Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB4.4511.1189.2016.2.MS1
z 21 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 20015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2016 r. (data nadania 28 listopada 2016 r., data wpływu 30 listopada 2016 r.) na wezwanie Nr 1462-IPPB4.4511.1189.2016.1.MS1, 1462-IPPB2.4514.491.2016.1.MZ, 1462-IPPB2.4515.182.2016.1.MZ z dnia 10 listopada 2016 r. (data nadania 14 listopada 2016 r., data doręczenia 22 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabycia udziału w nieruchomościach na podstawie umowy kupna - sprzedaży – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji w indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabycia udziału w nieruchomościach na podstawie umowy kupna – sprzedaży.


Z uwagi na braki formalne, tut. organ pismem z dnia 10 listopada 2016 r. Nr 1462-IPPB4.4511.1189.2016.1.MS1, 1462-IPPB2.4514.491.2016.1.MZ, 1462- IPPB2.4515.182.2016.1.MZ (data nadania 14 listopada 2016 r., data doręczenia 22 listopada 2016 r.) wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku złożenie oświadczenia i podpisu Wnioskodawcy lub osoby upoważnionej.

Pismem z dnia 26 listopada 2016 r. (data nadania 28 listopada 2016 r., data wpływu 30 listopada 2016 r.) uzupełniono wniosek w terminie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


  1. Wnioskodawca jest: (i) osobą fizyczną, (ii) posiadającą w Polsce miejsce zamieszkania oraz (iii) podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT.
  2. Wnioskodawca zamierza odpłatnie nabyć, od: (i) osoby fizycznej, (ii) posiadającej w Polsce miejsce zamieszkania oraz (iii) podlegającej w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT („osoba fizyczna”), na podstawie umowy sprzedaży, następujące prawa:
    1. prawo własności do nieruchomości gruntowej, zabudowanej budynkiem mieszkalnym z garażem, (dalej: „nieruchomość 1”), oraz
    2. prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego, z własnością którego związany jest udział wynoszący 1/2 części nieruchomości wspólnej, którą stanowi prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli budynku. Ze względu na trwającą procedurę przekształcenia ww. prawa użytkowania wieczystego, o ile przed umową sprzedaży dojdzie do przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, przedmiotem sprzedaży będzie już prawo własności do tej nieruchomości (dalej: „nieruchomość 2”).
  3. Relacje pomiędzy Wnioskodawcą i osobą fizyczną wyglądają w ten sposób, że osoba fizyczna jest siostrą zmarłego ojca Wnioskodawcy.
  4. W chwili obecnej istnieje operat wyceny nieruchomości 1, w którym wartość rynkowa dla wymuszonej sprzedaży została określona na kwotę 2.235.578 zł.
  5. Zamiarem Wnioskodawcy jest nabycie praw do nieruchomości 1 oraz nieruchomości 2 (przy czym „nieruchomość 1” i „nieruchomość 2” zwane będą dalej łącznie „nieruchomościami”) za cenę niższą niż wartość dla wymuszonej sprzedaży, tj. łączną cenę 1.500.000 zł. W umowie nabycia zostanie wskazana wartość rynkowa nieruchomości z operatu szacunkowego dla nieruchomości (w chwili obecnej Wnioskodawca dysponuje operatem dla nieruchomości 1) jako podstawa do obliczenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie jako podstawa opodatkowania w podatku PCC zostanie przyjęta kwota wartości rynkowej nieruchomości.
  6. Osoba fizyczna ani Wnioskodawca nie prowadzą działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami. Nieruchomości nie były wykorzystywane przez osobę fizyczną w pozarolniczej działalności gospodarczej ani nie będą nabywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej. Przed 2010 r. nieruchomości były przedmiotem tzw. najmu prywatnego, który był rozliczany na zasadach ogólnych. Najem ten był opodatkowany podatkiem VAT, osoba fizyczna nie odliczała podatku VAT przy nabyciu nieruchomości.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, nabycie przez Wnioskodawcę praw do nieruchomości nie będzie skutkowało powstaniem przychodu w podatku PIT podlegającego opodatkowaniu podatkiem PIT podlegającego opodatkowaniu podatkiem PIT po stronie Wnioskodawcy?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym różnica między wartością rynkową nieruchomości a ceną, za którą nieruchomości zostaną nabyte przez Wnioskodawcę, będzie wolna od podatku PIT, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o PIT?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, nabycie przez Wnioskodawcę nieruchomości nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, nabycie przez Wnioskodawcę nieruchomości będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od wartości rynkowej nieruchomości?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek w części dotyczącej podatku od spadków i darowizn i podatku od czynności cywilnoprawnych został rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1) Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, nabycie przez Wnioskodawcę nieruchomości nie będzie skutkowało powstaniem przychodu w podatku PIT podlegającego opodatkowaniu podatkiem PIT po stronie Wnioskodawcy.

1.1. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „opodatkowaniu (podatkiem PIT) podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Jak stanowi art. 10 ust. 1 ustawy o PIT „źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony)
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c);
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub - użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat; licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
    8a) działalność prowadzona przez zagraniczną spółkę kontrolowaną;
  9. inne źródła.”


Ponadto, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o PIT, „przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. (...)”

1.2. Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego we wniosku, Wnioskodawca zamierza odpłatnie nabyć od osoby fizycznej na podstawie umowy sprzedaży, prawa do nieruchomości za łączną cenę 1.500.000 zł. Odpłatne nabycie praw do nieruchomości nie jest uznawane za uzyskanie dochodu, ani nie jest zaliczane do żadnego ze źródeł przychodów w podatku PIT wskazanych w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne nabycie praw do nieruchomości nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

1.3.1. Stanowisko zgodne ze stanowiskiem Wnioskodawcy przedstawił Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 9 października 2008 r. (Nr IBPB2/415-1247/08/JG), w której Minister Finansów wskazał, że „skutki podatkowe a tym samym obowiązek podatkowy w podatku PIT z tytułu sprzedaży nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości spoczywa na sprzedającym. Oznacza to że podatek PIT z tytułu sprzedaży nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości płaci sprzedający. Ustawodawca przewiduje, że przychód ze sprzedaży nieruchomości co do zasady jest równy cenie określonej w stosownej umowie cywilnoprawnej.”

1.3.2. Zbieżne z powyższym stanowisko przedstawił Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2009 r. (Nr IBPBII/2/415-238/09/JG), wskazując że „skutki podatkowe a tym samym obowiązek podatkowy w podatku PIT z tytułu sprzedaży nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości spoczywa na sprzedającym. Podatek PIT z tytułu sprzedaży nieruchomości płaci sprzedający. Oznacza to, że planowane nabycie przez wnioskodawczynię przedmiotowego mieszkania nie spowoduje po jej stronie jako nabywcy konieczności zapłaty podatku PIT od różnicy pomiędzy wartością rynkowa mieszkania a faktycznie zapłaconą ceną.”

Ad. 2) Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym różnica między wartością rynkową nieruchomości a ceną, za którą nieruchomości zostaną nabyte przez Wnioskodawcę będzie wolna od podatku PIT, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 125) ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku jest wartość świadczeń w naturze (...) Otrzymana od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wobec faktu, że osoba fizyczna jest siostrą ojca Wnioskodawcy zdaniem Wnioskodawcy przepis ten będzie miał zastosowanie w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym.

Za powyższym przemawiają interpretacje przepisów wydane przez Ministra Finansów. W interpretacji indywidualnej z dnia 20 stycznia 2015 r. (Nr ILPB2/436-296/14-2/MK), Minister Finansów wskazuje że „w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazano, że nabycie nieruchomości nastąpi w drodze umowy sprzedaży. W myśl art. 535 kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedający zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Tego rodzaju umowa jest umową wzajemną, kształtowaną oświadczeniami woli stron, nie zawiera elementu nieodpłatności. Kwestia wysokości ceny leży wyłącznie w gestii stron umowy sprzedaży. Zatem ustalenie w umowie ceny sprzedaży poniżej wartości rynkowej nieruchomości nie daje podstaw do kwestionowania treści czynności cywilnoprawnej, którą zawarły strony umowy sprzedaży. Ustalenie w umowie sprzedaży ceny jako elementu koniecznego dla zaistnienia stosunku obligacyjnego powoduje, że umowa sprzedaży nie może więc być uznana za umowę darowizny. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że przedmiotowa umowa sprzedaży nieruchomości z uwagi na to, że nie ma ona charakteru prawnego darowizny (w rozumieniu art. 888 kodeksu cywilnego) nie jest objęta zakresem przedmiotowym [ustawy o podatku od spadków i darowizn] wobec czego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Podatkowi od spadków i darowizn podlegają bowiem jedynie czynności enumeratywnie wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.”

Zbieżne z powyższym stanowisko przedstawił Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2010 r. (Nr IBPBII/1/436-175/10/MCZ), zgodnie z którym „daną czynność można uznać za darowiznę, jeżeli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem, że czynność ta nie została wymieniona w treści cytowanego art. 889 kodeksu cywilnego, w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazano, że nabycie nieruchomości nastąpi w drodze umowy sprzedaży. W myśl art. 535 kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedający zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Tego rodzaju umowa jest umową wzajemną, kształtowaną oświadczeniami woli stron, nie zawiera elementu nieodpłatności. Kwestia wysokości ceny leży wyłącznie w gestii stron umowy sprzedaży. Zatem ustalenie w umowie ceny sprzedaży poniżej wartości rynkowej nieruchomości nie daje podstaw do kwestionowania treści czynności cywilnoprawnej, którą zawarły strony umowy sprzedaży. Ustalenie w umowie sprzedaży ceny jako elementu koniecznego dla zaistnienia stosunku obligacyjnego powoduje, że umowa sprzedaży nie może więc być uznana za umowę darowizny.”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolnicza działalność gospodarcza;
  4. działy specjalne produkcji rolnej;
  5. (uchylony)
  6. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
  7. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c);
  8. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub - użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat; licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
    8a) działalność prowadzona przez zagraniczną spółkę kontrolowaną;
  9. inne źródła.


Z powyższego wynika, że źródłem przychodu podatnika jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do treści art. 19 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega, co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.

Ze zdarzenia przyszłego opisanego w przedmiotowym wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć nieruchomości od siostry swojego zmarłego ojca. Wartość rynkowa nieruchomości wynosi 2.235.578 zł, jednak Wnioskodawca zakupi nieruchomości za łączną kwotę 1.500.000 zł.

Odnosząc powyższe uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że skutki podatkowe a tym samym obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości spoczywa na sprzedającym. Podatek dochodowy z tytułu sprzedaży nieruchomości płaci sprzedający. Oznacza to, że planowane nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowego udziału w nieruchomościach nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy jako nabywcy konieczności zapłaty podatku dochodowego od różnicy pomiędzy wartością rynkową nieruchomości a faktycznie zapłaconą ceną.

Ustawodawca przewiduje, że przychód ze sprzedaży nieruchomości co do zasady jest równy cenie określonej w stosownej umowie cywilnoprawnej. Niezależnie jednak od powyższego przepis art. 19 ww. ustawy regulujący ustalenie wysokości przychodu m.in. z odpłatnego zbycia nieruchomości upoważnia organy podatkowe do kontroli podanych w umowach cywilnoprawnych, w tym umowie sprzedaży, wyrażonej w tej umowie wartości nabycia danej nieruchomości bądź prawa majątkowego. Wskazany zatem przez ustawodawcę przepis art. 19 ustawy dotyczy możliwości ustalenia rzeczywistej wartości rzeczy lub praw w przypadku podejrzenia, że cena wyrażona w umowie jest zaniżona. Ustalenia rynkowej wartości nieruchomości a w konsekwencji również przychodu organ podatkowy dokonuje na podstawie przeprowadzonego przy udziale stron przedmiotowej umowy postępowania. W sytuacji zatem gdy cena wyrażona w umowie bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości organ podatkowy określa przychód. Przychód ten określony zostaje jednak po stronie sprzedającego, gdyż to u niego powstaje obowiązek w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym w umowie sprzedaży cena sprzedaży udziału w nieruchomościach będzie niższa od wartości rynkowej. Jeżeli zawarta w ten sposób pomiędzy Wnioskodawcą a sprzedającą umowa sprzedaży udziału w nieruchomości wzbudzi wątpliwość organu podatkowego, to taka umowa może zostać poddana weryfikacji w toku przeprowadzonego przy udziale stron przedmiotowej umowy przez organ podatkowy postępowania. W przypadku zatem gdyby jednak organ podatkowy uznał, że cena zawarta w umowie bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości, to dla Wnioskodawcy jako nabywcy udziału w przedmiotowych nieruchomościach nie będzie to skutkowało obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że planowane przez Wnioskodawcę nabycie udziału w nieruchomościach nie zrodzi po stronie Wnioskodawcy jako nabywcy tych nieruchomości obowiązku zapłaty podatku dochodowego. W przypadku gdyby jednak organ podatkowy w toku kontroli uznał, że cena nabycia przedmiotowych nieruchomości zawarta w umowie sprzedaży jest zaniżona, a tym samym nie uwzględniłby przyczyn uzasadniających podanie w umowie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej nieruchomości, to organ ten określi wartość rynkową nieruchomości, co w konsekwencji oznacza, że po stronie właściciela nieruchomości jako zbywcy a nie Wnioskodawcy jako nabywcy powstanie obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w pełnej wysokości.


Ze względu na fakt, że tutejszy organ uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 za prawidłowe, pytanie oznaczone we wniosku Nr 2 stało się bezprzedmiotowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj