Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.1013.2016.1.DJD
z 7 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2016 r. (data wpływu 16 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu dofinansowania do budowy przyłączy kanalizacyjnych do gminnej sieci kanalizacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Na mocy uchwały z dnia 27 sierpnia 2015 r., Nr … Rady Gminy …. (Dz. U. woj. …. z 15 września 2015 r., poz. 4677, dalej: „uchwała”) w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji celowej dla osób fizycznych ze środków budżetu Gminy …. na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, osoby fizyczne mogą otrzymywać dotację na zadanie związane z budową przyłącza kanalizacji sanitarnej do budynku mieszkalnego zlokalizowanego w granicach administracyjnych Gminy …. Szczegółowe zasady udzielania dotacji oraz sposób jej rozliczania i kontroli zostały ustalone w Regulaminie, stanowiącym załącznik do uchwały.

Zgodnie z Regulaminem:

„ § 4. 1. Przed udzieleniem dotacji zostanie zawarta umowa pomiędzy Inwestorem a Dotującą.

2. Podstawą do zawarcia umowy jest pozytywne rozpatrzenie wniosku.

3. W umowie zostanie określony co najmniej:

  1. szczegółowy opis zadania,
  2. wysokość udzielonej dotacji i tryb płatności,
  3. termin i sposób rozliczenia dotacji.

§ 5.1. Inwestor zobowiązany jest do:

  1. wykonania dokumentacji projektowej przyłącza uzgodnionego z Zakładem Wodociągowo-Kanalizacyjnym ….,
  2. uzyskania wymaganego prawem zezwolenia na prowadzenie robót budowlanych,
  3. uzyskania protokołu odbioru robót wydanego przez Zakład Wodociągowo-Kanalizacyjny ….,
  4. wykonania dokumentacji geodezyjnej powykonawczej.

2. Wysokość dofinansowania w formie dotacji celowej wynosić będzie 50% nakładów inwestycyjnych związanych z robotami budowlanymi, jednak nie więcej niż 1 000 zł przy długości przyłącza do 50 m.b.

3. Wysokość dofinansowania w formie dotacji celowej wynosić będzie 50% nakładów inwestycyjnych związanych z robotami budowlanymi, jednak nie więcej niż 2 000 zł przy długości przyłącza powyżej 50 m.b.

4. Kosztem kwalifikowanym zadania, o którym mowa w ust. 2 i 3, jest:

  1. dokumentacja projektowa przyłącza,
  2. zakup materiałów budowlanych,
  3. wykonanie przyłącza (sprzęt i robocizna),
  4. dokumentacja geodezyjna powykonawcza.

§ 6. W celu otrzymania dotacji Inwestor:

  1. przedłoży Dotującej oryginały rachunków lub faktur za:
    1. wykonanie dokumentacji projektowej przyłącza wraz z kosztorysem powykonawczym,
    2. zakup materiałów budowlanych,
    3. wykonanie przyłącza (sprzęt i robocizna),
    4. wykonanie dokumentacji geodezyjnej powykonawczej.
  2. wykona przyłącze w terminie 3 miesięcy licząc od dnia ogłoszenia okresu wskazanego w § 2 ust. 2.
  3. dostarczy Dotującej protokół odbioru robót oraz dokumentację geodezyjną powykonawczą.

§ 7.1. Na podstawie złożonego przez Inwestora wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 1, podpisanej umowy, o której mowa w § 4 ust. 1 oraz po przedłożeniu dokumentów wyszczególnionych w § 6, zostanie wypłacona dotacja, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Regulaminie.

2. Wypłata dotacji, przyznanej na podstawie umowy zawartej pomiędzy Dotującą a Inwestorem, nastąpi w terminie 14 dni od dnia przedłożenia przez Inwestora dokumentów, o których mowa w § 6.

3. Po rozliczeniu dotacji, Gmina zwróci Inwestorowi przedłożoną przez Niego dokumentację wraz z opisem dotyczącym struktury finansowana.

§ 8. Dotująca zastrzega sobie prawo skontrolowania wykonanego zadania, na które zostanie udzielona dotacja”.

Wskazana powyżej uchwała została podjęta na podstawie następujących przepisów:

  1. art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 584, z późn. zm.),
  2. art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.),
  3. art. 400a ust. 1 pkt 5 oraz art. 403 ust. 2-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r., poz. 1232, z późn. zm.),
  4. art. 4 ust. 1 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.).

Inwestycja związana z budową przyłączy kanalizacyjnych nie wynika z realizacji zadań z zakresu administracji rządowej lub innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami. Jest to zadanie własne gminy. Dotacja celowa przeznaczona na częściowe dofinansowanie budowy przyłącza kanalizacyjnego nie stanowi dotacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ponieważ podstawą do wypłaty dotacji jest umowa jaką właściciel nieruchomości zawarł z Gminą …. - Wnioskodawcą. Natomiast o możliwości dofinansowania zdecydowała Gmina w drodze uchwały. Osoby, które ubiegały się o dotację celową na budowę przyłącza kanalizacyjnego to wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, posiadające tytuł prawny do nieruchomości, na terenie której wykonywano przyłącze. Inwestycja związana z budową przyłączy kanalizacyjnych do budynków mieszkalnych była realizowana od stycznia do września 2016 r.

Źródłem finansowania dotacji celowej na dofinansowanie budowy przyłączy kanalizacyjnych do budynków mieszkalnych są środki własne ujęte w budżecie Gminy, stanowiące dochody Gminy.

Na Wnioskodawcy, jako płatniku, ciążą obowiązki wynikające z art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, polegające na konieczności sporządzenia informacji wg ustalonego wzoru o wysokości przychodu oraz przesłaniu tej informacji podatnikowi i Urzędowi Skarbowemu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wartość dotacji celowej udzielonej na częściowe dofinansowanie budowy przyłączy kanalizacyjnych stanowić będzie przychód z tzw. innych źródeł i na płatniku ciążyć będzie obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), wolne od podatku są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Gmina …. przyjmuje, że udzielana dotacja na częściowe dofinansowanie budowy przyłączy kanalizacyjnych nie stanowi dotacji udzielonej na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.), lecz na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r., poz. 672, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 403 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzieleniu dotacji celowej, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

W związku z powyższym, dofinansowanie do budowy przyłącza wynika z przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska, a nie z art. 221 ust. 1, 2, 4 ustawy o finansach publicznych.

Art. 403 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska stanowi bowiem, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6 stanowiących dochody budżetu gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytuł tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Natomiast art. 400a ust. 1 pkt 5 tej ustawy stanowi, że finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje m.in. wspomaganie realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, w tym dotyczących instalacji lub urządzeń ochrony przeciwpożarowej i obiektów małej retencji wodnej. Budowa przyłączy kanalizacji sanitarnej niewątpliwie służy ochronie środowiska i gospodarce wodnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielana dotacja na częściowe dofinansowanie budowy przyłącza kanalizacyjnego nie stanowi dotacji udzielonej na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, i tym samym nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, na Gminie będzie ciążył obowiązek wynikający z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem konieczność wystawania właścicielowi nieruchomości, który otrzymał dofinansowanie, informacji PIT-8C, a także przesłania tej informacji do Urzędu Skarbowego.

Podsumowując powyższe, Wnioskodawca przyjmuje, że nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z tym konieczne jest wystawienie informacji PIT-8C dla właściciela nieruchomości, który otrzymał dofinansowanie do budowy przyłącza kanalizacji sanitarnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w powyższym przepisie sformułowanie „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co pozwala, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r. – wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z kolei, w myśl art. 21 ust. 36 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być:

  • uzyskane z budżetu państwa lub z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz
  • nie stanowić dotacji określonej w art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, z późn. zm.). Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 1 pkt 3 oraz pkt 9 ustawy o finansach publicznych, ustawa ta określa zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie gospodarki finansowej oraz zakres i szczegółowość oraz zasady i tryb planowania, uchwalania i wykonywania budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 9 pkt 2 powołanej ustawy, sektor finansów publicznych tworzą jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki. Stosownie do art. 14 pkt 3 tej ustawy, zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Zaznaczyć należy, że budżet jednostki samorządu terytorialnego to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie - na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1 (art. 221 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 221 ust. 4 tej ustawy, tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie tej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Ze wskazanych powyżej regulacji wynika, że jednostka samorządu terytorialnego jest podmiotem tworzącym sektor finansów publicznych, którego zasady funkcjonowania w zakresie gospodarki finansowej określa ustawa o finansach publicznych. Określa ona także zasady uchwalania i wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, stanowiącego plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Ponadto, w ustawie tej określone są zasady udzielania dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych oraz dotacji celowych przeznaczonych na realizację bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Udzielane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele związane z realizacją zadań jej jednostki, tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie o finansach publicznych następuje na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki.

Zatem, dotacja celowa udzielona przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki stanowi dotację w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Stosownie do art. 400a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r., poz. 672, z późn. zm.), finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje wspomaganie realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych, służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, w tym dotyczących instalacji lub urządzeń ochrony przeciwpowodziowej i obiektów małej retencji wodnej.

Przepis art. 403 ust. 2 powołanej ustawy stanowi, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Wskazać w tym miejscu należy, że stosownie do art. 403 ust. 4 powołanej ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4 powołanej ustawy, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizuje budowę sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy. Na mocy uchwały Rady Gminy, będącej aktem prawa miejscowego - w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji celowej dla osób fizycznych ze środków budżetu Gminy na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej - dofinansowuje osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej budowę przyłączy kanalizacji sanitarnej do budynków mieszkalnych zlokalizowanego w granicach administracyjnych Gminy, po spełnieniu warunków określonych w uchwale. Podstawą prawną udzielenia dotacji jest art. 403 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska oraz ww. uchwała Rady Gminy ustalająca zasady udzielania dotacji. Wysokość dotacji wynosi 50% poniesionych nakładów inwestycyjnych związanych z robotami budowlanymi, nie więcej niż 2 000 zł. Wypłata dotacji następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z Wnioskodawcą. Dotacja udzielana jest osobie fizycznej po zakończeniu robót i przedłożeniu dokumentów potwierdzających ich wykonanie. Środki przeznaczone na dotację stanowią środki własne ujęte w budżecie Gminy, stanowiące dochody Gminy. Udzielana dotacja na częściowe dofinansowanie budowy przyłącza kanalizacyjnego nie stanowi dotacji udzielonej na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że skoro udzielona przez jednostkę samorządu terytorialnego, dotacja celowa nie jest dotacją udzieloną w oparciu o ustawę o finansach publicznych, jak wskazuje Wnioskodawca, to nie mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem wartość dotacji celowej udzielonej właścicielom nieruchomości na częściowe dofinansowanie budowy przyłączy kanalizacyjnych do gminnej sieci kanalizacyjnej stanowi dla Nich przychód z tzw. innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy ciążyć będzie obowiązek wystawienia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych na druku PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z przekazaniem osobom fizycznym przedmiotowej dotacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionych przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 powołanej ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj