Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPP1.4512.922.2016.1.RH
z 4 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 25 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 listopada 2016 r. został złożony, ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego planuje złożyć wniosek o przyznanie pomocy ze środków Urzędu Marszałkowskiego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata ……., Działanie: ………………, Poddziałanie: …………….., typ operacji: „……………”. Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Dokonywane zakupy i usługi w ramach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wykorzystane przez Gminę do czynności opodatkowanych VAT. Faktury związane z realizacją zadania będą wystawiane na Gminę, jako nabywcę i „płatnika usług i towarów”.

Niniejsza inwestycja realizowana przez Gminę będzie finansowana za środków własnych i środków Unii Europejskiej, o które Gmina zabiega w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata ………., typ operacji „…………………”.

Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wybudowane przez Gminę również przy współudziale środków finansowych mieszkańców. Zawierane będą z nimi umowy cywilnoprawne, na podstawie których będą oni zobowiązani do dokonania wpłat gotówką w kasie lub przelewem na rachunek bankowy Gminy. Partycypacja w kosztach budowy oczyszczalni przez mieszkańców ma charakter zobowiązaniowy w zamian za wybudowanie oczyszczalni przydomowej dla budynku mieszkalnego, będącego własnością mieszkańca.


Przydomowa oczyszczalnia ścieków jest indywidualną instalacją do oczyszczania ścieków dla danej nieruchomości. Wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków będą własnością (środkami trwałymi) Gminy, które Gmina przekaże do eksploatacji właścicielowi nieruchomości. Pełna treść umowy na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków brzmi następująco: „UMOWA Nr


na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy …………..

w dniu.....r......pomiędzy:

Gminą ………, reprezentowaną przez:

Wójta Gminy

przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy

zwaną dalej GMINĄ a

Panem / Panią.......

zam........

będącym właścicielem (współwłaścicielem) działki oznaczonej w ewidencji gruntów nr

położonej w miejscowości......., zwanym w dalszej części umowy WŁAŚCICIELEM,

została zawarta umowa na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków.


§ 1.


  1. GMINA oświadcza, że jest realizatorem (inwestorem) zadania inwestycyjnego pn: „B …….” które planuje wykonać w latach …………….
  2. Ustala się, że na realizację zadania inwestycyjnego, realizowanego przez GMINĘ w latach …………. WŁAŚCICIEL ponosić będzie koszty w wysokości ………. zł brutto za indywidualną oczyszczalnię przydomową, montowaną w gospodarstwie WŁAŚCICIELA.
  3. GMINA wystawi fakturę VAT na podstawie protokołu zdawczo- odbiorczego.


§ 2


  1. WŁAŚCICIEL oświadcza, że posiada pełne prawo do dysponowania nieruchomością a w tym także prawo do zawarcia niniejszej umowy i przez jej zawarcie nie naruszy interesu osób trzecich.
  2. WŁAŚCICIEL dokona wpłaty tytułem odpłatności za indywidualną oczyszczalnię przydomową w wysokości ..... zł brutto (słownie trzy tysiące zł brutto) w kasie Urzędu Gminy lub na konto bankowe .............powyższa kwota będzie:


    1. wpłacona jednorazowo do dnia.........lub
    2. rozłożona na.......raty po......zł, płatne w terminach do dnia


  3. Wpłat należy dokonać w terminach określonych w otrzymanej fakturze VAT.
  4. W przypadku nie dokonania wpłaty w wysokości i terminie określonym umową GMINA zastrzega sobie prawo dochodzenia roszczeń przed Sądem w celu wyegzekwowania nie wpłaconej kwoty.


§ 3


  1. WŁAŚCICIEL w pełni akceptuje następujące warunki i wyraża zgodę na:


    1. nieodpłatne udostępnienie terenu wykonującemu przydomową oczyszczalnię ścieków na czas trwania budowy oraz umożliwienia wykonania robót sprzętem mechanicznym.
    2. wejście na grunt celem wykonania przyłącza i montażu oczyszczalni z urządzeniami towarzyszącymi,
    3. usunięcie znajdujących się na nieruchomości drzew, krzewów w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia robót,
    4. przeprowadzenie innych koniecznych robót związanych z budową.


  2. WŁAŚCICIEL pokrywa w całości koszty wszystkich korekt projektu oraz robót wykonywanych na jego prośbę (np. ręczne kopanie drenaży, wykonywanie drenaży we wskazanych miejscach, lokalizacja oczyszczalni w miejscu oddalonym od zabudowań).
  3. WŁAŚCICIEL nie będzie wnosił przeciwko GMINIE żadnych roszczeń majątkowych tytułem ewentualnego zaistnienia szkody.
  4. GMINA nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec osób trzecich z tytułu ewentualnych roszczeń wynikających z zawartej umowy.


§ 4


W przypadku nie wywiązania się z warunków określonych w § 2 ust. 2 oraz w § 3 ust. 1 umowy przez WŁAŚCICIELA, GMINA odstępuje od umowy i zawiesza realizację zadania na terenie nieruchomości WŁAŚCICIELA.


§ 5


  1. Po wybudowaniu, przydomowa oczyszczalnia będzie własnością GMINY, którą GMINA przekaże do eksploatacji WŁAŚCICIELOWI.
  2. WŁAŚCICIEL zobowiązuje się do ponoszenia całości kosztów utrzymania i eksploatacji oczyszczalni zgodnie z otrzymaną przy odbiorze instrukcją eksploatacji.
  3. WŁAŚCICIEL zobowiązuje się do:


    1. umożliwienia przedstawicielom Urzędu Gminy w …….. kontroli eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków,
    2. eksploatacji zgodnie z zaleceniami określonymi przez producenta i zaleceniami GMINY,
    3. dokumentowania kosztów eksploatacji oczyszczalni i przechowywania przez okres co najmniej 5 lat rachunków i faktur dotyczących poniesionych wydatków w szczególności dotyczących biopreparatów.


  4. Następca prawny przejmuje wynikające z niniejszej umowy prawa i obowiązki związane z utrzymaniem i eksploatacją oczyszczalni.


§ 6


  1. Nakłady poniesione na budowę przez GMINĘ podlegają zwrotowi w przypadku braku eksploatacji lub eksploatacji oczyszczalni niezgodnie z warunkami określonymi w wytycznych eksploatacji opracowanych przez producenta (dostawcę) urządzeń i wykonawcę.
  2. Zwrot dofinansowania następuje w kwocie stanowiącej wysokość dofinansowania powiększonej o odsetki jak od zaległości podatkowych liczone od dnia wypłaty dofinansowania.


§ 7


W sprawach, które nie zostały uregulowane niniejszą umową zastosowanie maja przepisy Kodeksu Cywilnego.


§ 8


Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z przeznaczeniem:

GMINA…. WŁAŚCICIEL……”


Mieszkańcy, na rzecz których zostaną wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków od momentu ich wybudowania będą je eksploatować zgodnie z instrukcją przekazaną przez Gminę. Zgodnie z umową właściciel nieruchomości zobowiązany będzie do ponoszenia w całości kosztów utrzymania i eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków. Czyszczenia osadników przydomowych oczyszczalni zgodnie z wytycznymi przez producenta dokonywać będzie Gmina, za co będzie wystawiać faktury VAT, gdzie nabywcą usługi będą mieszkańcy, na rzecz których wybudowano przydomowe oczyszczalnie ścieków, a z tytułu podatku należnego Gmina rozliczać się będzie w deklaracjach VAT-7.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina w związku z realizacją projektu inwestycji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata ………, Działanie: ……….., Poddziałanie: ……………, typ operacji: „……………” ma pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków?


Zdaniem Gminy, przysługuje jej pełne prawo do odliczenia całego podatku od towarów i usług związanego z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na jej terenie. Inwestycja będzie realizowana na podstawie umów cywilnoprawnych, z których wynika, że właściciel nieruchomości, na których wybudowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków zobowiązany zostanie do wpłaty określonej kwoty i terminie w fakturze VAT wystawionej przez inwestora czyli Gminę. Gmina świadczyć będzie na rzecz mieszkańców usługi wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków w zamian za wynagrodzenie co jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wpłaty mieszkańców jako zapłata podlegają opodatkowaniu, w związku z czym nabyte towary i usługi służą sprzedaży opodatkowanej.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1pkt 1 tej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę, że Gmina zawarła z mieszkańcami umowy cywilnoprawne, na podstawie których zobowiązała się wybudować przydomowe oczyszczalnie ścieków w zamian za dokonanie przez mieszkańców wpłat w określonej wysokości, należy uznać, że w tym zakresie Gmina działa jako podatnik VAT. Na podstawie przedmiotowych umów cywilnoprawnych mieszkańcy będą zobowiązani do współfinansowania realizacji inwestycji, ich partycypacja w kosztach budowy oczyszczalni będzie miała charakter zobowiązaniowy. Wnoszone przez mieszkańców opłaty będą ewidencjonowane przez Gminę jako sprzedaż opodatkowana VAT z zastosowaniem stawki podstawowej w wysokości 23%. Tym samym, pomiędzy świadczeniem do którego zobowiązała się Gmina i przekazanym za nie wynagrodzeniem przez mieszkańców istnieje bezpośredni związek. W związku z powyższym, Gmina uważa, że wpłaty dokonane na jej rzecz przez mieszkańców na podstawie umów na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Gminę usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stanowisko Gminy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wpłat dokonywanych przez mieszkańców tytułem współfinansowania budowy przez Gminę przydomowych oczyszczalni ścieków podziela Minister Finansów w szeregu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 czerwca 2014 r. (sygn. ITPP2/443-443/14/RS) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 5 sierpnia 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-454/14-2/IR).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. i 7 i 19 oraz art. 124.

Z brzmienia powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi VAT i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi VAT podatnika.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, zdaniem Gminy warunki do istnienia prawa do odliczenia VAT będą spełnione. Gmina jest podatnikiem VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystane do czynności opodatkowanych VAT polegających na świadczeniu przez Gminę usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców Gminy, w związku zawartymi z nimi umowami cywilnoprawnymi. Stanowisko Gminy w zakresie możliwości dokonania pełnego odliczenia podatku VAT, wskazanego na fakturach dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków ze względu na ich wykorzystanie do czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, polegającej na wyświadczeniu przez Gminę na rzecz mieszkańców usługi wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków w zamian za wynagrodzenie podziela Minister Finansów w szeregu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 21 lipca 2014 r. (sygn. ITPP1/443-495/14/DM).

Tym samym Gmina stoi na stanowisku, że będzie posiadała pełne prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a. Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj