Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4513.121.2016.2.SM
z 10 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 30 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr 1462-IPPP3.4513.121.2016.1.SM z dnia 16 stycznia 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 23 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do zwolnienia od akcyzy wykorzystywanego skażonego alkoholu etylowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do zwolnienia od akcyzy wykorzystywanego skażonego alkoholu etylowego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 stycznia 2017 r. w dniu 30 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


W świetle nowego Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2016 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy, T. zwraca się o ustosunkowanie się do nw. obecnego stanu.

T. S.A. jest producentem ponad stu produktów leczniczych w formach farmaceutycznych: żele, aerozole, tabletki, kapsułki, ampułki, wkłady insulinowe, zarejestrowanych w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL).

Produkty wytwarzane są na 40 liniach i instalacjach produkcyjnych w obiektach spełniających wymagania Prawa Farmaceutycznego, co jest potwierdzone posiadanymi certyfikatami GMP wydawanymi przez Główny Inspektorat Farmaceutyczny (GIF) po przeprowadzeniu inspekcji.

Jakość produktów leczniczych i bezpieczeństwo ich stosowania dla ludzi jest efektem stosowania właściwych procedur, w tym m.in.: procedur mycia i dezynfekcji obszarów wytwarzania, urządzeń i ludzi. Zabiegi dezynfekcyjne są elementem procesu wytwarzania produktu leczniczego i są niezmiernie ważne, by zachować czystość mikrobiologiczną leku.

Dotychczas do celów dezynfekcyjnych urządzeń, pomieszczeń i rąk pracowników w T. S.A. używano alkohol etylowy skażony izopropanolem, zgodnie z rozporządzeniem (Dz. U. 2015 poz. 2285), opisany w Aktach Weryfikacyjnych, złożonych w Urzędzie Celnym. Środek ten ma udowodnioną skuteczność dezynfekcyjną, potwierdzoną wieloletnim stosowaniem i badaniami.


Sposób użycia alkoholu i sam proces dezynfekcji jest potwierdzony walidacją czyszczenia, która jest sprawdzana przez przedstawicieli inspekcji farmaceutycznej podczas regularnych kontroli.


Parametr „czystość mikrobiologiczna” jest kontrolowany i opisany w specyfikacjach wyrobów gotowych, które są częścią dokumentacji złożonej w URPL, WM i PB.


Ustawodawca w rozporządzeniu z dnia 7 lipca 2016 r. (Dz. U. 2016 poz. 1028) wymienia izopropanol w paragrafie 4 punkt 4 (w nowym brzmieniu): „alkohol izopropylowy 10 000 ml, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol, w przypadku produkcji wyrobów medycznych, które zostały zgłoszone do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych zgodnie z art. 58 ust. l ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 876 i 1918 oraz z 2016 r. poz. 542)”. Tak związek chemiczny, jak i jego ilość są takie same jak w załączniku 3 do poprzedniego rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2015 r. (Dz. U. 2015, poz. 2285), ale niestety problem tkwi w tym, iż ww. punkt odnosi się jedynie do wyrobów medycznych, a nie produktów leczniczych.

T. S.A. uważa, że zastosowanie alkoholu etylowego skażonego alkoholem izopropylowym w procesie wytwarzania produktów leczniczych jest identyczne jak i zastosowanie go w produkcji wyrobów medycznych.


Jedynym punktem w obowiązującym rozporządzeniu (Dz. U. 2016 poz. 1028), który nie ogranicza stosowania alkoholu etylowego skażonego jest punkt 9 w paragrafie 4. Niestety stosowany tam układ skażalników zawierający m.in. benzoesan denatonium nie jest możliwy do zastosowania ze względu na ryzyko, iż taki środek mógłby dostać się do produktu jako niezarejestrowany składnik lub zanieczyszczenie powodując wyprodukowanie serii niezgodnej z dokumentacją rejestracyjną.

T. S.A. zauważa również, że zastosowanie innego skażalnika alkoholu etylowego czy środka dezynfekcyjnego podczas wytwarzania produktów leczniczych, wymagałby dokładnego sprawdzenia skuteczności zastosowania oraz oznaczenia pozostałości po odparowaniu na liniach, które mają bezpośredni kontakt z wyrobem gotowym a następnie długotrwałej walidacji procesu. Bez dodatkowych badań nie jest to możliwe.

Reasumując, uniemożliwienie zastosowania alkoholu etylowego skażonego izopropanolem do zabiegów dezynfekcyjnych skutkowałoby wstrzymaniem procesów produkcyjnych oraz przerwami w dostawie produktów leczniczych.

W odpowiedzi na wezwanie Spółka wskazała, że:


Wyroby do których produkcji (dezynfekcji urządzeń, pomieszczeń i rąk pracowników) Spółka zużywa alkohol skażony są produktami leczniczymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. nr 45, poz. 271, z późn. zm.).

P. informuje, iż w przypadku nabywanego przez nią alkoholu etylowego będzie zachodził jeden z przypadków określonych w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 lub 8 ustawy akcyzowej.

Ponadto, Spółka spełnia warunki określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej, jak również zużycie alkoholu etylowego będzie w ilości nieprzekraczającej dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3 ustawy akcyzowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku):

Czy Spółka, wykorzystując do produkcji produktów leczniczych, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. nr 45, poz. 271, z późń. zm.), alkohol etylowy skażony alkoholem izopropylowym w ilości 10 000 ml alkoholu izopropylowego na 1 hl alkoholu 100%, jest uprawniona do stosowania dla tego alkoholu ze zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b) ustawy akcyzowej?


Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku):


W ocenie Spółki, wykorzystując do produkcji produktów leczniczych alkohol etylowy skażony alkoholem izopropylowym w ilości 10 000 ml na 1hl alkoholu 100% vol, jest ona uprawniona do stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego dla tego alkoholu.

P pragnie wskazać, że zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b) ustawy akcyzowej zwolnione z podatku akcyzowego są napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy, tj. produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. poz. 271, z późn. zm.).

Napojem alkoholowym w rozumieniu art. 92 ustawy akcyzowej jest także alkohol etylowy, zarówno skażony jak i nieskażony. Niezależnie zatem od tego, czy będzie skażony czy też nie, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego jeśli:

  • jest wykorzystywany do produkcji produktów leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. poz. 271, z późn. zm.);
  • spełnione są warunki formalne określone w art. 32 ust. 4 pkt 3, tj.
    - występuje jeden z przypadków, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 lub 8 ustawy akcyzowej,
    - spełnione są warunki określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej,
    - zużycie alkoholu będzie w ilości nieprzekraczającej norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3 ustawy akcyzowej.


Oznacza to, że zmiany wynikające z wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy, nie mają znaczenia w kontekście oceny możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy dla alkoholu wykorzystywanego do produkcji produktów leczniczych, ponieważ zastosowanie zwolnienia wskazanego w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b) ustawy akcyzowej nie jest uzależnione od skażenia alkoholu etylowego.

W świetle uzupełnionego stanu faktycznego Spółka spełnia wszystkie warunku do zastosowania zwolnienia dla napojów alkoholowych określonego w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy akcyzowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, z późn. zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W poz. 17 tego załącznika wymieniono pod kodem CN 2207 alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.


Stosownie do art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.


W myśl art. 93 ustawy, do alkoholu etylowego, w rozumieniu ustawy, zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane:

  1. do produkcji octu objętego pozycją CN 2209 00,
    b) do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4,
  2. do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5,
  3. bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów

- wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.

Produkty lecznicze, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy, do których odnosi się zwolnienie wymienione w ww. art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b, to produkty lecznicze w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.).

Natomiast przypadki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 lub 8 to:

  1. dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego,
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający,
  3. zużycie przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13, to m.in.:

  • dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy (art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy),
  • w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5 - przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6 ustawy),
  • obowiązek potwierdzania odbioru wyrobów na dokumencie dostawy przez odbierającego wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (art. 32 ust. 11 ustawy).


Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest producentem ponad stu produktów leczniczych w formach farmaceutycznych: żele, aerozole, tabletki, kapsułki, ampułki, wkłady insulinowe, zarejestrowanych w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL).

Produkty wytwarzane są na 40 liniach i instalacjach produkcyjnych w obiektach spełniających wymagania Prawa Farmaceutycznego, co jest potwierdzone posiadanymi certyfikatami GMP wydawanymi przez Główny Inspektorat Farmaceutyczny (GIF) po przeprowadzeniu inspekcji.

Jakość produktów leczniczych i bezpieczeństwo ich stosowania dla ludzi jest efektem stosowania właściwych procedur, w tym m.in.: procedur mycia i dezynfekcji obszarów wytwarzania, urządzeń i ludzi. Zabiegi dezynfekcyjne są elementem procesu wytwarzania produktu leczniczego i są niezmiernie ważne, by zachować czystość mikrobiologiczną leku.

Dotychczas do celów dezynfekcyjnych urządzeń, pomieszczeń i rąk pracowników w Spółce używano alkohol etylowy skażony izopropanolem, opisany w Aktach Weryfikacyjnych złożonych w Urzędzie Celnym. Środek ten ma udowodnioną skuteczność dezynfekcyjną, potwierdzoną wieloletnim stosowaniem i badaniami.

Sposób użycia alkoholu i sam proces dezynfekcji jest potwierdzony walidacją czyszczenia, która jest sprawdzana przez przedstawicieli inspekcji farmaceutycznej podczas regularnych kontroli.


Parametr „czystość mikrobiologiczna” jest kontrolowany i opisany w specyfikacjach wyrobów gotowych, które są częścią dokumentacji złożonej w URPL, WM i PB.


Skład skażalników zawierający m.in. benzoesan denatonium nie jest możliwy do zastosowania ze względu na ryzyko, iż taki środek mógłby dostać się do produktu jako niezarejestrowany składnik lub zanieczyszczenie powodując wyprodukowanie serii niezgodnej z dokumentacją rejestracyjną.

Zastosowanie innego skażalnika alkoholu etylowego czy środka dezynfekcyjnego podczas wytwarzania produktów leczniczych, wymagałby dokładnego sprawdzenia skuteczności zastosowania oraz oznaczenia pozostałości po odparowaniu na liniach, które mają bezpośredni kontakt z wyrobem gotowym a następnie długotrwałej walidacji procesu. Bez dodatkowych badań nie jest to możliwe.

Uniemożliwienie zastosowania alkoholu etylowego skażonego izopropanolem do zabiegów dezynfekcyjnych skutkowałoby wstrzymaniem procesów produkcyjnych oraz przerwami w dostawie produktów leczniczych.

Spółka wskazała również, że wyroby do których produkcji (dezynfekcji urządzeń, pomieszczeń i rąk pracowników) Spółka zużywa alkohol skażony są produktami leczniczymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm).


W przypadku nabywanego przez nią alkoholu etylowego będzie zachodził jeden z przypadków określonych w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 lub 8 ustawy akcyzowej.


Ponadto, Spółka spełnia warunki określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej, jak również zużycie alkoholu etylowego będzie w ilości nieprzekraczającej dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3 ustawy akcyzowej.


Wątpliwości Spółki dotyczą zwolnienia od akcyzy wykorzystywanego do produkcji produktów leczniczych, alkoholu etylowego skażonego alkoholem izopropylowym w ilości 10 000 ml alkoholu na 1 hl alkoholu 100% vol.

Należy zauważyć, że w ww. art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy, zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie są napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy, tj. produktów leczniczych w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne.

Wyroby, o których mowa we wniosku, są takimi produktami leczniczymi.


Ponadto w przepisie tym (art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy) jest mowa o napojach alkoholowych, do których w myśl ww. art. 92 ustawy należy m.in. alkohol etylowy, do którego z kolei w myśl uregulowań art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte m.in. poz. CN 2207, która to pozycja obejmuje również alkohol etylowy skażony.

Zatem alkohol etylowy skażony alkoholem izopropylowym 10.000 ml, w ilości minimalnej na 1 hl alkoholu 100% vol jest napojem alkoholowym, o którym mowa w ww. przepisie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy.


Należy również zauważyć, że zwolnienie, o którym mowa powyżej, dotyczy napojów alkoholowych używanych do produkcji produktów leczniczych.


Spółka wskazuje, że zabiegi dezynfekcyjne są elementem procesu wytwarzania produktu leczniczego.


Spółka spełnia również pozostałe warunki, o którym mowa w tym przepisie.


W przypadku nabywanego przez nią alkoholu etylowego będzie zachodził jeden z przypadków określonych w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 lub 8 ustawy.


Ponadto Spółka spełnia warunki określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy, jak również zużycie alkoholu etylowego będzie w ilości nieprzekraczającej dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3 ustawy.

Zatem wykorzystywany do produkcji produktów leczniczych (celów dezynfekcyjnych) alkohol etylowy skażony alkoholem izopropylowym w ilości 10 000 ml na 1 hl alkoholu 100% vol będzie zwolniony od podatku akcyzowego w myśl uregulowań art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy.


Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy.


Przedmiotem niniejszej interpretacji była jedynie kwestia zwolnienia od akcyzy wykorzystywanego do produkcji produktów leczniczych alkoholu etylowego skażonego alkoholem izopropylowym w ilości 10 000 ml na 1 h1 alkoholu 100% vol. Tut. Organ przyjął za element stanu faktycznego okoliczność, że wykorzystanie skażonego alkoholu etylowego do dezynfekcji urządzeń, pomieszczeń i rąk pracowników jest użyciem tego alkoholu do produkcji produktów leczniczych. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj