Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP1.4512.543.2016.2.MGo
z 24 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2016 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 18 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2016 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 7 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 listopada 2016 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 7 listopada 2016 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina … będąca czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT zamierza realizować inwestycję pn. „…”. Celem głównym projektu jest zintensyfikowanie powiązań gospodarczych i handlowych sektora MŚP Gminy … z podmiotami zagranicznymi. Realizacja projektu wynika ze zdiagnozowanych potrzeb przedsiębiorstw. Bodźcem do realizacji projektu w takiej formie są rozmowy z przedsiębiorcami rozpoczynającymi działalność na terenie Gminy. Na realizacji projektu skorzystają także mieszkańcy Gminy, zajmujący się produkcją rolną uzyskując rynki zbytu dla swoich produktów, za pośrednictwem przedsiębiorców biorących udział w projekcie. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia internacjonalizacji przedsiębiorstw biorących udział w projekcie poprzez zwiększenie możliwości nawiązywania kontaktów z partnerami zagranicznymi. Projekt przewiduje działania polegające na promowaniu Gminy oraz działających na jej terenie przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych. Przedstawiciele przedsiębiorstw będą brali czynny udział w wyjazdach na zagraniczne imprezy targowe razem z przedstawicielami Gminy. Również Gmina, poprzez realizację projektu, zamierza wypromować swoje lokalne produkty, które są ściśle powiązane z charakterem działalności przedsiębiorstw na terenie Gminy. Użytkownikami projektu będą przedsiębiorstwa z sektora MŚP z Gminy … zaliczające się do kluczowych sektorów z punktu widzenia rozwoju regionu (RIS).

Projekt przyczyni się bezpośrednio do realizacji celu szczegółowego RPO … na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa II Innowacyjna i Konkurencyjna Gospodarka, Działanie II.2 Internacjonalizacja przedsiębiorstw, Poddziałanie II.2.2 Promocja gospodarcza regionu, którym jest: zwiększenie handlu zagranicznego sektora MŚP.

Inwestycja, którą Gmina planuje zrealizować przyczyni się do rozwoju gospodarki zaawansowanej technologicznie, wzmocni proces tworzenia innowacji w regionie, doprowadzi do dynamizacji procesów gospodarczych, wzrostu efektywności gospodarowania i budowania inteligentnych specjalizacji regionalnych, w konsekwencji uzyskiwania przewag konkurencyjnych. Projekt poprzez wzrost współpracy gospodarczo-handlowej sektora MŚP Gminy … przyczyni się do rozwoju nowoczesnej bazy gospodarczej, budowy sprawnego rynku pracy oraz wzrostu konkurencyjności województwa w skali kraju, a także na arenie międzynarodowej.

Realizacja projektu będzie miała pozytywny wpływ na trwały i zrównoważony rozwój województwa poprzez optymalne i efektywne wykorzystanie potencjału przedsiębiorców w celu rozwinięcia działalności eksportowej. Działania wnioskodawcy są spójne z polityką regionalną UE, ukierunkowaną m.in. na osiągnięcie spójności ekonomicznej poprzez zmniejszenie różnic w rozwoju między regionami i państwami. Zadania wybrane do realizacji w ramach projektu zapewnią najlepszą formę promocji Gminy i stworzą okazję do pozyskania przez Gminę nowych inwestorów, a przedsiębiorcom działającym na jej obszarze nawiązanie relacji handlowych z nowymi partnerami. Podczas wyjazdów na targi zagraniczne przedstawiciele Gminy będą mogli skutecznie promować powstające na terenie Gminy tereny inwestycyjne, zaś przedsiębiorcy swoje produkty. Zmniejszenie trudności w wejściu na nowe rynki zbytu, w tym zagraniczne w sposób pośredni przyczyni się do tworzenia nowych miejsc pracy w sektorze MŚP.

Realizacja projektu wynika ze zdiagnozowanych potrzeb przedsiębiorstw. Ponadto Gmina … przedsięwzięła już działania mające na celu stymulowanie rozwoju gospodarczego regionu oraz wzrostu atrakcyjności gospodarczej. Gmina … dotychczas realizowała dwa projekty mające na celu promowanie Gminy: „…” oraz „…” w trakcie których promowała Gminę.

Wykreowanie marki lokalnej ukaże Gminę … w nowym świetle, jako nowoczesne i przyjazne do inwestowania i zamieszkania miejsce w regionie. Poprzez realizację kompleksowych działań promocyjnych i edukacyjnych, przy kreowaniu marki lokalnej, projekt przyczyni się do podniesienia konkurencyjności Gminy … w regionie i województwie, a tym samym spowoduje podniesienie zainteresowania Gminą nowych przedsiębiorców i skłoni ich do inwestowana na jej terenie.

Głównym celem projektu „…” jest stworzenie na terenie Gminy … sprzyjających warunków dla MŚP do lokalizacji swoich firm, a następnie do ich sukcesywnego rozwoju. To zaś wpłynie pozytywnie na intensyfikację oraz wzrost dynamiki rozwoju przedsiębiorstw. Poprawa warunków do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Gminy powinna wpłynąć na wzrost atrakcyjności gospodarczej tego terenu oraz docelowo na wzrost wartości inwestycji w sektorze prywatnym. Przedmiotem projektu są roboty budowlane związane z przygotowaniem terenu inwestycyjnego na terenie Gminy …, w tym budowa sieci i przyłączy wod-kan., grzewczych, sieci i przyłączy gazowych, wewnętrznej infrastruktury komunikacyjnej. Projekt „…” przyczyni się do rozwoju MŚP oraz podniesienia atrakcyjności inwestycyjnej Gminy …, co w konsekwencji przełoży się na poprawę atrakcyjności dla całego regionu i województwa ….

W wyniku realizacji przedmiotowego projektu grupami, które zyskają korzyści będą przedsiębiorcy z terenu Gminy oraz pośrednio jej mieszkańcy. Realizacja projektu ma przyczynić się do rozwoju działalności przedsiębiorców poprzez pozyskanie nowych rynków zbytu i kontrahentów, co wpłynie na zwiększenie zatrudnienia oraz zwiększy popyt na produkty rolne wytwarzane przez gospodarstwa rolne w regionie. Ponadto dzięki realizacji projektu przedstawiciele Gminy będą mieli szansę na pozyskanie nowych inwestorów na powstających terenach inwestycyjnych, co będzie miało wpływ na zmniejszenie stopy bezrobocia. Brak realizacji projektu może spowodować brak rozwoju gospodarczego zarówno Gminy, jak i przedsiębiorców działających na jej terenie. Spowoduje także zagrożenie braku wykorzystania potencjału nowo powstających terenów inwestycyjnych.

Przedstawione poniżej główne efekty społeczne powstałe w wyniku projektu mają głównie charakter jakościowy. Zgodnie z założeniami realizacja projektu spowoduje m.in.:

  • poprawę wizerunku Gminy …,
  • zmniejszenie odpływu młodych, zdolnych ludzi tworzących wysokiej jakości kapitał ludzki,
  • stworzenie możliwości realizacji ambitnych planów zawodowych,
  • poprawa warunków i jakości życia mieszkańców Gminy …,
  • wzrost atrakcyjności i dochodów miejscowych firm,
  • tworzenie wizerunku miejsca atrakcyjnego pod względem inwestycyjnym, wpływające na wzrost wpływów z podatków oraz tworzenie miejsc pracy dla mieszkańców.

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę …. Przedmiotowy projekt nie jest projektem generującym dochód. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej podatek VAT uznaje się za niekwalifikowalny. Zakupionych w ramach projektu towarów i usług Gmina nie będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak wydatki ponoszone w ramach zadania komplementarne są z bieżącą inwestycją pn. „…”.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż Gmina … będąca czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT zamierza realizować inwestycję pn. „…”, tym samym oczekuje wydania interpretacji w zakresie tego projektu. Wymienione we wniosku pierwotnym inwestycje są przedmiotem odrębnych wniosków.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizowaną inwestycją będą wystawiane na Gminę. Realizując przedmiotową inwestycję Gmina występuje jako organ władzy publicznej realizujący zadania własne wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 446). Realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7. ust 1 pkt 17 i 18 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej oraz promocji gminy. Nabytych do realizacji tej konkretnej inwestycji towarów i usług Gmina nie wykorzystuje do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z późn zm.). Przedmiotowy projekt nie jest projektem generującym dochód. Niemniej jednak wydatki ponoszone w ramach tego projektu wspierają ogólny rozwój Gminy, w tym inwestycje dające gminie prawo do odliczenia podatku VAT. Istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej. Zakupionych w ramach projektu towarów i usług Gmina nie będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku od towarów i usług ani niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowy projekt nie jest projektem generującym dochód, pośrednią korzyścią niematerialną dla Gminy jest jej rozwój.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie … realizującej inwestycję „…” przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego z faktur za wykonanie ww. inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym, związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego w fakturach z tytułu dostaw towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji z uwagi na fakt, że wydatki przedmiotowej inwestycji są komplementarne z inwestycją pn. „…”, którego zadaniem jest kompleksowe przygotowanie terenu inwestycyjnego i dostosowanie go do potrzeb potencjalnych inwestorów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że mając na uwadze wskazany przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu wniosku zakres wniosku, interpretacja dotyczy wyłącznie inwestycji pn. „…”.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 17 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że ich realizacja ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że w ocenie tut. Organu, każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których gmina nie generuje dochodu pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że realizując inwestycję „…” Gmina występuje jako organ władzy publicznej realizujący zadania własne wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Realizacja przedmiotowej inwestycji należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Nabytych do realizacji ww. inwestycji towarów i usług Gmina nie będzie wykorzystywać do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zakupione w ramach projektu przez Wnioskodawcę towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotowy projekt – jak wskazał Wnioskodawca – nie jest projektem generującym dochód, pośrednią korzyścią niematerialną dla Gminy jest jej rozwój. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania przedmiotowej inwestycji, nie będzie nabywała ich jako podatnik podatku VAT w ramach swojej działalności gospodarczej, lecz do realizacji zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Dlatego powyższa czynność będzie wyłączoną spod działania ustawy o podatku od towarów i usług i z tego względu stanowić będzie, czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W odniesieniu do sytuacji Wnioskodawcy należy zauważyć, że projekt pn. „…” realizowany jest w ramach wykonywania zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, co potwierdza Wnioskodawca, niewątpliwie stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery władztwa publicznego jednostki samorządowej.

Mając zatem na uwadze powyższe w kontekście niniejszej sprawy należy stwierdzić, że nabywane do realizacji ww. inwestycji towary i usługi, wykorzystywane będą poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina dokonując tych zakupów nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji „…”, ponieważ ww. zadanie nie będzie miało związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Ponadto tut. Organ zaznacza, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy”.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj