Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP2.4512.793.2016.1.DG
z 15 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2016 r. (data wpływu 18 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla dostawy mączki dolomitowej o różnych nazwach handlowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 października 2016 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla dostawy mączki dolomitowej o różnych nazwach handlowych.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Spółka prowadzi działalność wydobywczą, produkcyjno-handlową. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług („VAT”).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka sprzedaje m.in. towary w postaci mączki dolomitowej o różnych nazwach handlowych (w dalszej części niniejszego wniosku nazywane również „Produktami”). Przykładowe nazwy handlowe Produktów to: ....


W celu jak najpełniejszego przedstawienia stanu faktycznego Wnioskodawca poniżej przedstawia zwięzły opis procesu wytwarzania Produktów.


Podstawą do wytworzenia wymienionych Produktów jest wydobywana z naturalnych złóż skała dolomitowa. Po wydobyciu dolomit podlega kruszeniu i przesianiu. W przypadku, gdy wielkość okruchów skały nie spełnia wymogów nałożonych przez Spółkę na poszczególne Produkty, dodatkowo są one domielane tak, aby przeważająca grubość ziarna w Produktach nie przekraczała zasadniczo 2 mm.

W odpowiedzi na wnioski Spółki zawierające niezbędne dane wymagane przez Urząd Statystyczny w celu ustalenia klasyfikacji, Spółka otrzymała opinie klasyfikacyjne stwierdzające, że wyżej wymienione Produkty mieszczą się według Rozporządzenia z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 14.12.20-30.40 „Mączka dolomitowa”, a według Rozporządzenia z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług klasyfikowane są w grupowaniu 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany”. Wnioskodawca przesyła w załączeniu kopie przykładowych opinii o sygnaturze: OK-5672/KW-834/2010, OKN-5672/KW-1423/1/2011, OKN-5672/KW-3163/2011.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki, w wysokości wynoszącej od 1 stycznia 2011 r. 8%, w odniesieniu do sprzedaży Produktów zakwalifikowanych do grupowania 14.12.20-30.40 „Mączka dolomitowa” według PKWiU z 1997 r. oraz do grupowania 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany” według PKWiU z 2008 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT wynoszącej od 1 stycznia 2011 r. 8% w odniesieniu do sprzedaży Produktów klasyfikowanych do grupowania 14.12.20-30.40 „Mączka dolomitowa” według PKWiU z 1997 r. oraz do grupowania 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany” według PKWiU z 2008 r.


Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Na podstawie art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 tej ustawy, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy o VAT lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. W tym zakresie klasyfikacją statystyczną, która ma zastosowanie do celów opodatkowania VAT od 1 stycznia 2011 r. jest PKWiU z 2008 r.

Stosownie do art. 41 ust. 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy o VAT podstawowa stawka VAT, którą opodatkowane są czynności podlegające VAT wynosi 23%. Jednak w stosunku do dostawy niektórych towarów oraz usług zastosowanie znajdują stawki obniżone. Między innymi obniżoną stawką VAT jest stawka 8%, która na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy VAT ma zastosowanie w przypadku dostawy towarów oraz usług wymienionych w załączniku numer 3 do ustawy o VAT.

Zgodnie z pozycją 21 załącznika numer 3 do ustawy o VAT towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU z 2008 r. ex 08.11.30.0: Kreda i dolomit inny niż kalcynowany - wyłącznie: 1) kreda mielona, pastewna, 2) kreda mielona, nawozowa, 3) mączka dolomitowa - podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8%.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU. Oznacza to, że nie wszystkie towary klasyfikowane do grupowania 08.11.30.0 podlegają opodatkowaniu według 8% stawki VAT, a jedynie te wymienione w pkt od 1) - 3) powyżej.

Należy wskazać, że stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W efekcie, w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy Produkty powinny podlegać opodatkowaniu 8% stawką VAT, należy ustalić (i) czy Produkty podlegają klasyfikacji do grupowania PKWiU z 2008 r. 08.11.30.0 oraz (ii) czy stanowią mączkę dolomitową w rozumieniu pozycji 21 załącznika numer 3 do ustawy o VAT.


Klasyfikacja Produktów do grupowania PKWiU z 2008 r. 08.11.30.0


Zdaniem Spółki Produkty podlegają klasyfikacji do grupowania PKWiU z 2008 r. 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany”. Fakt ten został potwierdzony w opiniach klasyfikacyjnych uzyskanych przez Wnioskodawcę wydanych przez wyznaczony do tego Urząd Statystyczny. Przykładowe opinie klasyfikacyjne stanowią załącznik do niniejszego wniosku.


Produkty jako mączka dolomitowa


Należy wskazać, że przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „mączka dolomitowa” zawartego w pozycji 21 załącznika numer 3 do ustawy o VAT. W tym względzie również PKWiU z 2008 r. nie wskazuje jak należy rozumieć powyższe pojęcie, ponieważ klasyfikacja ta nie zawiera przedmiotowego terminu.


W ocenie Wnioskodawcy Produkty spełniają definicję „mączki dolomitowej” w rozumieniu pozycji 21 załącznika numer 3 do ustawy o VAT ze względu na szereg poniżej wskazanych przez Spółkę argumentów.


  1. Wykładnia historyczna - pojęcie „mączki dolomitowej” w PKWiU z 1997 r.

Zdaniem Spółki fakt spełniania przez Produkty definicji „mączki dolomitowej” w rozumieniu pozycji 21 załącznika numer 3 do ustawy o VAT wynika z analizy zakresu tego pojęcia w oparciu o PKWiU z 1997 r. oraz otrzymanych przez Wnioskodawcę opinii klasyfikacyjnych.


Należy zauważyć, że PKWiU z 1997 r. dzieliła grupowanie 14.12.20-30 „Dolomit niewypalony, surowy lub wstępnie obrobiony” na następujące pozycje, biorąc za podstawowe kryterium podziału sposób oraz fazę obróbki;

  1. „Kamień dolomitowy surowy” (grupowanie 14.12.20-30.10),
  2. „Kamień dolomitowy pocięty dla celów budowlanych i przemysłowych” (grupowanie 14.12.20-30.2),
    • „Bloki dolomitowe, surowe” (grupowanie 14.12.20-30.21),
    • „Płyty dolomitowe, surowe” (grupowanie 14.12.20-30.22),
    • „Elementy dolomitowe budowlane - blokowe” (grupowanie 14.12.20-30.23),
    • „Elementy dolomitowe budowlane - płyty” (grupowanie 14.12.20-30.24),
  3. „Grys dolomitowy” (grupowanie 14.12.20-30.30),
  4. ,,Mączka dolomitowa” (grupowanie 14.12.20-30.40).


W tym miejscu należy podkreślić, że Wnioskodawca uzyskał opinie klasyfikacyjne, w których Produkty zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU z 1997 r. 14.12.20-30.40 ,,Mączka dolomitowa”.


Tym samym, ze względu na fakt, że na gruncie PKWiU z 1997 r. Produkty zostały uznane za spełniające definicje ,,Mączki dolomitowej”, powinny one również być tak samo rozumiane na gruncie ustawy o VAT i spełniać definicję „mączki dolomitowej” w rozumieniu pozycji 21 załącznika numer 3 do ustawy o VAT.

Co więcej, z uwagi na powiązania pomiędzy PKWiU z 1997 r., a PKWiU z 2004 r. (Rozporządzenie z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 ze zm. („PKWiU z 2004 r.”) oraz pomiędzy PKWiU z 2004 r. i PKWiU z 2008 r, wszystkie Produkty, które zostały zaklasyfikowane do grupowania 14.12.20-30.40 w PKWiU z 1997 r., ,,Mączka dolomitowa”, w całości mieszczą się obecnie w grupowaniu PKWiU z 2008 r. ex 08.11.30.0: "Kreda i dolomit inny niż kalcynowany", a więc Produkty te stanowią mączkę dolomitową, o której mowa w pozycji 21 załącznika numer 3 do ustawy o VAT.

Uwzględniając powyższe, nie jest dopuszczalna wykładnia, na mocy której ten sam towar zaklasyfikowany w PKWiU z 1997 r. jako „Mączka dolomitowa” nie stanowi mączki dolomitowej na gruncie PKWiU z 2008 r. i tym samym nie stanowi mączki na gruncie ustawy VAT.

W konsekwencji ze względu na fakt, że Produkty zostały uznane w opiniach klasyfikacyjnych jako „Mączka dolomitowa” w rozumieniu PKWiU z 1997 r., to na gruncie PKWiU z 2008 r. i tym samym na gruncie ustawy o VAT powinny one być tak samo klasyfikowane tj. jako mączka dolomitowa.


  1. Wykładnia historyczna - cel ustawodawcy

Mając na uwadze powyższe rozważania (w tym w szczególności klasyfikację Produktów jako mączki dolomitowej w oparciu o PKWiU z 1997 r.) wskazać należy, że charakter zmian przepisów dotyczących stawek w ustawie o VAT na przełomie 2010/2011 dotyczył głównie zmiany klasyfikacji statystycznych, które miały mieć zastosowanie dla determinowania stawki podatku (zastąpienie PKWiU z 1997 r. klasyfikacją PKWiU z 2008 r.). Zmiana ta natomiast co do zasady nie miała prowadzić do zmiany wysokości stawek podatku dla poszczególnych towarów (tzn. towary opodatkowane przed 2011 r. stawką 7%, miały w świetle nowych przepisów podlegać opodatkowaniu 8%, a towary opodatkowane 22% stawką VAT, stawką 23%; oczywiście wyjątkiem były zmiany w zakresie opodatkowania niektórych towarów „nową” stawką VAT w wysokości 5%).

O takim charakterze zmian świadczy chociażby uzasadnienie do projektowanych zmian. Zgodnie z uzasadnieniem do art. 1 pkt 1 lit. b - d, pkt 4, 6, 7, 9 i 12 - 15 oraz art. 2 projektu ustawy, „istotą zmian zaproponowanych w ww. przepisach jest - jak już zaznaczono - „przełożenie” (przetłumaczenie) obowiązujących załączników (z wyjątkiem załącznika nr 4 w odniesieniu do którego rezygnuje się z wykorzystania klasyfikacji) przepisów w ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w których zastosowano nomenklaturę i odwołania do klasyfikacji PKWiU z 1997 r., na symbole i nazwy stosowane w PKWiU z 2008 r. tak, aby ich zakres co do zasady nie uległ zmianie.”

Ten stan rzeczy również wprost wskazuje, że jeżeli jakiś towar był opodatkowany obniżoną stawką VAT przed 1 stycznia 2011 r. (jeszcze według klasyfikacji statystycznej z 1997 r.), powinien on przy zmianie klasyfikacji na PKWiU z 2008 r. pozostać na takim samym poziomie opodatkowania (z uwzględnieniem jednoprocentowego wzrostu stawek VAT - 7% na 8% oraz 22% na 23%).


  1. Praktyka interpretacyjna dotycząca poz. 21 załącznika nr 2 do ustawy o VAT

Spółka podkreśla, że prawidłowość powyższego wnioskowania, znajduje potwierdzenie m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej z dnia 17 grudnia 2015 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP2/4512-1144/15-2/AOg),
  • interpretacji indywidualnej z dnia 15 lipca 2015 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPP1/4512-332/15-2/AK).


Biorąc pod uwagę powyższą argumentację, w ocenie Wnioskodawcy Produkty spełniają definicję „mączki dolomitowej” w rozumieniu pozycji 21 załącznika numer 3 do ustawy o VAT.


Podsumowując, ze względu na fakt, że Produkty (i) podlegają klasyfikacji do grupowania PKWiU z 2008 r. 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany” oraz (ii) stanowią mączkę dolomitową w rozumieniu pozycji 21 załącznika numer 3 do ustawy o VAT, w okresie od 1 stycznia 2011 r., na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT wynoszącej od 2011 r. 8% w odniesieniu do sprzedaży Produktów klasyfikowanych do grupowania 14.12.20-30.40 „Mączka dolomitowa” według PKWiU z 1997 r. oraz do grupowania 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany” według PKWiU z 2008 r.


Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie powyżej przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na mocy art. 5a ustawy o VAT , towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), którą na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U., poz. 1676) stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r.


Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Podkreślić także należy, że w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. – 8%) wymienione zostały towary i usługi objęte obniżoną stawką podatku.


I tak, pod pozycją 21 PKWiU ex 08.11.30.0 została wymieniona „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany - wyłącznie:

  1. kreda mielona, pastewna,
  2. kreda mielona, nawozowa,
  3. mączka dolomitowa.”

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”. Zatem, ze wszystkich wyrobów mieszczących się w PKWiU w grupowaniu 08.11.30.0, wyłącznie wymienione powyżej - kreda mielona, pastewna, kreda mielona, nawozowa, mączka dolomitowa - korzystają z obniżonej stawki podatku.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT prowadzi działalność wydobywczą, produkcyjno-handlową.


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka sprzedaje m.in. towary w postaci mączki dolomitowej o różnych nazwach handlowych (nazywane również „Produktami”).


Podstawą do wytworzenia Produktów jest wydobywana z naturalnych złóż skala dolomitowa. Po wydobyciu dolomit podlega kruszeniu i przesianiu. W przypadku, gdy wielkość okruchów skały nie spełnia wymogów nałożonych przez Spółkę na poszczególne Produkty, dodatkowo są one domielane tak, aby przeważająca grubość ziarna nie przekraczała zasadniczo 2 mm.

Spółka otrzymała opinie klasyfikacyjne stwierdzające, że wyżej wymienione Produkty mieszczą się według rozporządzenia z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 14.12.20-30.40 „Mączka dolomitowa”, a według rozporządzenia z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług klasyfikowane są w grupowaniu 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany”.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy jest uprawniony do stosowania stawki podatku VAT w wysokości wynoszącej od 1 stycznia 2011 r. 8%, w odniesieniu do sprzedaży Produktów zakwalifikowanych do grupowania 14.12.20-30.40 „Mączka dolomitowa” według PKWiU z 1997 r. oraz do grupowania 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny

W polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 2008 r. pod symbolem 08.11.30.0 sklasyfikowano: „Kredę i dolomit inny niż kalcynowany” – wyłącznie: kreda mielona, pastewna; kreda mielona, nawozowa; mączka dolomitowa; grupowanie to nie obejmuje natomiast dolomitu kalcynowanego lub spiekanego sklasyfikowanego w grupowaniu 23.52.30.0.

W związku z tym w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania obniżonej stawki VAT, w wysokości wynoszącej 8% od 2011 r., w odniesieniu do sprzedaży Produktów o różnych nazwach handlowych w postaci mączki dolomitowej, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 08.11.30.0, na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy w zw. z poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ wskazuje, że stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.


Zatem tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej interpretacji indywidualnej udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w opisie sprawy jest prawidłowe.


Końcowo należy wskazać, że analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00‑013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj