Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP2.4512.3.2017.1.DG
z 20 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2016 r. (data wpływu 2 stycznia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2017 r. (data wpływu 17 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia do podstawy opodatkowania w procedurze VAT marża opłaty aukcyjnej przy sprzedaży używanego samochodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 stycznia 2017 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 15 lutego 2017 r. (data wpływu 17 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia do podstawy opodatkowania w procedurze VAT marża opłaty aukcyjnej przy sprzedaży używanego samochodu.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności zajmuje się między innymi handlem samochodami używanymi.

Samochody zakupywane są na terenie Unii Europejskiej oraz na terenie kraju. Na terenie kraju samochody są zakupywane od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług. Na terenie Unii samochody są kupowane zazwyczaj za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Zakup samochodu dokonywany jest na aukcji internetowej przez licytację i nie można go kupić bez dokonania dodatkowych opłat. W momencie wyboru samochodu zawierana jest umowa sprzedaży samochodu, na której wyszczególnione są wszystkie koszty związane z zakupem konkretnego samochodu, a więc zarówno koszty zakupu samochodu, koszty dodatkowe oraz koszty aukcji. Za samochody zakupione za pośrednictwem portalu aukcyjnego Zainteresowany otrzymuje dwie faktury wystawione przez firmy posługujące się dwoma różnymi numerami NIP.

Jedną fakturę z wyodrębnioną pozycją za zakup samochodu używanego, opodatkowaną w systemie VAT-marża, oraz z wyszczególnionymi w odrębnych pozycjach kosztami dodatkowymi opodatkowanymi na zasadzie wewnątrzwspólnotowych usług. Na fakturze podane są dodatkowe informacje dotyczące nr aukcji, na której samochód został zakupiony.

Drugą fakturę Wnioskodawca otrzymuje od kontrahenta z innym numerem NIP przeprowadzającego aukcję za opłatę aukcyjną. Na fakturze tej wyszczególniony jest numer aukcji oraz nr VIN zakupionego samochodu. Płatności za obydwie faktury są przekazywane na jedno konto bankowe, konto sprzedającego samochód (w załączeniu przekazuje kserokopie umowy sprzedaży samochodu oraz faktury za zakupiony samochód i opłatę aukcyjną).

Sprzedaż używanych samochodów prowadzona jest przez Wnioskodawcę według szczególnej procedury w zakresie opodatkowania dostawy towarów używanych w systemie VAT marża zgodnie z art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług. Istotą tej procedury jest opodatkowanie nie całej kwoty należnej z tytułu sprzedaży towaru, lecz marży rozumianej jako różnica między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.


Wnioskodawca zaznacza, że płatność za obydwie faktury jest dokonywana na jedno konto bankowe sprzedającego.


W nadesłanym piśmie z dnia 15 lutego 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że koszty dodatkowe umieszczone na dokumencie D. są opłatą za udział w aukcji i jest ona rozpoznana jako import usług. Koszty wykazane na dokumencie I. są to opłaty za przekazanie dokumentów oraz wydanie samochodu - także import usług. Dokument P. jest podsumowaniem zamówienia, zawierającym wszystkie pozycje z powyższych dwóch FV. Jest on otrzymywany jako pierwszy po wygranej aukcji i na jego podstawie jest dokonywana płatność.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy do kwoty nabycia towaru używanego mogą być zaliczone dodatkowe koszty usług ujętych na fakturze wystawionej przez sprzedawcę samochodu oraz koszty opłaty aukcyjnej dotyczącej zakupionego samochodu ujętej na oddzielnej fakturze wystawionej przez firmę prowadzącą portal aukcyjny?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy na kwotę nabycia samochodu składają się wszystkie składniki wynagrodzenia ujęte na fakturze wystawionej przez dostawcę samochodu oraz koszty opłat aukcyjnych związanych z zakupem konkretnego samochodu ujęte na fakturze wystawionej przez firmę prowadzącą portal aukcyjny.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 6 przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika, a więc wszystkie koszty związane bezpośrednio z transakcją, jeżeli nabywca towaru (kupujący) ponosi ciężar tych opłat płacąc za nie dostawcy. W przedstawionej sprawie nabywca towaru otrzymuje wprawdzie dwie faktury wystawione przez dwóch różnych podatników VAT, ale zapłata za obydwie faktury dokonywana jest na konto dostawcy samochodu i dostawca reguluje zapłatę za fakturę na opłatę aukcyjną z portalem aukcyjnym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Podatnikami – w myśl art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7 (art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy).


Art. 29a ust. 7 stanowi, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Natomiast przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika (art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy).


Powyższe regulacje wskazują więc, że dla potrzeb zastosowania procedury „VAT marża”, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru otrzymał od podatnika. Tak rozumiana cena towaru (kwota nabycia) obejmuje wszystkie koszty związane bezpośrednio z transakcją, jeżeli nabywca towaru (kupujący) ponosi ciężar tych opłat płacąc za nie dostawcy. Do kwoty nabycia, o której mowa wyżej, nie mogą zostać zaliczone koszty, które nie zostały zapłacone dostawcy towaru.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).


Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów oraz istotne jest przy tym, od kogo towary – tutaj samochody – zostały nabyte.


I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem, stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy towarów używanych - samochodów, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy samochodów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.


Jednak, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar – samochody - został nabyty w celu odsprzedaży.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT prowadzi firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i zajmuje się między innymi handlem samochodami używanymi.


Samochody nabywane są na terenie Unii Europejskiej oraz na terenie kraju. Na terenie kraju samochody są kupowane od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług. Na terenie Unii samochody są kupowane zazwyczaj za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Zakup samochodu dokonywany jest na aukcji internetowej przez licytację i nie można go kupić bez dokonania dodatkowych opłat. W momencie wyboru samochodu zawierana jest umowa sprzedaży samochodu, na której wyszczególnione są wszystkie koszty związane z zakupem konkretnego samochodu, a więc zarówno koszty zakupu samochodu, koszty dodatkowe oraz koszty aukcji. Za samochody zakupione za pośrednictwem portalu aukcyjnego Zainteresowany otrzymuje dwie faktury wystawione przez firmy posługujące się dwoma różnymi numerami NIP.

Jedną fakturę z wyodrębnioną pozycją za zakup samochodu używanego, opodatkowaną w systemie VAT-marża, oraz z wyszczególnionymi w odrębnych pozycjach kosztami dodatkowymi opodatkowanymi na zasadzie wewnątrzwspólnotowych usług. Koszty te to opłaty za przekazanie dokumentów oraz wydanie samochodu. Na fakturze podane są dodatkowe informacje dotyczące nr aukcji, na której samochód został zakupiony.

Drugą fakturę Wnioskodawca otrzymuje za opłatę aukcyjną rozpoznawaną jako import usług od kontrahenta z innym numerem NIP przeprowadzającego aukcję. Na fakturze tej wyszczególniony jest numer aukcji oraz nr VIN zakupionego samochodu. Płatności za obydwie faktury są przekazywane na jedno konto bankowe, konto sprzedającego samochód.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy ponoszone koszty naliczone na fakturze przez sprzedawcę samochodu oraz koszty opłaty aukcyjnej ujętej na oddzielnej fakturze wystawionej przez firmę prowadzącą portal aukcyjny mogą być uwzględnione w podstawie opodatkowania procedurą VAT marża sprzedawanego samochodu.

W kontekście powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że kwota nabycia to cena którą podatnik zapłacił dostawcy towaru. Zatem cena ta nie może zawierać innych należności (np. kosztów transportu, kosztów napraw, innych opłat czy też należności publicznoprawnych), jeżeli zostały one poniesione przez nabywcę towaru, ale nie zostały zapłacone dostawcy towaru.

W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że określając podstawę opodatkowania (marżę) w związku ze stosowaniem procedury „VAT-marża” do dostaw towarów używanych (w tym konkretnym przypadku samochodu) Wnioskodawca powinien uwzględnić kwotę nabycia ustaloną zgodnie z przepisem art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT, tzn. obejmującą składniki wynagrodzenia, które dostawca towaru (samochodu) otrzymał od podatnika (Wnioskodawcy), tj. kwotę wynikającą z pierwszej faktury, jaką Wnioskodawca zapłacił dostawcy za nabycie przedmiotowego pojazdu razem z poniesionymi kosztami dodatkowymi rozliczonymi na tej fakturze, tj. opłatami za przekazanie dokumentów oraz wydanie samochodu.

Natomiast do kwoty nabycia przedmiotowego samochodu nie można zaliczyć opłaty aukcyjnej (mimo, że nabywca poniósł jej koszt), gdyż, jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca otrzymał fakturę VAT za aukcję od innej firmy, co wskazuje, że kwota ta była należna innej firmie a nie pierwotnemu sprzedawcy. Sam fakt uregulowania wskazanej przez Wnioskodawcę opłaty aukcyjnej na ten sam rachunek bankowy, na który jest wpłacana należność za zakupiony samochód nie skutkuje uznaniem ponoszonej przez Wnioskodawcę opłaty aukcyjnej za koszt nabycia samochodu, który należy rozliczyć w podstawie opodatkowania przy stosowanej procedurze VAT marża.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w celu wyliczenia marży pomniejszonej o kwotę podatku jako koszt nabycia należy przyjąć wszystkie koszty, które Wnioskodawca ponosi w związku z nabyciem samochodu udokumentowane fakturami otrzymanymi od różnych kontrahentów, które są związane z nabyciem samochodu przeznaczonym do dalszej odsprzedaży jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego w dacie wydania niniejszej interpretacji.


Końcowo tut. Organ wskazuje, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym, a także z uwagi na treść art. 14b § 3 ww. ustawy, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00‑013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj