Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-845/08-4/AM
z 23 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu 25 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach loterii promocyjnej - jest prawidłowe.

W dniu 25 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach loterii promocyjnej.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.


Wnioskodawca w celu zwiększenia swoich przychodów, planuje organizować dla swoich klientów (będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarcza) akcje promocyjne (dalej: „Akcje Promocyjne”). W ramach planowanych Akcji Promocyjnych Spółka zamierza wdrożyć i przeprowadzić trzy rodzaje programów: (i) konkurs, (ii) sprzedaż premiowa oraz (iii) loterię promocyjną.


Konkurs - zdarzenie przyszłe I


Według planowanych założeń Konkurs zostanie przeprowadzony w taki sposób, iż nagradzane będą najlepsze wyniki gospodarcze kontrahentów Spółki w zakresie nabywania oraz sprzedaży produktów Spółki. W planowanym Konkursie nagrody będą przyznawane określonej liczbie uczestników, którzy w trakcie trwania Konkursu dokonają od Spółki zakupu jej produktów o najwyższej wartości, W konkursie nagrody przyznawane będą także uczestnikom, którzy osiną najlepsze wyniki sprzedaży produktów Spółki. Spółka planuje ogłosić urządzenie Konkursu poprzez reklamę prasową. Spółka planuje przyznawanie zwycięzcom Konkursu nagród rzeczowych. Na dzień składania wniosku nie została jeszcze ustalona dokładna wartość nagród rzeczowych. Jednakże, Spółka planuje, że wartość części nagród nie będzie przekraczać kwoty 760 złotych. Natomiast w _ pozostałej części, wartość nagród będzie wynosiła powyżej 760 złotych.


Sprzedaż premiowa - zdarzenie przyszłe II


Spółka planuje przeprowadzenie akcji promocyjnej, w ramach której kontrahenci Spółki nagradzani będą za ilość lub wartość dokonanych zakupów (bez elementu rywalizacji jak w przypadku Konkursu). Planowane jest, że każdy kontrahent, który zakupi produkty Spółki o określonej wartości lub w określonej ilości będzie premiowany nagrodą/upominkiem, produktem Spółki bezpośrednio po dokonaniu przez niego takich zakupów. Spółka w ramach Sprzedaży Premiowej planuje także przypisanie swoim produktom określonej ilości punktów, które będą przyznawane kontrahentom przy dokonaniu zakupu danego produktu Spółki. Następnie, zgromadzone w ten sposób przez kontrahentów Spółki punkty, będą mogły być przez nich wymieniane na nagrody inne niż produkty „własne” Spółki. Na dzień składania wniosku nie została jeszcze ustalona wartość upominków/nagród, które będą wydawane w ramach Sprzedaży Premiowej.


Loteria promocyjna - zdarzenie przyszłe III


Spółka, po uzyskaniu stosownego zezwolenia Ministra Finansów planuje zorganizowanie i przeprowadzenie Loterii Promocyjnej. Spółka planuje, że w Loterii Promocyjnej będą losowane nagrody rzeczowe dla tych z pośród kontrahentów Spółki, którzy w trakcie trwania akcji promocyjnej dokonają od Spółki zakupu jej produktów o określonej wartości lub ilości. Na dzień składania wniosku nie została jeszcze ustalona dokładna wartość nagród rzeczowych. Jednakże Spółka planuje ze wartości części nagród nie będzie przekraczać kwoty 2.280 złotych. Natomiast w pozostałej części, wartość nagród będzie wynosiła powyżej 2.280 złotych.

Związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy na Spółce z tytułu wydania nagród w Konkursie których wartość nie będzie przekraczać kwoty 760 złotych ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?
  2. Czy na Spółce z tytułu wydania nagród w Konkursie, których wartość będzie wyższa niż kwota 760 złotych, ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?
  3. Czy na Spółce z tytułu wydania upominków/nagród w ramach Sprzedaży Premiowej ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?
  4. Czy na Spółce z tytułu wydania nagród w ramach Loterii Promocyjnej których wartość nie będzie przekraczać kwoty 2 280 złotych ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?
  5. Czy na Spółce z tytułu wydania nagród w ramach Loterii Promocyjnej, których wartość będzie wyższa niż kwota 2280 złotych ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych”

Odpowiedź na pytanie czwarte i piąte stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie pytania pierwszego, drugiego i trzeciego został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.


W zakresie pytania czwartego i piątego zdaniem Wnioskodawcy nie będą ciążyć na nim obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.


W odniesieniu do nagród wydawanych przez Spółkę w ramach Loterii, zdaniem Wnioskodawcy nagrody wydawane w ramach Loterii, które nie będą korzystały ze zwolnienia kwotowego określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn, takie których jednorazowa wartość przekroczy 2.280 złotych, będą stanowiły przychód z działalności gospodarczej kontrahentów Spółki. Zdaniem Wnioskodawcy wynika to z faktu, iż udział w Loterii związany jest z faktem prowadzonej działalności gospodarczej. Co więcej, kwalifikacja do udziału w Loterii uzależniona jest od osiągnięcia określonego wyniku gospodarczego. Zatem w świetle dotychczas prezentowanych przez organy podatkowe stanowisk, przedsiębiorca wygrywający w Loterii będzie miał obowiązek doliczyć wartość nagrody do dochodów z prowadzonej działalności i opodatkować ją według zasad właściwych dla opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej (19 % stosownie do przepisu art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub według stawki progresywnej w przypadku opodatkowani na zasadach ogólnych). Reasumując, w odniesieniu do nagród w Loterii, których wartość przekroczy kwotę 2280 złotych, wobec konieczności rozliczenia podatku od tych nagród przez kontrahentów Spółki będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą Spółka zwolniona będzie z obowiązków ciążących na płatniku tj. z obowiązku obliczenia, pobrania i wpłaty podatku na rachunek właściwego urzędu skarbowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na wstępie należy wyjaśnić, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach loterii promocyjnej uznano za prawidłowe, jednakże uzasadnienie prawne jest w części odmienne od uzasadnienia przedstawionego przez Wnioskodawcę.


Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz.176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m. in. w art. 30 ust. 1 pkt 2.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że do udziału w loterii promocyjnej mogą przystąpić tylko kontrahenci Wnioskodawcy, którzy osiągnęli określony wynik finansowy.


Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż przychód z nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej należy zaliczyć do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej.


W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z kolei zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Oznacza to, że jeżeli nagroda lub wygrana została uzyskana przez przedsiębiorcę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - nie ma zastosowania zryczałtowana forma opodatkowania.


W związku z powyższym nie będą miały zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość otrzymanej nagrody uzyskanej w ramach loterii promocyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Skoro w przedmiotowej sprawie podmiotem tym jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą to winna ona opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami (dochodami) stosownie do wybranej formy opodatkowania.


Reasumując, wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconej tym osobom nagród.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj