Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462.IPPP2.4512.705.2016.1.RR
z 13 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2016 r. (data wpływu 21 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia terminu skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia terminu skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży detalicznej m.in. wyrobów tytoniowych. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.
Przyjęty przez Spółkę model biznesowy zakłada stopniowe rozszerzanie skali prowadzonej działalności, co oznacza, że Spółka będzie sukcesywnie zwiększała liczbę punktów sprzedaży detalicznej. W planie biznesowym Spółki został dokonany szacunek docelowej ilości punktów sprzedaży detalicznej oraz przewidywany okres ich włączania do sieci sprzedaży Spółki.

Mając na uwadze, że Spółka będzie dokonywała sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu oraz kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT).


Jednocześnie, Spółka zamierza skorzystać z uprawnienia wynikającego z przepisu art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, tj. wykorzystać tzw. ulgę na zakup kas rejestrujących (dalej: „ulga na zakup kas rejestrujących”).


Wobec powyższego obowiązku oraz w związku z przyjętym modelem biznesowym, Spółka dokona zakupu kas rejestrujących w szacowanej ilości przeznaczonej do instalacji w planowanych placówkach sprzedaży detalicznej. Spółka, wraz ze stopniowym włączaniem nowych placówek do swojej sieci sprzedaży, będzie dokonywała instalacji w tych placówkach uprzednio nabytych kas rejestrujących.


Jednocześnie Spółka nie jest w stanie określić dokładnego terminu instalacji tych kas - według obecnej prognozy Spółka powinna dokonać instalacji wszystkich nabytych kas w terminie od kilku do kilkunastu miesięcy.

W związku z tym, Spółka, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, stosownie do wymagań art. 111 ust. 4 ustawy o VAT oraz § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia - dokona pisemnego zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, o powstaniu obowiązku ewidencjonowania oraz o liczbie kas rejestrujących.


W zgłoszeniu Spółka wskaże również adres, pod którym będą zainstalowane/używane kasy tj.:

  1. w przypadku kas znajdujących się w już przygotowanych do funkcjonowania, na dzień dokonania zgłoszenia, placówkach – adres konkretnych placówek sprzedaży detalicznej;
  2. w przypadku kas rejestrujących przeznaczonych do zainstalowania placówkach sprzedaży, które zostaną włączone do sieci sprzedaży Spółki w przyszłości – adres tych lokalizacji (o ile będzie znany na moment dokonania zgłoszenia); w przypadku zmiany tego adresu w chwili rozpoczęcia używania/ostatecznej instalacji kasy, Spółka dokona odpowiedniej aktualizacji adresu;
  3. w przypadku natomiast, gdy adres planowanej instalacji kasy nie będzie znany na moment dokonania zgłoszenia, Spółka wskaże w zgłoszeniu adres miejsca, w którym aktualnie będą przechowywane kasy; Spółka wskaże adres używania/instalacji kas z chwilą rozpoczęcia używania instalacji tych kas w placówkach sprzedaży.

Ponadto, Spółka zakłada, że:

  1. rozpocznie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązującym terminie,
  2. kasy rejestrujące zostaną nabyte w okresie, w którym będą objęte ważnym potwierdzeniem, że spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać,
  3. będzie posiadała dowód zapłaty całej należności za kasy rejestrujące.

W tak opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka pragnie potwierdzić w jakim terminie będzie mogła skorzystać z ulgi na za zakup kas rejestrujących.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


W jakim terminie (okresie rozliczeniowym), Spółka nabędzie prawo do odliczenia od podatku VAT kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, wydatkowanej na zakup wspomnianych w opisie zdarzenia przyszłego każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania?


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nabędzie prawo do odliczenia od podatku VAT kwoty o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, wydatkowanej na zakup każdej z kas rejestrujących, wspomnianych w opisie zdarzenia przyszłego zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania, w okresie rozliczeniowym, w którym ten obowiązek ewidencjonowania, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, dla Spółki powstanie.


UZASADNIENIE


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie, na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Szczegółowe warunki stosowania ulgi, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, zostały określone w Rozporządzeniu.


Zgodnie § 2 ust. 1 Rozporządzania, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej „potwierdzeniem”;
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Jak Spółka zauważyła w opisie zdarzenia przyszłego, zamierza ona spełnić wszystkie warunki wskazane w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT oraz w § 2 ust. 1 Rozporządzania.


Spółka dokona pisemnego zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, o powstaniu obowiązku ewidencjonowania oraz o liczbie kas rejestrujących. W zgłoszeniu Spółka wskaże również adres, pod którym będą zainstalowane/używane kasy tj.:

  1. w przypadku kas znajdujących się w już przygotowanych do funkcjonowania, na dzień dokonania zgłoszenia, placówkach – adres konkretnych placówek sprzedaży detalicznej;
  2. w przypadku kas rejestrujących przeznaczonych do zainstalowania placówkach sprzedaży, które zostaną włączone do sieci sprzedaży Spółki w przyszłości – adres tych lokalizacji (o ile będzie znany na moment dokonania zgłoszenia); w przypadku zmiany tego adresu w chwili rozpoczęcia używania/ostatecznej instalacji kasy, Spółka dokona odpowiedniej aktualizacji adresu;
  3. w przypadku natomiast, gdy adres planowanej instalacji kasy nie będzie znany na moment dokonania zgłoszenia, Spółka wskaże w zgłoszeniu adres miejsca, w którym aktualnie będą przechowywane kasy; Spółka wskaże adres używania/instalacji kas z chwilą rozpoczęcia używania instalacji tych kas w placówkach sprzedaży.

Ponadto Spółka rozpocznie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach a kasy rejestrujące zostaną nabyte w okresie, w którym będą objęte ważnym potwierdzeniem, że spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać.


Spółka będzie również posiadała dowód zapłaty całej należności za kasy rejestrujące.


Wobec spełnienia wszystkich warunków formalnych, w ocenie Spółki, nabędzie ona, na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy o VAT – prawo do odliczenia od podatku VAT, kwoty wydatkowanej na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Jak Spółka zauważyła w opisie zdarzenia przeszłego, przyjęty przez Spółkę model biznesowy zakłada stopniowe otwieranie placówek sprzedaży detalicznej. Spółka dokonała w planie biznesowym Spółki szacunku docelowej ilości punktów sprzedaży detalicznej (w konsekwencji także ilości potrzebnych kas rejestrujących) oraz przewidywanego okresu ich włączania do sieci sprzedaży Spółki.


W związku z powyższym, Spółka planuje jednorazowy zakup większej ilości kas, które będzie instalowała stopniowo w kolejno otwieranych placówkach sprzedaży.


W ocenie Spółki, fakt ewentualnego stopniowego instalowania kas, wobec spełnienia wszystkich ww. przesłanek, nie powinien mieć wpływu na ograniczenie uprawnienia Spółki do skorzystania z ulgi w stosunku do wszystkich zakupionych w takich okolicznościach kas, na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.


Powyższe podejście, zdaniem Spółki, wynika z ugruntowanego stanowiska organów podatkowych i sądów administracyjnych (w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego), a także z doktryny.


Przykładowo NSA w wyroku z dnia 26 lutego 2013 r., sygn.. I FSK 494/12, stwierdził, że: „Jeżeli jednak podatnik w pierwszym terminie powstania obowiązku ewidencjonowania zakupi większą ilość kas, które zgłosi, a będzie je instalował okresowo, będzie przysługiwała mu ulga na wszystkie zakupione kasy.”


Podobnie WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 20 stycznia 2011 r., sygn. I SA/Wr 1186/10, uznał:


„(…) zastosowanie ulgi z tytułu nabycia kas, przy zakupie w okresie późniejszym każdej następnej kasy rejestrującej, może mieć miejsce tylko wtedy, gdy kasy te wynikają ze złożonego naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia o liczbie kas i miejscu ich używania, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania.”

Z kolei A. Bartosiewicz zauważył, że „(…)Jeśli jednak podatnik w pierwszym terminie powstania obowiązku podatkowego zakupi większą ilość kas, które zgłosi, będzie mu przysługiwała ulga na wszystkie zakupione kasy.” (A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz, LEX 2015).


Natomiast termin skorzystania z „ulgi” na zakup kas rejestrujących określa § 3 Rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem:

  1. Odliczenie może być dokonane w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.
  2. Kwota odliczenia w danym okresie rozliczeniowym nie może być wyższa od kwoty różnicy między kwotą podatku należnego a kwotą podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ustawy o VAT.
  3. W przypadku natomiast, gdy kwota podatku naliczonego jest większa albo równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może otrzymać zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących, z tym że w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości:
    1. 25% kwoty odpowiadającej 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 175 zł - jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy miesięczne, lub
    2. 50% kwoty odpowiadającej 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 350 zł - jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy kwartalne.


Na podstawie powyższych przepisów, zdaniem Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym, nabędzie ona uprawnienie do skorzystania z odliczenia od podatku VAT kwoty wydatkowanej na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania (w wysokości 90% jej ceny zakupu bez podatku, nie więcej jednak niż 700 zł) – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstanie dla niej obowiązek ewidencjonowania (z zastrzeżeniem ww. punktów 2 i 3).

W konsekwencji, Spółka będzie uprawniona do skorzystania z odliczenia od podatku VAT w stosunku do wszystkich nabytych w okolicznościach opisanego zdarzenia przyszłego kas rejestrujących, na podstawie 111 ust. 4 ustawy o VAT, w okresie, w którym Spółka dokonana pierwszej sprzedaży podlegającej obowiązkowi ewidencjonowania zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z ulgi pozostaje przy tym fakt, że Spółka będzie instalować nabyte kasy rejestrujące stopniowo. Istotne jest jednak, aby wszystkie te kasy zostały zgłoszone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.


Stanowisko Spółki potwierdzają również sądy administracyjne. Przykładowo, WSA we Wrocławiu w przywołanym już wyroku z dnia 20 stycznia 2011 r., sygn. I SA/Wr 1186/10, zauważył, że:


„Z przepisów zarówno art. 111 ust. 4 ustawy jak i § 2 rozporządzenia wynika jednoznacznie, że tylko w stosunku do tej liczby zgłoszonych kas przez podatnika przed powstaniem u niego, zgodnie z przepisami prawa, obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego w obowiązującym terminie, przysługuje mu prawo do odliczenia od tego podatku kwot wydatkowanych na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania tego obowiązku, będący jednocześnie dniem rozpoczęcia ewidencjonowania.”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przepis ten określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.


Jak wynika z powyższego przepisu, odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania.


Kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy. I tak, na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

W tym zakresie wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 163).


Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących - odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania,
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej „potwierdzeniem”,
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy.

Natomiast w myśl § 3 ust. 1 cyt. rozporządzenia, odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży detalicznej m.in. wyrobów tytoniowych. Spółka będzie sukcesywnie zwiększała liczbę punktów sprzedaży detalicznej. Spółka będzie dokonywała sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zatem będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu oraz kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednocześnie, Spółka zamierza wykorzystać tzw. ulgę na zakup kas rejestrujących. Spółka dokona zakupu kas rejestrujących w szacowanej ilości przeznaczonej do instalacji w planowanych placówkach i będzie dokonywała ich instalacji w tych placówkach. Spółka nie jest stanie określić dokładnego terminu instalacji tych kas - według obecnej prognozy Spółka powinna dokonać instancji wszystkich nabytych kas w terminie od kilku do kilkunastu miesięcy. W związku z tym, Spółka, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, dokona pisemnego zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, o powstaniu obowiązku ewidencjonowania oraz o liczbie kas rejestrujących. W zgłoszeniu Spółka wskaże również adres, pod którym będą zainstalowane/używane kasy. Ponadto, Spółka zakłada, że rozpocznie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązującym terminie, kasy rejestrujące zostaną nabyte w okresie, w którym będą objęte ważnym potwierdzeniem, że spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, Spółka będzie posiadała dowód zapłaty całej należności za kasy rejestrujące.

Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie sprawdzają się do wskazania w jakim terminie (okresie rozliczeniowym), Spółka nabędzie prawo do odliczenia od podatku VAT kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, wydatkowanej na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że ulga na zakup kasy rejestrującej przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z realizacją powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania, przy czym ulga ta, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy rozpocznie ewidencjowanie w obowiązujących terminach oraz złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy a także będzie posiadał dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca rozpoczyna prowadzenie działalności w zakresie sprzedaży detalicznej m.in. wyrobów tytoniowych. Spółka, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, dokona pisemnego zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o powstaniu obowiązku ewidencjonowania oraz o liczbie kas rejestrujących. W zgłoszeniu Spółka wskaże również adres, pod którym będą zainstalowane/używane kasy. Ponadto, Spółka zakłada, że rozpocznie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązującym terminie i kasy rejestrujące zostaną nabyte w okresie, w którym będą objęte ważnym potwierdzeniem, że spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, Ponadto Spółka będzie posiadała dowód zapłaty całej należności za kasy rejestrujące.

Po uwzględnieniu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca w niniejszej sprawie będzie spełniał wymagania warunkujące skorzystanie z prawa do odliczenia kwot wydanych na zakup kas rejestrujących o których mowa w w § 2 ust. 1 rozporządzenia. Jednakże wskazać należy, że realizacja tego prawa może nastąpić dopiero w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym, stosownie do zapisu § 3 ust. 1 wyżej cytowanego rozporządzenia.

Cytowane wyżej przepisy jednoznacznie wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej przysługuje podatnikowi w sytuacji gdy rozpocznie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas w obowiązującym terminie. Dlatego też, skoro Wnioskodawca będzie zgodnie z wcześniejszym zgłoszeniem sukcesywnie wprowadzał kasy rejestrujące w poszczególnych placówkach, to wówczas możliwość realizacji ulgi na zakup poszczególnych kas będzie następowała etapami, tj. najwcześniej w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego na poszczególnych kasach.

Tym samym stwierdzić należy, że w przedstawionej sytuacji Wnioskodawca po spełnieniu warunków określonych w § 2 ust. 1 rozporządzenia Wnioskodawca nabędzie prawo do odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT na nabycie wszystkich kas, które zostały wcześniej zgłoszone, jednakże jego realizacja tj. prawo do skorzystania z odliczenia od podatku VAT ulgi na zakup poszczególnych kas w okolicznościach opisanego zdarzenia przyszłego będzie następowało etapami, w okresach rozliczeniowych w których Wnioskodawca będzie rozpoczynał ewidencjonowanie na nowo wprowadzanych kasach.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy z którego wynikało, że Spółka będzie uprawniona do skorzystania z odliczenia od podatku VAT w stosunku do wszystkich nabytych kas rejestrujących, w okresie, w którym Spółka dokonana pierwszej sprzedaży podlegającej obowiązkowi ewidencjonowania – należało uznać za nieprawidłowe.

W tym miejscu należy dodać, że Organ podatkowy zgadza się z powołanymi przez Stronę orzeczeniami, gdyż potwierdzają one stanowisko przedstawione w niniejszej interpretacji w zakresie przyznania prawa do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej od wszystkich zakupionych przez Wnioskodawcę kas rejestrujących. Jednocześnie dodać należy, że wskazane orzeczenia nie rozstrzygają co do kwestii określenia terminu skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej, dlatego też nie wpływają na sprawę będącą przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izby Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj