Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB5.4510.940.2016.1.BC
z 8 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm. ) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 05 września 2016 r. (data wpływu ePUAP 06 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tyt. świadczenia usług przez Spółkę – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 06 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu świadczenia usług pośrednictwa przez Spółkę.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, spółka W. sp. z o.o., mająca siedzibę w Polsce, prowadzi działalność serwisu internetowego (dalej: Serwis). Czynnymi użytkownikami Serwisu są:

  1. Organizacje pozarządowe, prowadzące działalność pożytku publicznego, które rejestrują się w serwisie celem zbierania środków na swoją działalność statutową (dalej: Organizacje);
  2. Osoby fizyczne, które chcą popularyzować działalność wybranej Organizacji i wspieranie tej Organizacji darowiznami (dalej: Wyzwaniowcy). Wyzwaniowcy deklarują podjęcie czynności, która ma popularyzować wybraną Organizację, np. Przebiegnięcie maratonu (dalej: Wyzwanie);
  3. Osoby fizyczne i osoby prawne, które, wyrażając wsparcie Wyzwaniowców, przekazują na przypisaną dla danego Wyzwania Organizację darowiznę za pośrednictwem Serwisu (dalej: Wspierający).

Serwis, będąc pośrednikiem pomiędzy Organizacjami, Wyzwaniowcami a Wspierającymi, jest narzędziem umożliwiającym przekazywanie darowizn. Regulamin Serwisu wskazuje, że celem Serwisu jest promocja wspierania Organizacji przez organizację i promowanie Wyzwań. Działalność spółki nawiązuje do popularnego na świecie sposobu zbierania środków na organizacje pozarządowe poprzez wyzwania sponsorowane (dotacyjne finansowanie społecznościowe).

Korzystanie z Serwisu jest darmowe dla Wyzwaniowców i Wspierających. Wnioskodawca pobiera od Organizacji, na rzecz których prowadzone są Wyzwania, prowizję za usługi w zakresie pośrednictwa w zbieraniu darowizn, określoną Regulaminem jako procent zebranych poprzez Wyzwanie środków. Prowizja ta uzależniona jest od tego, czy wyzwanie osiągnęło swój cel. Przykładowo, obecnie prowizja wynosi 6% od Wyzwań, które osiągnęły lub przekroczyły cel, oraz 10% od wyzwań, które go nie przekroczyły.

Zasady działania Serwisu są następujące:

  1. Organizacje, rejestrując się w Serwisie, akceptują Regulamin, w którym m. in. udzielają Wnioskodawcy pełnomocnictwa rodzajowego do zbierania darowizn w ich imieniu. Profil Organizacji ukazuje się w Serwisie po poprawnej weryfikacji Organizacji przez Wnioskodawcę, m.in. po potwierdzeniu podanych danych identyfikacyjnych w bazie danych KRS i rachunku bankowego poprzez przyjęcie małego przelewu na rachunek Wnioskodawcy, księgowanego jako zaliczka na poczet przyszłych prowizji i stanowiącego przychód Wnioskodawcy.
  2. Wyzwaniowcy dokonują darmowej rejestracji w Serwisie i deklarują podjęcie Wyzwania, wybierając Organizację, którą chcą wspierać spośród Organizacji zarejestrowanych w Serwisie. Wyzwaniowiec określa cel finansowy jaki chce osiągnąć oraz datę zakończenia zbiórki. Organizacja każdorazowo musi zaakceptować Wyzwanie, zanim będzie ono publicznie dostępne w Serwisie i zanim będzie możliwe zbieranie darowizn poprzez to Wyzwanie.
  3. Wyzwaniowiec, Organizacja i Wnioskodawca promują Wyzwanie (np. w mediach społecznościowych), zachęcając potencjalnych Wspierających do wpłaty darowizn na Organizację za pośrednictwem Serwisu.
  4. Wspierający wpłacają darowizny poprzez systemy płatności elektronicznych, np. Tpay.com, dotpay czy PayPal (dalej: Pośrednicy Płatności) na konto Wnioskodawcy w tych systemach. Wpłaty stanowią darowizny na rzecz wybranej Organizacji, z zastrzeżeniem, że odpowiednia część darowizny jest przeznaczona na pokrycie prowizji należnej Wnioskodawcy ze strony Organizacji. Konta u Pośredników Płatności nie są rachunkami bankowymi w rozumieniu Kodeksu cywilnego (ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz. U. 1964 r., nr 16, poz. 93 z późn. zm.) oraz ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 1997 r., Nr 140, poz. 939), zatem Wnioskodawca nie może swobodnie dysponować środkami pieniężnymi zgromadzonymi na tych kontach, a jedynie zlecać ich wypłatę na swój rachunek rozliczeniowy.

Po zakończeniu zbiórki poprzez Wyzwanie, Wnioskodawca wypłaca Organizacji zbiorczo darowizny, które zostały przekazane Wnioskodawcy poprzez to Wyzwanie, potrącając należną prowizję. Wnioskodawca wystawia Organizacji fakturę na kwotę należnej prowizji, która stanowi przychód Wnioskodawcy i podlega podatkowi od osób prawnych. Za datę powstania przychodu Wnioskodawca uznaje datę wystawienia faktury, która przypada na dzień roboczy następujący po ostatnim dniu, w którym możliwe było wpłacanie darowizn na to Wyzwanie.


W celu przekazania Organizacji należnych jej darowizn, Wnioskodawca wykonuje następujące czynności po zakończeniu każdego z Wyzwań:

  1. Wydaje u Pośredników Płatności dyspozycję przelewu zgromadzonych środków na rachunek operacyjny Wnioskodawcy. Jako że Pośrednicy Płatności automatycznie pobierają prowizje od dokonanych płatności (które stanowią koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy), kwota przelewu stanowi różnicę między kwotą darowizn faktycznie wpłaconych przez Wspierających używając tego Pośrednika Płatności, a pobranymi przez Pośrednika Płatności prowizjami. Wnioskodawca może też, w celu minimalizacji ilości transakcji i ewentualnych opłat z tym związanych, powiązać wyżej wymienione wypłaty dla kilku Wyzwań kończących się w podobnym czasie w jedno zlecenie wypłaty środków;
  2. Po otrzymaniu na rachunek rozliczeniowy wypłat od wszystkich Pośredników Płatności którzy pośredniczyli w darowiznach poprzez to Wyzwanie (różni pośrednicy mogą mieć różne terminy realizacji wypłat), niezwłocznie dokonuje przelewu na rachunek bankowy Organizacji. Kwota przelewu stanowi różnicę między sumą wpłat Wspierających a prowizją należną Wnioskodawcy od Organizacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Co jest przychodem Wnioskodawcy?
  2. Czy w zaprezentowanym modelu działania Wnioskodawcy wpłaty darowizn na rzecz Organizacji, zdeponowane na kontach Pośredników Płatności należących do Wnioskodawcy, rodzą obowiązek podatkowy od osób prawnych? Czy też jedynie kwota należna Wnioskodawcy od Organizacji tytułem prowizji uznawana jest za przychód i jedynie ona podlega opodatkowaniu podatkiem od osób prawnych?
  3. Kiedy powstaje przychód?
  4. Czy powstaje w dniu wystawienia faktury przez Wnioskodawcę, tj. w dniu roboczym następującym po ostatnim dniu, w którym możliwe było dokonywanie darowizn na Organizację poprzez Wyzwanie?

Niniejsza interpretacja została wydana w zakresie pytania 2, natomiast w zakresie pytania 1 wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 2


Obowiązek podatkowy w podatku od osób prawnych powstaje u Wnioskodawcy w momencie wystawienia faktury na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie momentu powstania przychodu z tyt. świadczenia usług przez Spółkę – za nieprawidłowe.


W zakresie określenia momentu powstania przychodu należy zauważyć, że zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm., dalej: „updop”) przychodami związanymi z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiąganymi w roku podatkowym, uważa się także należne przychody choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Zgodnie natomiast z przepisem art. 12 ust. 3a, który zawiera podstawową zasadę dotyczącą określania momentu powstania przychodu, za datę powstania przychodu o którym mowa w ust. 3 uważa się z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Z powołanego przepisu wynika, że jeżeli nawet nie nastąpiło jeszcze wydanie rzeczy, zbycie prawa majątkowego lub przynajmniej częściowe wykonanie usługi, ale miało miejsce wystawienie faktury, względnie uregulowanie należności - to z tym dniem podatnik obowiązany jest wykazać przychód.

Przepisy updop nie zawierają przy tym definicji przychodu. W odniesieniu do przychodów Ustawodawca zastosował technikę ustawodawczą polegającą na wymienieniu przykładowych kategorii, których otrzymanie implikuje powstanie przychodu podatkowego (art. 12 ust. 1 pkt 1-10 updop) pozostawiając katalog przysporzeń kreujących powstanie przychodu w rozumieniu ustawy otwartym. Jednocześnie Prawodawca ustanowił w art. 12 ust. 4 powołanej ustawy zamknięty katalog kategorii przychodów wyłączonych z opodatkowania. A contrario wszystkie inne przysporzenia majątkowe (zwiększające aktywa lub zmniejszające pasywa spółki) niż wymienione w art. 12 ust. 4 updop należy uznać za przychód skutkujący powstaniem obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 cytowanej ustawy do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

W konsekwencji za przychód należy uznać każde przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, definitywnym, bezzwrotnym. Przy czym w przypadku przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej już sam fakt, że przychód staje się należny powoduje powstanie obowiązku podatkowego. Zgodnie z utartym poglądem doktryny i judykatury, wykładnia językowa pojęcia „przychód należny” wskazuje, że jest to przychód „przysługujący komuś”.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność serwisu internetowego, którego celem jest promocja wspierania Organizacji przez organizację i promowanie Wyzwań. Serwis jest narzędziem umożliwiającym przekazywanie darowizn, będąc pośrednikiem pomiędzy Organizacjami, Wyzwaniowcami a Wspierającymi. Korzystanie z Serwisu jest darmowe dla Wyzwaniowców i Wspierających. Wnioskodawca pobiera od Organizacji, na rzecz których prowadzone są Wyzwania, prowizję za usługi w zakresie pośrednictwa w zbieraniu darowizn, która jest uzależniona od tego, czy wyzwanie osiągnęło swój cel. Po zakończeniu zbiórki poprzez Wyzwanie, Wnioskodawca wypłaca Organizacji zbiorczo darowizny, które zostały przekazane Wnioskodawcy poprzez to Wyzwanie, potrącając należną prowizję. Spółka wystawia Organizacji fakturę na kwotę należnej prowizji, która stanowi przychód Wnioskodawcy i podlega podatkowi od osób prawnych. Za datę powstania przychodu Wnioskodawca uznaje datę wystawienia faktury, która przypada na dzień roboczy następujący po ostatnim dniu, w którym możliwe było wpłacanie darowizn na to Wyzwanie.

Podkreślić jeszcze raz należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, za datę powstania przychodu uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Cytowany przepis nakazuje jednoznacznie określić moment wykonania usługi. W związku z faktem, że ustawa nie definiuje momentu, w którym usługę uznaje się za wykonaną oraz nie precyzuje kryteriów, jakimi należy się posługiwać dla jego określenia, należy uznać, że w sytuacji gdy dojdzie do wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi przed dniem wystawienia faktury albo uregulowania należności, wówczas uznać należy, że przychód powstanie w dniu wykonania usługi lub częściowego wykonania usługi. Zatem przychód należy rozpoznać w momencie najwcześniejszego z wymienionych zdarzeń.

W przedmiotowej sprawie najwcześniejszym z zaistniałych zdarzeń jest zakończeniu zbiórki poprzez Wyzwanie. Jest to moment, w którym jest już wiadoma kwota należnej Wnioskodawcy prowizji, której wielkość uzależniona od tego czy wyzwanie osiągnęło swój cel czy też nie.

Przekazanie darowizn na rachunek Organizacji a także moment wystawienia faktury są zdarzeniami późniejszymi a jak wskazano powyżej przychód należy rozpoznać w momencie najwcześniejszego ze zdarzeń wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 3a.

Przenosząc zatem powołane uregulowania prawne oraz powyższe wyjaśnienia na grunt rozpoznawalnej sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód w momencie wystąpienia najwcześniejszego zdarzenia którym w przedmiotowej sprawie jest zakończeniu zbiórki poprzez Wyzwanie.


Tym samym stanowisko Spółki w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu świadczenia usługi przez Spółkę jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj