Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4513.109.2016.1.SM
z 22 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2016 r. (data wpływu 24 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia pojęcia procesu produkcyjnego dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia pojęcia procesu produkcyjnego dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Przedmiotem działalności P. Sp. z o.o. (dalej: P. lub Spółka) jest produkcja szerokiej gamy kosmetyków. P. rozważa rozszerzenie prowadzonej działalności o uruchomienie produkcji wód toaletowych na bazie alkoholu etylowego skażonego, który będzie zużywać z zastosowaniem zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Alkohol wykorzystywany przez Spółkę będzie skażony środkami wskazanymi w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy, tj. mieszaniną alkoholu tert-butylowego 78g i benzoesanu denatonium 1g w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol. Ponadto Spółka w związku ze stosowanym zwolnieniem spełni wszelkie warunki formalne wynikające z treści art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Uruchomienie produkcji wód toaletowych na bazie alkoholu etylowego skażonego wymaga po stronie P. przygotowania odpowiedniej logistyki, gospodarki magazynowej oraz utworzenia linii produkcyjnej. Poniżej Spółka przedstawia schemat działalności w tym zakresie.


  1. Przyjęcie i magazynowanie alkoholu

Alkohol skażony zostanie dostarczony do zakładu Spółki, gdzie następnie zostanie rozładowany do zewnętrznych zbiorników magazynowych. Z uwagi na przewidywaną skalę działalności produkcyjnej Spółka zamierza dokonywać przyjęć alkoholu do zbiorników magazynowych ok. raz na tydzień. Magazynowanie alkoholu pozwoli Spółce na sukcesywne pobieranie go do produkcji.


  1. Proces produkcyjny

Proces produkcyjny wód toaletowych w P. będzie rozpoczynać się w momencie pobrania ze zbiorników magazynowych zgodnie ze zleceniem produkcyjnym odpowiedniej ilości alkoholu skażonego i przetransportowaniu go za pomocą systemu rurociągowego bezpośrednio do mieszalników. Następnie do mieszalników, w których znajduje się alkohol zostaną dodane pozostałe składniki niezbędne do produkcji wody toaletowej, np. kompozycje zapachowe. W toku pracy mieszalników nastąpi mieszanie się składników, w efekcie czego powstanie produkt aktywny (bulk). Dalej produkt aktywny poddawany jest maceracji, chłodzeniu i filtracji. Następnie produkt aktywny jest napełniany do opakowań jednostkowych (fiolek, buteleczek) na linii napełniającej. Po wskazanych czynnościach powstaje gotowy do użytku kosmetyk, tj. woda toaletowa.


  1. Magazynowanie gotowych produktów

Ostatecznie, wody toaletowe są transportowane do magazynów Spółki, gdzie są przechowywane i przekazywane do dystrybucji.


Jak wskazuje art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej, zwolniony z podatku akcyzowego jest alkohol skażony wykorzystywany do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Istotne jest zatem prawidłowe rozpoznanie zakresu procesu produkcyjnego tych wyrobów, a szczególnie momentu rozpoczęcia i zakończenia produkcji w kontekście zastosowania ww. zwolnienia od akcyzy.

Ponadto prawidłowe rozpoznanie procesu produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi jest w ocenie Spółki kluczowe dla prowadzenia dokumentacji akcyzowej oraz rozliczania alkoholu wykorzystanego podczas tej produkcji w granicach ustalonych dopuszczalnych norm zużycia, o których ustalenie P. wystąpi do właściwego naczelnika urzędu celnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dla potrzeb stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej, rozpoczęcie produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi w Spółce następuje w momencie pobrania alkoholu skażonego ze zbiorników magazynowych, z kolei zakończenie tego procesu ma miejsce po napełnieniu produktu aktywnego w opakowania jednostkowe na linii napełniającej?

Zdaniem Wnioskodawcy:


P. stoi na stanowisku, że rozpoczęcie produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi następuje w momencie pobrania alkoholu skażonego ze zbiorników magazynowych. Z kolei zakończenie tego procesu następuje po napełnieniu produktu aktywnego w opakowania jednostkowe na linii napełniającej. Tym samym Spółka jest uprawniona w tym zakresie do korzystania ze zwolnienia wskazanego w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:


Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej: „Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 103), i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3”.

Z kolei jak wskazuje art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego, z zastrzeżeniem ust. 7 ustala, w drodze decyzji dla poszczególnych podmiotów na ich wniosek dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich zużycia przez podmiot zużywający.


Jednocześnie w świetle § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych podstawą ustalenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego wysokości dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych jest:

  • wysokość rzeczywistego zużycia w ostatnim okresie obrachunkowym, lub
  • badanie rzeczywistego zużycia, lub
  • ocena zaawansowania technologicznego stosowanych urządzeń i technologii.


Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, tj. wód toaletowych zamierza wykorzystywać alkohol etylowy skażony na 1 hl alkoholu 100% vol mieszaniną alkoholu tert-butylowego 78g i 1g benzoesanu denatonium (bitrex). Spółka spełni również pozostałe wymagania określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej oraz dochowa także warunków wynikających z art. 32.


W konsekwencji P. jako podmiot zużywający uprawniony będzie do stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego dla alkoholu etylowego skażonego w ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia.


Niemniej jednak w ocenie Spółki w celu prawidłowego stosowania zwolnienia, tj. rozliczania zużywanego alkoholu w oparciu o decyzję ustalającą dopuszczalne normy zużycia istotne jest precyzyjne określenie zakresu procesu produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, a szczególnie rozpoznania początku i zakończenia procesu produkcyjnego.


(i)


Pojęcie proces produkcji nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy akcyzowej. Również w innych przepisach podatkowych brak jest definicji tego pojęcia. Wobec czego zgodnie z zasadą pierwszeństwa literalnej wykładni prawa, należy posłużyć się słownikowym znaczeniem tego terminu.

Według Uniwersalnego Słownika języka polskiego PWN pod red. prof. S. Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006) „proces to przebieg następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian, stanowiących stadia, fazy, etapy rozwoju czegoś, rozwijanie się, przeobrażanie się czegoś”, natomiast „produkcja to zorganizowana działalność ludzka mająca na celu seryjne wytwarzanie określonych dóbr materialnych, proces wytwarzania czegoś dla potrzeb człowieka, wytwarzanie, wytwórczość”.

Podobne znaczenie obu pojęć przyjął również Minister Finansów w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych w zakresie regulacji akcyzowych mających związek z procesami produkcyjnymi, szczególnie w zakresie zwolnień w poszczególnych procesach.

Tytułem przykładu, Spółka pragnie wskazać interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 czerwca 2016 r. o nr IBPP4/4513-119/16/EK. Dyrektor Izby wskazał w interpretacji, że: „produkcja oznacza zorganizowaną działalność mającą na celu wytworzenie np. określonych towarów, lakonicznie ujmując jest to wytwarzanie określonych towarów. Natomiast proces jest to ciąg następujących po sobie zmian powiązanych przyczynowo”. Organ także w tym wypadku odwołał się do słownikowego znaczenia pojęć wskazując, iż: „Zgodnie z Małym słownikiem języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1993 r., str. 708 „proces” to przykładowo: przebieg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym; kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne: p. technologiczny, fermentacyjny, p. zapalny, p. gnilny. Tym samym jako proces należy rozumieć tylko ciąg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym”.


Przenosząc znaczenie tych pojęć na grunt opisanego zdarzenia przyszłego Spółka uważa, że wszystkie czynności opisane w pkt 2 należy uznać za proces produkcyjny wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Powyższe wynika z faktu, że wszystkie czynności, od momentu poboru alkoholu we właściwej proporcji ze zbiorników magazynowych, przetransportowanie go przez instalację rurociągową do mieszalników, zmieszanie alkoholu z innymi składnikami, a także czynności maceracji, chłodzenia, filtracji oraz napełniania na linii napełniającej będą stanowić jeden ciągły proces pozostający w związku przyczynowym. Co istotne, wszystkie wymienione czynności służą de facto jednemu celowi, tj. wyprodukowaniu gotowej do sprzedaży wody toaletowej, czyli produktu nieprzeznaczonego do spożycia przez ludzi. Należy także podkreślić, że pominięcie któregokolwiek z tych procesów spowoduje niemożność wyprodukowania gotowego wyrobu.


Co więcej, opisane w pkt 2 zdarzenia przyszłego czynności są wykonane względem siebie regularnie, w krótkich odstępach czasowych. Takie działanie przede wszystkim świadczy o jednolitym i nierozerwalnym charakterze tego procesu jako produkcji.


(ii)


Natomiast w ocenie P. czynność rozładowania alkoholu z cystern do zbiorników magazynowych będzie dokonywana w znacznie większych odstępach czasowych (dostawy około raz w tygodniu). Z tych względów nie można zatem uznać tego procesu za ten, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej, a który został opisany w pkt 1 zdarzenia przyszłego. W konsekwencji czynności te nie stanowią również momentu rozpoczęcia procesu produkcji, o którym mowa w ww. przepisie.

W ocenie Spółki dla celów stosowania zwolnienia nie można również uznać za produkcję wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi transportowania do magazynu i magazynowania wód toaletowych. Wprawdzie czynności te stanowią ogólny proces produkcyjny w Spółce w rozumieniu wyżej przedstawionych interpretacji i słownikowym ich znaczeniu, to niemniej jednak celem tych procesów nie jest wyprodukowanie wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi. Produkt nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi powstał w momencie napełnienia produktu aktywnego do opakowań na linii napełniającej tworząc wody toaletowe. Tym samym to napełnienie pojemników na linii napełniającej będzie stanowiło zakończenie procesu produkcji, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Jednocześnie należy zauważyć, że alkohol skażony zmieszany razem z pozostałymi składnikami, poddany procesom opisanym przez Spółkę w niniejszym wniosku straci swój charakter i stanie się jedynie składnikiem kosmetyku, klasyfikowanego do kodu CN innego niż alkohol etylowy.

Reasumując, rozpoczęcie procesu produkcyjnego wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nastąpi w momencie poboru alkoholu etylowego skażonego ze zbiorników magazynowych. Z kolei koniec tego procesu następuje po napełnieniu produktu aktywnego w opakowania jednostkowe na linii napełniającej. Tym samym wykorzystany w ww. zakresie alkohol skażony Spółka będzie rozliczać w ramach norm określonych w decyzji określającej dopuszczalne normy zużycia, o której wydanie zamierza wystąpić P..


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj