Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB3.4510.1118.2016.1.PS
z 20 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643 z póżn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2016 r. (data wpływu 22 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką akcyjną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, będącą zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w branży motoryzacyjnej – jest generalnym importerem samochodów marki A oraz B w Polsce. W ramach prowadzonej działalności sprowadza on samochody, części zamienne oraz akcesoria sprzedawane przez ich dostawcę – spółkę brytyjską X. Limited (dalej: „Dostawca"). Dostawca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii na potrzeby dostaw wewnątrz wspólnotowych. Dostawca posiada siedzibę oraz stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca zawarł z Dostawcą umowę ramową regulującą zasady współpracy w zakresie dystrybucji samochodów ww. marek w Polsce i krajach europejskiego obszaru gospodarczego (dalej: „Umowa Importerska”).


W Umowie Importerskiej uregulowano także zasady dystrybucji samochodów A i B przez autoryzowanych dealerów. Wnioskodawca jako importer samochodów zobowiązany jest do współpracy z dealerami na podstawie umów o treści zdefiniowanej przez Dostawcę. Umowy pomiędzy Wnioskodawcą a dealerami zawierają szereg postanowień dotyczących globalnych standardów prowadzonej sprzedaży detalicznej i serwisu samochodów A i B (dotyczących w szczególności cech salonów sprzedaży, standardów obsługi klienta, wewnętrznej organizacji przedsiębiorstw Wnioskodawcy oraz dealerów, zasad obiegu informacji itd.).

Na mocy zawartej Umowy Importerskiej oraz umów pomiędzy Wnioskodawcą a dealerami Dostawca zagwarantował sobie wpływ na plany sprzedaży Wnioskodawcy oraz Dealerów, sposób prowadzenia sprzedaży detalicznej, strategie marketingowe Wnioskodawcy i dealerów i szereg innych aspektów sprzedaży samochodów A i B. W szczególności wspomniane umowy zawierają szereg ogólnych postanowień, które mogą być doprecyzowane drogą jednostronnych oświadczeń woli Dostawcy. Dotyczy to w szczególności cenników samochodów, części i akcesoriów, standardów obsługi klienta, aranżacji salonów sprzedaży itp.

Umowa Importerska zawiera postanowienie dotyczące tzw. Opłaty za Wsparcie Dystrybutora (ang.: Distributor Support Fee, dalej: „Opłata"). Zgodnie z Umową Importerską Dostawca może naliczyć importerowi (Wnioskodawcy) Opłatę za Wsparcie Dystrybutora na warunkach, które mogą być przedstawione i okresowo zmieniane przez Dostawcę, wedle jego uznania.

W ostatnim czasie Wnioskodawca otrzymał od Dostawcy dokument doprecyzowujący postanowienia Umowy Importerskiej w tym zakresie (dalej: „Zasady Naliczania Opłaty"). Zgodnie z postanowieniami Zasad Naliczania Opłaty, wprowadzana jest ona w zamian za szereg usług oferowanych importerom (w tym Wnioskodawcy) mających usprawnić procesy sprzedaży oraz jakość obsługi klientów sieci dealerskiej X.


W szczególności Dostawca udostępnił importerom za pomocą sieci informatycznej:

  • aktualizowane informacje na temat standardów korporacyjnych Dostawcy, system wspomagający wdrażanie standardów w działalności dealerów;
  • wzory materiałów reklamowych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę w kampaniach reklamowych o zasięgu ogólnopolskim oraz przez dealerów w kampaniach regionalnych;
  • oprogramowanie wspierające procesy sprzedaży i marketingu, w tym m.in. elektroniczna platforma do zarządzania programem sprzedaży samochodów używanych;
  • materiały szkoleniowe (e-learningowe) dla personelu;
  • oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientem;
  • biuro wsparcia regionalnego zapewniające pomoc doświadczonych menedżerów w działalności importerów z poszczególnych regionów;
  • systemy kontroli wewnętrznej, w tym elektroniczne narzędzie pozwalające na sprawdzenie poziomu realizacji standardów Dostawcy i przygotowanie się do audytów działalności importera i dealerów przeprowadzanych przez Dostawcę;
  • systemy analizy statystycznej procesów sprzedaży;
  • platformy do zarządzania zamówieniami samochodów, akcesoriów i części;
  • wyczerpujące informacje na temat oferowanych przez Dostawcę produktów.

Oplata będzie także obejmować wszelkie wydarzenia promocyjne związane z markami A i B, jakie Dostawca będzie organizował.


Dostawca zastrzegł, że w przypadku niemożliwości uiszczania Opłaty z jakichkolwiek prawnych lub proceduralnych przyczyn, zostanie ona zastąpiona przez odpowiednie podniesienie cen sprzedawanych Wnioskodawcy produktów.


Korzystanie z ww. usług Dostawcy będzie dla Wnioskodawcy konieczne z uwagi na ich niezbędność dla należytego wywiązania się z zobowiązań zaciągniętych na podstawie Umowy Importerskiej. Współpraca handlowa z Dostawcą zależna jest ściśle od realizacji globalnych standardów jakości przez niego definiowanych, które będzie on komunikował m. in. poprzez system informatyczny.

Usługi udostępniane przez Dostawcę służyć mają zwiększeniu sprzedaży detalicznej produktów A i B, a co za tym idzie zwiększeniu sprzedaży prowadzonej przez Wnioskodawcę na rzecz dealerów i sprzedaży Dostawcy na rzecz Wnioskodawcy. Poszczególne narzędzia informatyczne (moduły szkoleń, materiały reklamowe i informacyjne, etc.) pozwalają na skuteczniejsze wdrożenie globalnych standardów sprzedaży i serwisowania definiowanych przez Dostawcę, które to standardy są definiowane w celu maksymalizacji zysków ze sprzedaży.


Wnioskodawca otrzymał również od Dostawcy dokument opisujący zasady wprowadzanego przez Dostawcę programu tzw. Zmiennej Marży Importera (ang.: Variable Importer Margin, dalej: „Zmienna Marża Importera"), zwany dalej „Zasadami VIM”.


Zgodnie z Zasadami VIM Dostawca będzie uiszczał na rzecz importerów kwoty tytułem Zmiennej Marży Importera, których wysokość będzie uzależniona od realizacji określonych przez Dostawcę celów, dotyczących w szczególności zarządzania obiegiem informacji na temat sprzedaży w sieci dealerskiej, promocji marek Dostawcy, poziomu kompetencji personelu sieci dealerskiej i serwisowej, zgodności ze standardami sprzedaży i obsługi kfienta definiowanymi przez Dostawcę, poziomu satysfakcji klientów, poziomów realizowanych zamówień, realizacji celów sprzedażowych, rozwoju sieci dealerskiej.


Przykładowym miernikiem realizacji celów Dostawcy będzie procent dealerów korzystających z dostarczonego przez Dostawcę systemu raportowania danych sprzedażowych, lub wyniki testów kończących szkolenia personelu sprzedażowego i technicznego.

W ramach programu Zmiennej Marży Importera Wnioskodawca będzie zatem wynagradzany za szereg działań mających skutkować zwiększeniem standardów funkcjonowania sieci dealerskiej jako całości, a co za tym idzie zwiększeniem sprzedaży i zysków Dostawcy, Wnioskodawcy i dealerów.


Pomiędzy Opłatą a Zmienną Marżą Importera istnieje ścisły związek funkcjonalny: usługi oferowane w zamian za Opłatę będą wspomagać bieżącą działalność Wnioskodawcy oraz współpracujących z nim dealerów, pozwalając na podnoszenie standardów obsługi klienta w całej sieci dealerskiej marek A i B, a zatem przyczyniając się do realizacji celów zdefiniowanych przez Dostawcę. Ponadto korzystanie z niektórych narzędzi oferowanych przez Dostawcę jest niezbędne aby w sposób prawidłowy realizować cele Dostawcy formułowane na potrzeby programu Zmiennej Marży Importera. W szczególności realizacja celów Dostawcy dotyczących przeprowadzania szkoleń wśród pracowników odbywać ma się za pomocą dostarczonych przez Dostawcę szkoleń zdalnych (e-learningowych).

Wypełnianie przedstawionych przez Dostawcę celów umożliwi Wnioskodawcy uzyskanie tytułem Zmiennej Marży Importera kwot, które mogą znacznie pomniejszyć, a nawet przewyższyć kwoty należności wobec Dostawcy tytułem Opłaty i stać się dodatkowym źródłem przychodów Wnioskodawcy.

Zgodnie z warunkami współpracy narzuconymi przez Dostawcę należności Dostawcy z tytuły Opłaty będą dokumentowane wystawianymi na rzecz Wnioskodawcy fakturami. Jednocześnie Dostawca zamierza dokumentować należne Wnioskodawcy kwoty z tytułu realizacji celów w ramach programu Zmiennej Marży Importera notami uznaniowymi (tzw. credit notes). Otrzymanie noty uznaniowej będzie równoznaczne z potrąceniem wzajemnych wierzytelności z tytułu Opłaty oraz należności z tytułu Zmiennej Marży Importera.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy kwoty, które Wnioskodawca będzie uiszczał na rzecz Dostawcy tytułem Opłaty będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy z tytułu uiszczania Opłaty Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług jako podatnik, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy o podatku od towarów i usług?
  3. Czy realizacja przez Wnioskodawcę celów zdefiniowanych przez Dostawcę w ramach programu Zmiennej Marży Importera będzie stanowiła odpłatne świadczenie usług, dla których miejscem świadczenia będzie miejsce, w którym Dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytanie oznaczone Nr 1 wniosku.


W kwestiach poruszanych w pytaniach oznaczonym Nr 2 i 3 a dotyczących podatku od towarów i usług zostanie wydana odrębna interpretacja.


Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty które Wnioskodawca będzie uiszczał na rzecz Dostawcy tytułem Opłaty będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j.: Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.


W ocenie Wnioskodawcy wydatki, które będzie on ponosił tytułem Opłaty należy ocenić w kontekście spełniania ogólnych przesłanek uznawania wydatków za koszty uzyskania przychodów, wyrażonych w art. 15 ust. 1 ustawy CIT.


Wskazać należy w pierwszej kolejności, że usługi, które Wnioskodawca otrzyma w zamian za opłatę nie są wymienione w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów zamieszczonym w art. 16 ust. 1 ustawy.


W związku z powyższym ustalić należy, czy wydatki ponoszone w formie Opłaty będą kosztami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.


W ocenie Wnioskodawcy wydatki ponoszone na Opłatę będą spełniać powyższe przesłanki.


W pierwszej kolejności wskazać należy, że usługi oferowane przez Dostawcę Wnioskodawcy oraz dealerom drogą elektroniczną służą zwiększeniu sprzedaży detalicznej produktów A i B, a co za tym idzie zwiększeniu sprzedaży prowadzonej pizez Wnioskodawcę na rzecz dealerów. Poszczególne narzędzia informatyczne (moduły szkoleń, materiały reklamowe i informacyjne, etc.) pozwalają na skuteczniejsze wdrożenie globalnych standardów sprzedaży i serwisowania definiowanych przez Dostawcę, które to standardy są definiowane w celu maksymalizacji zysków ze sprzedaży.

Ponadto korzystanie z ww. usług Dostawcy będzie dla Wnioskodawcy konieczne z uwagi na ich niezbędność dla należytego wywiązania się z zobowiązań zaciągniętych na podstawie Umowy Importerskiej. Współpraca handlowa z Dostawcą zależna jest ściśle od realizacji globalnych standardów jakości przez niego definiowanych, które będzie on komunikował m.in. poprzez system informatyczny.


Stwierdzić należy zatem, że ponoszone w zamian za opisane wyżej usługi wydatki będą stanowiły koszt pośrednio związany z osiąganymi przez Wnioskodawcę przychodami.


Wskazać należy ponadto, że korzystanie z niektórych narzędzi oferowanych przez Dostawcę jest niezbędne aby w sposób prawidłowy realizować cele Dostawcy formułowane na potrzeby programu Zmiennej Marży Importera. W szczególności realizacja celów Dostawcy dotyczących przeprowadzania szkoleń wśród pracowników odbywać ma się za pomocą dostarczonych przez Dostawcę szkoleń zdalnych (e-learningowych), wchodzących w skład pakietu usług objętych Opłatą.


Zatem pomiędzy wydatkami na usługi Dostawcy a osiąganymi przez Wnioskodawcę przychodami istnieć będzie również związek bezpośredni, w zakresie w jakim dotyczyć to będzie przychodów osiąganych z tytułu Zmiennej Marży Importera.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj