Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-639/16-8/AS
z 30 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2016 r. (data wpływu 11 sierpnia 2016 r.), uzupełnionego pismem nadanym w dniu 24 października 2016 r. (data wpływu 31 października 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie organu z dnia 12 października 2016 r. (skutecznie doręczone 18 października 2016 r.) oraz pismem z dnia 18 listopada 2016 r. (data wpływu 25 listopada 2016 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 9 listopada 2016 r (skutecznie doręczone 14 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków inwestycyjnych dotyczących restauracji wegańskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków inwestycyjnych dotyczących restauracji wegańskiej.


Wniosek uzupełniono pismem nadanym w dniu 24 października 2016 r. (dat wpływu 31 października 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 12 października 2016 r. (skutecznie doręczone 18 października 2016 r.) oraz pismem z dnia 18 listopada 2016 r. (data wpływu 25 listopada 2016 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 9 listopada 2016 r (skutecznie doręczone 14 listopada 2016 r.)


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Fundacja nieposiadająca statusu organizacji pożytku publicznego i będąca czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzi działalność statutową nieodpłatną i działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.


Dochody Fundacji pochodzą z:

  1. darowizn
  2. dochodów z działalności gospodarczej


Działalność gospodarcza jest prowadzona w zakresie: organizowanie warsztatów, kolonii, noclegów, obozów.


Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz na podstawie postanowień statutu.


Celem Fundacji (zgodnie ze statutem) jest:

  1. poprawianie jakości życia ludzi poprzez dostarczanie narzędzi, wiedzy i przestrzeni, pozwalających na rozwijanie świadomości zarówno osobistej, jak, i otaczającego nas świata;
  2. nauka, edukacja, oświata i wychowanie;
  3. szerzenie odpowiedzialnych wzorców zachowań, służących utrzymaniu wysokiej jakości środowiska naturalnego i kulturowego;
  4. podnoszenie świadomości ekologicznej, działania na rzecz środowiska naturalnego;
  5. tworzenie warunków i możliwości dla wszelkich działań związanych z rozwojem osobistym człowieka, uwzględniających jego współzależność ze środowiskiem naturalnym;
  6. działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
  7. przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu;
  8. promocja i organizacja wolontariatu;
  9. organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży;
  10. pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
  11. działalność charytatywna;
  12. ochrona i promocja zdrowia;
  13. działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  14. działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  15. kultura, sztuka;
  16. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
  17. działalność na rzecz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  18. działalność na rzecz upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  19. przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;

W 2015 roku Fundacja prowadziła działania, które w głównej mierze polegały na przygotowaniu niezbędnej infrastruktury dla działalności statutowej i gospodarczej Fundacji. Dzierżawa nieruchomości i wszelkie działania zmierzające do przystosowania przestrzeni wydzierżawionych pod planowaną działalność tj.: zamawianie projektów, instalacji, prowadzeniu remontów itp.. Podjęte przygotowania infrastrukturalne dotyczyły następujących projektów:

  1. Ośrodek w B. w którym prowadzona jest działalność gospodarcza czyli: organizowane są warsztaty, kolonie, obozy, za które Fundacja wystawia faktury ze stawką VAT 23%.
  2. Restauracja Wegańska (ekologiczna), mająca na celu promowanie zdrowego trybu życia i świadomości ekologicznej, m.in. poprzez serwowanie posiłków przygotowywanych w najwyższym standardzie oraz z dużą starannością o zachowanie wartości odżywczych potraw, ponadto prowadzenie otwartych wykładów, warsztatów, happeningów. W planach działania na rzecz mieszkających w okolicy seniorów, mające na celu zachęcenie starszych osób do poszerzania wiedzy z zakresu zdrowego trybu życia (żywienie, aktywność fizyczna itp.) oraz do większej aktywności społecznej (spotkania na wykładach, udział w dyskusjach i degustacjach itp. sprzyjające nawiązywaniu nowych znajomości budowania poczucia przynależności). Ta działalność gospodarcza nie została jednak podjęta.

W 2016 roku Fundacja odstąpiła od inwestycji w Restaurację Wegańską i kontynuowana była jedynie inwestycja w ośrodek w B..


W związku z dwiema inwestycjami Fundacja dokonywała i dokonuje zakupów materiałów, wyposażenia, zakupu usług związanych z remontami i przystosowaniem zarówno Restauracji Wegańskiej jak i Ośrodka wypoczynkowego w B. które dzierżawi dla potrzeb prowadzenia działalności.


Podatnik wykazuje w deklaracji VAT-7K sprzedaż - obrót opodatkowany podatkiem VAT czyli podatek VAT należny i wykazuje w deklaracji VAT-7K zakup towarów - podatek naliczony.


W związku z tym, iż podatek należny jest mniejszy od podatku naliczonego to powstaje podatek VAT do zwrotu. Fundacja w myśl ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., ma możliwość odliczenia podatku VAT.


Statut Fundacji określa również, iż dochody Fundacji pochodzą m.in. z darowizn, spadków i zapisów.


Otrzymane darowizny oraz dochody z działalności gospodarczej przeznaczone są na zakup materiałów, wyposażenia, konserwacji i remontów dzierżawionych obiektów.


Fundacja chciałaby w przyszłości złożyć wniosek o zwrot nadwyżki podatku VAT.


W piśmie uzupełniającym nadanym w dniu 24 października 2016 r., Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy o informacje:

  • zakresie inwestycji na terenie ośrodka wypoczynkowego w miejscowości B.:
    • wydatki inwestycyjne nie były ponoszone na nabycie nieruchomości ani na wytworzenie nieruchomości (w rozumieniu art. 2 pkt 14 a ustawy o podatku od towarów i usług) stanowiącej majątek przedsiębiorstwa,
    • wydatki inwestycyjne były ponoszone na remont i modernizację obiektu z którego Fundacja korzysta na podstawie umowy użyczenia,
    • wydatki inwestycyjne dotyczą okresu od marca 2015 do sierpnia 2016,
    • wydatki inwestycyjne mają służyć czynnościom opodatkowanym (organizacja kolonii, warsztatów, obozów, podnajem obiektu),
    • wnioskodawca jest w stanie przypisać zakupione towary i usługi do poszczególnych rodzajów działalności.
  • w zakresie inwestycji w Restaurację Wegańską:
    • wydatki inwestycyjne nie były ponoszone na nabycie nieruchomości ani na wytworzenie nieruchomości (w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług) stanowiącej majątek przedsiębiorstwa,
    • wydatki inwestycyjne były ponoszone na remont i modernizację lokalu, z którego Fundacja korzystała na podstawie umowy użyczenia,
    • wydatki inwestycyjne dotyczą okresu od 1 czerwca 2015 do dnia 31 marca 2016,
    • wydatki inwestycyjne zgodnie z zamiarem wnioskodawcy powinny służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT,
    • wnioskodawca jest w stanie przypisać zakupione towary do poszczególnych rodzajów działalności,
    • decyzja o odstąpieniu od inwestycji została podjęta 31 marca 2016.


Ponadto Wnioskodawca doprecyzował, że:

  • Fundacja świadczy usługi opodatkowane polegające na: organizacji koloni, organizacji warsztatów, organizacji obozów, podnajmie obiektu),
  • Fundacja prowadzi też działalność statutową nieodpłatną która nie podlega opodatkowaniu,
  • przedmiotem pytania nr 4 są wydatki wyłącznie administracyjne,
  • wnioskodawca jest w stanie przypisać wydatki będące przedmiotem ww. pytania do poszczególnych rodzajów działalności.


W piśmie uzupełniającym z dnia 18 listopada 2016 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy o informacje:


W opisanym stanie faktycznym zaniechanie inwestycji nastąpiło z przyczyn niezależnych od Podatnika, gdyż było spowodowane zmianą uwarunkowań ekonomiczno-gospodarczych, w szczególności niezależną od Fundacji decyzją właściciela nieruchomości, dotyczącą zmiany charakteru władania nieruchomością przez Fundację. Należy wskazać, że początkowo właściciel nieruchomości godził się na nieodpłatne użyczenie przedmiotowej nieruchomości na rzecz Podatnika i w takim stanie faktycznym Podatnik miał realizować inwestycję. Właściciel nieruchomości zmienił swoje zamierzenia i podjął decyzję o przeniesieniu nieruchomości do spółki o profilu czysto komercyjnym. Powyższe spowodowało, że umowa, na podstawie której Podatnik był uprawniony do władania nieruchomością została bez winy Podatnika rozwiązana, a nowy właściciel nie zgadzał się na dalsze nieodpłatne udostępnienie nieruchomości pod planowaną inwestycję. W tym miejscu Strona wyjaśnia, że w opisie stanu faktycznego znajdującego się w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji błędnie wskazano, że Podatnik zawarł z właścicielem umowę dzierżawy, gdyż strony zawarły umowę użyczenia.

Dodatkowo przystosowanie lokalu do potrzeb gastronomicznych okazało się znacznie droższe, czego Podatnik przy zachowaniu należytej staranności nie mógł przewidzieć i co również wynikało z przyczyn zewnętrznych, niezależnych od niego. W szczególności dotyczy to niezbędnej do powadzenia działalności gospodarczej wentylacji gastronomicznej, która miała być wykonana w kwocie 15.000 PLN. Wentylacja miała być zrobiona w ten sam sposób co w lokalu gastronomicznym obok, który został otwarty w 2015 roku. Okazało się jednak, że pomimo możliwości technicznych, które Fundacja wcześniej szczegółowo sprawdziła, Wspólnota Mieszkaniowa, ze względu na złe doświadczenia w działaniu tej wentylacji, uchyliła zgodę na zainstalowanie instalacji w ten sam sposób w przedmiotowym lokalu. Konieczne stało się poszukiwanie nowego rozwiązania, co trwało bardzo długo, a proponowane, jako jedyne dopuszczalne rozwiązania przekraczały dotychczasowy budżet czterokrotnie.

Ponadto, jak się okazało po drugiej stronie Marszałkowskiej (dokładnie naprzeciwko przedmiotowego lokalu) otworzono lokal o profilu wegańskim, czyli dokładnie takim, jak mająca powstać w lokalu restauracja. Sprawiło to, że przy znacznie większych kosztach dostosowania lokalu do celów gastronomicznych, zaistniała wątpliwość, czy restauracja będzie przynosiła dochody, które miały być jednym ze źródeł finansowania statutowych działań Fundacji.


W związku z powyższymi uwarunkowaniami i niezależnymi od Fundacji okolicznościami, władze Fundacji podjęły decyzję o zaniechaniu inwestycji i rozwiązaniu umowy użyczenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Fundacja może odliczać podatek VAT w pełnej wysokości od zakupionych materiałów, usług remontowych, usług projektowych i innych usług związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą, poniesionych przed podjęciem decyzji o zaniechaniu kontynuowania inwestycji na jednym z obiektów?


Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja może odliczać VAT od zakupionych towarów i usług zakupionych przed podjęciem decyzji o zaniechaniu jednej z inwestycji.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej daiej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.


W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Zatem w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług z zamiarem wykorzystania ich do wykonywania czynności opodatkowanych VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to – bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności – należy uznać, że w momencie nabycia zakupione towary i usługi miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Podkreślić w tym miejscu należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadził inwestycję w restaurację wegańską, polegającą na remoncie i modernizacji lokalu, z którego Fundacja korzystała na podstawie umowy użyczenia. Restauracja wegańska (ekologiczna) miała na celu promowanie zdrowego trybu życia i świadomości ekologicznej m.in. poprzez serwowanie posiłków przygotowywanych w najwyższym standardzie oraz z dużą starannością o zachowanie wartości odżywczych potraw, ponadto prowadzenie wykładów, warsztatów, happeningów. W planach działania na rzecz mieszkających w okolicy seniorów miała na celu zachęcenie starszych osób do poszerzania wiedzy z zakresu zdrowego trybu życia (żywienie, aktywność fizyczna itp. oraz do większej aktywności społecznej (spotkania na wykładach, udział w dyskusjach i degustacjach itp., sprzyjających nawiązywaniu nowych znajomości, budowania poczucia przynależności). Ponoszone wydatki zgodnie z zamiarem Wnioskodawcy miały służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Jednakże ta działalność gospodarcza nie została podjęta. Wydatki ponoszone były od 1 czerwca 2015 r. do dnia 31 marca 2016 r. Z dniem 31 marca 2016 r., z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy, została podjęta decyzja o odstąpieniu od inwestycji.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z restauracją wegańską, poniesionych przed podjęciem decyzji o zaniechaniu inwestycji, wskazać należy, że dla określenia czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar lub usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W tym miejscu należy podkreślić, że Trybunał Sprawiedliwości UE wielokrotnie stwierdzał, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Potwierdzeniem powyżej przedstawionej linii orzecznictwa jest m. in. wyrok TSUE w sprawie C-268/83 D. A. Rompelman i E. A. Rompelman-Van, z którego to wynika, że regulacja dotycząca odliczenia ma za cel całkowicie odciążyć podmiot podlegający opodatkowaniu VAT od podatku od wartości dodanej, który jest winien zapłacić w związku ze swoją działalnością gospodarczą. Wspólny system wartości dodanej zapewnia, że obciążenie podatkiem VAT jest całkowicie neutralne wobec każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od celów i wyników przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że takie przedsiębiorstwo samo w sobie podlega opodatkowaniu VAT.

Na zasadę neutralności podatku od wartości dodanej powoływano się również w sprawach dotyczących przypadków, gdy z powodów niezależnych od podatnika, podatnik nigdy nie wykorzystał nabytych towarów i usług do prowadzenia działalności opodatkowanej, ale nabycie zostało dokonane z zamiarem takiego wykorzystania. Sytuacja tego rodzaju miała miejsce m.in. w przypadku spółki belgijskiej, która dokonała odliczenia podatku VAT związanego z robotami inwestycyjnymi przeprowadzonymi na nabytej przez firmę działce (sprawa Ghent Coal Terminal NV C-37/95). Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził, że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo do odliczenia zostaje zachowane.

Z uwagi na powyższe wyjaśnienia należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie na moment ponoszenia przez Fundację wydatków związanych z prowadzoną inwestycją w restaurację wegańską, która miała w przyszłości generować obrót opodatkowany podatkiem VAT, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Występował bowiem wówczas, jak wskazał Wnioskodawca, związek pomiędzy poniesionymi wydatkami z przyszłą sprzedażą opodatkowaną.

Podjęcie decyzji o zaniechaniu rozpoczętej inwestycji nie powoduje zmiany przeznaczenia towarów i usług nabywanych w związku z tą inwestycją do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu. Ponadto, przedstawiony we wniosku i jego uzupełnieniu opis stanu faktycznego wskazuje, że przyczyny podjęcia decyzji o zaniechaniu inwestycji wynikały z okoliczności niezależnych od Fundacji. Jak wyjaśnił Wnioskodawca, zaniechanie inwestycji nastąpiło z przyczyn niezależnych od Podatnika, gdyż było spowodowane zmianą uwarunkowań ekonomiczno-gospodarczych, w szczególności niezależną od Fundacji decyzją właściciela nieruchomości, dotyczącą zmianą charakteru władania nieruchomością przez Fundację. Umowa, na podstawie której Wnioskodawca był uprawniony do władania nieruchomością została bez winy Podatnika rozwiązana, a nowy właściciel nie zgadzał się na dalsze nieodpłatne udostępnienie nieruchomości pod planowaną inwestycję. Dodatkowo przystosowanie lokalu do potrzeb gastronomicznych okazało się znacznie droższe, czego Podatnik przy zachowaniu należytej staranności nie mógł przewidzieć i co również wynikało z przyczyn zewnętrznych, niezależnych od niego. W szczególności dotyczy to niezbędnej do powadzenia działalności gospodarczej wentylacji gastronomicznej. Ponadto, jak się okazało naprzeciwko przedmiotowego lokalu otworzono lokal o profilu wegańskim, czyli dokładnie takim, jak mająca powstać w lokalu restauracja. Sprawiło to, że przy znacznie większych kosztach dostosowania lokalu do celów gastronomicznych, zaistniała wątpliwość, czy restauracja będzie przynosiła dochody, które miały być jednym ze źródeł finansowania statutowych działań Fundacji. W związku z powyższymi uwarunkowaniami i niezależnymi od Fundacji okolicznościami, władze Fundacji podjęły decyzję o zaniechaniu inwestycji i rozwiązaniu umowy użyczenia.

W konsekwencji, mając na uwadze powołane przepisy prawa, przedstawione okoliczności sprawy, a także orzecznictwo TSUE, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków poniesionych w związku z inwestycją w restaurację wegańską, a następnie niewykorzystanych do prowadzenia tej działalności z uwagi na podjęcie decyzji o zaniechaniu inwestycji z powodów niezależnych od Wnioskodawcy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.


Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków inwestycyjnych w przypadku zaniechania inwestycji (pytanie nr 2 wniosku). W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków inwestycyjnych na terenie ośrodka wypoczynkowego (pytanie nr 1 wniosku), obowiązku stosowania współczynnika lub prewspółczynnika VAT (pytanie nr 4 wniosku) i opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych darowizn przeznaczonych na działalność statutową Fundacji (pytanie nr 3 wniosku) zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57 a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj