  5. Przygotowanie spółki do wypełniania standardów na rynku kapitałowym, w tym w zakresie transparentności spółki wobec inwestorów, wykonywanie obowiązków informacyjnych.
  6. Przygotowanie do spotkań z potencjalnymi inwestorami,
  7. Organizacja spotkań z inwestorami,
  8. Udział w negocjacjach.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy powyżej opisana usługa polegająca na doradztwie w zakresie pozyskiwania poprzez emisję akcji Spółki podlega zwolnieniu zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT?
  2. Czy powyżej opisana usługa polegająca na doradztwie w zakresie pozyskiwania finansowania poprzez emisje akcji przez Spółkę winna zostać opodatkowana stawką podstawową 23% VAT, jeżeli tak to czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie?


Zdaniem Spółki, powyżej opisany charakter usługi doradztwa, zgodnie ze szczegółowym doprecyzowaniem jej charakteru wg. załącznika nie podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy z 11 marca 2004r. Spółka jest zdania, że charakter syntetyczny doradztwa polega tylko i wyłącznie na zasadzie kojarzenia dwóch stron Spółki-oferującego i firmę X-zainteresowanego. Zgodnie z załącznikiem umowy firma świadcząca usługę doradztwa w głównej mierze skupia się na pracach związanych z właściwym wyselekcjonowaniem kandydatów dla Spółki, co potwierdza bardzo szeroki zakres prowadzonych analiz.

Reasumując Spółka uważa, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych za tego rodzaju usługi. Wynika to przede wszystkim z zasady neutralności podatkowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z ww. przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy:


  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:


    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. (uchylona);


  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. (uchylony);
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:


    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;


  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. (uchylony);
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.


Uregulowanie zawarte w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, oznacza że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast w art. 43 ustawy zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm.), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Stosownie zaś do art. 43 ust. 15 pkt 2 ustawy, zwolnienia o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do usług doradztwa.

Podkreślić należy, że ani ustawa ani przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia doradztwa. Skoro jednak ustawa w wyżej cytowanym przepisie zastrzega, że przedmiotowe zwolnienie nie ma zastosowania do usług doradztwa, należy – wobec braku w ustawie definicji doradztwa – posłużyć się znaczeniem językowym.

Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto doradza”. Natomiast „doradzić”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka, czynny podatnik podatku od towarów i usług planuje pozyskać środki finansowe na dalszy rozwój swojej działalności. W tym celu zawarła umowę z podmiotem zewnętrznym (Doradcą), który świadczy dla niej usługę doradztwa w procesie pozyskiwania środków na realizację projektów np. poprzez doprowadzenie do emisji akcji umożliwiających dalszy rozwój Spółki.

Na świadczoną przez Doradcę usługę składa się szereg elementów takich jak: przeprowadzenie analizy wyboru sposobu finansowania, wycena spółki, wsparcie w przygotowaniu materiałów ofertowych, wsparcie w przygotowaniu formalno-prawnym procesu pozyskania finansowania, przygotowanie spółki do wypełniania standardów na rynku kapitałowym, w tym w zakresie transparentności spółki wobec inwestorów, wykonywanie obowiązków informacyjnych, przygotowanie do spotkań z potencjalnymi inwestorami, organizacja spotkań z inwestorami oraz udział w negocjacjach.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy że – jak słusznie wskazano – świadczone przez Doradcę usługi, na które składają się szczegółowo opisane we wniosku czynności, nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, lecz podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W konsekwencji powyższego, skoro świadczenie usług doradztwa na rzecz Spółki przez podmiot zewnętrzny (Doradcę) będący czynnym podatnikiem VAT nie będzie korzystać ze zwolnienia, to oznacza, że przepis art. 88 ust. ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajdzie zastosowania. Zatem, skoro świadczenie przedmiotowych usług doradztwa będzie związane z działalnością opodatkowaną Spółki, to Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie przedmiotowych usług. Spełnione będą bowiem przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki dotyczące przedmiotowej inwestycji będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla firmy świadczącej usługę doradztwa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a. Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj