Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB1.4511.1135.2016.1.RK
z 20 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późń. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r, poz 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2016 r. ( data wpływu 25 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży produktów z własnych upraw – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży produktów z własnych upraw.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawczyni jest właścicielką gospodarstwa rolnego, opłaca podatek rolny, jest płatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie prowadzi działów specjalnych produkcji rolnej. Nie sprzedaje produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów.


Źródłem przychodów z rolnictwa jest sprzedaż kiszonek wyprodukowanych z produktów z własnej uprawy. Chodzi tu o kapustę i ogórki. Produkcja odbywa się sposobem tradycyjnym.


Wyprodukowane kiszonki Wnioskodawczyni sprzedaje tylko i wyłącznie osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą. Sprzedaż odbywa się na terenie jej gospodarstwa, w miejscu gdzie produkty zostały wyprodukowane. Prowadzi ewidencję sprzedaży w/w produktów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy uzyskiwane w ten sposób przychody zaliczane są do przychodów z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Czy przychody te powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z opisanej sprzedaży nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych niezależnie od tego czy są produkowane sposobem przemysłowym czy też innym niż przemysłowy zarówno na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 71 oraz na podstawie art. 20 ust. 1c Ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy podatkowe nie określają na czym polega przerób sposobem przemysłowym, dlatego też gdyby uznano, że kiszenie odbywa się sposobem przemysłowym, jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 71), natomiast przy sposobie innym niż przemysłowy nie są to przychody z innych źródeł, ponieważ nie spełniają warunków określonych w art. 20 ust. 1c w/w ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.


W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.



Działami specjalnymi produkcji rolnej w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Wobec uprzednio przedstawionych regulacji prawnych – na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego – uznać należy, że prowadzona przez Wnioskodawczynię produkcja kiszonej kapusty i ogórków pozyskanych z własnego gospodarstwa rolnego nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej. Produkcja a następnie sprzedaż kiszonek, nie stanowi również działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powołanego powyżej przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bowiem, że działalnością rolniczą jest m.in. działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Oznacza to, że przychód uzyskany ze sprzedaży produktów roślinnych po ich uprzednim przetworzeniu (przychód ze sprzedaży kiszonek) nie podlega wyłączeniu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Innymi słowy nie jest to działalność rolnicza, z której przychody podlegają wyłączeniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychody.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 – inne źródła przychodów

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.


Zgodnie z art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2016 r., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli:

  1. sprzedaż nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych na potrzeby prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.
  2. przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż nie odbywa się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze.
  3. sprzedaż następuje wyłącznie:
    1. w miejscach, w których produkty te zostały wytworzone,
    2. na targowiskach, przez które rozumie się wszelkie miejsca przeznaczone do prowadzenia handlu, z wyjątkiem sprzedaży dokonywanej w budynkach lub w ich częściach,
  4. prowadzona jest ewidencja sprzedaży, o której mowa w ust.1e,
  5. podatnik nie uzyskał innych przychodów, ze źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.


Wyjaśnić należy, że art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie znajdzie zastosowania w rozpatrywanym przypadku, ponieważ nie została spełniona jedna z przesłanek wskazanych w ww. przepisie tj. sprzedaż wytworzonych kiszonek będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych na potrzeby prowadzonej przez nie działalności gospodarczej. Oznacza to, że przychody uzyskiwane z tego tytułu nie będą stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie mniej jednak, zgodnie z cytowanym art. 20 ust.1 za przychody z innych źródeł uważa się również przychody nie objęte zastosowaniem art. 20 ust. 1c ww. ustawy.


Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa.

Z treści ww. przepisu wynika, że do dochodów ze sprzedaży m.in., produktów roślinnych pochodzących z własnej uprawy, niestanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów zastosowanie będzie miało zwolnienie podatkowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że rolnik produkujący kiszonki będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przerób kiszonek odbywa się w sposób przemysłowy, a opodatkowany jeśli w sposób inny niż przemysłowy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni przetwarza kapustę i ogórki pochodzące wyłącznie z własnego gospodarstwa na produkty kiszone i sprzedaje te produkty osobom fizycznym na potrzeby prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej. Produkowana kiszona kapusta i ogórki powstają w jej ocenie przy wykorzystaniu metod tradycyjnych. W ocenie Wnioskodawczyni można stwierdzić, że produkowane kiszonki nie powstają w skutek przerabiania ich w sposób przemysłowy.

Wyjaśnić należy, że określenie przerób produktów roślinnych sposobem przemysłowym użyte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 71 ww. ustawy, nie zostało zdefiniowane z ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przy interpretacji tego przepisu należy posłużyć się wykładnią językową.


Według Słownika Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN (Warszawa 1996):

  • przetwórstwo, to przerabianie surowców na gotowe produkty (tom lit. L-P str. 970),
  • przerób, to przerabianie surowca na produkt lub półprodukt (tom lit. L-P str. 954),
  • przemysłowy, to dotyczący przemysłu, związany z przemysłem, mający zastosowanie w przemyśle.
  • sposób, to określona metoda, forma wykonania (Mały Słownik Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1995 str. 870).


W konsekwencji przerób sposobem przemysłowym należy rozumieć jako przerabianie surowca w postaci kapusty i ogórków na produkty gotowe lub półprodukty z wykorzystaniem metod mających zastosowanie w przemyśle.


Jednocześnie wskazać należy, że przepisy art. 20 ust. 1c oraz art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnoszą się do sposobu produkcji. Jeżeli więc „domowa” produkcja kiszonek odbywa się tym samym sposobem co w przemyśle, dochód jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 71, jeżeli natomiast sposobem nieprzemysłowym nie może korzystać ze zwolnienia.

Zatem, nie można zgodzić się z Wnioskodawczynią, że przychody ze sprzedaży kiszonej kapusty i ogórków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych bez względu na to czy są produkowane sposobem przemysłowym czy też innym niż przemysłowy. Tylko w przypadku uzyskiwania dochodu ze sprzedaży produktów roślinnych przerobionych w sposób przemysłowy dochód ten podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 71, w przypadku natomiast uzyskania dochodów ze sprzedaży produktów przerobionych w sposób inny niż przemysłowy dochód ten należy zakwalifikować do przychodów określonych w art. 10 ust.1 pkt 9, tj. do przychodów z innych źródeł i opodatkować na zasadach ogólnych.


A zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.


Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Z uwagi na okoliczność, że przedmiotem złożonego wniosku jest zaistniały stan faktyczny, niniejszą interpretację oparto o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm..), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2016 r.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj