Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB3.4511.838.2016.2.IK
z 26 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2016 r. (data wpływu 26 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w planie akcyjnym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w planie akcyjnym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni wskazuje, że zdarzenie przyszłe, którego dotyczy pytanie jest związane z planem akcyjnym, oferowanym przez pracodawcę Wnioskodawczyni …. Sp. z o.o., w którym uczestniczy. Wnioskodawczyni przedstawia szczegółowy opis planu wskazując, że zapytanie będzie dotyczyło tylko przyznanych akcji fantomowych, które staną się nieodpłatnymi akcjami dodatkowymi po upływie trzech lat.

W celu zwiększenia motywacji i lojalności pracowników brytyjska spółka …. (dalej: U.) uchwałą Zarządu z dnia 23 lipca 2014 r., przyjęła plan akcyjny (dalej: Plan), w ramach którego wybranym pracownikom spółek zależnych, w tym ….. Sp. z o.o. (dalej: U. S.), przyznana została możliwość nabywania akcji spółki U. Udział w planie ma charakter dobrowolny.

Zgodnie z przyjętymi postanowieniami, pracownicy U. S. zatrudnieni na szczeblach WL2, WL1 i poniżej, będą uprawnieni do wzięcia udziału w Planie począwszy od dnia 1 listopada 2014 r. Jednocześnie U. S. nie ma wpływu na wybór pracowników uprawnionych do uczestnictwa w Planie oferowanym przez U., ponieważ uprawnienie do uczestnictwa wynika bezpośrednio z regulaminu Planu.

Proces nabywania akcji każdorazowo będzie przebiegał zgodnie z opisanym poniżej schematem. W trakcie wyznaczonego raz do roku trzytygodniowego okresu zainteresowani pracownicy zatrudnieni na szczeblach WL2, WL1 i poniżej, będą mogli podjąć decyzję o przystąpieniu do Planu. Ponadto, we wspomnianym okresie pracownicy, do których adresowany jest Plan i którzy wyrazili chęć uczestnictwa, zobowiązani będą do podjęcia decyzji, co do wysokości comiesięcznych składek, które będą potrącane z ich wynagrodzenia przez U. S. Wysokość comiesięcznej składki potrącanej z wynagrodzenia netto pracowników powinna mieścić się w granicach określonych przez administratora Planu.

W dalszej kolejności, po zakończeniu każdego kwartału dokonywane będzie nabycie przez Uczestników Planu akcji U., po obowiązującej w danym momencie cenie rynkowej. Liczba możliwych do nabycia akcji U. uzależniona będzie od wysokości zgromadzonych środków z tytułu comiesięcznych składek potrąconych z wynagrodzenia netto pracowników. Należna uprawnionym pracownikom dywidenda z tytułu posiadanych akcji będzie przeznaczana (zgodnie z postanowieniami Planu) na reinwestycję w akcje tego samego rodzaju. Tym samym, nie nastąpi wyplata dywidendy w formie pieniężnej. Dodatkowo, Uczestnicy Planu będą również uprawnieni do nieodpłatnego otrzymania określonej ilości akcji przy założeniu, że zostaną spełnione warunki wskazane w Planie. W zależności od liczby zakupionych akcji zwykłych, za każde trzy zakupione akcje, pracownicy otrzymają nagrodę w postaci jednej akcji (jednostki) „fantomowej”. Akcja (jednostka) „fantomowa” nie jest instrumentem finansowym, lecz niezbywalnym, warunkowym prawem do otrzymania akcji dodatkowych, którego realizacja będzie możliwa dopiero po upływie trzyletniego okresu zawieszenia pod warunkiem, że pracownik nie dokona zbycia akcji zakupionych wcześniej w ramach Planu oraz, że spełnione zostaną inne określone w Planie wymogi. Sprzedaż akcji U. zakupionych przez pracownika w ramach Planu przed zakończeniem trzyletniego okresu zawieszenia, prowadzi do utraty powiązanych z nimi praw do akcji dodatkowych bez prawa do ekwiwalentu lub rekompensaty. Z tytułu przyznania nagrody w postaci akcji (jednostek) „fantomowych”, Uczestnikom Planu nie przysługuje możliwość rozporządzania akcjami ani dywidenda z ich tytułu. Uprawnienia te nabywają dopiero w momencie realizacji nagrody i otrzymania akcji. W chwili faktycznej realizacji nagrody, Uczestnicy Planu otrzymują nieodpłatnie akcje U. wraz z pełnymi prawami do rozporządzania nimi i otrzymywania z ich tytułu dywidendy (stosunek wymiany to jedna akcja zwykła w zamian za jedną akcję/jednostkę „fantomową”).

Dodatkowo, w momencie realizacji nagrody, oprócz akcji zwykłych przysługujących Uczestnikom w ilości ustalonej na początku 3-letniego okresu zawieszenia, otrzymają oni dodatkowe akcje zwykłe o wartości równej ekwiwalentowi dywidendy, która byłaby należna w trakcie trzyletniego okresu zawieszenia, gdyby akcje (jednostki) „fantomowe” były prawdziwymi akcjami.

Wszelkie koszty związane z nieodpłatnym przekazaniem w ramach Planu pracownikom U. S. akcji brytyjskiej spółki U. zostaną poniesione przez U. S. na podstawie rozliczeń między poszczególnymi podmiotami grupy U.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionej przez Wnioskodawczynię sytuacji zastosowanie będzie miał przepis art. 24 ust. 11 zdanie pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, biorąc pod uwagę, że spółka której akcje są objęte Planem ma siedzibę w Wielkiej Brytanii a Plan został zatwierdzony uchwałą Zarządu zgodnie z lokalnymi przepisami?

Zdaniem Wnioskodawczyni, po upływie 3-letniego okresu zawieszenia, jeżeli określone Planem warunki zostaną spełnione, pracownicy nieodpłatnie otrzymują dodatkowe akcje brytyjskiego podmiotu U.

W ocenie Wnioskodawczyni, do sytuacji nieodpłatnego nabycia przez pracowników akcji w ramach Planu, zastosowanie będzie miał art. 24 ust. 11 zdanie pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji.

Ponadto, jak wskazuje Wnioskodawczyni, w świetle art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ww. przepis ma zastosowanie do dochodu uzyskanego z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek, które mają swoją siedzibę na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zgodnie z powyższymi przepisami, odroczenie opodatkowania do momentu zbycia akcji następuje, gdy łącznie spełnione są poniższe warunki:

  1. akcje są obejmowane bądź nabywane poniżej wartości rynkowej,
  2. akcje są obejmowane (nabywane) przez osoby uprawnione do tego nabycia na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki,
  3. akcje nabywane (obejmowane) są akcjami spółek mających siedzibę na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W odniesieniu do pierwszego oraz trzeciego ze wskazanych powyżej warunków, zdaniem Wnioskodawczyni nie ulega wątpliwości, że w analizowanej sytuacji będą one spełnione. Odrębna analiza jest natomiast konieczna w odniesieniu do warunku drugiego – konieczności podjęcia uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy uprawniającej do nabycia akcji spółki.

Przede wszystkim należy podkreślić, że konieczność taka wypływa bezpośrednio z postanowień ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030, dalej: KSH). Art. 393 pkt 6 w powiązaniu z art. 362 § 1 pkt 2 ustawy KSH, wymagają uchwały walnego zgromadzenia do nabycia akcji własnych spółki w celu przekazania ich pracownikom. Oznacza to, że polskie prawo handlowe narzuca, by walne zgromadzenie podejmowało decyzje o przyznaniu pracownikom prawa do nabycia akcji spółki. Nie można jednak automatycznie twierdzić, że takie same ograniczenia są zawarte w systemach prawnych innych państw. Tym samym, nieuprawnione byłoby rozciąganie postanowień szczególnych ustawy KSH na prawodawstwo innych krajów. Z uwagi na okoliczność, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprost zezwalają na przesunięcie momentu podatkowego w przypadku nabycia akcji spółek mających siedzibę na terenie Unii Europejskiej, logicznym wnioskiem jest konieczność zastosowania przepisów danego kraju regulujących warunki pozwalające na wskazanie pracowników uprawnionych do takiego nabycia. Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Plan został zatwierdzony uchwałą Zarządu brytyjskiej spółki U. (nie zaś uchwałą walnego zgromadzenia), ponieważ taka forma akceptacji jest zgodnie z prawem brytyjskim wystarczająca do wprowadzenia w życie Planu i przyznania pracownikom grupy U. w poszczególnych krajach akcji brytyjskiego podmiotu U. Oznacza to, że Plan został wprowadzony zgodnie z brytyjskimi przepisami prawa handlowego, z których wynika prawo pracowników do nabycia akcji poniżej wartości rynkowej.

Podkreślić przy tym należy, że skoro art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewiduje rozszerzenie zakresu obowiązywania art. 24 ust. 11 ww. ustawy na spółki, których siedziba znajduje się poza terytorium Polski, to powinien również akceptować stosowanie postanowień prawa spółek handlowych innych krajów w zakresie przyznawania pracownikom prawa do nabywania akcji danej spółki.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawczyni, przepis art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinien być prawidłowo i w pełni interpretowany w następujący sposób – prawo do nabycia akcji spółki powinno wynikać z dokumentów przyjętych i zaakceptowanych przez spółkę przyznającą zgodnie z przepisami wewnętrznymi kraju, w którym spółka ma siedzibę.

Przyjęcie odmiennego rozumienia ww. przepisu, prowadziłoby do sytuacji, w której spółki zagraniczne byłyby nierówno traktowane w kontekście prawa do przyznawania akcji wybranym osobom. Niemniej jednak, z dokumentów przyjętych w myśl danego ustawodawstwa, powinno w sposób jednoznaczny wynikać uprawnienie do nabycia akcji na preferencyjnych warunkach oraz wskazanie kręgu takich osób. Art. 24 ust. 11 ww. ustawy, nie może zatem stanowić podstawy do narzucania jaki organ spółki zagranicznej i w jakiej formie może podjąć decyzję o przyznaniu akcji pracownikom.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawczyni, wszystkie warunki określone w art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są spełnione, a zatem moment powstania przychodu zostanie odroczony do czasu sprzedaży przez pracowników akcji U.

Tym samym, sprzedaż akcji U. przez pracowników U.S. będzie jedynym momentem, w którym należy rozpoznać przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Będzie on rozpoznany jako przychód z kapitałów pieniężnych określony w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany 19% stawką podatku zgodnie z art. 30b ust. 1 tejże ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Tym samym, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni uczestniczy w planie akcyjnym organizowanym przez …. Sp. z o.o. W celu zwiększenia motywacji i lojalności pracowników brytyjska spółka …. uchwałą Zarządu z dnia 23 lipca 2014 r., przyjęła plan akcyjny (dalej: Plan), w ramach którego wybranym pracownikom spółek zależnych, w tym …. Sp. z o.o. przyznana została możliwość nabywania akcji spółki U. Uczestnicy Planu będą uprawnieni do nieodpłatnego otrzymania określonej ilości akcji przy założeniu, że zostaną spełnione warunki wskazane w Planie. W zależności od liczby zakupionych akcji zwykłych, za każde trzy zakupione akcje, pracownicy otrzymają nagrodę w postaci jednej akcji (jednostki) „fantomowej”. Akcja (jednostka) „fantomowa” nie jest instrumentem finansowym, lecz niezbywalnym, warunkowym prawem do otrzymania akcji dodatkowych, którego realizacja będzie możliwa dopiero po upływie trzyletniego okresu zawieszenia pod warunkiem, że pracownik nie dokona zbycia akcji zakupionych wcześniej w ramach Planu oraz, że spełnione zostaną inne określone w Planie wymogi. W chwili faktycznej realizacji nagrody Uczestnicy Planu otrzymują nieodpłatnie akcje U. wraz z pełnymi prawami do rozporządzania nimi i otrzymywania z ich tytułu dywidendy (stosunek wymiany to jedna akcja zwykła w zamian za jedną akcję/jednostkę „fantomową”). Dodatkowo, w momencie realizacji nagrody, oprócz akcji zwykłych przysługujących Uczestnikom w ilości ustalonej na początku 3-letniego okresu zawieszenia, otrzymają oni dodatkowe akcje zwykłe o wartości równej ekwiwalentowi dywidendy, która byłaby należna w trakcie trzyletniego okresu zawieszenia, gdyby akcje (jednostki) „fantomowe” były prawdziwymi akcjami.

Z powyższego wynika, że uchwałą Zarządu Spółki …. został przyjęty plan akcyjny w ramach którego wybranym pracownikom spółek zależnych, w tym …. Sp. z o.o., przyznana została możliwość nabywania akcji spółki …..

W rozpatrywanej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840).

Stosownie do art. 21 ust. 1 tej Konwencji – części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Z analizy ww. Konwencji wynika zatem, że przychody z innych źródeł otrzymane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Zatem, do opodatkowania dochodu z tytułu nieodpłatnego nabycia dodatkowych akcji przez Wnioskodawczynię planu akcyjnego mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 tego przepisu wymienione są przychody z innych źródeł.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl przepisu art. 24 ust. 11 ww. ustawy, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. Zakresem regulacji prawnej ww. przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zatem objęcie (nabycie) akcji przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Uregulowanie przewidziane w tym przepisie nie stanowi definitywnego zwolnienia podatkowego, bowiem jedynie przesuwa w czasie datę powstania obowiązku podatkowego z tytułu objęcia akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy).

Stosownie do przepisu art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 11 i 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Należy zauważyć, że ustawodawca odroczył moment powstania obowiązku podatkowego dotyczącego dochodu uzyskanego z tytułu nabycia przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, akcji spółek, których siedziba mieści się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o czym stanowi przepis art. 24 ust. 11 w zw. z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z wykładnią językową cytowanych powyżej przepisów, a także zakazem rozszerzającego interpretowania przepisów zawierających preferencje podatkowe należy stwierdzić, że przepisy te odraczają moment opodatkowania dochodu wynikającego z różnicy między wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie), w sytuacji, gdy spełnione są wskazane w nim warunki, tj.:

  • musi nastąpić objęcie (nabycie) akcji – przepis dotyczy zatem zarówno akcji emitowanych po raz pierwszy (objęcie) jak i akcji będących już w obrocie (nabycie),
  • spółka, której akcje są nabywane ma siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
  • osoby obejmujące (nabywające) te akcje muszą być uprawnione do takiego nabycia na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej ich emitentem.

Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, że przepis art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie miał zastosowania do akcji objętych (nabytych) przez Wnioskodawczynię w ramach uczestnictwa w planie akcyjnym, bowiem przepis ten odnosi się wyłącznie do akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia.

W przywołanym wyżej przepisie ustawodawca w sposób wyraźny i jednoznaczny wskazuje podstawę objęcia (nabycia) akcji, tj. uchwałę oraz organ dokonujący czynności – walne zgromadzenie. Podkreślenia wymaga, że przy stosowaniu tego przepisu decyzja zarządu spółki nie może zastępować (być alternatywą dla) uchwały walnego zgromadzenia spółki. Zarząd reprezentuje spółkę na zewnątrz i prowadzi jej sprawy natomiast walne zgromadzenie jest organem właścicieli spółki. Zatem, w okolicznościach niniejszej sprawy uznać należy, że brak tożsamości – z jednej strony dokumentu, na podstawie którego przyznawane są nieodpłatnie akcje, z drugiej zaś organu podejmującego decyzje w tej kwestii – powoduje, że nie jest spełniona podstawowa przesłanka wynikająca z przepisu art. 24 ust. 11 ww. ustawy.

Mając na uwadze okoliczności przedstawione we wniosku, w szczególności nieodpłatne nabycie przez Wnioskodawczynię dodatkowych akcji przyznawanych po upływie 3-letniego okresu zawieszenia w ramach organizowanego przez Spółkę U planu akcyjnego, stwierdzić należy, że w momencie ich otrzymania Wnioskodawczyni uzyska przychód z innych źródeł o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niewątpliwie bowiem korzyść Wnioskodawczyni polega na nabyciu ww. akcji bez ponoszenia wydatków na ich nabycie. W momencie przeniesienia własności akcji, Wnioskodawczyni uzyskuje przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, zatem, u Wnioskodawczyni powstanie przychód z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia, odpowiadający wartości rynkowej otrzymanych akcji.

W świetle powyższego, w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, mając na uwadze, że nie zostały spełnione wszystkie ustawowe kryteria warunkujące zastosowanie przepisu art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. akcje zostały przyznane Wnioskodawczyni na podstawie uchwały Zarządu Spółki a nie na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki, w związku z tym, stwierdzić należy, że art. 24 ust. 11 zd. pierwsze ww. ustawy, nie znajdzie zastosowania w niniejszej sprawie. Należy przy tym wskazać, że treść art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy czytać łącznie z art. 24 ust. 12 tej ustawy, który stanowi uzupełnienie treści art. 24 ust. 11 ww. ustawy, zarówno zdania pierwszego jak i zdania drugiego. W konsekwencji, dochód z tytułu nieodpłatnie otrzymanych przez Wnioskodawczynię dodatkowych akcji w ramach planu akcyjnego podlega opodatkowaniu w momencie otrzymania ww. akcji.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97 300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj