Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP1.4512.931.2016.1.KR
z 16 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2016 r. (data wpływu 7 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania wpłaty własnej właściciela nieruchomości, na której zostanie zainstalowanych kocioł c.o. (pytanie nr 1) - jest prawidłowe,
  • wystawienia faktury dokumentującej dostawę kotła c.o. (pytanie nr 2) - jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. Zakup i dostawa kotłów c.o. dla mieszkańców Miasta (pytanie nr 3) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłaty własnej właściciela nieruchomości, na której zostanie zainstalowanych kocioł c.o., wystawienia faktury dokumentującej dostawę kotła c.o. oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. Zakup i dostawa kotłów c.o. dla mieszkańców Miasta.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Miasto jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT nadany przez naczelnika urzędu skarbowego. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 446) i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Miasto wykonuje zadania własne nałożone na jednostkę odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostało powołane. Zdecydowana większość tych zadań jest wykonywana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, niektóre czynności Miasto wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, traktując je jako podlegające przepisom Ustawy o VAT. Miasto w 2016 r. przystąpiło do zadania inwestycyjnego nt. "Zakup i dostawa kotłów c.o. dla mieszkańców Miasta w ramach programu "Poprawa jakości powietrza na terenie województwa - ograniczenie emisji zanieczyszczeń przez modernizację kotłowni" polegającą na zakupie (wymianie) indywidualnego źródła ciepła w budynkach mieszkalnych na źródło o wyższej sprawności wytwarzania i niższej emisyjności ciepła, czyli bardziej przyjazne środowisku (z wyłączeniem pieca na węgiel lub eko-groszek),w związku z realizacją ww. zadania Miasto przystąpiło do programu współfinansowanego przez wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej w W. o przyznanie pomocy finansowej w formie dotacji do 75% kosztów kwalifikowalnych (nie więcej niż 5 000.00.zł na jeden piec c.o.), pozostałe 25% kosztów zadania sfinansowane zostanie ze środków mieszkańców, którzy są właścicielami / współwłaścicielami nieruchomości na których będą zainstalowane piece c.o, z każdym mieszkańcem, tj. osobą fizyczną przystępującym do ww. projektu została zawarta umowa. Przedmiotem umowy jest określenie warunków współpracy Miasta i właściciela nieruchomości przy wymianie kotła c.o. w ramach programu nt. "Zakup i dostawa kotłów c.o. dla mieszkańców Miasta w ramach programu "Poprawa jakości powietrza na terenie województwa - ograniczenie emisji zanieczyszczeń poprzez modernizację kotłowni." Umowy zawierają:


  1. Oświadczenie właściciela nieruchomości:
    • że posiada tytuł prawny do nieruchomości;
    • że złożył deklarację przystąpienia do projektu wykonania modernizacji kotłowni na wskazanej nieruchomości;
  2. Dostawę pieca gazowego zrealizuje podmiot wyłoniony przez Miasto zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
  3. Miasto sfinansuje właścicielowi nieruchomości ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakup pieca c.o. w wysokości 75% kosztu kwalifikowalnego brutto, jednak nie więcej niż 5 000,00 zł brutto.
  4. Właściciel nieruchomości dokona wpłaty zaliczkowej pokrywającej wkład własny związany z zakupem pieca c.o.
  5. Wpłata wkładu własnego nastąpi w ciągu dni od daty zawarcia umowy na rachunek bankowy Miasta .
  6. Umowa określa obowiązki właściciela nieruchomości:
    1. przygotowanie kotłowni do modernizacji w tym wykonanie niezbędnych prac koniecznych do prawidłowego działania kotłowni c.o.;
    2. wykonanie na swój koszt przez instalatora posiadającego odpowiednie uprawnienia robót instalacyjnych związanych z demontażem dotychczasowego pieca c.o., montażem nowego kotła c.o. i jego uruchomieniem zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie;
    3. informowanie Miasta o etapach demontażowo-montażowych umożliwiających Miastu nadzorowanie postępu prac, w tym wykonanie dokumentacji fotograficznej;
    4. trwałe wycofanie z eksploatacji zdemontowanego pieca c.o.;
    5. przedłożenie w Urzędzie Miasta w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska następujących dokumentów:
      1. oświadczenia o likwidacji zdemontowanego kotła c.o.;
      2. poświadczenie instalatora, że roboty montażowe przeprowadzone zostały prawidłowo i gwarantują prawidłową pracę pieca c.o.;
      3. podstemplowanej przez uprawnionego instalatora karty instalacji i uruchomienia pieca, karty gwarancyjnej;
    6. użytkowanie zamontowanego kotła c.o. zgodnie z przeznaczeniem i wytycznymi określonymi w instrukcji obsługi na wskazanej nieruchomości przez okres 5 lat od dnia zakończenia zadania, przez zakończenie zadania rozumie się podpisanie protokołu odbioru końcowego z udziałem komisji powołanej przez Prezydenta Miasta ;
    7. demontażu, montażu i rozruchu pieca c.o. właściciel nieruchomości dokona zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2016 r. poz. 290);
    8. Właściciel nieruchomości dokona montażu i uruchomienia kotła c.o. w terminie do 30 września 2016 r.;
  7. Właściciel nieruchomości umożliwi Miastu prawo wglądu na każdym etapie realizacji zadania (demontażu, montażu, rozruchu kotła) oraz umożliwi przeprowadzenie kontroli w ciągu 5 lat od zakończenia zadania;
  8. Właściciel nieruchomości nie będzie dokonywał żadnych zmian i przeróbek w nowo zamontowanym piecu c.o.;
  9. Właściciel nieruchomości będzie dokonywał na swój koszt niezbędnych, zgodnych z instrukcją obsługi przeglądów i konserwacji, w okresie 5 lat od zakończenia zadania nie zamontuje innego, w tym dodatkowego źródła ciepła na wskazanej nieruchomości;
  10. Przeniesienie własności kotła c.o, może nastąpić za zgodą Miasta w przypadku przejęcia przez nowego właściciela nieruchomości zobowiązań wynikających z umowy;
  11. Miasto zastrzega sobie prawo do kontroli działania pieca c.o. przez okres 5 lat od dnia zakończenia zadania.


Miasto zabezpieczy realizację projektu polegającą na wyłonieniu zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych dostawcę pieców c.o., ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawowało bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi komisyjne odbiory końcowe oraz dokona rozliczenia finansowego zadania.


Zadanie sfinansowane zostanie środkami z WFOŚiGW w formie dotacji oraz z wpłat własnych właścicieli nieruchomości.


Kwestia właściciela pieca c.o. nie jest ostatecznie uregulowana w treści umowy, tylko par. 8 może wskazywać, że tytuł własności kotła c.o. będzie przysługiwał właścicielowi nieruchomości: "Miasto może zezwolić właścicielowi nieruchomości na przeniesienie własności kotła c.o. tylko w przypadku przejęcia przez nowego właściciela zobowiązań wynikających z niniejszej umowy".


Faktury dokumentujące nabycie towarów (kotły gazowe c.o.) dla realizacji zadania wystawione będą na Miasto .


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Miasto postąpiło prawidłowo wystawiając faktury VAT na otrzymaną wpłatę własną właściciela nieruchomości na której zostanie zainstalowany kocioł c.o. ze stawką 23 % ?
  2. Czy Miasto powinno po zainstalowaniu pieca c.o. wystawić fakturę VAT na pozostałą wartość kotła c.o. zgodnie z fakturą zakupu?
  3. Czy w przypadku wystąpienia obowiązku naliczenia podatku VAT tylko od wpłaty własnej właściciela nieruchomości Miasto może odliczyć podatek VAT od zakupu w pełnej wysokości kosztu zakupu kotła c.o.?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1. Poprzez zakup pieca c.o. Miasto dokona odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Wpłaty własne mieszkańców (właścicieli nieruchomości) są warunkiem realizacji inwestycji oraz poniesione wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi (zakup kotła c.o. na rzecz właścicieli nieruchomości w zamian za wpłaty). Z tytułu sprzedaży Miasto jest podatnikiem VAT, ponieważ transakcje realizowane będą na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z właścicielami nieruchomości. Umowy mają charakter zobowiązaniowy przy czym związek pomiędzy otrzymaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności ma charakter bezpośredni i płatność następuje w zamian za świadczenie. Uznać należy, że Miasto dokonuje odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT tym samym transakcja sprzedaży kotła, a więc wpłata własna mieszkańców zdaniem Miasta powinna podlegać opodatkowaniu VAT stawką podstawową 23%.


Podobną tezę potwierdza również interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby skarbowej w Warszawie o nr: IPPP1/4512-393/16-2/RK


Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy po zainstalowaniu pieca c.o. u właściciela nieruchomości Miasto nie powinno wystawić faktury VAT na pozostałą wartość pieca, gdyż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt l Ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i usług a tu zapłatą za kocioł c.o. zgodnie z zawartymi umowami z właścicielami nieruchomości jest wpłata własna mieszkańca, na którą wystawiono już fakturę VAT.


Ad. 3. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług;
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Wg art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się także do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z wyżej wymienionych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z nabyciem których podatek została naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, odliczyć można zatem podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem odnosząc się do art. 86 ust. 1. Ustawy do odliczenia podatku naliczonego zdaniem Miasta przesłanki w przedmiotowej sprawie warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostaną spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy - wydatki poniesione z tytułu realizacji zadania inwestycyjnego pn. "Zakup i dostawa kotłów c.o. dla mieszkańców Miasta w ramach programu "Poprawa jakości powietrza na terenie województwa - ograniczenie emisji zanieczyszczeń przez modernizacje kotłowni" wykorzystane będą przez Miasto do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


Podobną tezę potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o nr: IPPP1/4512-393/16-2/RK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie pytania nr 1 i 2 oraz nieprawidłowe w zakresie pytania nr 3.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 7 ust. 8 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.


Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że zgodnie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2016 poz. 446 ), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym).


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Miasto wykonuje zadania własne nałożone na jednostkę odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostało powołane. Zdecydowana większość tych zadań jest wykonywana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, niektóre czynności Miasto wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, traktując je jako podlegające przepisom Ustawy o VAT. Miasto w 2016 r. przystąpiło do zadania inwestycyjnego nt. "Zakup i dostawa kotłów c.o. dla mieszkańców Miasta w ramach programu "Poprawa jakości powietrza na terenie województwa - ograniczenie emisji zanieczyszczeń przez modernizacje kotłowni" polegającą na zakupie (wymianie) indywidualnego źródła ciepła w budynkach mieszkalnych na źródło o wyższej sprawności wytwarzania i niższej emisyjności ciepła, czyli bardziej przyjazne środowisku (z wyłączeniem pieca na węgiel lub eko-groszek), w związku z realizacją ww. zadania Miasto przystąpiło do programu współfinansowanego przez wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej o przyznanie pomocy finansowej w formie dotacji do 75% kosztów kwalifikowafnych (nie więcej niż 5 000.00 zł na jeden piec c.o.), pozostałe 25% kosztów zadania sfinansowane zostanie ze środków mieszkańców, którzy są właścicielami / współwłaścicielami nieruchomości na których będą zainstalowane piece c.o, z każdym mieszkańcem, tj. osobą fizyczną przystępującym do ww. projektu została zawarta umowa. Przedmiotem umowy jest określenie warunków współpracy Miasta i właściciela nieruchomości przy wymianie kotła c.o. w ramach programu nt. "Zakup i dostawa kotłów c.o. dla mieszkańców Miasta w ramach programu "Poprawa jakości powietrza na terenie województwa - ograniczenie emisji zanieczyszczeń poprzez modernizację kotłowni." Umowy zawierają:


  1. Oświadczenie właściciela nieruchomości:
    • że posiada tytuł prawny do nieruchomości;
    • że złożył deklarację przystąpienia do projektu wykonania modernizacji kotłowni na wskazanej nieruchomości;
  2. Dostawę pieca gazowego zrealizuje podmiot wyłoniony przez Miasto zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
  3. Miasto sfinansuje właścicielowi nieruchomości ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakup pieca c.o. w wysokości 75% kosztu kwalifikowalnego brutto, jednak nie więcej niż 5 000,00 zł brutto.
  4. Właściciel nieruchomości dokona wpłaty zaliczkowej pokrywającej wkład własny związany z zakupem pieca c.o.
  5. Wpłata wkładu własnego nastąpi w ciągu 7 dni od daty zawarcia umowy na rachunek bankowy Miasta .
  6. Umowa określa obowiązki właściciela nieruchomości:
    1. przygotowanie kotłowni do modernizacji w tym wykonanie niezbędnych prac koniecznych do prawidłowego działania kotłowni c.o.;
    2. wykonanie na swój koszt przez instalatora posiadającego odpowiednie uprawnienia robót instalacyjnych związanych z demontażem dotychczasowego pieca c.o., montażem nowego kotła c.o. i jego uruchomieniem zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie;
    3. informowanie Miasta o etapach demontażowo-montażowych umożliwiających Miastu nadzorowanie postępu prac, w tym wykonanie dokumentacji fotograficznej;
    4. trwałe wycofanie z eksploatacji zdemontowanego pieca c.o.;
    5. przedłożenie w Urzędzie Miasta w Wydziale Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska następujących dokumentów:
      1. oświadczenia o likwidacji zdemontowanego kotła c.o.;
      2. poświadczenie instalatora, że roboty montażowe przeprowadzone zostały prawidłowo i gwarantują prawidłową pracę pieca c.o.;
      3. podstemplowanej przez uprawnionego instalatora karty instalacji i uruchomienia pieca, karty gwarancyjnej;
    6. użytkowanie zamontowanego kotła c.o. zgodnie z przeznaczeniem i wytycznymi określonymi w instrukcji obsługi na wskazanej nieruchomości przez okres 5 lat od dnia zakończenia zadania, przez zakończenie zadania rozumie się podpisanie protokołu odbioru końcowego z udziałem komisji powołanej przez Prezydenta Miasta ;
    7. demontażu, montażu i rozruchu pieca c.o. właściciel nieruchomości dokona zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2016 r. poz. 290);
    8. Właściciel nieruchomości dokona montażu i uruchomienia kotła c.o. w terminie do 30 września 2016 r.;
  7. Właściciel nieruchomości umożliwi Miastu prawo wglądu na każdym etapie realizacji zadania (demontażu, montażu, rozruchu kotła) oraz umożliwi przeprowadzenia kontroli w ciągu 5 lat od zakończenia zadania;
  8. Właściciel nieruchomości nie będzie dokonywał żadnych zmian i przeróbek w nowo zamontowanym piecu c.o.;
  9. Właściciel nieruchomości będzie dokonywał na swój koszt niezbędnych, zgodnych z instrukcją obsługi przeglądów i konserwacji, w okresie 5 lat od zakończenia zadania nie zamontuje innego, w tym dodatkowego źródła ciepła na wskazanej nieruchomości;
  10. Przeniesienie własności kotła c.o, może nastąpić za zgodą Miasta w przypadku przejęcia przez nowego właściciela nieruchomości zobowiązań wynikających z umowy;
  11. Miasto zastrzega sobie prawo do kontroli działania pieca c.o. przez okres 5 lat od dnia zakończenia zadania.

Miasto zabezpieczy realizację projektu polegającą na wyłonieniu zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych dostawcę pieców c.o., ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawowało bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi komisyjne odbiory końcowe oraz dokona rozliczenia finansowego zadania.


Zadanie sfinansowane zostanie środkami z WFOŚiGW w formie dotacji oraz z wpłat własnych właścicieli nieruchomości.


Kwestia właściciela pieca c.o. nie jest ostatecznie uregulowana w treści umowy, tylko par. 8 może wskazywać, że tytuł własności kotła c.o. będzie przysługiwał właścicielowi nieruchomości: "Miasto może zezwolić właścicielowi nieruchomości na przeniesienie własności kotła c.o. tylko w przypadku przejęcia przez nowego właściciela zobowiązań wynikających z niniejszej umowy".


Faktury dokumentujące nabycie towarów (kotły gazowe c.o.) dla realizacji zadania wystawione będą na Miasto.


W odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy, w pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem jest otrzymanie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług.

W niniejszej sprawie czynnością, jakiej Miasto dokona na rzecz mieszkańca biorącego udział w projekcie, będzie dostawa towaru, polegająca na dostawie kotła c.o., na poczet której pobiera określoną wpłatę, zgodnie z zawartą z mieszkańcami umową. Zatem przedmiotowa czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stanowiącą odpłatną dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 z zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przeniesienie własności kotła nie będzie rodziło skutków podatkowych w podatku od towarów i usług, gdyż samo przeniesienie własności któremu nie towarzyszy dostawa towaru lub świadczenie usług, nie stanowi czynności opodatkowanej tym podatkiem.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2–5, art. 30a–30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy „podstawą opodatkowania (...) jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej (…)” przy czym „podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku”.

W umowie pomiędzy Gminą a mieszkańcem przewidziano, że mieszkaniec jest zobowiązany do zapłaty na rzecz Gminy określonej kwoty, która jest warunkiem uczestniczenia mieszkańca w projekcie (zakup i dostawa kotła c.o.). Wpłata ta ma zatem charakter wynagrodzenia przysługującego Gminie z tytułu zrealizowanych świadczeń.

Zatem, z uwagi na powyższe uznać należy, że w okolicznościach niniejszej sprawy podstawą opodatkowania będzie wszystko, co Wnioskodawca ma otrzymać z tytułu zakupu i dostawy kotłów c.o. na rzecz poszczególnych mieszkańców, pomniejszone o kwotę podatku należnego.

Należy tu wyjaśnić, że wskazana w umowie kwota wynagrodzenia, tj. kwota wpłaty otrzymanej od Mieszkańca, wyczerpuje wszelkie roszczenia Gminy i Mieszkaniec nie jest zobowiązany do zapłaty na rzecz Gminy żadnych innych należności. Jest to zatem, posługując się sformułowaniem z art. 29a ustawy „wszystko, co stanowi zapłatę”.


W świetle powyższego podstawą opodatkowania dla dostawy kotła c.o., będzie kwota którą Gmina otrzyma od mieszkańca z tyt. ww. czynności.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Stosownie jednak do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

W przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego towaru obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku. Zatem otrzymane wynagrodzenie od mieszkańców na poczet dostawy kotła c.o. podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W związku z tym, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej pozostałą wartość kotła c.o. Jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca wystawia fakturę dokumentującą zapłatę za kocioł c.o., którą zgodnie z zawartymi umowami z właścicielami nieruchomości od Nich otrzymał, a która jest związana z dokonaną na Ich rzecz dostawą towarów.

Należy jednak wskazać, że z powołanego art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się również takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dopłat definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dopłata udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.


Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dopłaty o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.


W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dopłaty mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Istotne zatem dla określenia, czy dana dopłata jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.


Jak wskazano we wniosku Miasto otrzyma pomoc finansową w formie dotacji do 75% kosztów kwalifikowalnych (nie więcej niż 5 000,00 zł na jeden piec c.o.) w związku z realizacją inwestycji.


W opinii tut. Organu przekazane dla Wnioskodawcy środki finansowe na realizację ww. projektu polegającego na dostawie kotłów c.o. w części w jakiej stanowią dofinansowanie do konkretnego pieca dla danego mieszkańca należy uznać za otrzymane od osoby trzeciej środki (dotacje, subwencje, lub dopłaty o podobnym charakterze) mające bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych przez Wnioskodawcę towarów. Należy bowiem zauważyć, że otrzymane przez Miasto środki nie zostaną przeznaczone na ogólną działalność lecz będą mogły zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na określone działanie, tj. na zainstalowanie pieca c.o. w konkretnym budynku.

Tym samym uwzględniając w rozpatrywanej sprawie treść ww. art. 29a ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania z tytułu dostawy kotła c.o. będzie nie tylko kwota należna, w postaci wpłaty, którą będzie uiszczał mieszkaniec biorący udział w projekcie zgodnie z zawartą umową ale także środki otrzymane przez Miasto od podmiotu trzeciego na realizację ww. projektu w części w jakiej dofinansowują one cenę dostarczanych na rzecz mieszkańców towarów.

W odniesieniu do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W odniesieniu do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki poniesione z tytułu realizacji zadania pn. „Zakup i dostawa kotłów c.o. dla mieszkańców Miasta” wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Reasumując, w analizowanej sprawie dochodzi do odpłatnej dostawy towarów w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1, a wpłaty dokonywane przez mieszkańców biorących udział w projekcie należy opodatkować 23% stawką podatku VAT. Miasto będzie miało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. „Zakup i dostawa kotłów c.o. dla mieszkańców Miasta”.

Jednakże, z uwagi na to, że Wnioskodawca twierdzi, że ma obowiązek naliczenia podatku VAT tylko od wpłaty własnej właściciela nieruchomości i w związku z tym przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia, natomiast jak wskazano powyżej opodatkowaniu podlegać będzie łączna kwota związana z realizacją niniejszego projektu - wpłata własna właściciela oraz otrzymana dotacja, stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.


Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestie będącą przedmiotem zapytania. Natomiast inne kwestie nie objęte pytaniem, nie były przedmiotem merytorycznej analizy.


Dodatkowo należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Natomiast w zakresie zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj