Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPP2.4512.737.2016.1.RS
z 5 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2016 r. (data wpływu 3 października 2016 r.), uzupełnionym w dniu 14 listopada 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 0% do czynności oznaczenia, skatalogowania nowo zakupionych i/lub zdemontowanych czy wyremontowanych materiałów, elementów wyposażenia okrętu celem ich zdeponowania w magazynie Stoczni - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 października 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 0% do czynności oznaczenia, skatalogowania nowo zakupionych i/lub zdemontowanych czy wyremontowanych materiałów, elementów wyposażenia okrętu celem ich zdeponowania w magazynie Stoczni.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stocznia w upadłości likwidacyjnej (dalej Stocznia) zawarła w 2015 r. z Ministerstwem Obrony Narodowej (dalej MON) będącym właścicielem okrętu umowę na naprawę średią i dokową. Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 dla realizacji umowy obowiązująca była stawka 0%.

W związku z brakiem możliwości zakończenia przedmiotowego remontu w dniu 22 września 2016 r. Stocznia i MON zawarły porozumienie mające zakończyć dotychczasowy stosunek prawny i uregulować wzajemne rozliczenia.


W myśl tego porozumienia Stocznia ma otrzymać następujące wynagrodzenie:


  1. za wykonane prace i poniesione koszty odpowiadające stopniu zaawansowania robót - kwotę 9.632.859,05 zł,
  2. za prace niezbędne do wydokowania jednostki - kwotę 181.830,00 zł,
  3. za koszty związane z oznaczeniem, skatalogowaniem nowo zakupionych i/lub zdemontowanych czy wyremontowanych materiałów, elementów wyposażenia z Okrętu celem ich zdeponowania w magazynie Stoczni - kwotę 263.220,00 zł,
  4. za koszty wynikające z postoju Okrętu związanego z utrzymaniem stanu technicznego Okrętu w naprawie/remoncie od dnia 20 stycznia 2016 r. do dnia rozwiązania Umowy - kwotę 773.213,20 zł,
  5. za koszty wynikające z postoju Okrętu związanego z utrzymaniem stanu technicznego Okrętu w naprawie/remoncie od dnia następującego po dniu rozwiązania Umowy do dnia protokolarnego przekazania Okrętu nowo wybranemu Wykonawcy do kwoty 813.442,00 zł.


Przedmiotem zawartej umowy z MON jest naprawa średnia i dokowa okrętu wojennego polegająca na naprawie: kadłuba, linii wałów, układu sterowania okrętem, zbiorników okrętowych, urządzeń nawigacyjnych, łączności, silników głównych i spalinowych, komory dekompresyjnej i dzwonu nurkowego oraz pomieszczeń okrętowych.

Szczegółowy wykaz pozycji remontowych (czynności i pozycje do naprawy): Zadokowanie/Postój jednostki na doku/Wydokowanie; Kadłub i cała powierzchnia z zewnątrz –„czyszcz. i m”; Stery strumieniowe - przegląd 2 szt.; Śruby napędowe, wały i uszczelnienia Simplex; Urządzenie sterowe; Skrzynie i siatki w kingstonowni; Armatura denna i burtowa; Anody; Zbiorniki denne paliwa – 8 szt.; Zbiorniki fekali i wód szarych – 3 szt.; Zbiornik ściekowy oleju – 1 szt.; Zbiornik wody słodkiej – 1 szt.; Zbiorniki balastowe – 4 szt.; Zbiornik wody kotłowej – 1 szt.; Zbiornik wody zenzowej – 1 szt.; Pokłady zewnętrzne; Furty burtowe – 3 szt.; Skrzynki ppoż. – 8 szt.; Balustrady stalowe na szpardeku – 60 mb.; Hydrotelefon UT 2000; Echosonda - wymiana; Log - wymiana; System poszukiwania obiektów na dnie morza HOMAR-P; Wynośne punkty sterowania sterów strumieniowych; Navtex FAX 2 - wymiana; Odbiornik DGPS TRIMBLE NT300D - wymiana; WECDIS Navi Sailor 3100 - doposażenie; Sonar holowany KLElN-3000 z wciągarką - montaż; Wiatromierz OBSERVATOR - wykonać wzorcowanie; Tyfon Okrętowy - nowy; Tablica świateł nawigacyjnych - wymiana; Żyrokompas Navigat-X - naprawa; Żurawik od sonaru holowanego na rufie okrętu; System zasilania awaryjnego; Dynamiczny System Pozycjonowania DSP, system Homar; Centrala telefoniczna ACT-2040/W; Projektor PK 4083-01 (2 szt.); Reflektor MSPRL 4.5 2 szt.; Wykonanie punktów wynośnych; Sieć telewizji okrętowej; Rozgłośnia manewrowa COMMANDER 1500; Sieć aparatów telefonicznych bezbateryjnych; SG 6TD48 - przegląd systemów 2 kpl.; SP 6BAH22 - przegląd 3 szt.; SP 6BAH22 - przegląd regulatorów obrotów 3 szt.; SP - przegląd kolektorów i rurociągów spalin 3 kpl.; Pompa 10TKE35z z silnikiem elektr - przegląd 1 kpl.; Chłodnice wody silników 6BAH22 - przegląd 3 szt.; Chłodnice oleju silników 6BAH22 - przegląd 3 szt.; Chłodnice wody silników 26H6, 37H6 - przegląd 3 szt.; SG - przegląd chłodnic wody i oleju 4 szt.; SG - przegląd obracarek silników 2 szt.; Wciągarki kotwiczne RAPP HYDEMA - remont 4 szt.; Wirówki paliwa i oleju z silnikami - przegląd 2 szt.; Winda holownicza NORWINCH - remont 1 szt.; Klimatyzacja ogólnookrętowa; Podgrzewacz parowy PP 200/5 - wymiana 1 szt.; Podgrzewacz elektryczny PE 200 A1 - wymiana 1 szt.; System chłodzenia silników; Zawory i zasuwy - system chłodzenia; System chłodzenia SG; System wody słodkiej; System zęzowo-balastowy System parowy System ppoż. wodny System ppoż parowy System ppoż działek wodnych Działka wodno-pianowa 3 szt.; System ogrzewania parowego System rurociągów ściekowych System sprężonego powietrza System zraszania okrętu Sprężarka powietrza SF1-125 z silnikiem el. – 1 szt.; Sprężarka powietrza SF1-125 z silnikiem el. – 1 szt.; Układ kontroli parametrów pracy sprężarek SF1-125. Pompy RX-1M-50-160 z silnikami - przegląd 2 kpl.; Pompy ppoż. 100WPs365 z siln. elekt - przegląd 2 szt.; Pompy chłodź. 100WA80 z silnikami - przegląd 2 szt. Pompy chłodź. 63WOC z siln. elekt. - przegląd 2 szt.; Pompy chłodź, wtrysk, z siln. elekt. - wymiana 3 kpl.; Pompy zęz.40WSA80M54 z siln. elekt. - przegląd 2 szt.; Pompa rez.100WL30T514 z siln. elekt. - przegląd 1 szt.; Zb. rozchodowe paliwa – 2 szt.; Hydrofory wody morskiej i słodkiej Dźwignie zrywania zaworów paliwowych Monitoring parametrów SG i SP. Pomieszczenie CSS Zdalne sterowanie zaworami na kotle. Urządzenie wyciągowe dzwonu nurkowego. Sprężarka powietrza EK3-7.5 z silnikiem el. – 1 szt.; Sprężarka powietrza EK3-7.5 z silnikiem el. – 1 szt.; Prądnice okrętowe przegląd 3 szt.; Tablica rozdzielcza agregatu postojowego. Szafa rozdzielcza napięcia z lądu i zasilania. Układ synchronizacji prądnic, rozdziału mocy. Wyłączniki APU 30 na tablicach sterowniczych. Instalacja dozorowo-wykrywcza pożaru i gaśnicza. Wyłączniki WIS na GTR 3x380V 55 szt. Wyłączniki pakietowe na GTR 3x380V 55 szt.; Zabezpieczenia prądowe topikowe 270 szt. Elektr. podgrzewacze, pompy oleju SG - montaż 2 szt.; Grzejniki elektryczne - wymiana – 35 szt.; Spalarka śmieci - naprawa. Agregat postojowy 26H6 – 1 szt.; Skrzynki pomp zanurzeniowych – 9 szt. Skrzynki spawalnicze – 4 szt. Skrzynki oświetlenia – 5 szt.; Skrzynki wentylacji – 6 szt. Skrzynki ogrzewania – 5. szt. Skrzynki siłowe Typ. EW 9308 SS – 15 szt. Sygnalizacja okrętowa, dzwonkowa. Wentylacja ogólnookrętowa. Oświetlenie messy oficerskiej i marynarskiej. Lampy oświetleniowe. Gniazda i kojówki okrętowe, wyłączniki - wymiana. Skrzynki stateczn. urządzeń elektr typ ZML1 – 20 szt. Skrzynki stateczn. urządzeń elektr typ ZML4 – 14 szt. Główna tablica rozdzielcza 3x380V iluminatory oraz okna - wymiana Pomieszczenia marynarskie 1,2,3 Messa kadry Pom kadry 305,306,308,309,3010,311,312 Pom kadry 304,307,313 Messa załogi Łaźnia załogi Skrzynki hydrantowe ppoż. Trap okrętowy 2 szt. Tenty trapowe na trapy krótki i długi. Klapy czerpni powietrza: 16 szt. Firanki stalowe w czerpniach powietrza. Wymiana stali Korytarze na pokładach nawigacyjnych, głównym, łodziowym Dyżurka oficera Ścianki działowe nadbudówki. Bloczki do podnoszenia znaków sygnałowych. ZDS Zmurszałe gretingi dębowe Kładki drewniane Nadbudówka - wymiana poszycia GSD pokład łodziowy, pokład główny Punkt sanitarno-chemiczny Pomieszczenie wyjścia awaryjnego z pompowni Trapy zejściowe Pojemnik na odpady i śmieci. Pokrywy luków ładowni - wymiana siłowników 4 szt. Włazy ciężkie 35 szt. Zawiesia do węży od motopomp. Krętliki mosiężne wraz z trzpieniami. Bębny linowe 5 szt. Pomieszczenie WC marynarzy Bęben na hol Zrzutnie tratw ratunkowych. Pomieszczenie łazienki WC kadry System odtw. gotowości bojowej łodzi ratowniczych. Żuraw okrętowy Dor 0,63t. Pomieszcznie rozbitków Skrzynia sterowania Zurawika zż-ŻOL 3,0 Żuraw okrętowy HYDRALIFT OKMCV 1800 Ograniczniki do łoża pontonu SŁR 7500. Łoże do pontonu ŁZPN Pokład do współpracy ze śmigłowcem. Tabliczki znamionowe na drzwi do pomieszczeń. Ambulatorium - modernizacja węzła sanitarnego Operatorka dzwonu nurkowego System wentylacji magazynu gazów. Szyb dzwonu i urządzenia do ryglowania. Podest nurkowy Pomieszczenie przetwornic urządzeń specjalnych. Pomieszczenie ubieralni nurka Trapy nurkowe. Pomieszczenie magazynu gazów, magazynek nurkowy Ładownia dziobowa. Pomieszczenie komory dekompresyjnej. Techniczne środki wspomagające ochronę. Komora dekompresyjna Tablica reduktorów Kabel połączeniowy i stojak sonaru MS1000. Tablica rozdzielcza gazów - magazyn gazów Dzwon nurkowy. Urządzenie filtro-wentylacyjne MG-2 Rentgenometr DPS-68M1-M wraz z przystawką. System likwidacji skażeń Kuchnia okrętowa. Kuchnia elektryczna typu KE 41 B35 Patelnia elektryczna. Piec piekarniczy Magazynek przykuchenny. Pentra Komory prowiantowe 124 i 126 Ładownia rufowa. Układ sterowania automatycznego chłodni prowiantów Chłodnia prowiantowa.


Do dnia zawarcia porozumienia (22 września 2016 r.) dokonano następujących czynności:


  • wydokowanie okrętu,
  • prace konserwacyjno-malarskie (piaskowanie + malowanie) kadłuba, pokładów otwartych, nadbudówki, zbiorników - wszystkie rejony częściowo - nie w pełnym zakresie,
  • prace spawalniczo-kadłubowe (wymiana niektórych fragmentów/konstrukcji kadłuba),
  • prace demontażowe mechanizmów/systemów/wyposażenia okrętowego + rozmontowanie i weryfikacja na warsztacie,
  • naprawa/remont niektórych urządzeń i systemów, przygotowanie do montażu.


Zaawansowanie wykonania poszczególnych pozycji z wykazu prac remontowych kształtowało się na różnym poziomie z zakresu od 0 do 99% (tj. niektóre pozycje nie zostały wykonane w ogóle, inne częściowo, a część prawie całkowicie).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaka stawka VAT będzie miała zastosowanie dla rozliczeń opisanych w pkt 3, tj.: za koszty związane z oznaczeniem, skatalogowaniem nowo zakupionych i/lub zdemontowanych czy wyremontowanych materiałów, elementów wyposażenia z Okrętu celem ich zdeponowania w magazynie Stoczni?


Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze, że zawarte porozumienie ustanawia warunki końcowego rozliczenia umowy na remont statku opodatkowany na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 stawką VAT 0% oraz analizując orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości nie należy sztucznie wyodrębniać ze złożonego świadczenia jakim jest remont statku świadczenia pomocniczego jakim jest skatalogowanie części zdemontowanych lub zakupionych w związku z jego naprawą.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawa opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 835 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380, z późn. zm.), przez umowę przechowania przechowawca zobowiązuje się zachować w stanie niepogorszonym rzecz ruchomą oddaną mu na przechowanie.

Jeżeli wysokość wynagrodzenia za przechowanie nie jest określona w umowie albo w taryfie, przechowawcy należy się wynagrodzenie w danych stosunkach przyjęte, chyba że z umowy lub z okoliczności wynika, iż zobowiązał się przechować rzecz bez wynagrodzenia (art. 836 ww. ustawy).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 oraz ich części składowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

W świetle art. 83 ust. 2 powołanej ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7–18 i 20–22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Przepis art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 – uwzględniając specyfikację wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Unii Europejskiej.

Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, dokumentacja, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy winna udowadniać, że stawkę 0% zastosowano do czynności, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, z tym że dokumenty potwierdzające wykonanie tych czynności muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktycznie przez nie dowodzoną. Podatnik aby skorzystać ze stawki 0% powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji.

Należy wskazać, że świadczenie składające się z co najmniej dwóch czynności, które z ekonomicznego punktu widzenia tworzy jedną całość ma miejsce wtedy, gdy jedną z jego części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego zrealizowania (wykorzystania) usługi zasadniczej. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie wyklucza zastosowanie do poszczególnych jego elementów odrębnych cen. Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu czynności kompleksowej.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych regulacji prowadzi do stwierdzenia, że mamy do czynienia z dwiema niezależnymi usługami, tj. z usługą remontu okrętu oraz usługą polegającą na oznaczeniu i skatalogowaniu nowo zakupionych i/lub zdemontowanych czy wyremontowanych materiałów, elementów wyposażenia okrętu, która – jak wskazuje treść wniosku – świadczona będzie w celu ustalenia towarów pozostałych (niewykorzystanych – kupionych, zdemontowanych, wyremontowanych), które Stocznia ma przechować. W związku z powyższym nie można zgodzić się ze Stocznią, że usługa ta będzie świadczeniem pomocniczym do usługi remontu okrętu. W ocenie tut. organu, usługa ta nie będzie niezbędna, aby przeprowadzić ww. remont. W konsekwencji - wbrew stanowisku Stoczni - nie będzie ona korzystała - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy - z preferencyjnej, 0% stawki podatku. Z uwagi na fakt, że usługa ta nie będzie objęta obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, podlegać będzie opodatkowaniu - na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - stawką podatku 23%.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj