Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1061-IPTPB1.4511.997.2016.2.AG
z 7 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku, który wpłynął dnia 6 grudnia 2016 r., uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w gruncie i gruntu przyległego wraz z budynkiem pieczarkarni – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Powyższy wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., Nr 201), w związku z czym Organ podatkowy pismem z dnia 7 lutego 2017 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.997.2016.1.AG, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 7 lutego 2017 r., a doręczono w dniu 10 lutego 2017 r. Uzupełnienie ww. wniosku wpłynęło w dniu 15 lutego 2017 r., nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego w dniu 14 lutego 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi działy specjalne produkcji rolnej. Stosuje opodatkowanie przy zastosowaniu norm szacunkowych. Nie prowadzi ksiąg rachunkowych, ani nie jest zobligowana do ich prowadzenia w związku z przychodem rocznym nieprzekraczającym 1 200 000 euro.

Wnioskodawczyni nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, w szczególności w zakresie sprzedaży nieruchomości.

Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem w 1/5 udziału w gruncie oraz w całości właścicielem działki przyległej. Na działce będącej we współwłasności (z 4 osobami fizycznymi) oraz na działce przyległej, Wnioskodawczyni wybudowała pieczarkarnię – obiekt służący działom specjalnym produkcji rolnej w zakresie uprawy pieczarek. Budynek został oddany do użytkowania w 2008 r. Wnioskodawczyni, będąca osobą niezamężną, zamierza sprzedać budynek.

W art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazane jest, że przychodem z działalności gospodarczej jest sprzedaż składników majątku z działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednakże art. 15 ww. ustawy stanowi:

  1. Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.
  2. W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni ma wątpliwości, czy sprzedaż budynku związanego z działami specjalnymi będzie rozpoznawana jako przychód z działalności gospodarczej tylko w sytuacji prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tym samym dla podatnika rozliczającego działy specjalne według norm szacunkowych sprzedaż majątku w postaci nieruchomości nie będzie przychodem z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż będzie przychodem, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a w sytuacji, gdy nieruchomość jest w posiadaniu ponad 5 lat, sprzedaż nie będzie opodatkowana.

W piśmie z dnia 14 lutego 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że jest właścicielem budynku pieczarkarni. Podatkowo - w związku z całkowitym sfinansowaniem kosztu budowy i wpisaniem do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - jest jego jedynym właścicielem. Cywilistycznie - w związku ze współwłasnością gruntu, na którym został budynek postawiony - stanowi on współwłasność.

Budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej dla działów specjalnych produkcji rolnej. Gruntu do ww. ewidencji nie wprowadzono.

Wnioskodawczyni zamierza zbyć posiadany grunt oraz udział we współwłasności przyległego gruntu, na których to dwóch działkach wybudowano budynek. Wnioskodawczyni wyjaśniła, że budynek wybudowano na dwóch działkach: na działce będącej we współwłasności łącznej spadkobierców oraz na działce będącej Jej własnością.

Działkę będącą własnością, Wnioskodawczyni posiada od 2008 r., otrzymała ją w drodze darowizny. Działkę we współwłasności Wnioskodawczyni posiada od 1995 r., czyli od śmierci ojca, po którym dziedziczyła swój udział we współwłasności działki.

Jeden ze spadkobierców - współwłaściciel jednej z działek - kupuje pozostałe części gruntu, w tym działkę będącą własnością Wnioskodawczyni oraz budynek, który stoi na tych dwóch działkach.

Powierzchnia działki, której Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką wynosi 0,6517 ha. Natomiast powierzchnia działki będąca własnością Wnioskodawczyni wynosi 0,1333 ha. Grunty pozostałe we współwłasności sklasyfikowane zostały jako grunty orne, grunty orne zabudowane, natomiast grunty będące własnością Wnioskodawczyni jako grunty orne zabudowane.

W związku z planowaną sprzedażą ww. grunty nie utracą charakteru rolnego. Nabywca na tym gruncie planuje prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie hurtowej sprzedaży warzyw i owoców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż udziału w gruncie i gruntu przyległego wraz z budynkiem pieczarkami przez Wnioskodawczynię prowadzącą działy specjalne produkcji rolnej, rozliczane przy zastosowaniu norm szacunkowych - w związku z posiadaniem nieruchomości powyżej 5 lat - zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż udziału w gruncie i gruntu przyległego wraz budynkiem pieczarkami - przez osobę prowadzącą działy specjalne produkcji rolnej rozliczane przy zastosowaniu norm szacunkowych - w związku z posiadaniem nieruchomości powyżej 5 lat - zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie będzie podlegał opodatkowaniu, w związku z tym, że nie będzie stanowił przychodu.

Zgodnie z art. 15 ww. ustawy, przychody z działów specjalnych produkcji rolnej – w szczególności sprzedaż składników majątku - opodatkowuje się jak przychody z działalności gospodarczej tylko w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Wnioskodawczyni nie prowadzi ksiąg dobrowolnie, ani nie jest zobligowana do ich prowadzenia.

Art. 24 ust. 4 powyższej ustawy stanowi, że dochód do opodatkowania z tytułu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowany jest przy zastosowaniu norm szacunkowych, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg.

Wnioskodawczyni nie prowadzi ksiąg, więc dochód ze sprzedaży składnika majątkowego związanego z działami specjalnymi produkcji rolnej nie będzie opodatkowany jako przychód z działalności gospodarczej.

Ponieważ nie powstanie przychód w związku z zastosowaniem art. 15 i art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie powstanie również dochód ze sprzedaży opisanej nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • działy specjalne produkcji rolnej (pkt 4),
  • odpłatne zbycie rzeczy (w tym nieruchomości) i praw majątkowych wymienionych w tym przepisie następujące w sytuacji w tym przepisie określonej (pkt 8).

Działami specjalnymi produkcji rolnej, w myśl art. 2 ust. 3 tej ustawy, są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Z powyższych przepisów wynika, że działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej. Dochody z działów specjalnych produkcji rolnej podlegają bowiem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w przepisach tej ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.

Przepis art. 24 ust. 4 tej stanowi, że dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Zgodnie z art. 24 ust. 4a pkt 2 ww. ustawy, normy szacunkowe dochodu rocznego, o których mowa w ust. 4, stosuje się od jednostek powierzchni upraw lub innych jednostek rodzajów produkcji określonych w kolumnie 3 załącznika nr 2, z tym że w przypadku upraw grzybów i ich grzybni - od 1 m2 powierzchni zajętej pod te uprawy.

Powyższe przepisy wskazują, że jeżeli osoba prowadząca działy specjalne produkcji rolnej wybrała opodatkowanie na zasadach ogólnych przewidzianych w cytowanym wyżej art. 15, a zatem prowadzi księgi podatkowe, w których ewidencjonuje przychody uzyskane z działów specjalnych produkcji rolnej, to przychód osiągnięty z działów specjalnych ustala się na podstawie art. 14 ww. ustawy.

Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

  1. środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  2. składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1500 zł,
  3. składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,
  4. składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z art. 22n ust. 3 nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

– wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio;

W myśl art. 14 ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Powyższe przepisy wskazują, że w sytuacji, gdy przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustalany jest na podstawie ksiąg podatkowych, przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wykorzystywanych przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej (z wyjątkiem wskazanych w art. 14 ust. 2c) ustawy, będących środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowią przychód z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Według art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy, przepisy art. 10 ust. 1 pkt 8 mają zastosowania do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

W myśl art. 10 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Z powyższego wynika, że aby przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości mógł zostać zaliczony do źródła przychodów, określonego wyżej wskazanym przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spełnione winny zostać co najmniej dwie podstawowe przesłanki:

  • nieruchomość nie może być przedmiotem odpłatnego zbycia w wykonywaniu działalności gospodarczej,
  • nieruchomość nie może być nieruchomością niemieszkalną wykorzystywaną w tej działalności lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.

Ponadto przepis ten formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działy specjalne produkcji rolnej w zakresie uprawy pieczarek. Dochód osiągnięty z tego tytułu opodatkowany jest przy zastosowaniu norm szacunkowych. Uprawa pieczarek prowadzona jest w budynku wybudowanym przez Wnioskodawczynię, posadowionym na dwóch działkach, tj.: na działce o powierzchni 0,1333 ha, będącej własnością Wnioskodawczyni od 2008 r. oraz na działce o powierzchni 0,6517 ha, w której Wnioskodawczyni posiada udział we współwłasności w wysokości 1/5 części. Budynek ten został oddany do użytkowania w 2008 r. Wnioskodawczyni ujęła go w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej dla celów działów specjalnych produkcji rolnej.

Wnioskodawczyni zamierza zbyć działkę stanowiącą Jej własność, udział w prawie własności działki przyległej, której jest współwłaścicielką oraz wybudowany na tych działkach budynek pieczarkarni. Nabywca na tym gruncie planuje prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie hurtowej sprzedaży warzyw i owoców.

Zauważyć należy, że skoro z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni nie prowadziła w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej ksiąg podatkowych, ustalała natomiast dochód w oparciu o tzw. normy szacunkowe dochodu, o których mowa w art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to przepisy art. 14 ww. ustawy nie będą miały w tym przypadku zastosowania. Oznacza to, że przychód z tytułu sprzedaży wskazanej w opisie działki oraz udziału we współwłasności działki przyległej wraz z wybudowanym na tych działkach budynkiem pieczarkarni nie będzie zaliczany do źródła przychodu jakim są działy specjalne produkcji rolnej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Źródłem tych przychodów będzie odpłatne zbycie nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że skoro odpłatne zbycie nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawczyni oraz Jej udziału we współwłasności nieruchomości wraz z budynkiem pieczarkarni, w którym prowadzone są działy specjalne produkcji rolnej, które nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce ich nabycie, to przychód uzyskany z tego tytułu nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia ww. składników nie podlega opodatkowaniu ww. podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj