Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/4514-415/16-3/LS
z 24 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2016 r. (data wpływu 22 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.) na wezwanie Nr IPPP2/4512-625/16-2/JO; IPPB2/4514-415/16-2/LS z dnia 7 października 2016 r. (data nadania 7 października 2016 r., data doręczenia 10 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia mieszkania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia mieszkania.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jak również z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni zamierza kupić mieszkanie od osoby, która wcześniej zakupiła je od dewelopera na cele prywatne (dalej sprzedająca), Umowa nabycia lokalu zawarta została przez sprzedającą jako osobę fizyczną. Deweloper wystawił faktury na osobę fizyczną bez podania nr NIPu (faktury zaliczkowe pochodzą z dnia 07.08.2015 roku i późniejszych okresów). Zaciągnięty na zakup tego lokalu kredyt bankowy również został przyznany osobie fizycznej, a nie firmie, co potwierdzają postanowienia i warunki umowy kredytowej odpowiednie dla klientów prywatnych, a nie podmiotów gospodarczych.

Lokal został zakupiony przez sprzedającą jako osobę fizyczną (poza działalnością gospodarczą) i nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Sprzedająca poniosła wydatki na wykończenie mieszkania, jednak od tych wydatków nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Sprzedająca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu nieruchomościami, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Lokale mieszkalne kupowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, są remontowane i w ciągu kilku miesięcy sprzedawane z zyskiem. Sprzedająca rozważa wprowadzenie przedmiotowego lokalu do ewidencji środków trwałych prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa i wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż przedmiotowego lokalu ze stawką zwolnioną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymana przez Wnioskodawczynię faktura dokumentująca zakup przedmiotowego lokalu, wystawiona ze stawką zwolnioną przez Sprzedającą, jako osobę fizyczną, będzie wystawiona zgodnie z przepisami ustawy o VAT?
  2. Czy otrzymana przez Wnioskodawczynię faktura dokumentująca zakup przedmiotowego lokalu, wystawiona ze stawką zwolnioną przez Sprzedającą, jako osobę prowadzącą działalność gospodarczą (po wprowadzeniu przedmiotowego lokalu do ewidencji środków trwałych) będzie wystawiona zgodnie z przepisami ustawy o VAT?
  3. Czy wnioskodawczyni jako osoba fizyczna, kupująca to mieszkanie będzie zobowiązana do zapłaty od tej czynności podatku od czynności cywilnoprawnych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami tego podatku są m.in. osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT definiuje działalność gospodarczą dla celów VAT jako obejmującą wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle ustawowych definicji nie ma zatem znaczenia prywatny charakter pierwotnego nabycia lokalu. Jeśli sprzedany on zostanie w celach zarobkowych, po uprzednim przygotowaniu do sprzedaży (po remoncie/wykończeniu, poszukiwaniach klientów itd.) w sposób identyczny jak inne lokale sprzedawane przez podatniczkę, jego sprzedaż podlegać będzie przepisom ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43. ust 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT zwalnia się od podatku:

10) dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

10a) dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W ocenie wnioskodawczyni, zwolnienie wskazane w pkt 10 nie znajdzie zastosowania, ponieważ pierwsze zasiedlenie lokalu nastąpi w momencie sprzedaży lokalu przez dewelopera i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą mieszkania upłynie okres krótszy niż 2 lata.

W sytuacji brak możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z pkt 10, w ocenie wnioskodawczyni zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z pkt 10a, ze względu na fakt, iż Sprzedającej nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (zakup lokalu do majątku prywatnego), jak również nie ponosiła ona wydatków na ulepszenie mieszkania, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dlatego też sprzedaż przedmiotowego lokalu będzie zwolniona z podatku VAT. Otrzymana przez Wnioskodawczynię faktura wystawiona ze stawką zwolnioną, zarówno przez Sprzedającą, jako osobę fizyczną, jak również przez Sprzedającą jako osobę prowadzącą działalność gospodarczą (po wprowadzeniu przedmiotowego lokalu do ewidencji środków trwałych), będzie wystawiona prawidłowo, w sposób zgodny z przepisami ustawy o VAT.

W ocenie wnioskodawczyni, ze względu na fakt, iż przynajmniej jedna ze stron, z tytułu dokonania tej czynności występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, zastosowanie znajdzie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a zatem dokonanie czynności zakupu mieszkania nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 223), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.


Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy) i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 cyt. ustawy).


Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Należy nadmienić, że aby przedmiotowa czynność (nabycie mieszkania), korzystała z wyłączenia na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jak również z tytułu prowadzonego gospodarstwa rolnego jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni zamierza kupić mieszkanie od osoby, która wcześniej zakupiła je od dewelopera na cele prywatne (dalej sprzedająca), Umowa nabycia lokalu zawarta została przez sprzedającą jako osobę fizyczną. Deweloper wystawił faktury na osobę fizyczną bez podania nr NIPu (faktury zaliczkowe pochodzą z dnia 07.08.2015 roku i późniejszych okresów). Zaciągnięty na zakup tego lokalu kredyt bankowy również został przyznany osobie fizycznej, a nie firmie, co potwierdzają postanowienia i warunki umowy kredytowej odpowiednie dla klientów prywatnych, a nie podmiotów gospodarczych. Lokal został zakupiony przez sprzedającą jako osobę fizyczną (poza działalnością gospodarczą) i nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Sprzedająca poniosła wydatki na wykończenie mieszkania, jednak od tych wydatków nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Sprzedająca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu nieruchomościami, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Lokale mieszkalne kupowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, są remontowane i w ciągu kilku miesięcy sprzedawane z zyskiem. Sprzedająca rozważa wprowadzenie przedmiotowego lokalu do ewidencji środków trwałych prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa i wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż przedmiotowego lokalu ze stawką zwolnioną.


Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że nabycie mieszkania przez Wnioskodawczynię będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie oraz Zainteresowanemu niebędącemu Stroną przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj