Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB1.4511.1009.2016.2.MM
z 25 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku (data wpływu 19 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 października 2016 r. (data nadania 12 października 2016 r., data wpływu 14 października 2016 r.) na wezwanie Nr 1462-IPPB1.4511.1009.2016.1.MM z dnia 4 października 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług instalacji elektrycznych. Forma opodatkowania Wnioskodawcy to karta podatkowa. Przy prowadzeniu działalności wymienionej w lp. 70-76 dopuszczalne jest – poza świadczeniami dla ludności – wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców w rozmiarze nie przekraczającym kwoty 63 910.00 zł. W związku z tym, że Wnioskodawca utraci prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej od miesiąca października 2016 r., Wnioskodawca zmieni formę opodatkowania na inną, o czym poinformuje Naczelnika Urzędu Skarbowego.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 4 października 2016 r. Nr IPPB1.4511.1009.2016.1.MM Wnioskodawca uzupełnił swoje stanowisko oraz uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o informację, że ponieważ Wnioskodawca przekroczy kwotę 63 910,00 zł w roku 2016, a więc traci uprawnienia do opodatkowania w formie karty podatkowej w miesiącach listopad i grudzień 2016 roku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy od stycznia 2017 roku Wnioskodawca może powrócić do opodatkowania działalności w formie karty podatkowej?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przepisach prawa podatkowego Wnioskodawca nie znalazł informacji, aby nie mógł od pierwszego stycznia 2017 r. powrócić do opodatkowania w formie karty podatkowej. Wnioskodawca może powrócić do opodatkowania w formie karty podatkowej od stycznia 2017 roku, po złożeniu wniosku o zmianie formy opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi zakładania instalacji elektrycznych wymienione są w lp. 75 - I części ww. tabeli, stanowiącej załącznik nr 3 do wyżej cytowanej ustawy - usługi w zakresie robót budowlanych instalacyjnych związanych z zakładaniem instalacji: grzewczych, wentylacyjnych, klimatyzacyjnych, wodnokanalizacyjnych, gazowych, elektrycznych i osprzętu elektrycznego - dla ludności.

Natomiast stosownie do pkt 4 objaśnień - przy prowadzeniu działalności wymienionej w lp. 70-76 dopuszczalne jest, poza świadczeniami dla ludności - wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców w rozmiarze nieprzekraczającym kwoty 63.910 zł przychodu rocznie.

Za świadczenia dla ludności uważa się opłacane ze środków pieniężnych ludności świadczenia określone w ust. 3 oraz usługi, o których mowa w art. 4 pkt 1 ustawy. Przez pojęcie "ludność" rozumie się osoby fizyczne i gospodarstwa domowe oraz inne podmioty, tj. indywidualne gospodarstwa rolne i ogrodnicze, zakłady wytwórcze, budowlane, handlowe i usługowe prowadzone przez osoby fizyczne i spółki nie mające osobowości prawnej oraz zakłady prowadzone przez agentów. Pojęcie "ludność" obejmuje również organizacje wyznaniowe i zakonne, placówki państw obcych (wyłącznie w rozumieniu służb dyplomatycznych i konsularnych) oraz rady szkół i placówek, rady rodziców i inaczej nazwane reprezentacje rodziców – pkt 5 objaśnień.


Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, według ustalonego wzoru, na dany rok podatkowy, podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna działalność, wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przed rozpoczęciem działalności. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w tej formie.


Jak stanowi art. 39 ust. 1 ww. ustawy, podatnik, który zawiadomi w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o utracie warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej, jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić:

  1. ewidencję i płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnia warunki określone w rozdziale 2, albo
  2. właściwe księgi – chyba, że jest zwolniony od tego obowiązku – i płacić podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest opodatkowany w formie karty podatkowej oraz prowadzi i będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie usług zakładania instalacji elektrycznych. W związku ze świadczeniem usług na rzecz innych odbiorców niż na rzecz ludności Wnioskodawca przekroczy kwotę 63.910 zł przychodu w 2016 r. i w miesiącach listopad i grudzień 2016 r. utraci prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej, o czym poinformuje Urząd Skarbowy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, wykonując usługi zakładania instalacji elektrycznych dla ludności oraz dla innych podmiotów w rozmiarze nieprzekraczającym kwoty 63.910 zł rocznie, będzie mógł płacić podatek w formie karty podatkowej. Jednakże ze względu na dokonanie zmiany formy opodatkowania w 2016 r. będzie zobowiązany do złożenia wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej.

Reasumując, zmiana formy opodatkowania przez Wnioskodawcę z karty podatkowej na inną formę, spowodowana utratą w ciągu 2016 r. uprawnień do opodatkowania w formie karty podatkowej, nie pozbawia Wnioskodawcy możliwości wyboru formy opodatkowania na rok następny (tj. 2017) - w formie karty podatkowej, pod warunkiem, iż w ustawowym terminie złoży oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oraz nie zajdą okoliczności, które powodowałyby utratę prawa do opodatkowania dochodu w formie karty podatkowej.


W związku z tym – stanowisko Wnioskodawcy wyrażone w odniesieniu do zadanego pytania – jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj