Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP1.4512.537.2016.1.RG
z 17 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2016 r. (data wpływu 14 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 02 listopada 2016 r. (data wpływu 07 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu „…”.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 02 listopada 2016 r. (data wpływu 07 listopada 2016 r.) o wskazanie rodzaju sprawy oraz o informację dotyczącą sposobu doręczania korespondencji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Z tytułu wykonywania swojej działalności, Wnioskodawca - Województwo … jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, działając w oparciu o art. 15 ust. 6, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 poz. 710).

Podmiotem wdrażającym jest Województwo …, które złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…” w ramach poddziałania II.2.2 Promocja gospodarcza regionu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

Istotą projektu jest zwiększenie poziomu handlu zagranicznego regionalnych przedsiębiorstw zaliczanych do grupy Małych Średnich Przedsiębiorstw poprzez rozwój systemu informacji gospodarczej oraz organizację przedsięwzięć ukierunkowanych na zwiększenie rangi gospodarczej regionu. Główne cele projektu:

  • zwiększenie poziomu handlu zagranicznego Małe Średnie Przedsiębiorstwo: pozyskiwanie nowych rynków zbytu, nawiązanie współpracy z partnerami zagranicznymi oraz pozyskiwanie informacji nt. rynków zagranicznych,
  • promocja atrakcyjności gospodarczej i inwestycyjnej Województwa …ze szczególnym uwzględnieniem specjalizacji regionalnych (m.in. poprzez organizację …)
  • rozwój współpracy na linii biznes-biznes oraz biznes-nauka
  • podniesienie konkurencyjności Małych Średnich Przedsiębiorstw poprzez zapewnienie dostępu do informacji gospodarczych i nowych technologii
  • promowanie Województwa … jako regionu innowacji (technologicznych, organizacyjnych, marketingowych, produktowych i procesowych).

Efektem projektu będzie wzrost liczby Małych Średnich Przedsiębiorstw podejmujących się internacjonalizacji, a także zwiększenie międzynarodowej rangi gospodarczej Województwa … i umacnianie jego wizerunku jako miejsca atrakcyjnego dla przedsiębiorców i inwestorów zagranicznych.

Wyżej wymieniony projekt nie jest projektem inwestycyjnym, lecz projektem wizerunkowym, głównym jego założeniem jest zwiększenie poziomu handlu zagranicznego regionalnych przedsiębiorstw zaliczanych do grupy Małych Średnich Przedsiębiorstw poprzez rozwój systemu informacji gospodarczej oraz organizację przedsięwzięć ukierunkowanych na zwiększenie rangi gospodarczej regionu. Realizacja projektu nie generuje przychodu w rozumieniu art. 65 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1303/2013. Dlatego też, Wnioskodawca osiągnięte efekty z realizacji przedmiotowego projektu zamierza wykorzystać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Realizując projekt pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Województwo … działa jako organ władzy publicznej a zadania i cele realizowane w ramach powyższego projektu należą do zadań własnych Województwa zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2, 3, ust. 1c, ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (Dz.U. z 2016 poz. 486).

Należy nadmienić, że we wniosku o dofinansowanie przedmiotowych przedsięwzięć podatek VAT od ww. kosztów uznano za wydatek kwalifikowany, w związku z czym przed podpisaniem umowy Wnioskodawca jest zobowiązany załączyć interpretację indywidualną w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwej ze względu na siedzibę Wnioskodawcy.

Województwo … jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca przewiduje, że w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowane.

Załącznikiem obligatoryjnym do wyżej wymienionego wniosku o dofinansowanie jest interpretacja indywidualna właściwej izby skarbowej w sprawie prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca (Urząd Marszałkowski Województwa …) ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w postaci zwrotu podatku VAT z tytułu przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Województwo … w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…”. Zadania realizowane w ramach powyższego projektu należą do zadań własnych Województwa w świetle ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. z 2016, poz.486).

Jak wcześniej wspomniano, wyżej wymieniony projekt nie jest projektem inwestycyjnym, lecz projektem wizerunkowym, głównym jego założeniem jest zwiększenie poziomu handlu zagranicznego regionalnych przedsiębiorstw zaliczanych do grupy Małych Średnich Przedsiębiorstw poprzez rozwój systemu informacji gospodarczej oraz organizację przedsięwzięć ukierunkowanych na zwiększenie rangi gospodarczej regionu.

Realizacja projektu nie generuje przychodu w rozumieniu art. 65 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1303/2013.

Przedmiotem wdrażającym jest Samorząd Województwa ….

Planowane w ramach projektu wydatki:

  1. Organizacja …, na realizację tego zadania składają się następujące działania: organizacja i prowadzenie forum (2 edycje), w szczególności koszty honorariów eksperckich, usług gastronomicznych (catering), zakwaterowania w hotelu dla gości i prelegentów, ubezpieczenia uczestników, oprawy multimedialnej, sprzątania, dostępu do sieci internet, wynajmu sal konferencyjnych z wyposażeniem, usług techniczno-organizacyjnych, usługi tłumaczeń wraz z prawami autorskimi, działania promocyjne i informacyjne: np. przygotowanie i emisja zestawu narzędzi promocyjnych w postaci np. reklam i ogłoszeń w mediach i na stronach internetowych, działania promocyjne i informacyjne - rozbudowa i prowadzenie strony internetowej poświęconej wydarzeniu
  2. Organizacja …, na realizację tego zadania składają się następujące działania: organizacja i prowadzenie kongresu (2 edycje), w szczególności koszty honorariów eksperckich, usług gastronomicznych (catering), zakwaterowania w hotelu dla gości i prelegentów, ubezpieczenia uczestników, oprawy multimedialnej, sprzątania, dostępu do sieci Internet, wynajmu sal konferencyjnych z wyposażeniem, usługi tłumaczeń wraz z prawami autorskimi, działania promocyjne i informacyjne
  3. Organizacja … na realizację tego zadania składają się następujące działania: organizacja i prowadzenie spotkań i warsztatów (2 edycje), w szczególności koszty honorariów eksperckich, usług gastronomicznych (catering), zakwaterowania w hotelu dla gości i prelegentów, ubezpieczenia uczestników, oprawy multimedialnej, sprzątania, dostępu do sieci Internet, wynajmu sal konferencyjnych z wyposażeniem, usług techniczno-organizacyjnych, usługi tłumaczeń wraz z prawami autorskimi, działania promocyjne i informacyjne: np. przygotowanie i emisja zestawu narzędzi promocyjnych w postaci np. reklam i ogłoszeń w mediach i na stronach internetowych, działania promocyjne i informacyjne - rozbudowa i prowadzenie strony internetowej poświęconej wydarzeniu
  4. Szkolenia na realizację tego zadania składają się następujące działania: organizacja i prowadzenie szkoleń/warsztatów, w szczególności koszty honorariów eksperckich, wynajmu sal konferencyjnych z wyposażeniem, usług gastronomicznych (catering), usług techniczno-organizacyjnych (m. in. obsługa recepcji, rejestracja uczestników, koordynacja prawidłowego przebiegu szkoleń, materiały szkoleniowe), zakwaterowania w hotelu dla prelegentów, działania promocyjne i informacyjne: np. przygotowanie i emisja zestawu narządzi promocyjnych w postaci np. reklam i ogłoszeń w mediach i na stronach internetowych, materiałów informacyjnych i zaproszeń przeznaczonych do wysyłania itp.
  5. System komunikacji i doradztwa dla przedsiębiorców, zakup niezbędnego wyposażenia - zakup mebli i sprzętu niezbędnego do wyposażenia biur …; organizacja i prowadzenie szkoleń, spotkań, warsztatów, konferencji, w szczególności koszty honorariów eksperckich, wyżywienia (catering), noclegów, oprawy multimedialnej, dostępu do sieci Internet, najmu sali lub pomieszczeń lub powierzchni wraz z wyposażeniem, szkolenia dla przedsiębiorców Małych Średnich Przedsiębiorstw (beneficjentów …) i animatorów współpracy/promotorów biznesu (1 lub 2 - dniowe, stacjonarne/wyjazdowe): podróże służbowe animatorów współpracy/promotorów biznesu oraz osób zaangażowanych w realizację zadania; wynagrodzenie wraz z pozapłacowymi kosztami pracy osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację zadania (koordynator zadania, specjalista ds. PR, specjalista ds. rozliczeń) - koszty osobowe (umowa o pracę/umowa cywilnoprawna/dodatek specjalny/nagrody); wynagrodzenie wraz z pozapłacowymi kosztami pracy osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację zadania - animatorzy współpracy/ promotorzy biznesu; analizy, ekspertyzy, tabliczki pamiątkowe, oznaczenia sprzętu, informacja i promocja - koszt przygotowania, uruchomienia i obsługi strony, internetowej oraz innych narzędzi informatycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy realizacja projektu pn. „…” mieści się w zakresie zadań własnych nałożonych ustawą z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. 2016, poz. 486) i w tym zakresie Województwo … jako organ władzy publicznej realizuje zadania nałożone przepisami prawa art. 11.1 pkt 3 ww. ustawy, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług to wyklucza odzyskanie podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 6.1 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa (t.j. z 2016, poz. 486) samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Podatnikiem VAT mogą być osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. z 2016, poz. 486) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Województwo … nie będzie uzyskiwało profitów związanych z projektem „…”. Jednocześnie realizacja projektu nie wiąże się z zakupem środków trwałych i inwestycją w infrastrukturę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. z 2016, poz. 710), podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczanego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od. towarów i usług (t.j. z 2016, poz. 710), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. z 2016, poz. 710), w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady zwrotu różnicy zostały zawarte w art. 87 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. z 2016, poz. 710).

Jak z powyższych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. z 2016 r., poz. 710) wynika, prawo do obniżania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zasada powyższa wyklucza możliwość dokonania odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami, które nie są wykorzystane do czynności opodatkowanych. Taka sytuacja ma miejsce w realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawcy.

Oznacza to zdaniem Wnioskodawcy, iż nie ma on możliwości prawnej odliczenia oraz uzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 pkt 2, 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r., poz. 486), samorząd określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności następujące cele: pobudzanie aktywności gospodarczej oraz podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa.

Zgodnie z art. 11 ust. 1c ww. ustawy o samorządzie województwa strategia rozwoju województwa zawiera:

  1. diagnozę sytuacji społeczno-gospodarczej województwa;
  2. określenie celów strategicznych polityki rozwoju województwa;
  3. określenie kierunków działań podejmowanych przez samorząd województwa dla osiągnięcia celów strategicznych polityki rozwoju województwa. (…)

Zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizując projekt „…” działa jako organ władzy publicznej a zadania i cele realizowane w ramach powyższego projektu należą do zadań własnych Województwa zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2, 3, ust. 1c, ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa. Wnioskodawca osiągnięte efekty z realizacją przedmiotowego projektu zamierza wykorzystać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wskazał Zainteresowany – Wnioskodawca osiągnięte efekty z realizacją przedmiotowego projektu zamierza wykorzystać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu „…”, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – efekty osiągnięte w związku z realizacją przedmiotowego projektu zamierza wykorzystać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj