Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB3.4511.754.2016.2.RR
z 8 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2016 r. (data wpływu 9 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia akcji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia akcji.

Z uwagi na braki wniosku, Organ podatkowy, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), pismem z dnia 16 listopada 2016 r., nr 1061- -IPTPB3.4511.754.2016.1.RR (doręczonym w dniu 23 listopada 2016 r.) wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 28 listopada 2016 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 25 listopada 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (po uzupełnieniu wniosku):

W latach, kiedy Wnioskodawca przebywał na stałe za granicą nabył jako zagraniczna osoba fizyczna prywatnie akcje …. S.A. w ramach programu …., przy pomocy którego obsługiwany był popyt na te akcje ze strony osób zagranicznych.

Wnioskodawca nabył akcje dwa razy za pośrednictwem tego samego banku w Niemczech. Pierwszy raz, dnia 10 listopada 1998 r. 1 000 sztuk akcji ….. bank zakupił ….. Przechowywane po zakupieniu były najpierw w Luxemburgu, później w USA. Niemożliwe jest ustalenie, czy makler/przedstawiciel/kontrahent banku 18 lat temu nabył je na giełdzie, czy w inny sposób.

Drugi raz, dnia 17 września 2001 r. Wnioskodawca dokupił 500 sztuk tych samych akcji …., przechowywane w USA, …..

Od 2006 r. Wnioskodawca przebywa na stałe w kraju i podlega tutaj nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jednak Jego rachunek za granicą nie zmienił się. Do dziś jest na nim zdeponowane 1 500 sztuk odnośnych akcji. Przy czym:

  1. 14 listopada 2013 r. Wnioskodawca otrzymał informację o formalnej zmianie nazwy na …..,
  2. 27 stycznia 2014 r. Wnioskodawca otrzymał z banku niemieckiego informację o zmianie numeru akcji … na numer …. (w dalszym ciągu …),
  3. 11 lutego 2015 r. …. S.A. poinformowała uczestników …, że kończy ten program.

W żądanym terminie Wnioskodawca zamienił odpłatnie 1 500 sztuk … na oryginalne akcje ….. – …..

Odpłatnej (wymuszonej) zamiany akcji …. na akcje …. S.A. Wnioskodawca dokonał w 2015 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód ze sprzedaży odnośnych akcji należy opodatkować?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakupione akcje – … oparte były nie na rodzimym prawie w tym sensie, że art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, adresowany jest wyłącznie do podmiotów polskiego rynku kapitałowego. Konstrukcja art. 52 odsyła wprost do norm polskiej ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi – podstawowego aktu prawnego regulującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej funkcjonowanie rynku papierów wartościowych.

Zamknięcie przez …. S.A. programu … dla inwestorów zagranicznych nie powoduje konsekwencji działających wstecz.

W konsekwencji, zwolnienie podatkowe nie obejmuje dochodów/strat uruchomionych pierwotnie przez program … dla popytu poza podmiotami polskiego rynku kapitałowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 131, poz. 763 i Nr 234, poz. 1391). Papierami wartościowymi są w rozumieniu tej ustawy m.in. akcje.

Sposób opodatkowania dochodów z tytułu odpłatnego zbycia akcji określa art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji) jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.

Dochodów, o których mowa w art. 30b ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z ust. 5 tego artykułu, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy, ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy). W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956, z późn. zm.), przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r., z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Wymieniony wyżej art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r., dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754, z późn. zm.) – przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:

  • akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi;
  • nabycia dokonano przed dniem 1 stycznia 2004 r.;
  • nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;
  • sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 1998 r. i 2001 r., tj. w czasie kiedy przebywał na stałe za granicą nabył, jako zagraniczna osoba fizyczna, 1 500 sztuk akcji …. S.A. w ramach programu ….. Od 2006 r. Wnioskodawca przebywa na stałe w kraju i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jednak rachunek za granicą nie zmienił się. Do dziś jest na nim zdeponowane 1 500 sztuk akcji. Dnia 14 listopada 2013 r. Wnioskodawca otrzymał informację o formalnej zmianie nazwy akcji na ….. Wnioskodawca w 2015 r. dokonał zamiany akcji …. na akcje …. S.A.

W świetle wyżej powołanych przepisów należy zauważyć, że tylko wówczas, jeżeli akcje …. S.A., które zamierza zbyć Wnioskodawca, spełniałyby równocześnie wszystkie przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, to dochody ze sprzedaży tych akcji korzystałyby ze zwolnienia.

Istotnym na gruncie rozpatrywanej sprawy jest zatem ustalenie, czy i w jaki sposób zamiana akcji ….. (przed zmianą nazwy akcje spółki …. S.A.) na akcje …. S.A. oddziaływała na zasady opodatkowania dochodu z tytułu zbycia tych akcji przez Wnioskodawcę.

Należy podkreślić, że dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, dzień 1 stycznia 2004 r. jest dniem granicznym. Dlatego też dla nabycia praw przysługujących z art. 19 ww. ustawy konieczna jest sprzedaż akcji nabytych przed dniem 1 stycznia 2004 r. Użyte przez ustawodawcę w przepisie art. 19 ust. 1 pkt 2 tej ustawy sformułowanie „nabycie”, należy rozumieć jako każdy sposób powodujący przejście własności akcji, zarówno ich zakup, otrzymanie ich pod tytułem darmym, czy też w zamian za akcje innej spółki.

W przedmiotowej sprawie, jak wynika z opisu stanu faktycznego, akcje, które będą przedmiotem odpłatnego zbycia, tj. akcje …. S.A., zostały nabyte w drodze zamiany przeprowadzonej w 2015 r.

W związku z powyższym, uznać należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony warunek określony w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw w związku z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż akcje spółki ….. S.A., które Wnioskodawca zamierza zbyć nie zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r. lecz dopiero z dniem zamiany, która miała miejsce w 2015 r.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że dochody ze zbycia akcji …. S.A. nie mogą być objęte zwolnieniem wynikającym z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.

W związku z powyższym Wnioskodawca, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) w związku z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązany jest opodatkować dochód z tytułu odpłatnego zbycia akcji …. S.A. wg stawki 19%. Dochód, o którym mowa powyżej zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy, winien zostać wykazany w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym na formularzu PIT-38, w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym Wnioskodawca dokona odpłatnego zbycia akcji.

Końcowo należy zauważyć, że Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko uznał, że zwolnienie podatkowe nie obejmuje dochodów/strat uruchomionych pierwotnie przez program … dla popytu poza podmiotami polskiego rynku kapitałowego.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja Wnioskodawcy, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie będzie zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie będzie chronić Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm. ). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj