Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP2.4512.875.2016.2.BH
z 27 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2016 r. (data wpływu 16 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2016 r. (data wpływu 15 grudnia 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30 listopada 2016 r. doręczone Stronie w dniu 6 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy jabłek wraz z usługą transportu, sortowania i pakowania w związku z otrzymanym dofinansowaniem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy jabłek wraz z usługą transportu, sortowania i pakowania w związku z otrzymanym dofinansowaniem. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 12 grudnia 2016 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 30 listopada 2016 r. Nr 1462-IPPP2.4512.875.2016.1.BH.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gospodarstwo Sadownicze skorzystało w 2016 roku z nadzwyczajnych środków wsparcia dla producentów owoców w związku z brakiem możliwości rynkowej sprzedaży części owoców. Gospodarstwo postanowiło skorzystać z wprowadzonego przez UE a realizowanego przez Agencję Rynku Rolnego programu wsparcia i wycofać oraz przekazać owoce do dystrybucji. W związku z powyższym, wycofano jabłka, dokonano we własnym zakresie sortowania oraz zapakowania (w opakowanie nabyte przed staniem się czynnym podatnikiem podatku VAT) i dostarczenia transportem do banków żywności. Decyzją Dyrektor Oddziału Terenowego Agencji Rynku Rolnego po rozpatrzeniu wniosku o przyznanie wsparcia postanowił go udzielić. Gospodarstwo otrzymało dofinansowanie na kwotę 45 314,14 Euro, która została przeliczona na kwotę 201 022,61 zł i przelana na rachunek bankowy.


Kwota 45 314,14 Euro zawiera:

  • jabłka 18 017,99 Euro,
  • transport 7 378,74 Euro,
  • sortowanie i pakowanie 19 917,41 Euro.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


  1. Czy otrzymane dofinansowanie dotyczącego owoców (jabłek) stanowi zapłatę w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT?
  2. Czy otrzymane dofinansowanie dotyczące płatności do transportu, sortowania i pakowania owoców może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT?
  3. Czy otrzymane dofinansowanie powinno być w całości czyli w kwocie 45 314,14 Euro opodatkowane według stawki właściwej dla tego rodzaju towaru (jabłek) w wysokości 5%?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane dofinansowanie stanowi zapłatę tylko w części odnoszącej się do kwoty uzyskanej za jabłka, natomiast kwota uzyskana za transport, sortowanie i pakowanie nie powinna stanowić zapłaty w myśl przepisów ustawy o VAT.


Ad 2


Otrzymane dofinansowanie dotyczące kosztów transportu, pakowania i sortowania powinno być zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż jest to tylko i wyłącznie nakład pracy własnej (w przypadku sortowania), opakowanie zostało wykorzystane z lat, gdy podatnik nie był jeszcze zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a więc nie zostało nabyte w okresie korzystania z odliczeń VAT.


Jeśli zaś chodzi o koszty transportu, to zostały one poniesione przez Podatnika oddzielnie, o czym stanowią załączone do wniosku faktury, a zatem doszłoby w tej sytuacji do podwójnego opodatkowania tej czynności.


Ad 3


Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem w wysokości 5% powinny podlegać tylko owoce (jabłka), natomiast transport, sortowanie i pakowanie powinno korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również – zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powołanego przepisu wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę zapłaty (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na uznanie uzyskanej przez podatnika dotacji za element podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja udzielana jest w celu sfinansowania lub dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wyłącznie dotacje o charakterze przedmiotowym, mające wpływ na cenę sprzedawanych towarów lub świadczonych usług, natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi Gospodarstwo Sadownicze. W 2016 r. Wnioskodawca skorzystał z wprowadzonego przez Unię Europejską a realizowanego przez Agencję Rynku Rolnego, programu wsparcia dla producentów owoców w związku z brakiem możliwości rynkowej sprzedaży części owoców (jabłek). Wnioskodawca wycofał ze sprzedaży owoce (jabłka), dokonał ich sortowania oraz zapakowania w opakowania nabyte przed staniem się czynnym podatnikiem podatku VAT a następnie dostarczył do banków żywności. Po złożeniu odpowiedniego wniosku o wypłatę pomocy do właściwego Dyrektora Oddziału Agencji Rynku Rolnego, Wnioskodawca otrzymał decyzję na łączną kwotę 201 022,61 zł (45 314,14 Euro), która obejmowała dopłatę za wycofanie owoców, dopłatę do kosztów transportu oraz dopłatę do kosztów sortowania i pakowania.

Analizując przedstawione we wniosku zdarzenie należy stwierdzić, że czynność przekazania przez Wnioskodawcę jabłek na rzecz banków żywności stanowi w istocie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, za którą wynagrodzeniem jest dopłata przekazywana za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego przez Unię Europejską w ramach wsparcia unijnego. Co prawda dostawa towarów jest dokonywana na rzecz innych podmiotów, niż te które dokonują płatności, jednak charakter należności dla Wnioskodawcy przesądza o uznaniu, że Agencja Rynku Rolnego przekazując dopłaty w istocie przekazuje należność za wykonywane przez Wnioskodawcę świadczenie.

Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że otrzymane dofinansowanie stanowi zapłatę tylko w odniesieniu do dostawy owoców, natomiast w części dotyczącej czynności sortowania, pakowania i transportu otrzymana dotacja nie ma charakteru wynagrodzenia.


Należy wskazać, że stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Ze wskazanej regulacji wynika, że w przypadku dostawy towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego pobieranego od nabywcy lub osoby trzeciej, z wyjątkiem kwoty podatku. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć otrzymaną przez zbywcę należność za towary, a także wszystkie inne elementy zapłaty, będące częściami składowymi świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów). Dotyczy to wyłącznie kosztów, które zwiększają kwotę należną z tytułu konkretnej transakcji, tj. konkretnej dostawy towarów.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw do traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej. W przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności i są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas, dla potrzeb VAT, należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem tego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego.

W przypadku czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę wyróżnić można kilka elementów składowych: dostawę jabłek, sortowanie, pakowanie oraz transport do uzgodnionych miejsc. Niewątpliwie jednak, świadczeniem wiodącym jest dostawa towarów tj. jabłek. Bez dostawy jabłek czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w postaci sortowania, pakowania oraz transportu nie miałyby racji bytu - nie stanowią one dla odbiorcy towaru celu samego w sobie i nie powinny być traktowane jako świadczenia odrębne (niezależne).

W związku z tym w przypadku dostawy jabłek za podstawę opodatkowania należy uznać całość otrzymanego dofinansowania od Agencji Rynku Rolnego. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć otrzymaną dopłatę do jabłek a także wszystkie inne elementy, będące częściami składowymi świadczenia zasadniczego tj. dopłatę do pakowania, sortowania i transportu.

Ponieważ otrzymana z Agencji Rynku Rolnego kwota stanowi zapłatę za całość świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę, w którym elementem głównym jest dostawa jabłek a elementami pomocniczymi czynności: sortowania, pakowania i transportu, to Wnioskodawca powinien zastosować do wszystkich tych czynności, stawkę właściwą do dostawy jabłek.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.


Stosownie do treści art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


W załączniku Nr 10 do ustawy w poz. 3 zostały wymienione owoce ziarnkowe i pestkowe sklasyfikowane w PKWiU 01.24.


Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z pózn. zm.). Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w grupowaniu 01.24 obejmującym owoce ziarnkowe i pestkowe pod symbolem PKWiU 01.24.1. zostały wymienione jabłka.

W konsekwencji, dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa jabłek wraz z kosztami transportu, pakowania oraz sortowania, za które Wnioskodawca otrzymuje zapłatę w postaci dofinansowania z Agencji Rynku Rolnego powinna być opodatkowana, jako całość świadczenia, preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 5% zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy.

Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że czynności sortowania, pakowania i transportu jabłek powinny korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy. Analizując treść tego przepisu, w odniesieniu do opisanego we wniosku zdarzenia, należy uznać, że brak jest przesłanek, które umożliwiłyby zastosowanie zwolnienia wynikającego z tego artykułu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2, której przedmiotem są produkty spożywcze, z wyjątkiem napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, jeżeli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

Natomiast według art. 43 ust. 12 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 16 stosuje się pod warunkiem posiadania przez dokonującego dostawy towarów dokumentacji potwierdzającej dokonanie dostawy na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez tę organizację.

Z powyższego przepisu wynika, że ze zwolnienia od podatku mogą skorzystać osoby (podmioty), w przypadku przekazania produktów spożywczych organizacjom pożytku publicznego. Produkty muszą być jednakże przeznaczone na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Podkreślić należy, że tylko łączne spełnienie powyższych warunków określonych w analizowanym przepisie uprawnia podatnika do zastosowania zwolnienia z VAT. W sytuacji, gdy którakolwiek z przesłanek nie zostanie spełniona (np. dostawa produktów spożywczych nie odbędzie się na rzecz organizacji pożytku publicznego) podmiot ten nie będzie mógł skorzystać z tego zwolnienia.

Ponadto zaznaczyć należy, że dyspozycją tego przepisu objęta jest dostawa, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, a zatem dostawa dokonana na warunkach określonych w art. 7 ust. 1 ustawy (odpłatna dostawa towarów) nie będzie korzystała ze zwolnienia.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz U. z 2016 r., poz. 239) działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.


W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.


Stosownie do art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

  1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
  2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
  3. spółdzielnie socjalne;
  4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2016 r. poz. 176, 1170 i 1171), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Jak wynika z cytowanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy ze zwolnienia od podatku mogą skorzystać osoby (podmioty), które dokonują nieodpłatnego przekazania (wskazanego w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy) produktów spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego. Przekazywane nieodpłatnie produkty muszą być przeznaczone na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. Zatem dyspozycją tego przepisu objęta jest nieodpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy. Tym samym dostawa towarów dokonana na warunkach określonych w art. 7 ust. 1 ustawy tj. odpłatna dostawa towarów, nie będzie korzystała ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy.

Ponieważ, w omawianej sytuacji usługi sortowania, pakowania i transportu jabłek stanowią jednolite świadczenie wraz z dostawą tych owoców, która to czynność spełnia warunki dla uznania jej za odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, to należy stwierdzić, że Wnioskodawca, wskutek niespełnienia przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy, nie jest uprawniony do zastosowania zwolnienia od podatku VAT do wykonywanych przez siebie czynności.


W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj