Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB2.4514.528.2016.2.MZ
z 10 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 8 listopada 2016 r. (data wpływu 14 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2017 r. (data nadania 20 stycznia 2017 r., data wpływu 26 stycznia 2017 r.) na wezwanie z dnia 29 grudnia 2016 r. Nr 1462-IPPP1.4512.946.2016.1.MK i Nr 1462-IPPB2.4514.528.2016.1.MZ (data nadania 29 grudnia 2016 r., data doręczenia 14 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży zespołu składników majątkowych (przedsiębiorstwa) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży zespołu składników majątkowych (przedsiębiorstwa).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: Kupujący lub Wnioskodawca 1) jest spółką prawa polskiego. Przed dniem złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca 1 złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (dalej jako: VAT), jednakże na moment składania niniejszego wniosku nie został jeszcze zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w Polsce. Na moment złożenia niniejszego wniosku, Wnioskodawca 1 nie miał również statusu rolnika indywidualnego w rozumieniu ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (t.j. Dz. U z 2012 r. poz. 803 ze zm.; dalej jako: ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego).

Wnioskodawca 1 zamierza kupić zespół składników majątkowych od K Spółka Jawna (dalej jako: Sprzedający lub Wnioskodawca 2), będącej producentem produktów spożywczych, zarejestrowanej jako czynny podatnik VAT w Polsce. Udziałowcami spółki jawnej występującej w ramach niniejszego wniosku jako Wnioskodawca 2 są osoby fizyczne niezarejestrowane dla celów VAT w Polsce (dalej jako: Wspólnicy), nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dla celów niniejszego wniosku, Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 będą występowali dalej łącznie jako: Wnioskodawcy, a Wnioskodawcy oraz Wspólnicy łącznie jako Strony.


W dniu 29 września 2016 r. Wnioskodawca 1 podpisał z Wnioskodawcą 2 oraz Wspólnikami Przedwstępną Umowę Sprzedaży Przedsiębiorstwa (Preliminary Agreement on the Sale of a Business Enterprise; dalej jako: Umowa Przedwstępna), w ramach której doszło do zawarcia między Stronami odrębnych umów przedwstępnych dotyczących:

  • nabycia przez Wnioskodawcę 1 należącego do Wnioskodawcy 2 zespołu składników majątkowych zdefiniowanego w Umowie Przedwstępnej jako przedsiębiorstwo (dalej jako: Przedsiębiorstwo);
  • nabycia przez Wnioskodawcę 1 nieruchomości będących własnością Wnioskodawcy 2, wchodzących w skład Przedsiębiorstwa (dalej jako: Nieruchomości Wnioskodawcy 2);
  • nabycia przez Wnioskodawcę 1 nieruchomości będących własnością poszczególnych Wspólników lub współwłasnością (ułamkową) Wspólników i tym samym niewchodzących w skład Przedsiębiorstwa (dalej jako: Nieruchomości Wspólników).

Zgodnie z Umową Przedwstępną, na Przedsiębiorstwo, składają się:

  1. nazwa handlowa Sprzedającego jako znak towarowy zarejestrowany w Polsce;
  2. prawa własności ruchomości, w tym linii produkcyjnych, pojazdów/samochodów, narzędzi, towarów i produktów (z wyłączeniem praw do wybranych pojazdów oraz wybranych innych, marginalnych środków trwałych);
  3. prawa własności Nieruchomości Wnioskodawcy 2;
  4. prawa wynikające z umów najmu/dzierżawy i umów leasingu dotyczących Nieruchomości Wspólników lub mienia ruchomego oraz prawa do korzystania z Nieruchomości Wspólników na podstawie innych tytułów prawnych, w tym roszczenie o rozliczenie kosztów naniesień na Nieruchomościach Wspólników, poczynionych przez Sprzedającego,
  5. należności, środki pieniężne, aktywa i pasywa, wymienione w Załączniku do Umowy Przedwstępnej;
  6. prawa z umów o prowadzenie rachunków bankowych zawartych przez Sprzedającego, z wyłączeniem rachunku Sprzedającego do przyjęcia ceny sprzedaży Przedsiębiorstwa,
  7. prawa do domen internetowych posiadanych przez Sprzedającego,
  8. decyzje administracyjne w zakresie, w jakim mogą być przeniesione na Kupującego,
  9. prawa własności intelektualnej (w tym m.in. do znaków towarowych Sprzedającego, receptur, nazw handlowych);
  10. umowy handlowe, których Sprzedający jest stroną, dotyczące produkcji, dystrybucji i sprzedaży aktualnie wytwarzanych materiałów i produktów;
  11. tajemnice przedsiębiorstwa, wszelkie księgi, rejestry, dokumenty i dokumentacje wymagane, właściwe lub niezbędne w celu prowadzenia obecnie prowadzonej działalności gospodarczej, w taki sposób, aby po przeniesieniu Przedsiębiorstwa Sprzedający nie prowadził już aktualnie prowadzonej działalności handlowej;
  12. pracownicy zatrudnieni przez Sprzedającego (przejście zakładu pracy nastąpi w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1502 ze zm.).

Stosownie do postanowień Umowy Przedwstępnej, do sprzedaży Przedsiębiorstwa dojdzie na podstawie umowy finalnej (dalej jako; Umowa Finalna). Przy czym, zgodnie z wolą Wnioskodawców oraz w związku z wymaganą formą aktu notarialnego, nabycie praw własności do Nieruchomości Wnioskodawcy 2 przez Wnioskodawcę 1 nastąpi nie na podstawie Umowy Finalnej, ale na podstawie odrębnie zawartej w formie aktu notarialnego umowy sprzedaży nieruchomości (dalej jako: Umowa sprzedaży nieruchomości). Zawarcie odrębnej Umowy sprzedaży nieruchomości związane jest też z faktem, że część Nieruchomości Wnioskodawcy 2 stanowi lub może zostać oceniona jako nieruchomości rolne w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego przewiduje natomiast ograniczenia w nabywaniu nieruchomości rolnych przez podmioty niemające statusu rolnika indywidualnego (tj. nabycie nieruchomości rolnych przez podmiot niemający statusu rolnika indywidualnego możliwe jest tylko za zgodą Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych). Na moment złożenia niniejszego wniosku, Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych nie wydał jeszcze zgody na nabycie przez Wnioskodawcę 1 (tj. podmiotu niemającego statusu rolnika indywidualnego) nieruchomości rolnych będących własnością Wnioskodawcy 2 i wchodzących w skład Przedsiębiorstwa.

Strony uzgodniły, że w przypadku braku zgody Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych na nabycie nieruchomości rolnych przez Wnioskodawcę 1, nieruchomości rolne wchodzące obecnie w skład Przedsiębiorstwa, których dotyczy brak zgody, zostaną w całości lub w części oddane przez Wnioskodawcę 2 do odpłatnego korzystania Wnioskodawcy 1 na podstawie innej czynności prawnej (np. umowy dzierżawy).

Oprócz Nieruchomości Wnioskodawcy 2, w ramach działalności produkcyjnej prowadzonej przez przedsiębiorstwo Sprzedającego wykorzystywane są również Nieruchomości Wspólników. Nieruchomości Wspólników nie stanowią majątku przedsiębiorstwa należącego do Sprzedającego. Obecnie Nieruchomości Wspólników użytkowane są przez Wnioskodawcę 2 w prowadzonej działalności na podstawie umowy dzierżawy zawartej ze Wspólnikami. Na niektórych Nieruchomościach Wspólników zostały przez Wnioskodawcę 2 poczynione nakłady. Zgodnie z Umową Przedwstępną, roszczenie o zwrot nakładów wchodzić będzie w skład Przedsiębiorstwa będącego przedmiotem umowy sprzedaży. Dodatkowo, zgodnie z Umową Przedwstępną, Nieruchomości Wspólników, jako związane z działalnością Przedsiębiorstwa, będą przedmiotem odrębnej Umowy sprzedaży, która zostanie zawarta między Wnioskodawcą 1 a Wspólnikami. W związku z faktem, że część Nieruchomości Wspólników jest lub może zostać oceniona jako nieruchomości rolne w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, dla ich nabycia przez Wnioskodawcę 1 - jako podmiotu niemającego statusu rolnika indywidualnego w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego - konieczna będzie zgoda Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych. Podobnie jak w przypadku nieruchomości rolnych stanowiących część majątku Przedsiębiorstwa (tj. należących do Sprzedającego a nie Wspólników) w razie braku zgody Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych Wspólnicy oddadzą Kupującemu Nieruchomości Wspólników, których dotyczy brak zgody, do odpłatnego korzystania na podstawie innej czynności prawnej.

Zgodnym zamiarem Wnioskodawców jest, aby przedmiotem przyszłej sprzedaży była całość przedsiębiorstwa Sprzedającego, obejmująca wszystkie składniki niezbędne do prowadzenia Przedsiębiorstwa, w sposób jaki jest ono prowadzone do chwili obecnej, co ma pozwolić na kontynuację działalności produkcyjnej przez Kupującego.


Po nabyciu Przedsiębiorstwa Kupujący zamierza kontynuować działalność dotychczas prowadzoną przez Sprzedającego (tj. działalność produkcyjną, handlową oraz inną prowadzoną przez Sprzedającego) oraz nie ma zamiaru dokonania likwidacji Przedsiębiorstwa po jego nabyciu.


W przesłanym uzupełnieniu wskazano, że:


Na etapie składania wniosku wspólnego o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych Wnioskodawca 1 oraz K Spółka Jawna (dalej jako: Wnioskodawca 2) zakładali, że - w przypadku braku zgody Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych na nabycie przez Wnioskodawcę 1 nieruchomości rolnych będących własnością Wnioskodawcy 2 - Wnioskodawca 2 odda nieruchomości rolne będące jego własnością do odpłatnego korzystania Wnioskodawcy 1 na podstawie umowy najmu lub dzierżawy. Ponadto dokonano dodatkowej opłaty w kwocie 160 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawców, że planowana sprzedaż zespołu składników majątkowych zdefiniowanego w Umowie Przedwstępnej jako Przedsiębiorstwo będzie stanowić transakcję zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, tj. transakcję wyłączoną z opodatkowania VAT, a jako taka będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej jako: PCC)?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawców, że - nawet w przypadku braku zgody Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych na nabycie przez Wnioskodawcę 1 nieruchomości rolnych będących własnością Wnioskodawcy 2 - sprzedaż zespołu składników majątkowych zdefiniowanego w Umowie Przedwstępnej jako Przedsiębiorstwo z pominięciem nieruchomości rolnych będących własnością Wnioskodawcy 2, które jednak zostaną oddane Wnioskodawcy 1 przez Wnioskodawcę 2 do odpłatnego korzystania na podstawie odrębnej czynności prawnej (czynności prawnych), będzie stanowiła transakcję zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, tj. transakcję wyłączoną z opodatkowania VAT, a jako taka będzie podlegała opodatkowaniu PCC?

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od czynności cywilnoprawnych, w zakresie podatku od towarów i usług w dniu 9 lutego 2017 r. została wydana interpretacja Nr 1462 -IPPP1.4512.946.2016.2.MK.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad 1.


Zdaniem Wnioskodawców, planowana sprzedaż zespołu składników majątkowych zdefiniowanego w Umowie Przedwstępnej jako Przedsiębiorstwo, będzie stanowić transakcję zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, tj. transakcję wyłączoną z opodatkowania VAT, a jako taka będzie podlegała opodatkowaniu PCC.

Zdaniem Wnioskodawców, skoro planowana sprzedaż zespołu składników majątkowych zdefiniowanego w Umowie Przedwstępnej jako Przedsiębiorstwo będzie stanowiła czynność wyłączoną spoza opodatkowania VAT, to należy uznać, że będzie ona podlegała opodatkowaniu PCC, a obowiązek uiszczenia PCC będzie spoczywał na Kupującym.


Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit a w zw. z ust. 4 ustawy o PCC, opodatkowaniu PCC podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych, przy założeniu, że przedmiotem sprzedaży są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

i jednocześnie nie zachodzą przesłanki wyłączające opodatkowanie PCC, o których mowa w art. 2 ustawy o PCC.


Na podstawie art. 4 pkt 1 ustawy o PCC, obowiązek podatkowy z tytułu zawarcia umowy sprzedaży ciąży na kupującym.


W związku z faktem, że zgodnie z intencją Wnioskodawców do zbycia składników majątkowych zdefiniowanych w Umowie Przedwstępnej jako Przedsiębiorstwo ma dojść w wyniku zawarcia w Polsce dwóch odrębnych umów sprzedaży, tj. Umowy Finalnej oraz Umowy sprzedaży nieruchomości, a rzeczy oraz prawa majątkowe będące przedmiotem sprzedaży będą znajdować się na terytorium Rzeczpospolitej Polski jak również nabywcą rzeczy i praw - będących przedmiotem Umowy Finalnej oraz Umowy sprzedaży nieruchomości - będzie podmiot mający siedzibę na terytorium Polski, umowy te będą podlegać opodatkowaniu PCC. Obowiązek uiszczenia PCC będzie - zgodnie z art. 5 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ustawy o PCC - ciążył na Wnioskodawcy 1 jako Kupującym.


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawców - w przypadku braku zgody Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych na nabycie przez Wnioskodawcę 1 nieruchomości rolnych będących własnością Wnioskodawcy 2 - sprzedaż zespołu składników majątkowych zdefiniowanego w Umowie Przedwstępnej jako Przedsiębiorstwo z pominięciem nieruchomości rolnych będących własnością Wnioskodawcy 2, które jednak zostaną oddane Wnioskodawcy 1 przez Wnioskodawcę 2 do korzystania na podstawie innej czynności prawnej, nadal będzie stanowiła transakcję zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wyłączoną z opodatkowania VAT i jednocześnie opodatkowaną PCC.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawców, nawet w przypadku braku zgody Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych na nabycie przez Wnioskodawcę 1 nieruchomości rolnych będących własnością Wnioskodawcy 2 - sprzedaż zespołu składników majątkowych zdefiniowanego w Umowie Przedwstępnej jako Przedsiębiorstwo z pominięciem nieruchomości rolnych będących własnością Wnioskodawcy 2, które jednak zostaną udostępnione Wnioskodawcy 1 przez Wnioskodawcę 2 na podstawie innego tytułu prawnego, będzie stanowiła transakcję wyłączoną z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, a jako taka będzie podlegała opodatkowaniu PCC (obowiązek zapłaty PCC będzie ciążył na Kupującym).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) Ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 223 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.


Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.


Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Biorąc powyższe pod uwagę, umowa sprzedaży, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Mając jednakże na uwadze zdarzenie przyszłe opisane we wniosku podkreślić należy, że jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy sprzedaży Nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższej transakcji podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 9 lutego 2017 r. Nr 1462-IPPP1.4512.946.2016.2.MK w zakresie podatku od towarów i usług Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził stanowisko Wnioskodawcy w trybie art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym: „(...) Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawców to, że przejście zespołu składników majątkowych, zdefiniowanego w Umowie Przedwstępnej jako Przedsiębiorstwo, ma nastąpić w ramach dwóch czynności prawnych (umów), tj. Umowy Finalnej oraz Umowy sprzedaży nieruchomości, nie stanowi przeszkody dla uznania planowanej transakcji jako „transakcji zbycia przedsiębiorstwa” w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. W rezultacie, zdaniem Wnioskodawców, skoro w ramach Umowy Finalnej i Umowy sprzedaży nieruchomości dojdzie do sprzedaży wszystkich kluczowych elementów dla prowadzonej dotychczas przez Sprzedającego działalności produkcyjnej (tj. dojdzie łącznie do sprzedaży zespołu składników określonego w Umowie Przedwstępnej jako Przedsiębiorstwo) i Kupujący wyraża zamiar kontynuowania działalności dotychczas prowadzonej przez Sprzedającego za pośrednictwem tego zespołu składników, to zdaniem Wnioskodawców, sprzedaż zespołu składników majątkowych zdefiniowanego w Umowie Przedwstępnej jako Przedsiębiorstwo, powinno być kwalifikowane jako zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT (tj. czynność wyłączoną z opodatkowania VAT). Jednocześnie zdaniem Wnioskodawców, planowana sprzedaż zespołu składników majątkowych zdefiniowanego w Umowie Przedwstępnej jako Przedsiębiorstwo będzie stanowiła czynność wyłączoną spoza opodatkowania VAT. (…) W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawców, nawet w przypadku braku zgody Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych na nabycie przez Wnioskodawcę 1 nieruchomości rolnych będących własnością Wnioskodawcy 2 - sprzedaż zespołu składników majątkowych zdefiniowanego w Umowie Przedwstępnej jako Przedsiębiorstwo z pominięciem nieruchomości rolnych będących własnością Wnioskodawcy 2, które jednak zostaną udostępnione Wnioskodawcy 1 przez Wnioskodawcę 2 na podstawie innego tytułu prawnego, będzie stanowiła transakcję wyłączoną z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.”


W związku z powyższym, że przedstawiona we wniosku transakcja sprzedaży, będzie korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.


Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) ww. ustawy podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

A zatem, skoro transakcja sprzedaży zespołu składników majątkowych (przedsiębiorstwa) będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, powyższa czynność będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Natomiast, w przypadku oddania nieruchomości rolnych przez Wnioskodawcę 2 do odpłatnego korzystania Wnioskodawcy 1 na podstawie innej czynności prawnej - umowy najmu lub dzierżawy, czynność ta jako nie wymieniona w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem art. 119a ustawy Ordynacja podatkowa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie oraz Zainteresowanym niebędącym Stroną przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj