Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP2.4512.963.2016.2.BW
z 14 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017r., poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 listopada 2016r. (data wpływu 5 grudnia 2016r.), uzupełnionym pismem z 25 stycznia 2017r. znak: FF/BOK/W/811/01/2017 (data wpływu 31 stycznia 2017r.),o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT, tj. 8% w odniesieniu do usług: montażu, wymiany, plombowania wodomierzy do rozliczania wody oraz konfiguracji nakładek radiowych na wodomierzach – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2016r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT, tj. 8% w odniesieniu do usług: montażu, wymiany, plombowania wodomierzy do rozliczania wody oraz konfiguracji nakładek radiowych na wodomierzach.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 stycznia 2017r. znak: FF/BOK/W/811/01/2017 (data wpływu 31 stycznia 2017r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 17 stycznia 2017r. znak: 2461-IBPP2.4512.963.2016.1.BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji) jest spółką, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie uzdatniania i dostarczania wody za pośrednictwem sieci wodociągowych oraz usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków zgodnie z załącznikiem Nr 3 Ustawy o VAT stosując na te usługi 8% stawkę VAT.

Spółka świadczy jednak wiele innych usług takich, jak m.in.:

  1. montaż, wymiana, plombowanie wodomierza: do rozliczania wody bezpowrotnie zużytej, wodomierza lokalowego oraz na hydroforze (sieć wewnętrzna stanowiąca własność klienta),
  2. konfiguracja nakładki radiowej na wodomierzach stanowiących własność klienta.

Na dzień złożenia wniosku w Spółce, w odniesieniu do wyżej wymienionych usług stosowana jest stawka 23% VAT, a w przypadku budynków zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym Spółka stosuje VAT 8% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy VAT.

II. Powyższe usługi sklasyfikowane są na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w następujący sposób:

  • montaż, wymiana, plombowanie wodomierza do rozliczania wody bezpowrotnie zużytej, lokalowego i na hydroforze - PKWiU 43.022.11.00
  • konfiguracja nakładki radiowej na wodomierzach stanowiących własność klienta - PKWiU 43.022.11.00.

Usługi powyższe świadczone są w związku z zawartymi umowami o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków na podstawie odrębnego zlecenia i dotyczą urządzeń (wodomierzy) zamontowanych na instalacji wewnętrznej stanowiącej własność Klienta. W klasyfikacji PKWiU sklasyfikowane zostały one w grupowaniu "Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno¬kanalizacyjnych i odwadniających" w grupowaniu 43.22.11.0.

Powyższe usługi Wnioskodawca wykonuje u Klientów, którzy:

  1. dokonali przebudowy instalacji wodociągowej w swojej nieruchomości w celu skorzystania z możliwości rozliczania wody bezpowrotnie zużytej lub przebudowali instalację hydroforową w celu rozliczania odprowadzanych ścieków, zlecili do Spółki wykonanie usługi montażu lub plombowania wodomierza ogrodowego lub lokalowego lub konfigurację nakładki radiowej na wodomierzu.
  2. dokonali remontu wewnętrznej instalacji wodociągowej i zlecili do Spółki usługę wymiany, oplombowania wodomierza ogrodowego lub lokalowego, czy też konfigurację nakładki radiowej.

Stawkę ulgową podatku od towarów i usług w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 Ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca stosuje w powyższym zakresie świadczonych usług w przypadku obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdzie nie zostały przekroczone limity powierzchniowe, o których mowa w art. 41 ust. 12b niniejszej Ustawy. W pozostałych budynkach usługi te podlegają opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT wynoszącą 23%.

Natomiast w piśmie z 25 stycznia 2017r. znak: FF/BOK/W/811/01/2017 Wnioskodawca wskazał:

Ad 1.

Wszystkie czynności objęte pytaniem, tj.:

  • montaż wodomierza do rozliczania wody bezpowrotnie zużytej,
  • wymiana wodomierzy lokalowych,
  • plombowanie wodomierzy zamontowanych na hydroforze,
  • konfiguracja nakładek radiowych na wodomierzach

są wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz.U. z 2016, poz. 710 ze zm.).

Do czynności modernizacyjnych mających na celu unowocześnienie i trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego zalicza się:

  • usługę montażu wodomierza do rozliczania wody bezpowrotnie zużytej służącego do pomniejszania należności za odprowadzanie ścieków w przypadku wody zużywanej do celów podlewania ogródków przydomowych,
  • usługę plombowania wodomierzy na hydroforze w celu rozliczania należności za odprowadzane ścieków u Klientów posiadających własne ujęcie wody (studnia),
  • usługę konfiguracji nakładek radiowych na wodomierzach przystosowanych do odczytów radiowych zalicza się do czynności modernizacyjnych mających na celu unowocześnienie i trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego.

Do czynności remontowych zaliczana jest usługa wymiany wodomierzy lokalowych służących do rozliczeń za wodę i ścieki w budynkach wielolokalowych.

Ad 2.

Wszystkie wyżej wymienione usługi wykonywane są w obrębie bryły budynku.

Ad 3.

Wszystkie wyżej wymienione usługi świadczone są odbiorcom usług Wnioskodawcy w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie:

Czy stosowanie obniżonej stawki podatku VAT, tj. 8% w odniesieniu do usług montażu, wymiany, plombowania wodomierzy do rozliczania wody bezpowrotnie zużytej, wodomierzy lokalowych oraz wodomierzy zamontowanych na hydroforze, jak i konfiguracji na nakładek radiowych na wodomierzach Klienta, o których mowa w części G wniosku jest prawidłowe?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odbioru ścieków. Jako usługi dodatkowe świadczy usługi wymiany, oplombowania itp. wodomierzy, które uległy uszkodzeniu lub zakończył się dla nich okres legalizacji. Usługi te wykonywane są na wewnętrznych instalacjach wodociągowych wbudowanych w budynek, w lokalach mieszkalnych takich, jak: mieszkania zarządzane spółdzielnie lub wspólnoty mieszkaniowe, w domkach jednorodzinnych lub wielorodzinnych i są częścią prac remontowych, modernizacyjnych bądź związanych z ulepszeniem części obiektu budowlanego, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Kosztem usługi jest wartość zużytych materiałów oraz praca montera będącego pracownikiem Spółki.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zasadne jest stosowanie obniżonej stawki podatku VAT, tj. na podstawie art. 41 ust. 12 Ustawy VAT w odniesieniu do usług montażu, wymiany, plombowania wodomierzy do rozliczania wody bezpowrotnie zużytej, wodomierzy lokalowych oraz wodomierzy zamontowanych na hydroforze, jak i konfiguracji nakładek radiowych na wodomierzach Klienta jeżeli są one świadczone w ramach remontu, przebudowy, modernizacji lub budowy w obiektach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Powyższy przepis wprost stanowi, że oznaczenia PKWiU stosuje się jedynie w określonych w ustawie lub rozporządzeniach sytuacjach, tzn. gdy przepis wprost odnosi się do symbolu PKWiU.

Należy wyjaśnić, że klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z tym, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2018r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w tej klasyfikacji, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 290 ze zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek, budowle bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie budowy, remontu, modernizacji. termomodernizacji lub przebudowy zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie „modernizacja” oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś, natomiast termomodernizacja to modernizacja dotycząca ocieplenia budynku (pierwszy człon wyrazu wskazuje na związek z ciepłem tego, co oznacza człon drugi) - według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Ponadto należy wskazać, że również w uchwale z 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że „czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części”.

Natomiast „przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia „roboty budowlane” należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w „Uniwersalnym słowniku języka polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie „robota” oznacza „zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś”.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką, która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie uzdatniania i dostarczania wody za pośrednictwem sieci wodociągowych oraz świadczy usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, zgodnie z załącznikiem nr 3 stosując na te usługi 8% stawkę VAT..

Spółka świadczy także wiele innych usług takich, jak m.in.:

  1. montaż, wymiana, plombowanie wodomierza: do rozliczania wody bezpowrotnie zużytej, wodomierza lokalowego oraz na hydroforze (sieć wewnętrzna stanowiąca własność klienta),
  2. konfiguracja nakładki radiowej na wodomierzach stanowiących własność klienta,

Powyższe usługi sklasyfikowane są na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług po symbolem PKWiU 43.022.11.00.

Usługi powyższe świadczone są w związku z zawartymi umowami o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków na podstawie odrębnego zlecenia i dotyczą urządzeń (wodomierzy) zamontowanych na instalacji wewnętrznej stanowiącej własność Klienta.

Powyższe usługi Wnioskodawca wykonuje u Klientów, którzy:

  1. dokonali przebudowy instalacji wodociągowej w swojej nieruchomości w celu skorzystania z możliwości rozliczania wody bezpowrotnie zużytej lub przebudowali instalację hydroforową w celu rozliczania odprowadzanych ścieków, zlecili do Spółki wykonanie usługi montażu lub plombowania wodomierza ogrodowego lub lokalowego lub konfigurację nakładki radiowej na wodomierzu.
  2. dokonali remontu wewnętrznej instalacji wodociągowej i zlecili do Spółki usługę wymiany, oplombowania wodomierza ogrodowego lub lokalowego, czy też konfigurację nakładki radiowej.

Wnioskodawca wskazał, że wszystkie wymienione czynności, w szczególności:

  1. montaż wodomierza do rozliczania wody bezpowrotnie zużytej,
  2. wymiana wodomierzy lokalowych,
  3. plombowanie wodomierzy zamontowanych na hydroforze,
  4. konfiguracja nakładek radiowych na wodomierzach):
    • są wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
      Do czynności modernizacyjnych zalicza się:
      • usługę montażu wodomierza do rozliczania wody bezpowrotnie zużytej, służącego do pomniejszania należności za odprowadzanie ścieków w przypadku wody zużywanej do celów podlewania ogródków przydomowych,
      • usługę plombowania wodomierzy na hydroforze w celu rozliczania należności za odprowadzane ścieków u Klientów posiadających własne ujęcie wody (studnia),
      • usługę konfiguracji nakładek radiowych na wodomierzach przystosowanych do odczytów radiowych.
        Natomiast do czynności remontowych zaliczana jest usługa wymiany wodomierzy lokalowych służących do rozliczeń za wodę i ścieki w budynkach wielolokalowych.
    • świadczone są odbiorcom usług Wnioskodawcy, w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 i są wykonywane w obrębie bryły budynku.


W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma wątpliwości, czy do świadczonych przez niego ww. usług prawidłowe jest stosowanie obniżonej stawki podatku VAT 8%.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że skoro objęte pytaniem usługi, w szczególności:

  • montaż wodomierza do rozliczania wody bezpowrotnie zużytej,
  • wymiana wodomierzy lokalowych,
  • plombowanie wodomierzy zamontowanych na hydroforze,
  • konfiguracja nakładek radiowych na wodomierzach,

świadczone są w obrębie bryły budynków mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 i są wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (tj. w ramach remontu oraz modernizacji), to usługi te podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT 8% zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania. Wszelkie inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zauważyć należy także, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj