Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP1-2.4512.202.2016.2.NF
z 2 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2016 r. (data wpływu 29 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2017 r. (data wpływu 26 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych w związku z realizacją umowy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych w związku z realizacją umowy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 stycznia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od kilkunastu lat prowadzi działalność gospodarczą w wynajmowanej nieruchomości. Umowa najmu jest zawarta na czas nieoznaczony, a dostosowanie nieruchomości do jego specjalistycznej produkcji powoduje, że najem jest planowany na dalszy, wieloletni okres. Z uwagi na produkcyjny charakter działalności Wnioskodawcy i przewożenie często wielkogabarytowych produktów oraz chemikaliów, wymagających ostrożnego transportu i szczególnej ochrony przed uszkodzeniem, szczególne znaczenie dla działalności Wnioskodawcy ma jakość drogi dojazdowej. Droga ta stanowi własność gminy.

Wnioskodawca od wielu lat występuje do gminy zabiegając o utwardzenie kilkuset metrów drogi na odcinku od drogi asfaltowej do bramy wjazdowej ww. nieruchomości, dotychczas bezskutecznie. Jest to droga gruntowa, o niestabilnej nawierzchni, na której w okresach opadów atmosferycznych występują głębokie wyboje, kałuże i błoto. Taki stan nawierzchni bardzo utrudnia dojazd samochodami ciężarowymi, szczególnie z naczepami, poważnie utrudnia manewrowanie oraz powoduje, że kierowcy parkujących na tej drodze TIR-ów niejednokrotnie nie mogą bezpiecznie opuścić kabin samochodów. Ten ostatni skutek dotyczy także osób przyjeżdżających samochodami osobowymi – wielokrotnie występowały sytuacje, w których delegacje poważnych krajowych lub zagranicznych kontrahentów brnęły przez rozległe błota opisanej drogi gruntowej. Taki stan drogi stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa przewożonych towarów, uniemożliwia swobodny transport i dojazd do obiektów Wnioskodawcy, eliminuje elementarny komfort osób przyjeżdżających do firmy, powoduje nadmierne zużycie pojazdów, skutkuje protestami firm transportowych i własnych kierowców.

W ostatnim czasie Miasto (…), którego granica przebiega wzdłuż opisanej drogi, wyraziło gotowość utwardzenia tej drogi i budowy niezbędnych parkingów dla samochodów osobowych i ciężarowych, jeśli Wnioskodawca będzie partycypował w kosztach tej inwestycji. Wnioskodawca zamierza współfinansować tę inwestycję, bowiem w jego ocenie ma ona związek z jego działalnością gospodarczą, a poniesione wydatki będą stanowiły koszt uzyskania przychodu. Zasady ponoszenia kosztów i realizacji inwestycji ma określać stosowna umowa między Wnioskodawcą i Miastem (…).

Problemy wynikające z fatalnego stanu jedynej drogi dojazdowej były przedmiotem obrad organów spółki (Wnioskodawcy), które opowiadają się za zawarciem umowy z Miastem i poniesieniem wydatków na przedmiotową inwestycję, jeśli wydatki te będą mogły być zakwalifikowane do podatkowych kosztów uzyskania przychodu spółki.

W piśmie z dnia 24 stycznia 2017 r. (data wpływu 26 stycznia 2017 r.) Wnioskodawca wskazał, że:

  1. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT;
  2. prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną podatkiem VAT, a koszty poniesione w ramach przedstawionej we wniosku inwestycji będą miały związek z działalnością opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, wystawionych w związku ze zrealizowaniem umowy o współfinansowaniu budowy drogi?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi natomiast suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Z kolei na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od wartości dodanej i zapewnia neutralność tego podatku dla podatnika tego podatku przy jednoczesnym opodatkowaniu konsumpcji. Dzięki takiej konstrukcji podatek ten ma nie stanowić obciążenia finansowego dla podatnika w przypadku, gdy usługi są wykorzystywane w działalności opodatkowanej. W przypadku czynnych podatników VAT nie powinno mieć miejsca zatem ich obciążanie podatkiem w sytuacji, gdy usługa jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wystawione dla Wnioskodawcy faktury będą związane ze zwrotem części kosztów, jakie zobowiąże się ponieść Wnioskodawca w związku z partycypacją w budowie drogi. Tym samym będą stanowić wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy. Nawet jeśli przyjąć, że poniesione przez Wnioskodawcę koszty budowy (utwardzenia) drogi nie będą miały bezpośredniego związku ze sprzedażą towarów przez Wnioskodawcę, jednak należy przyjąć że będą miały związek pośredni. W ocenie Wnioskodawcy do uznania pośredniego związku wystarczy by nabyte usługi wpływały na ogólne funkcjonowanie Wnioskodawcy jako całości.

W tym miejscu watro wskazać na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, sygn. akt I SA/Wr 1368/08, w którym Sąd stwierdził że „prawo do odliczenia podatku istnieje nawet wtedy, gdy nie można ustalić bezpośredniego związku pomiędzy zakupem a opodatkowaną transakcją, czyli w niektórych sytuacjach prawo do odliczenia może przysługiwać podatnikowi nawet w przypadku braku konkretnej transakcji opodatkowanej, jeżeli zakup związany jest z działalnością podatnika, która, co do zasady, podlega opodatkowaniu (lub daje prawo do odliczenia podatku mimo zwolnienia), a brak związku z konkretną transakcją opodatkowaną wynika z czynników obiektywnych, zwykle niezależnych od podatnika”.

Taka sytuacja zdaniem Wnioskodawcy będzie miała miejsce w opisanym zdarzeniu przyszłym, a tym samym zachodzą podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, które będą wystawione w związku ze zrealizowaniem umowy o współfinansowaniu budowy drogi. Wniosek ten jest uzasadniony także tym, że poniesione wydatki będą stanowiły koszt uzyskania przychodu i nie zachodzą żadne ustawowe przesłanki pozbawiające prawa do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, wystawionych w związku ze zrealizowaniem umowy o współfinansowaniu budowy drogi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zamierza on partycypować w kosztach inwestycji, która ma na celu utwardzenie drogi gminnej prowadzącej do siedziby Wnioskodawcy i budowy niezbędnych parkingów dla samochodów osobowych i ciężarowych.

Wyjaśnić należy, że istotne jest to, żeby ponoszone wydatki związane z realizacją inwestycji wskazanej we wniosku miały związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, co bezspornie potwierdza informacja wskazana przez Wnioskodawcę, że koszty poniesione w ramach przedstawionej we wniosku inwestycji będą miały związek z działalnością opodatkowaną.

Ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Zatem, z uwagi na fakt, że poniesione wydatki mają związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, w dalszej kolejności należy przeanalizować, czy związek ten ma charakter bezpośredni czy pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, ponieważ bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę przedstawione przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy – zgodnie z którym Wnioskodawca partycypuje w kosztach inwestycji przebudowy drogi dojazdowej do swojej siedziby, stanowiącej drogę gminną – należy stwierdzić, że wydatki poniesione na budowę drogi służą prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, tj. wykonywania czynności opodatkowanych. Oceniając natomiast kwestię związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych należy stwierdzić, że istnieje pośredni związek między opodatkowaną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, a ponoszonymi kosztami inwestycji (partycypacji w kosztach przebudowy drogi).

Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, wystawionych w związku ze zrealizowaniem umowy o współfinansowaniu budowy drogi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie, tut. Organ informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj