Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB4.4511.1323.2016.1.AK
z 10 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 29 listopada 2016 r. (data wpływu 2 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości przekazywania przez płatnika pracownikom i zleceniobiorcom informacji PIT-11 za pomocą środków komunikacji elektronicznej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2016 r. został złożony wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości przekazywania przez płatnika pracownikom i zleceniobiorcom informacji PIT-11 za pomocą środków komunikacji elektronicznej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca – Spółki: X Z S.A., X T S.A., X F Sp. z o. o., X E S.A. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie ochrony majątku i życia Klientów indywidualnych, zarządzania oszczędnościami emerytalnymi oraz ubezpieczeń korporacyjnych. Spółka zatrudnia znaczną liczbę pracowników, a także podejmuje współpracę z innymi osobami na podstawie umów zlecenia. Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o.f.). Wnioskodawca jest obowiązany jako płatnik, obliczyć i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od Wnioskodawcy przychody ze stosunku służbowego, bądź stosunku pracy.

W związku z wprowadzaniem kolejnych procedur usprawniających pracę Wnioskodawcy, Spółka planuje wdrożyć system dostarczania pracownikom imiennych informacji, o których mowa w art. 39 ust. 1 u.p.d.o.f. (tj. informacji PIT-11) za pomocą poczty elektronicznej. Wnioskodawca planuje w ten sposób wysyłać informację PIT-11 do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (wyłącznie pracownicy, którzy kontynuują stosunek zatrudnienia w momencie wysyłania informacji PIT-11) oraz do osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów zlecenia (niezależnie od faktu, czy umowa trwa czy uległa rozwiązaniu przed datą wysyłki informacji PIT-11 do podatników).

Wnioskodawca w pierwszej kolejności ma zamiar uzyskać od poszczególnych osób zgodę (w formie oświadczenia) na przekazanie informacji PIT-11 na elektroniczną skrzynkę pocztową. W przypadku pracowników będzie to służbowa skrzynka pocztowa, której adres jest udostępniany pracownikowi bezpośrednio przez Wnioskodawcę, natomiast w przypadku zleceniobiorców/byłych zleceniobiorców – będzie to prywatna skrzynka pocztowa, przy czym zleceniobiorcy/byli zleceniobiorcy dodatkowo zobowiążą się w oświadczeniu do każdorazowego informowania Wnioskodawcy o zmianach adresu elektronicznej skrzynki pocztowej, na który chcieliby otrzymać informację PIT-11 oraz o poinformowaniu Wnioskodawcy w przypadku, gdyby w terminie przewidzianym w art. 39 ust. 1 u.p.d.o.f. nie otrzymali oni na swój adres poczty elektronicznej stosownej informacji PIT-11 od Spółki.


Po skompletowaniu wszystkich adresów poczty elektronicznej, Wnioskodawca będzie przechowywał je w specjalnej bazie adresów e-mail pracowników/zleceniobiorców/byłych zleceniobiorców do celów elektronicznej wysyłki informacji PIT-11.


Po zakończeniu roku podatkowego, Wnioskodawca wygeneruje odpowiednie informacje PIT-11 w formie nieedytowalnych plików w wersji PDF, zgodnie z obowiązującym wzorem deklaracji określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów, a następnie każdy z plików, zawierający osobną informację PIT-11 dla każdej z osób, zostanie podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym umocowanego w tym celu przedstawiciela Spółki. Tak przygotowane pliki w wersji PDF zostaną zabezpieczone przed ich otwarciem przez osoby nieuprawnione indywidualnym hasłem. Hasła zostaną przekazane pracownikom w sposób gwarantujący ich poufność.

Wnioskodawca będzie wysyłał tak przygotowane i zabezpieczone hasłem pliki PDF zawierające informację PIT-11 do pracowników / zleceniobiorców / byłych zleceniobiorców drogą elektroniczną, na podane przez nich adresy e-mail, rejestrując jednocześnie datę i godzinę ich wysyłki na konkretny adres poczty elektronicznej. W przypadku niemożliwości dostarczenia przesyłki na wskazany adres poczty elektronicznej, Wnioskodawca zostanie o tym powiadomiony za pomocą automatycznej informacji zwrotnej. W takiej sytuacji Wnioskodawca podejmie działania zmierzające do skutecznego dostarczenia informacji PIT-11 do danego pracownika / zleceniobiorcy / byłego zleceniobiorcy, na przykład poprzez weryfikację i ponowne potwierdzenie adresu poczty elektronicznej przez daną osobę.

Jednocześnie, do pracowników / zleceniobiorców / byłych zleceniobiorców, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie informacji PIT-11 drogą elektroniczną oraz do tych osób, u których dostarczenie informacji PIT-11 drogą elektroniczną mogło się nie powieść, tj. Wnioskodawca nie otrzymał potwierdzenia dostarczenia przesyłki na wskazany adres poczty elektronicznej, informacje PIT-11 w formie papierowej zostaną wysłane tradycyjną przesyłką pocztową.

Spółka będzie przechowywać dowody wysłania zatrudnionym przez siebie osobom informacji PIT-11 drogą elektroniczną, w postaci zarchiwizowanych danych w formie elektronicznej przez okres nie krótszy niż okres przedawnienia zobowiązań podatkowych za rok, za który została wystawiona informacja PIT-11.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy przesłanie informacji PIT-11 w sposób opisany powyżej stanowi wykonanie przez Spółkę obowiązku przesłania podatnikom imiennych informacji w rozumieniu art. 39 ust. 1 u.p.d.o.f.?
  2. Czy konieczne jest uzyskanie zgody podatnika na przekazanie informacji PIT-11 za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a jeżeli tak to czy wymagana jest zgoda w formie pisemnej?
  3. Czy raport z dostarczenia wiadomości z informacją PIT-11 pod wskazany przez zleceniobiorcę adres poczty elektronicznej lub adres skrzynki służbowej aktywnego pracownika wraz z datą i godziną wysyłki, będzie wystarczającym potwierdzeniem przekazania informacji PIT-11 podatnikom?

Zdaniem Wnioskodawcy.


Ad. 1.


Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie przez płatnika podatnikowi (pracownikowi i zleceniobiorcy / byłemu zleceniobiorcy) imiennej informacji, o której mowa w art. 39 ust. 1 u.p.d.o.f., za pomocą środków komunikacji elektronicznej (poczty elektronicznej) w formie pliku PDF zawierającego informację PIT-11 podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym - realizuje obowiązek przekazania podatnikowi przedmiotowej informacji. Na gruncie przepisów podatkowych brak jest bowiem regulacji, które nakazywałyby płatnikom przekazywać podatnikom deklaracje/informacje podatkowe w tylko jednej określonej formie, w tym przypadku w formie papierowej.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 u.p.d.o.f. w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45 ba ust. 4 płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych — imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru.

Z powyższego wynika, że jedynie forma sporządzenia przedmiotowych informacji została uregulowana w ustawie i powinna przybrać formę ustalonego wzoru. Wnioskodawca, jako płatnik sporządza informację PIT-11 zgodnie z obowiązującym wzorem deklaracji, określonym w rozporządzeniu wydanym przez Ministra Finansów. Przepisy nie określają natomiast sposobu przekazania informacji PIT-11 pomiędzy podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi, tak jak ma to miejsce w przypadku składania przez płatników do właściwych urzędów skarbowych deklaracji (m.in. informacji PIT-11) za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 3a i 3b Ordynacji podatkowej).

Wnioskodawca uważa, że doręczenie podatnikowi informacji PIT-11 w sposób zwyczajowo przyjęty w każdym miejscu, w którym zastanie się adresata, czy też przez operatora pocztowego nie jest jedyną możliwą formą przekazania podatnikowi informacji PIT-11 i w konsekwencji, spełnienia ciążącego na płatniku obowiązku wynikającego z art. 39 ust. 1 u.p.d.o.f. Również wysłanie takiej informacji na podany przez pracownika / zleceniobiorcę / byłego zleceniobiorcę adres poczty elektronicznej wypełni obowiązek przekazania podatnikowi stosownej informacji przez płatnika.


Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie znajduje ponadto potwierdzenie w licznych indywidualnych interpretacjach podatkowych wydanych przez Ministra Finansów dotyczących analogicznych zdarzeń przyszłych lub stanów faktycznych, m.in. w:

Minister Finansów w każdej z przytoczonych interpretacji wskazał, że przekazanie informacji PIT-11 może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej, pod warunkiem jednak, że zachowany zostanie wzór informacji PIT-11 i będzie ona zawierać wszystkie niezbędne elementy określone przepisami prawa (w tym podpis elektroniczny lub tradycyjny). W przedmiotowym stanie faktycznym plik z informacją PIT-11 zapisaną w formacie PDF, zabezpieczony indywidualnym hasłem dostępu zostanie podpisany kwalifikowanym, bezpiecznym podpisem elektronicznym przez osobę upoważnioną przez Wnioskodawcę. Tym samym zostaną spełnione wszystkie warunki wskazane powyżej przez ustawodawcę, niezbędne do prawidłowego przekazania informacji PIT-11 podatnikowi.

W kwestii możliwości przesłania przez płatnika podatnikowi imiennej informacji drogą elektroniczną wypowiedział się także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 22 października 2010 r. (sygn. akt I SA/Po 486/10). W omawianym orzeczeniu Sąd stwierdził, że „w przepisach prawa nie można doszukać się też przeszkód w uznaniu, że przekazanie deklaracji podatnikowi przez płatnika może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w sytuacji gdy wiadomość jest przesyłana w formie wiadomości elektronicznej z podpisem elektronicznym na adres podatnika (pracownika podanym w tym celu) pod warunkiem, że zachowano wzór deklaracji”.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy deklaracja PIT-11 może być przekazana podatnikowi za pośrednictwem poczty elektronicznej, przy zachowaniu stosownego wzoru deklaracji i przy zapewnieniu, że deklaracja trafi do właściwego adresata, adresat ten będzie miał możliwość jej odczytania, dane zawarte na deklaracji będą prawidłowe i zabezpieczone w ten sposób, że nie będą mogły być modyfikowane oraz dane te będą autoryzowane przez płatnika w formie złożonego na deklaracji elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 ustawy o podpisie elektronicznym bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu stanowi dowód tego, że został on złożony przez osobę określoną w tym certyfikacie jako składającą podpis elektroniczny. Zatem opatrzenie informacji bezpiecznym podpisem elektronicznym pozwoli zweryfikować, czy została sporządzona przez upoważniony podmiot, jak również zapewnia, że podpisany dokument nie podlegał żadnym modyfikacjom.

Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie przesłanki wymagane przepisami prawa podatkowego przy zastosowaniu opisanej w zdarzeniu przyszłym planowanej procedury doręczania informacji PIT-11 pracownikom / zleceniobiorcom / byłym zleceniobiorcom za pośrednictwem poczty elektronicznej są spełnione.


Ad. 2.


W opinii Wnioskodawcy, z uwagi na brak przepisów, które zobowiązywałyby płatnika do uzyskania zgody podatnika (a już szczególnie pisemnej zgody) na przekazanie mu informacji PIT-11 za pomocą poczty elektronicznej, nie jest wymagane uzyskanie przez Wnioskodawcę takiej zgody. Niemniej jednak Spółka postanowiła dać swoim pracownikom / zleceniobiorcom / byłym zleceniobiorcom możliwość wyboru określanej formy dostarczenia im informacji PIT-11 poprzez złożenie stosownego oświadczenia, a w przypadku zleceniobiorców i byłych zleceniobiorców także zobowiązania do informowania Wnioskodawcy o każdorazowej zmianie adresu poczty elektronicznej, na którą chcieliby otrzymać informację PIT-11, co w konsekwencji będzie oznaczało uzyskanie pisemnej zgody na przekazywanie informacji PIT-11 podatnikom w sposób opisany w stanie faktycznym.


Ad.3


W ocenie Wnioskodawcy wystarczającym potwierdzeniem przekazania podatnikowi informacji PIT-11 za pomocą poczty elektronicznej pod wskazany przez zleceniobiorcę / byłego zleceniobiorcę adres poczty elektronicznej lub adres skrzynki służbowej aktywnego pracownika będzie uzyskanie potwierdzenia dostarczenia przesyłki na wskazany adres poczty elektronicznej. Wnioskodawca będzie także prowadził rejestr wysłanej korespondencji wraz wyszczególnienie jej dały i godziny. Art. 39 ust. 1 u.p.d.o.f. stanowi jedynie o obowiązku „przekazania” podatnikowi stosownej informacji, nie zobowiązuje natomiast płatnika do wysyłania deklaracji PIT-11 za potwierdzeniem odbioru Gest to jedynie praktyczny zwyczaj płatników, realizowany w celach dowodowych), dlatego prowadzenie rejestru korespondencji wychodzącej, zawierającej informacje PIT-11 oraz otrzymanie potwierdzenia dostarczenia tej korespondencji przez pracownika / zleceniobiorcę / byłego zleceniobiorcę, zdaniem Wnioskodawcy wyczerpuje obowiązek nałożony na płatnika, polegający na przekazaniu podatnikowi imiennej informacji PIT-11.

Dążąc do wypełnienia obowiązków ciążących na Wnioskodawcy jako płatniku, Spółka w przypadku otrzymania automatycznego powiadomienia o niemożliwości dostarczenia przesyłki na wskazany adres poczty elektronicznej pracownika / zleceniobiorcy / byłego zleceniobiorcy podany w tym celu, będzie działać w celu ustalenia przyczyn niepowodzenia dostarczenia takiej przesyłki, a w ostateczności informacja PIT-11 zostanie wysłana do podatnika w formie papierowej za pośrednictwem poczty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) roczne obliczenie podatku, o którym mowa w ust. 1, płatnicy sporządzają w terminie do końca lutego po upływie roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, i w tym samym terminie przesyłają podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31 (tj. m.in. zakłady pracy), art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5 (PIT-11). Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

W kontekście zagadnienia przedstawionego tutejszemu organowi do rozstrzygnięcia wskazać również należy, że niewywiązanie się przez płatnika z obowiązku przekazania podatnikowi i organowi podatkowemu przewidzianych prawem informacji stanowi przesłankę do pociągnięcia go do odpowiedzialności karno-skarbowej. Zgodnie bowiem z art. 80 § 2 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 186, z późn. zm.) płatnik, podmiot, o którym mowa w art. 41 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, niepełniący funkcji płatnika lub pośredni odbiorca, który wbrew obowiązkowi nie składa w terminie podatnikowi lub właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej lub informacji, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lub art. 42c ust. 1 powołanej ustawy, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.


Z zacytowanych przepisów wynika, że do obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych należy:

  • obliczenie podatku
  • pobranie od podatnika podatku
  • wpłacenie podatku we właściwym terminie organowi podatkowemu
  • sporządzenie we właściwej formie informacji o wysokości osiągniętych dochodów i przekazanie jej podatnikowi i organowi podatkowemu.

Przepisy te nie określają natomiast zasad przekazywania podatnikom (tj. osobom zatrudnionym w Spółce na podstawie umowy o pracę oraz osobom współpracującym ze Spółką na podstawie umów zlecenia) informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy – PIT-11 przez płatników, tj. nie regulują zasad przekazywania informacji pomiędzy podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi. W przepisach tych ustawodawca wprowadził jedynie wymóg ich przekazania podatnikom przez płatników.

Również przepisy Ordynacji podatkowej oraz przepisy wydanych na jej podstawie rozporządzeń wykonawczych, regulacji takich nie zawierają, tak jak ma to miejsce w przypadku składania przez płatników do właściwych urzędów skarbowych m.in. ww. informacji – PIT-11, za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 3a, art. 3b Ordynacji podatkowej).


W rozstrzyganym zakresie, dla oceny prawidłowego sposobu postępowania płatnika, należy mieć na względzie normę prawną stanowiącą sumę norm wynikających z art. 8 Ordynacji podatkowej, art. 37 ust. 3 i art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 80 § 2 Kodeksu karnego skarbowego. Z tego też względu konieczne jest, aby w przypadku wystawienia informacji – PIT-11 w formie elektronicznej:

  • informacja taka sporządzona była według ustalonego wzoru;
  • podatnicy wyrazili zgodę na otrzymanie informacji w formie elektronicznej;
  • informacja ta opatrzona była bezpiecznym podpisem elektronicznym przez osobę wyznaczoną do obliczenia i pobrania podatku;
  • płatnik dysponował dowodem faktycznego przekazania i doręczenia podatnikowi wiadomości elektronicznej, którą przesłano PIT-11.

Tylko bowiem w przypadku spełnienia wszystkich wskazanych wyżej warunków możliwe jest uznanie, że płatnik w sposób prawidłowy wykonał ciążący na nim obowiązek przekazania pracownikowi/zleceniobiorcy informacji – PIT-11.


Można zatem uznać, że w opisanej we wniosku sytuacji obowiązek ten spełniony zostanie w sposób prawidłowy. Przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób przekazania podatnikom po wyrażeniu przez nich zgody na otrzymanie w formie elektronicznej informacji – PIT-11 sporządzonej w formie nieedytowalnego pliku w wersji PDF, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez umocowanego w tym celu przedstawiciela – co wynika z treści wniosku – zapewni Wnioskodawcy świadomość ich otrzymania przez pracowników. Potwierdzeniem tego faktu będzie możliwość wygenerowania raportu z dostarczenia wiadomości z informacją PIT-11 pod wskazany przez zleceniobiorcę adres poczty elektronicznej lub adres skrzynki służbowej aktywnego pracownika wraz z datą i godzina wysyłki. Wnioskodawca będzie więc dysponował dowodem skutecznego przekazania informacji podatnikowi.


Z powyższego wynika, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jako Płatnik będzie realizował obowiązek przekazania pracownikom rocznego obliczenia podatku.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji wskazać należy, iż interpretacje te dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw w określonym stanie faktycznym czy zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.


W odniesieniu natomiast do przywołanych przez Wnioskodawcę wyroków Sądu Najwyższego oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu należy zauważyć, że w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wyroki nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie oraz Zainteresowanemu niebędącemu Stroną przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj